Etter å ha lest på noen forumer, så har jeg lært endel triks, som blir tatt imot med blandet ros og kritikk, så jeg tenkte å gå inn på de mer kontroversielle reisetriksene jeg kjenner til.
1. Mange av oss har hørt om "Hidden City" booking, med
https://skiplagged.com/ hvor du kan booke billige billetter og hoppe av i huben fordi du vil spare penger på det. Ett eksempel er å fly til Oslo fra Kristiansand som koster 598.- normalt sett, men booker jeg til Hamburg så koster det 524.- altså så sparer jeg 74 kroner på å booke til Hamburg for så å hoppe av i Oslo.
*** For å dra trikset enda litt lengre som jeg gjorde ei gang, så brukte jeg bookingen til å gå inn i taxfree og handlet kvoten, for så å gå igjennom tolla uten å forlate landet.
2. Bestille Full refunderbar flex-billett som du kan kansellere eller booke om helt kostnadsfritt. Denne kan en bruke for å komme inn på loungen for å spise gratis mat, best mat på Gull Loungen, shoppe på taxfree, kansellere eller ombooke billetten for du går hjem for dagen.
3. Ghost passenger booking... Det trikset går ut på å booke en fullt refunderbar billett, og plassere spøkelset rett ved siden av meg. Når flyet skal bordes, så kansellerer jeg spøkelset, slik at jeg får pengene tilbake. Dermed sikrer jeg ett tomt sete ved siden av meg. På en langflyging kan en booke ei hel rekke ved siden av meg, og for så å gjøre det samme trikset. Dermed får en ei hel seterad å sove i.
4. Dette trikset kan kun gjøres om du er EBG/EBD eller EBP, med nok kapital tilgjengelig. Har du det, så kan du booke 9 personer på førsteklasse på ei booking. Da ringer er rett før avgang å kansellerer de 9 billettene. Dermed er det ledig plass på første klasse som du har en god sjanse til å bli oppgradert til. Jo høyere status jo lengre fremme i køen er du jo større er sjansen for at dette trikset vil fungere.
5. "Allergisk" mot nøtter,... får ut på å ta med deg peanøtter for så å knuse dem i setet før avgang, å klage på reingjøringen, mens du påminner om at du er alvorlig allergisk mot nøtter. Her kommer Gold track fint inn fordi du kan borde flyet som førstemann, og dette kan dras nytte av, særlig på en langflyging til USA eller Asia.
6. Enda en Justin Ross Lee spesial. Hvis du av en eller annen grunn ikke vil at noe skjørt i bagasjen skal blir ødelagt under transport, eller du vil ganske enkelt ikke miste bagasjen for enhver pris, så kan du kaste en lekepistol inn i bagasjen din, si til til betjent i bagasjesjekken at du deklarerer ett våpen i bagasjen. Dermed vil bagasjen bli behandlet forsiktig og du vil få bagasjen ført på båndet. Dette trikset bør ikke gjøres hvis du er for mye røyk eller alkohol med deg, da det vil gjøre at du vil bli sjekket, men i det miste så fikk du med deg det du ville ha med deg.
Nå har jeg ramset opp noen triks, så kan dere kommentere etikken rundt å bruke disse triksene, og kanskje lære oss noen flere triks, som dere måtte ha på lur.
Vis alt...