Har en Samsonite koffert med en standard kodelås på, under siste reise nå nylig fra OSLO-BKK så fikk jeg ikke opp låsen når jeg hentet kofferten i Bangkok. Jeg brukte som vanlig å legge litt yttertøy i den før innsjekk på OSL og når jeg smekket igjen låsen var den på den vanlige koden jeg bruker. Kan kofferten ha vært åpnet på Gardermoen med en slik universalnøkkel? Blir koden i da tilfelle resatt? Til hva i så fall? Ingenting manglet fra kofferten forøvrig, måtte bruke et skrujern for å brekke ut glidelåshendlene.
Jeg har ingen erfaring selv, men kodelåser av ymse slag (alt fra kofferter til sykellåser) er oftest fabrikklevert med 000 eller 0000. Det ville vært naturlig at en universalnøkkel resatte låsen til fabrikkinnstilling. For øvrig finnes det nyttige oppskrifter på Youtube, på hvordan du får opp kodelåser om den er glemt (eller endret) .
Jeg fikk min Samsonite åpnet ved avreise LAX like før jul. De hadde brukt universalnøkkel, og det lå ett notat i kofferten om at den var blitt åpnet. Koden var ikke blitt nullstilt av dette, men låsen var bitt veldig hard å åpne.
Opplevde at koffert var åpnet på rundreise i Asia sist sommer. Tviler på at tollerne gjør det bevist men det er nok for lett å komme borti mekanismen for å endre kode. Har selv en Rimowa og da måtte jeg reise til forhandler hvor de med spesialverktøy fikk åpnet den. Prøver å ha som huskeregel at jeg alltid åpner låsen når jeg får hentet kofferten på rullebandet. Skulle en da få problemer så har tollfolkene når du går ut av ankomst naturligvis int. universalnøkkel.
Kjedelig. Bank i bordet, jeg har aldri opplevd tyveri fra mine kofferter. Kan hende har det med a) innholdet eller b) landene/flyplassene jeg har frekventert...
Skrekkbildet er naturligvis at andre skal bruke din koffert til oppbevaring av ulovlige saker. Tror nok jeg vil fortsette med å bruke låsen. Spesielt i Asia ser jeg alltid at det er veldig vanlig å stå i køen for å betale litt for å få kofferten sin plastret. Er det mange på forumet som benytter denne tjenesten. Har brukt det en gang og tror jeg betalte ca 5 dollar.
Neste gang går du på YouTube. De aller fleste komersielle kofferter lar seg åpne/ kodeknekke med litt tid.
Det skjedde også med min Samsonite scure koffert,måtte bruke skrujern på hele reisen for og åpne den,når jeg kom hjem kontaktet jeg samsonite og de sendte ny lås. Så på neste reise skjedde det samme igjen Fikk da høre fra Samsonite at på noen av de eldre koffertene så er det en svakehet i låsen som ved slag gjør at den går i vranglås. Så ta den med til der du kjøpte den og bytt nye lås eller kjøp ny koffert
Etter hva dere skriver her tror jeg låsen har fått seg en kilevink for mye, den har en del turer bak seg mellom Oslo og Bangkok. Innholdet i kofferten min så helt urørt ut så ingen har nok vært inne i den. Dette er en tøykoffert med glidelåser og låsen er en slik type som du dytter enden på glidelåsen ned i.
Der samme skjedde meg når jeg var på tur i NZ. Etter en flight virket ikke min kode og det ble litt kreativ leting på hotellrommet etter passende verktøy. Gikk til slutt for 2 teskjeer, og i ren "Benny i Olsenbanden raner et parkometer stil" fikk jeg åpnet kofferten. Jeg har en Samsonite Aeris, og den hjelpsomme damen på Morris kunne fortelle meg at det var veldig lett å "endre koden " på kofferten ubevisst når man lukket den. Hun byttet forøvrig låsen gratis, men det var jo etter jeg kom hjem. Fikk jo etterhvert en fin teknikk på både åpning og lukking av koffert med låst lås.
Det er vel kun 3 tall på en koffertkode? Må vel være billigere å teste alle kombinasjoner enn å ødelegge en koffert til X antall tusen? Eller er det noe jeg har misset angående reiseforsikring etc?
Hvis dere er lei av at bagasjen blir stjålet, så kan dere fint unngå det med å deklarere ett våpen i kofferten. Da blir den aldri stjålet
Har du lest Justin Ross Lee sitt mester/makkverk (take you pick) nå Laffen? Verden er litt anderledes i Europa https://www.toll.no/no/varer/vapen/reise/ Og meir komplisert vist du ikkje er fra EU/EØS. https://www.klm.com/travel/us_en/pr...ceptional_baggage/permits_and_licenses.htm#p2 Men det er sant at det er litt anderledes for reiser innfor USA. https://www.tsa.gov/travel/transporting-firearms-and-ammunition Vist eg husk det riktig så var det ikkje slik at kofferter med eit våpen aldri stjålet, men at det er strengere rutiner for å tracke kor kofferten er. Plus at ein koffert med eit våpen ser blir stjålet/forsvunet er ein Føderal forbrytelse og ATF tar saken, noe som flyselskap helst unngår. Pluss at eventuelle uærlige ansatte i flyplass sammenheng som det vist nok finst ein del av i USA unngår akkurat disse koffertene, er du koffert tyv som er vel føderale agenter helst nok du vil unngå. I forbindelse med at TSA blei sterkt utvidet på 00 tallet, var det vel slik at nyansatte bagasje kontrollører ikkje blei avkrevd USA sin form av Politi erklæring. Noen som jo har ført til ein del avis historier om bagasje tyverier..
Jeg anbefaler ikke triksene hans untatt dette trikset, og for min del så har jeg alle sertifikater i orden, har tatt børsa med meg på flyet før. Villsvinjakt i Ungarn er ikke å forakte
Man kan kjøpe tsa universalnøkler på ebay. Etter å ha sett denne videoen, er jeg usikker på hvor mye det hjelper å låse med tsa lås hvis folk virkelig har lyst til å komme inn i bagasjen din.