Kompaktkamera anbefaling/erfaringer?

Tråd i 'InsideFlyer Lounge' startet av artanis, 23. april 2018.

Tags:
  1. haakonks

    haakonks Veteran InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    2,328
    Likes mottatt:
    10,164
    Bonuspoeng:
    183
    Her er jeg enig med enokling.
    Alle som spør meg om hvilket kamera de bør kjøpe, og ikke er spesielt interessert i foto, slik at jeg kunne anbefalt et speilløst systemkamera anbefaler jeg en iPhone 8, iPhone 8 Plus eller iPhone X.
     
  2. rimitone

    rimitone Senior Medlem

    Innlegg:
    965
    Likes mottatt:
    5,192
    Bonuspoeng:
    163
    Jeg vil si meg uenig at i forhold til ren bildekvalitet, så kommer mobilkameraene til kort, mye er jo begrenset av selve optikken. I tillegg er jo bildebrikken i RX serien 4 ganger så stor som i mobilene, klart det gjør noe med bildene.

    RX100 serien fra MKII og oppover er alle glimrende kameraer. Jeg har selv et RX100IV som mitt reisekamera og har et A7MII som et mer seriøst.

    Når det er sagt, var det også en som nevte her at det beste kameraet uansett er det du har med deg, og det støtter jeg 100%. Dog å si at mobilene tar like bra bilder (selv Eple X) blir feil. Det er noe med dybden, og særlig om du skal forstørre noen i etterkant. Mobilen er nok likevel bedre eller på høyde med de aller enkleste pek og skyt kameraene, hvor ofte det sitter samme bildebrikke, men mindre prosesseringskraft. Men de kameraene som er nevnt tidligere har større brikke.

    Uansett, godt kamera er god investering for ettertiden uansett :)
     
  3. Adrian E

    Adrian E Turbulensjeger

    Innlegg:
    1,298
    Likes mottatt:
    3,166
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg reiser rundt med et Sony α5100, som sammen med et godt mobilkamera dekker mine behov.

    Kameraet treffer meg perfekt, siden det er såpass kompakt at det blir med meg overalt, samtidig som jeg får fordelene fra et systemkamera. Nå som fotointeressen har bitt meg kunne jeg like gjerne byttet det ut med et α6000 eller høyere som ikke er så mye større, som egentlig også er modent for en oppdatering.

    Å kun bruke mobil er jeg skeptisk til, som oftest var bilder hovedgrunnen for at jeg gikk tom for strøm. Nå har jeg alltid reservebatteri klart, hvis kameraet skulle gå tom.
     
  4. olekvi

    olekvi Aktivt Medlem

    Innlegg:
    418
    Likes mottatt:
    540
    Bonuspoeng:
    93
    LX100?

    Jeg kjøpte et slikt brukt, til en veldig fin pris, og det tar imponerende bra bilder og har mulighet for å kjøre alt manuelt dersom en ønsker det.

    Det er to ting ikke liker ved kameraet og det er dårlig / liten viewfinder (håpløs med briller) og at man ikke kan rotere skjermen slik Sony RX100 har mulighet for.

    Til gjengjeld så er LX100 akkurat så mye større enn RX100 at det fungerer mye bedre med mine bjørnelabber. Kjøpte et RX100 MKV i Chicago, men endte opp med å bruke BestBuy sin retur-mulighet rett og slett fordi jeg syntes kameraet ble for lite med engang jeg skulle gjøre noe annet enn "point and shoot" i auto. Autofokusen på RX100 MKV derimot, den var fantastisk!

    Så hva blir mitt tips? Forsøk å få prøvd flere kamera før du velger, og sjekk Torget på finn - det er ikke sjelden at folk kjøper seg dyre kompaktkamera som de finner ut de ikke trenger .. :)
     
  5. Radio

    Radio Medlem

    Innlegg:
    167
    Likes mottatt:
    139
    Bonuspoeng:
    43
    Unnsett hvor gode bilder en god mobiltelefon tar bilder, kan det aldri bli så bra som et godt kompaktkamera. Dette går spesielt på zoom. Zoomer en inn bilde på mobiltelefonen, blir bilde forringet grunnet digital zoom. Dette gjelder de fleste mobiltelefoner.
     
