Kompensasjon hvis man ankommer destinasjon tidligere enn planlagt?

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av TJT, 15. juli 2018.

  1. TJT

    TJT Medlem

    Innlegg:
    130
    Likes mottatt:
    313
    Bonuspoeng:
    63
    Hei forumister,

    Har lett på forumet og googlet litt men finner ikke svar så tenkte å prøve her:

    Flyet vårt ble innstilt 10 timer før avgang men fikk en re-routing slik at vi kom frem 1 time før planlagt ankomst.

    Har jeg da noen rettigheter ihht kompensasjon? Leste at man noen ganger får 50% mindre enn vanlig kompensajon, og i det tilfellet blir det fortsatt en €600 og verdt å søke om det.

    Mvh,
    TJT
     
  2. view

    view Veteran

    Innlegg:
    1,834
    Likes mottatt:
    1,917
    Bonuspoeng:
    113
    Haha. Nei...
     
  3. snik

    snik Aktivt Medlem

    Innlegg:
    403
    Likes mottatt:
    556
    Bonuspoeng:
    93
    Det kommer an på om avgangen var mer enn 1 time tidligere enn din opprinnelige avgang.
    Hentet fra luftfartstilsynet:
    "Du har heller ikke krav på kompensansjon dersom:
    - Du blir informert om innstillingen mindre enn sju dager før planlagt avgangstid og du tilbys omruting slik at du kan reise høyst en time før planlagt avgangstid og ankomme endelig bestemmelsessted senest to timer etter planlagt ankomsttid."

    https://luftfartstilsynet.no/passasjer/passasjerrettigheter/innstillinger/
     
    TJT and Xflipper like this.
  4. Hagen

    Hagen Nytt Medlem

    Innlegg:
    6
    Likes mottatt:
    4
    Bonuspoeng:
    3
    Herregud.
     
    braathens safe liker dette
  5. Schlandy

    Schlandy Veteran

    Innlegg:
    1,541
    Likes mottatt:
    4,202
    Bonuspoeng:
    113
    Bare av ren nysgjerrighet, hvorfor ønsker du kompensasjon når du ankommer destinasjonen 1 time tidligere enn planlagt? Gir ingen mening for meg....
     
    Mbj liker dette
  6. snik

    snik Aktivt Medlem

    Innlegg:
    403
    Likes mottatt:
    556
    Bonuspoeng:
    93
    Hvorfor flyr jeg med sas på langdistanse? Jo det er fordi jeg kan booke de beste setene i go(rad 30) for meg og min partner, fordi jeg får fri børst i go som ebd, og fordi det hjelper meg å opprettholde status med god opptjening på billige billetter(ungdomsbillett). I det øyeblikket jeg blir booket om til et annet selskap som følge av kansellering ryker flere av disse. Sist gang jeg ble ombooket ble jeg plassert i et stappfullt Austrian fly fra Hongkong, i et midtsete selvfølgelig.
     
    Ursa, Kaffen, Xflipper and 1 other person like this.
  7. ccurrahee

    ccurrahee Helt hekta

    Innlegg:
    9,440
    Likes mottatt:
    34,234
    Bonuspoeng:
    293
    TJT liker dette
  8. Schlandy

    Schlandy Veteran

    Innlegg:
    1,541
    Likes mottatt:
    4,202
    Bonuspoeng:
    113
    Fair nok og enig. Står bare intet om hverken sas eller langdistanse i innlegget fra TS, så ikke helt enkelt å skjønne grunden ut i fra det som er skrevet
     
    Mbj and Chrisbgg like this.
  9. Flight Cancelled

    Flight Cancelled Bonusjeger

    Innlegg:
    1,525
    Likes mottatt:
    3,518
    Bonuspoeng:
    113
    1. Du har ikke rett til et bestemt sete, selv om du reserverer det ved bestilling. Dette står i SAS' General Conditions of Carriage punkt 5.4:
    "We will endeavor to honor advanced seating requests, however, we cannot guarantee any particular seat. We reserve the right to assign or reassign seats at any time, even after boarding of the aircraft."
    2. Du har fortsatt rett til EB-opptjening tilsvarende opprinnelig [bestilt] routing, men du må nok kontakte kundeservice hos SAS for å få dette rettet.

    Så ingenting du har rett på ryker, selv om det aldri er morsomt med midtsete på langdistanse.

