Dette er ingenting annet enn ønsketenking fra min side og jeg har heller ingen insights som tilsier at Norwegian planlegger å ta del i noen allianser. Hva tror dere? Kommer Norwegian til å ta del i noe allianse på sikt? Og hvilken håper og tror du det blir?
Om de blir med i en allianse så trur jeg at det ikke blir en av de 3 etablerte (*A,One World,Skyteam), men kanskje heller en 4. og en ny en bestående av Etihad+friends (kanskje selskaper som Virgin,Jetblue osv)
Tipper den avtalen ikke er hugget i stein for evig og alltid. Etihad eier vel også store deler av Alitalia og Air Berlin som er i hver sin allianse, men hvordan det ser ut om 5-10 år er det ikke godt å vite
Tror man får skille på codeshare (samt interlining) og allianser. Codeshare og interlining gjør man jo fordi man ønsker å kunne tilby et bedre produkt (dvs. at folk skal veleg SAS på deler av strekningen). SAS har codeshare med eks. AA som er i OneWorld. QF og EK har joint-venture, mens QF er i OneWorld osv. osv. Og "alle" har codeshare med Alaska...
Med ABs relativt vellykkete integrering i OW, tipper jeg DY er ripe for Skyteam, til nød OW. Men selvsagt ikke *A med Sas på det laget.
Hadde vært spennende å sett hvem som kunnet dannet en fjerde allianse med Norwegian Tror nok inne 5 år vil det være en realitet, etter min mening!
Sprørsmålet er vel heller hvorfor skal de være med i en allianse og hva tjener de på det. Dessuten skal det ikke forundre meg mye om alliansene faktisk blir mindre og mindre viktige fremover. Det blir viktigere og viktigere å ha kontroll på kostanadene og der kan faktisk alliansene være kostnadsdrivene. Mange av fordelene kan man oppnå via interlinging osv.