Kompensasjon- og klagetråden

Tråd i 'InsideFlyer Lounge' startet av Rapolo, 12. juni 2025.

  1. Rapolo

    Rapolo Veteran

    Innlegg:
    2,023
    Likes mottatt:
    7,834
    Bonuspoeng:
    183
    Det finnes flere ulike regelverk som omhandler rettigheter og kompensasjon ved IRROPS, overbooking, nedgradering etc. Målet med tråden er å samle en oversikt over de ulike regelverkene som gjelder rundt om i verden, samt de relevante klageorganene (som transportklagenemden) for å føre saken videre om flyselskapet nekter. Målet er å holde første post oppdatert som en WIKI.

    Regelverk

    Argentina: http://www.anac.gov.ar/anac/web/index.php/1/683/reclamos-transp-aereo/derechos-del-pasajero*



    Brasil: https://www.norwegian.no/globalasse...ing-with-us/cancelled-flights/anac-400_16.pdf

    Canada: https://laws.justice.gc.ca/eng/regulations/sor-2019-150/page-1.html#docCont
    Canada: https://rppa-appr.ca/eng

    EU: Avganger med selskap hjemmehørende i EU og avganger fra flyplasser i EU; https://europa.eu/youreurope/citizens/travel/passenger-rights/air/index_en.htm

    Montrealkonvensjonen - gjeldende for alle land (133) som har ratifisert avtalen: Generell ansvarsforpliktelse i forbindelse med frakt av passasjerer og gods https://www.iata.org/en/programs/passenger/mc99/

    Thailand: https://www.caat.or.th/wp-content/u...estic-and-International-Scheduled-Flights.pdf

    Tyrkia / Turkish Airlines: https://www.turkishairlines.com/en-int/legal-notice/passenger-rights/

    UK: Avganger til, fra eller med selskap hjemmehørende i UK: https://ukairpassengerrights.co.uk/

    USA: https://www.ecfr.gov/current/title-14/chapter-II/subchapter-A/part-250?toc=1
    USA: https://www.transportation.gov/airconsumer/airline-cancellation-delay-dashboard


    Hvordan kreve erstatning / kompensasjon fra flyselskapene:

    Air France: https://wwws.airfrance.no/claim

    British Airways: https://www.britishairways.com/travel/feedbackclaims/public/en_gb/select/dcd

    KLM: https://www.klm.no/claim

    Lufthansa: https://www.lufthansa.com/in/en/support/fast-compensation

    Norwegian: utgifter: https://www.norwegian.no/ipr/refund#/expenseclaim?rcategory=CANCELLATION
    Norwegian: avstått ombordstigning: https://www.norwegian.no/ipr/refund#/deniedboarding

    SAS: Kostnader: https://www.sas.no/kundeservice/kontakt/skjemaer/krav-flyvninger/
    SAS: Kompensasjon: https://www.sas.no/kundeservice/kontakt/skjemaer/eu261-krav/

    Turkish Airlines: https://insideflyer.no/forums/threads/turkish-airlines-guide-til-kompensasjon-ved-irrops.19626/

    Klageinstanser

    Belgia: https://mobilit.belgium.be/en/aviation/passengers

    Bulgaria: https://www.caa.bg/en/category/282

    Danmark: https://www.flypassager.dk/

    Estland: https://ttja.ee/en/private-client/c...services/travel-services#air-passenger-rights

    EU/EØS. lenke til alle medlemsland, inkludert direktelink til alle klageskjema og kontaktinfo til riktig instans: https://transport.ec.europa.eu/docu...name=2004_261_national_enforcement_bodies.pdf

    Finland: https://www.kuluttajariita.fi/en/index/yhteystiedot.html

    Frankrike: http://www.ecologie.gouv.fr/politiques/passagers-aeriens

    Hellas: https://hcaa.gov.gr/en/Passenger-Rights

    Irland: https://www.iaa.ie/

    Island: https://island.is/en/o/transport-authority/rights-of-air-passengers

    Italia: https://www.enac.gov.it/en/passengers

    Kroatia: https://www.ccaa.hr/en/passenger-rights-26099

    Kypros: http://www.mcw.gov.cy/mcw/dca/dca.nsf/DMLconsumer_en/DMLconsumer_en?OpenDocument