    Hadde jeg vært deg, ville jeg vært riktig fornøyd med å bli booket om uten å måtte ankomme mye senere enn opprinnelig rutetid.
     
    geddi, ArthurDent, SuperVC10 and 5 others like this.
  10. Xflipper

    Xflipper Veteran

    Innlegg:
    4,179
    Likes mottatt:
    3,118
    Bonuspoeng:
    113
    kjedelig situasjon. men er nok ikke mye du kan gjøre med det dessverre.
     
    TJT liker dette
  11. TJT

    TJT Medlem

    Innlegg:
    130
    Likes mottatt:
    313
    Bonuspoeng:
    63
    Det er flyselskapet som ikke leverer det de lovte, selv om vi til slutt kom frem en time tidligere. Og når man får høre om innstilling 10 timer før avgang og må ta fly fra OSL kl. 6:00 istedenfor 11, booke hotell i hast og stå opp 3:45 med to barn, da er det ikke optimalt, uansett om man kommer frem en time tidligere.

    Og hvis vi ville kommet frem en time senere ville vi fått €600, kanskje småpenger for deg men verdt å undersøke for min del....
     
    Ursa, milehigh, Gullars and 1 other person like this.
  12. TJT

    TJT Medlem

    Innlegg:
    130
    Likes mottatt:
    313
    Bonuspoeng:
    63
    Problemet ditt er?
     
  13. TJT

    TJT Medlem

    Innlegg:
    130
    Likes mottatt:
    313
    Bonuspoeng:
    63
  14. Schlandy

    Schlandy Veteran

    Innlegg:
    1,541
    Likes mottatt:
    4,202
    Bonuspoeng:
    113
    Småpenge for meg? Hva er da det for en dustete kommentar..... Men må vel være lov å be om en forklaring på hvorfor det ønskes en kompensasjon for en flight der flyselskapet, i mine øyne, har gjort en glimrende jobb med at få dere frem til destinasjonen, på tross av det ikke har vært opptimal løsning i dine øyne.
    Du har gitt svar og jeg skjønner irritasjonen med små barn og tidlig fly.
    Fortsatt god dag
     
  15. TJT

    TJT Medlem

    Innlegg:
    130
    Likes mottatt:
    313
    Bonuspoeng:
    63
    Ok fair enough. Beklager kommentaren.
     
    SAJblue, Xflipper and Schlandy like this.
  16. duppsko

    duppsko Medlem

    Innlegg:
    127
    Likes mottatt:
    109
    Bonuspoeng:
    43
    Har ikke så mye erfaring med reglene for kompensasjon, men TS har vel her gode argumenter for kompensasjon etterhvert som saken nå blir belyst.

    Det er vel bare det innledende spørsmålet om kompensasjon for å ankomme én time tidligere som blir unyansert, spørsmålet blir vel om man har krav på kompensasjon for å få beskjed 10 timer i forkant om at avreisen skjer 5 timer tidligere enn oppsatt rute? Og det har han vel - eller?
     
    Mbj, TJT, Gullars and 2 others like this.
  17. Xflipper

    Xflipper Veteran

    Innlegg:
    4,179
    Likes mottatt:
    3,118
    Bonuspoeng:
    113
    Har vel krav på dekking av nevnte hotell eller?
     
  18. Kaffen

    Kaffen Globetrotter

    Innlegg:
    2,049
    Likes mottatt:
    5,342
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg ville prøvd å tyne SAS for noen poeng i dette tilfellet, da du SAS uventet har fratatt deg fordeler som du skulle ha fått under denne flygingen. Om SAS gir deg poengene er en annen sak, men det er en god nok mulighet.
     
    TJT liker dette
  19. Travelmate

    Travelmate Medlem

    Innlegg:
    124
    Likes mottatt:
    80
    Bonuspoeng:
    28
    Jeg hadde satt meg på bakbeina og bedt om ny rute. Avreise kl 11 er fint, 0600 er ulevelig (unntatt til Amsterdam for å rekke dagflyet til Cape Town med KLM). Be flyselskapet finne noe fornuftig med egne partnere eller andre selskaper...
     
    TJT liker dette
  20. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,334
    Likes mottatt:
    19,543
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg ville glatt valgt å vente en eller to dager for å slippe midtsete.
    Men jeg er nok litt sær der..

    Off topic.. I dag skal jeg ha min 500 registrerte flight på flightradar og ikke et eneste midtsete :D
     
    ArthurDent, furlong, Wiolenze and 3 others like this.

Del denne siden