Det finnes flere ulike regelverk som omhandler rettigheter og kompensasjon ved IRROPS, overbooking, nedgradering etc. Målet med tråden er å samle en oversikt over de ulike regelverkene som gjelder rundt om i verden, samt de relevante klageorganene (som transportklagenemden) for å føre saken videre om flyselskapet nekter. Målet er å holde første post oppdatert som en WIKI. Regelverk Argentina: http://www.anac.gov.ar/anac/web/index.php/1/683/reclamos-transp-aereo/derechos-del-pasajero* Brasil: https://www.norwegian.no/globalasse...ing-with-us/cancelled-flights/anac-400_16.pdf Canada: https://laws.justice.gc.ca/eng/regulations/sor-2019-150/page-1.html#docCont Canada: https://rppa-appr.ca/eng EU: Avganger med selskap hjemmehørende i EU og avganger fra flyplasser i EU; https://europa.eu/youreurope/citizens/travel/passenger-rights/air/index_en.htm Montrealkonvensjonen - gjeldende for alle land (133) som har ratifisert avtalen: Generell ansvarsforpliktelse i forbindelse med frakt av passasjerer og gods https://www.iata.org/en/programs/passenger/mc99/ Thailand: https://www.caat.or.th/wp-content/u...estic-and-International-Scheduled-Flights.pdf Tyrkia / Turkish Airlines: https://www.turkishairlines.com/en-int/legal-notice/passenger-rights/ UK: Avganger til, fra eller med selskap hjemmehørende i UK: https://ukairpassengerrights.co.uk/ USA: https://www.ecfr.gov/current/title-14/chapter-II/subchapter-A/part-250?toc=1 USA: https://www.transportation.gov/airconsumer/airline-cancellation-delay-dashboard Hvordan kreve erstatning / kompensasjon fra flyselskapene: Air France: https://wwws.airfrance.no/claim British Airways: https://www.britishairways.com/travel/feedbackclaims/public/en_gb/select/dcd KLM: https://www.klm.no/claim Lufthansa: https://www.lufthansa.com/in/en/support/fast-compensation Norwegian: utgifter: https://www.norwegian.no/ipr/refund#/expenseclaim?rcategory=CANCELLATION Norwegian: avstått ombordstigning: https://www.norwegian.no/ipr/refund#/deniedboarding SAS: Kostnader: https://www.sas.no/kundeservice/kontakt/skjemaer/krav-flyvninger/ SAS: Kompensasjon: https://www.sas.no/kundeservice/kontakt/skjemaer/eu261-krav/ Turkish Airlines: https://insideflyer.no/forums/threads/turkish-airlines-guide-til-kompensasjon-ved-irrops.19626/ Klageinstanser Belgia: https://mobilit.belgium.be/en/aviation/passengers Bulgaria: https://www.caa.bg/en/category/282 Danmark: https://www.flypassager.dk/ Estland: https://ttja.ee/en/private-client/c...services/travel-services#air-passenger-rights EU/EØS. lenke til alle medlemsland, inkludert direktelink til alle klageskjema og kontaktinfo til riktig instans: https://transport.ec.europa.eu/docu...name=2004_261_national_enforcement_bodies.pdf Finland: https://www.kuluttajariita.fi/en/index/yhteystiedot.html Frankrike: http://www.ecologie.gouv.fr/politiques/passagers-aeriens Hellas: https://hcaa.gov.gr/en/Passenger-Rights Irland: https://www.iaa.ie/ Island: https://island.is/en/o/transport-authority/rights-of-air-passengers Italia: https://www.enac.gov.it/en/passengers Kroatia: https://www.ccaa.hr/en/passenger-rights-26099 Kypros: http://www.mcw.gov.cy/mcw/dca/dca.nsf/DMLconsumer_en/DMLconsumer_en?OpenDocument Latvia: https://www.ptac.gov.lv/en/air-passenger-rights Litauen: https://ltsa.lrv.lt/en/sector-activities/civil-aviation/air-passenger-rights Luxembourg: https://guichet.public.lu/en/citoyens/transport/droits-voyageurs/annulation-dommages-retard.html Malta: https://mccaa.org.mt/Section/Content?contentId=1202 Nederland: https://english.ilent.nl/topics/air-passenger-rights/passengers Norge: https://www.reiselivsforum.no/web/home/ Polen: https://pasazerlotniczy.ulc.gov.pl/?lang=en Portugal: https://www.anac.pt/VPT/PASSAGEIROS/DIREITOSPASSAGEIRO/Paginas/DireitosdoPassageiro.aspx Romania: https://anpc.ro/ Slovakia: https://www.soi.sk/sk/prava-cestujucich/prava-cestujucich-v-leteckej-doprave.soi Slovenia: https://www.caa.si/en/passenger-rights.html Spania: https://www.seguridadaerea.gob.es/en/consultas Sveits: https://www.bazl.admin.ch/pax-online-form Sverige: http://www.hallakonsument.se/ Tsjekkia: https://www.caa.cz/en/passengers/denied-boarding-delay-or-cancellation-of-flight/ Tyrkia: Tyskland: https://www.schlichtung-reise-und-verkehr.de/ Tyskland: https://www.lba.de/EN/AirPassengersRights/AirPassengersRights_node.html Ungarn: https://kormanyhivatalok.hu/kormanyhivatalok/budapest Østerrike: https://en.apf.gv.at/beschwerdeformular-flug Kom gjerne med innspill til andre regelverk og klageinstanser som kan legges til
Godt initiativ. Jeg tror mange er i villrede hva angår KQ (ref. div Facebookgrupper), så det hadde vært fint med noe konkret her.
Hvordan kreve erstatning av Turkish ved irrops: https://insideflyer.no/forums/threads/turkish-airlines-guide-til-kompensasjon-ved-irrops.19626/
Nå oppdatert med info for hvor man fremmer klage til enkelte flyselskap, samt relevant forbrukerinstans for alle EU og EØS-land.
Tyske Schlichtung Reise & Verkehr gjorde jobben og fikset kompensasjonen Lufthansa opprinnelig nektet å gi. Synd det må ta 14 måneder å lande det som i utgangspunktet var en smal sak. Dear Rapolo, With your conciliation request dated 26.08.2024 you have made a claim against Deutsche Lufthansa AG. The company informed us that the claim is fully acknowledged without the recognition of a legal obligation (400,00 EUR). This acknowledgment of your claim constitutes an agreement between you and Deutsche Lufthansa AG. This settles all mutual claims relating to the subject matter of this conciliation procedure without the need for a legal examination by SRUV due to the “immediate recognition“ according to § 9 (3) SRUV_Rules of Procedure. We consider your case as closed and thank you for your confidence.