    Latvia: https://www.ptac.gov.lv/en/air-passenger-rights

    Litauen: https://ltsa.lrv.lt/en/sector-activities/civil-aviation/air-passenger-rights

    Luxembourg: https://guichet.public.lu/en/citoyens/transport/droits-voyageurs/annulation-dommages-retard.html

    Malta: https://mccaa.org.mt/Section/Content?contentId=1202

    Nederland: https://english.ilent.nl/topics/air-passenger-rights/passengers

    Norge: https://www.reiselivsforum.no/web/home/

    Polen: https://pasazerlotniczy.ulc.gov.pl/?lang=en

    Portugal: https://www.anac.pt/VPT/PASSAGEIROS/DIREITOSPASSAGEIRO/Paginas/DireitosdoPassageiro.aspx

    Romania: https://anpc.ro/

    Slovakia: https://www.soi.sk/sk/prava-cestujucich/prava-cestujucich-v-leteckej-doprave.soi

    Slovenia: https://www.caa.si/en/passenger-rights.html

    Spania: https://www.seguridadaerea.gob.es/en/consultas

    Sveits: https://www.bazl.admin.ch/pax-online-form

    Sverige: http://www.hallakonsument.se/

    Tsjekkia: https://www.caa.cz/en/passengers/denied-boarding-delay-or-cancellation-of-flight/

    Tyrkia:

    Tyskland: https://www.schlichtung-reise-und-verkehr.de/
    Tyskland: https://www.lba.de/EN/AirPassengersRights/AirPassengersRights_node.html

    Ungarn: https://kormanyhivatalok.hu/kormanyhivatalok/budapest

    Østerrike: https://en.apf.gv.at/beschwerdeformular-flug

    Kom gjerne med innspill til andre regelverk og klageinstanser som kan legges til
     
    Last edited: 14. juni 2025
  2. Mysterio

    Mysterio Senior Medlem

    Innlegg:
    794
    Likes mottatt:
    1,505
    Bonuspoeng:
    93
    Fin tråd og godt initiativ.
     
  3. thool

    thool Aktivt Medlem

    Innlegg:
    477
    Likes mottatt:
    1,706
    Bonuspoeng:
    93
    Godt initiativ. Jeg tror mange er i villrede hva angår KQ (ref. div Facebookgrupper), så det hadde vært fint med noe konkret her.
     
  4. LaDuden

    LaDuden Senior Medlem

    Innlegg:
    546
    Likes mottatt:
    1,684
    Bonuspoeng:
    93
  5. Rapolo

    Rapolo Veteran

    Innlegg:
    2,023
    Likes mottatt:
    7,834
    Bonuspoeng:
    183
    Nå oppdatert med info for hvor man fremmer klage til enkelte flyselskap, samt relevant forbrukerinstans for alle EU og EØS-land.
     
    Meursalt, paron, chipcampden and 2 others like this.
  6. Rapolo

    Rapolo Veteran

    Innlegg:
    2,023
    Likes mottatt:
    7,834
    Bonuspoeng:
    183
    Tyske Schlichtung Reise & Verkehr gjorde jobben og fikset kompensasjonen Lufthansa opprinnelig nektet å gi. Synd det må ta 14 måneder å lande det som i utgangspunktet var en smal sak.

    Dear Rapolo,

    With your conciliation request dated 26.08.2024 you have made a claim against Deutsche Lufthansa AG. The company informed us that the claim is fully acknowledged without the recognition of a legal obligation (400,00 EUR).

    This acknowledgment of your claim constitutes an agreement between you and Deutsche Lufthansa AG. This settles all mutual claims relating to the subject matter of this conciliation procedure without the need for a legal examination by SRUV due to the “immediate recognition“ according to § 9 (3) SRUV_Rules of Procedure.

    We consider your case as closed and thank you for your confidence.
     
    milehigh, jgroneng, RoadKing and 4 others like this.

Del denne siden