Kompensasjon hvis man ankommer destinasjon tidligere enn planlagt?

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av TJT, 15. juli 2018.

  1. kiev

    kiev Ex Spært

    Innlegg:
    1,195
    Likes mottatt:
    4,209
    Bonuspoeng:
    113
    upload_2018-7-15_17-6-22.png
     
  2. Schlandy

    Schlandy Veteran

    Innlegg:
    1,547
    Likes mottatt:
    4,226
    Bonuspoeng:
    113
    Det hørtes ganske behagelig ut:) er det på i hovedsak plus eller go reiser ?
     
  3. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,335
    Likes mottatt:
    19,544
    Bonuspoeng:
    293
    20 sek etter jeg skrev dette så oppdaget jeg at jeg har fått nytt sete..
    2E..
    Fy F.....
    Klaget til gaten "men du har fått business class"..
    Hva f... skal det bety? Er ikke mye business class med midtsete..
    Har kostet på meg en billett til 2000kr istedenfor å bruke en av mine DY flex billetter for å slippe setebingo hos DY...
     
    Wiolenze and Eddie47 like this.
  4. snik

    snik Aktivt Medlem

    Innlegg:
    403
    Likes mottatt:
    556
    Bonuspoeng:
    93
    Ja i denne situasjonen fikk jeg full pakke med poengopptjening og 600 Euro så det er ikke synd i meg. Betalte 2500 NOK for billetten i utgangspunktet så jeg var godt fornøyd.
     
  5. Krjemb

    Krjemb Senior Medlem

    Innlegg:
    529
    Likes mottatt:
    1,388
    Bonuspoeng:
    93
     
  6. snik

    snik Aktivt Medlem

    Innlegg:
    403
    Likes mottatt:
    556
    Bonuspoeng:
    93
    Det handler ikke om hva jeg har rett på. Hvis jeg føler at kanselleringen gir meg en dårligere opplevelse enn det jeg forventer, så vil jeg ikke nøle med å fremme kompensasjonskrav.
     
  7. snik

    snik Aktivt Medlem

    Innlegg:
    403
    Likes mottatt:
    556
    Bonuspoeng:
    93
    Men du får jo kompensasjon her! Det er klart at du skal kompenseres for alt surret du må gjennom fordi avgangen går tidligere enn planlagt.
     
  8. HaraldOslo

    HaraldOslo Veteran

    Innlegg:
    2,355
    Likes mottatt:
    4,153
    Bonuspoeng:
    113
    Sånn i relasjon til dette, så hadde vi booket OSL-ARN-STR for å dra på julemarked i desember, avreise fra Oslo var vel kl 11. Så vi bestilte leiebil fra avis relatert til når vi ankommer stuttgart.

    ..Så har SAS en fallout med ARN så vi blir endret til OSL-CPH-STR, med utreise kl 6. Vi er mildt sagt ikke helt fornøyd med denne ordningen, både fordi vi nå må opp midt på natta for å rekke flyet, vi får heller ikke slappet av så mye i lounge, og vi ankommer så tidlig at vi også måtte endre leiebil-avtalen istedenfor å sitte og blomstre på STR i flere timer. (Leiebilen ble også dyrere som følge av dette).

    Kanskje jeg burde klage litt jeg også.
     
    TJT liker dette
  9. andersand

    andersand Medlem

    Innlegg:
    211
    Likes mottatt:
    55
    Bonuspoeng:
    28
    Sas booka meg til 0500 flight i dag... med annet selskap, beskjeden kom i form av sms/epost midt på natta. rakk det med minutter, så rundtur i hele europa og ankomst mye senere enn planlagt :(

    De mangler crew om dagen, har venninne som jobber deltid og de hadde fått forespørseler, hence cancellations.

    På den positive siden... jeg kom meg hjem iaf, mange gjorde ikke i dag før sent.
     
  10. magnusant

    magnusant LTG

    Innlegg:
    587
    Likes mottatt:
    759
    Bonuspoeng:
    93
    Dette handler jo ikke om ankomsttidspunktet, men avreisetidspunktet.... ærlig talt
     
  11. ValdresBjarne

    ValdresBjarne Om eg går på jakt? Ja, bonusjakt

    Innlegg:
    3,241
    Likes mottatt:
    9,350
    Bonuspoeng:
    183
    Eg vurderte også om eg kunne få litt komp for min omveg til BGO via GDN MR, som endte opp å bli kansellert fyrste leg til CPH, og eg vart booka om direkte og fekk tre timer på GDN, mot 40 min.
    Bør kunne iallefall få dekka matkupong og erstatning for manglende tid til marinering i den gullstua og dets fantastiske utvalg!
    Men eg tok til takke med 1875 grunnpoeng på ekstraflighten, og har ikkje vurdert det som nokon eukrav?
     
  12. anders82

    anders82 Veteran

    Innlegg:
    2,869
    Likes mottatt:
    9,153
    Bonuspoeng:
    183
    Man får vel dekket hotellet man måtte bestille i all hast regner jeg med. Og når regelverket sier en time før eller to senere så er vel alt innafor?
    Helt ærlig så synes jeg Ts og dere andre som mener man skal prøve å få kompensasjon fremstår som litt griske. Ja det er dritt å måtte stå opp tidligere, men man kommer jo på ferie FØR man egentlig skulle.
    Får være grenset for hva man skal prøve å grave til seg. Og Ts sier vel ingenting om status eller selskap?
     