  6. jgroneng

    jgroneng Fastboende

    Innlegg:
    5,220
    Likes mottatt:
    17,304
    Bonuspoeng:
    293
    De fleste kompaktkameraer har også digital zoom, i tillegg til en som regel liten optisk zoom.
     
  7. Radio

    Radio Medlem

    Innlegg:
    167
    Likes mottatt:
    139
    Bonuspoeng:
    43
  8. jgroneng

    jgroneng Fastboende

    Innlegg:
    5,220
    Likes mottatt:
    17,304
    Bonuspoeng:
    293
    mathiasfe liker dette
  9. TElg78

    TElg78 TravelElg - The Moose Is Loose

    Innlegg:
    1,097
    Likes mottatt:
    1,460
    Bonuspoeng:
    113
    Etter 26 år med speilreleks og DSLR har jeg nå byttet til systemkamera (GX80) for å ha en kompromi mellom lett og liten og gode bilder og kreativitet. Utmerket.

    Hvis det bare skal være i lomma er Sony RX100 den man går til.
     
  10. Adrian E

    Adrian E Turbulensjeger

    Innlegg:
    1,298
    Likes mottatt:
    3,166
    Bonuspoeng:
    113
    RX100 virker som et rimelig fornuftig valg med en sensor på 1", RAW-støtte og helt grei optisk zoom på 2,9x. Sonys clear image zoom funker rimelig bra på toppen av dette, jeg kjører den fra tid til annen på min Sony Alpha uten betydelig kvalitetstap.

    Ekstremzoomen til Nikon P900 blir mer en gimmick, så ekstrem zoom har jeg aldri hatt behov for på reise. Majoriteten av bildene mine skytes fra vidvinkel til normal - for tekniske interesserte, 16 mm til 32 mm med APS-C sensor.
     
    Last edited: 06. mai 2018
  11. enokling

    enokling Medlem

    Innlegg:
    217
    Likes mottatt:
    540
    Bonuspoeng:
    93
    Merknadene om størrelse på bildebrikkene er i utgangspunktet korrekte, men er ikke like relevante som de en gang var fordi en iPhone X eller Google Pixel ikke lenger skyter ett bilde når du trykker på utløseren, de skyter en drøss bilder ofte med begge objektivene sine om de har to, og ofte før du trykker på utløseren (når kamera er på looper motivet hele tiden inn i minnet mens mobilen fokuserer) - og så settes alle bildene sammen til ett bilde til slutt. Da samler de mindre brikkene mer lys og bilde-informasjon enn de normalt ville gjøre - men det fungerer best på stasjonære motiver, og mindre bra på action eller veldig bevegelige bilder.

    En app som ProCamera tar det hele lenger, både for bilder på stativ og håndholdt:
    https://www.procamera-app.com/en/low-light-plus/
    https://www.procamera-app.com/en/hdr/

    Litt om hvordan Google Pixel virker:
    https://www.youtube.com/watch?time_continue=216&v=PIbeiddq_CQ
     
  12. enokling

    enokling Medlem

    Innlegg:
    217
    Likes mottatt:
    540
    Bonuspoeng:
    93
    Søk på "X100F tutorial"...

    Skal du først bære et dedikert kamera er jo X100F et vakkert objekt for å ta stillestående reisebilder. Hadde første generasjon av dette og kan sterkt anbefale et kvikk release objektiv-lokk:

    [​IMG]

    https://www.youtube.com/watch?time_continue=2&v=b6EACZZKC50
     
    Gullars liker dette
  13. TElg78

    TElg78 TravelElg - The Moose Is Loose

    Innlegg:
    1,097
    Likes mottatt:
    1,460
    Bonuspoeng:
    113
  14. Edvard

    Edvard 一期一会

    Innlegg:
    4,174
    Likes mottatt:
    11,213
    Bonuspoeng:
    183

Del denne siden