  13. anders82

    anders82 Veteran

    Innlegg:
    2,869
    Likes mottatt:
    9,153
    Bonuspoeng:
    183
    Det kan jo hende selskapet ikke visste om kanselleringen mer enn ti timer før, jfr trådstarter
     
  14. TJT

    TJT Medlem

    Innlegg:
    130
    Likes mottatt:
    313
    Bonuspoeng:
    63
    Hei anders82, skjønner at det kan fremstå slik. Men la oss si man har to forskjellige scenarioer ved kansellert flyvning:

    1. Re-routing med avgang omtrent samme tid eller litt senere. Ankommer destinasjon 2 timer senere enn forventet. I dette tilfellet har selskapet løst det på en bra måte men man har krav på kompensasjon.

    2. Re-routing til tidlig på morgenen. Må booke familierom ved flyplasshotell til NOK 2000 + middag og transport NOK 1000. Vekke barn for å slepe de til hotellet, og vekke de på nytt kl. 345 for å rekke flyet kl. 6. Man ankommer tidligere men det har kostet 3000 ekstra og blitt mer styr.

    Hvorfor skal man da ikke kunne kreve kompensasjon, i hvert fall for de ekstra kostnadene?

    Og generelt, før jeg ble obs på alle rettigheter man har ved forsinkelse og innstilt fly fikk jeg 0 i kompensasjon. Det er mitt eget ansvar selvfølgelig men det er ikke som flyselskapene følger deg opp og forklarer det til sine kunder. Poenget med hele tråden var derfor å forstå rettighetene, ikke for å utnytte systemet eller være grisk. :)
     
    Xflipper, DanH, anders82 and 2 others like this.
  15. ccurrahee

    ccurrahee Helt hekta

    Innlegg:
    9,506
    Likes mottatt:
    34,385
    Bonuspoeng:
    293
    Er det noen som vil skrive litt klart og tydelig om TS sine rettigheter. Sett i lys av den informasjonen TS skriver nedover i tråden?
     
  16. anders82

    anders82 Veteran

    Innlegg:
    2,869
    Likes mottatt:
    9,153
    Bonuspoeng:
    183
    @TJT
    Som jeg skriver så regner jeg med at flyselskapet dekker de ekstrakostnadene du faktisk har hatt. Noe annet ville være urimelig. Det jeg reagerer på er at en del (kanskje ikke du mente det. Går litt fort av og til) mener man skal kreve kompensasjon utover faktiske utlegg.
    Reiser selv mye med barna og er godt kjent med tidlig opp og stress på tur.
     
  17. Akhtarwakas

    Akhtarwakas Medlem

    Innlegg:
    198
    Likes mottatt:
    120
    Bonuspoeng:
    43
    Jeg lurer også på det med kompensasjon ved mistet fly. Jeg har 50min transfertid i AMS. Jeg har fulgt med på flghten fra Oslo i de siste dagene og ser at 50% av gangene ville jeg mistet flyet mitt fra AMS til IST. Min avreise er i september. Jeg skal til Maldivene jeg har booket hotell og sjøflytransport. Hvis jeg mister flyet mitt i AMS og blir rutet til neste fly som går dagen etter. Vil de da dekke første dag av tapt hotell opphold. Når en natt koster ca 4500,- er det jo surt. Pluss sjøfly koster 400dollar pr pers. Vil SAS dekke det?
     
  18. snik

    snik Aktivt Medlem

    Innlegg:
    403
    Likes mottatt:
    556
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg forstår ikke hvorfor dette er urimelig? Han har jo krav på fastsatt kompensasjon etter Eu 261, uten noe som helst tvil. Han måtte reise mer enn 1 time tidligere enn opprinnelig. Det er jo en grunn for at det er et slikt direktiv, det er for å kompensere for de ulempene som måtte oppstå fordi du må opp tidligere og alt som kommer med det. Dette tilfellet er jo et prakteksempel, og jeg fatter ikke hvorfor folk engang diskuterer det.
     
    Last edited: 19. juli 2018
    Petter B-C, milehigh and DanH like this.
  19. fly4fun

    fly4fun Aktivt Medlem

    Innlegg:
    451
    Likes mottatt:
    336
    Bonuspoeng:
    63
    Spørs er om det er på en og samme billett eller ikke.

    Hvis det er flere billetter må du ha vanligvis mer enn 3 timer per connection (eller det som de to involverte selskapene anbefaler som MCT). Kun da vil evt. SAS stilles ansvarlig, etter å ha blitt tatt via regress fra en reiseforsikring (mye enklere denne vei).

    Både hotell og sjøfly er i gråsone, da når du kjøper et flybillett kjøper du transport fra A til B og ikke garantien at du rekker videreforbindelse til C med egne midler.
     
  20. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    16,792
    Likes mottatt:
    57,172
    Bonuspoeng:
    293
    Det er nok mat for reiseforsikringen, vil jeg tro.
     

Del denne siden