Kontroversielle reisemetoder :)

Tråd i 'Kredittkort, leiebil og andre bonusprogrammer' startet av Snabelfaen, 05. nov 2016.

1. Snabelfaen

Snabelfaen EBG Lærling :)

Likes mottatt:
    257
    Bonuspoeng:
    63
    Etter å ha lest på noen forumer, så har jeg lært endel triks, som blir tatt imot med blandet ros og kritikk, så jeg tenkte å gå inn på de mer kontroversielle reisetriksene jeg kjenner til, men for å få tilgangen til mange av de triksene jeg viser til her, så bør dere signere en bruker på https://www.expertflyer.com/ ... Da kan dere få den samme innsikten i bookingsystemene som booking-agenten i flygaten har :)

1. "Hidden City" booking, med https://skiplagged.com/ Du booker til en annen by som er billigere enn å fly til huben, så hopper du av der, fordi du vil spare penger på det. Ett eksempel er å fly til Oslo fra Kristiansand som koster 598.- normalt sett, men booker jeg til Hamburg så koster det 524.- altså så sparer jeg 74 kroner på å booke til Hamburg for så å hoppe av i Oslo. Du kan tilogmed handle litt taxfree mens du først er i gang, før du går igjennom tolla på toget til Oslo.

2. Spis og drikk gratis på flyplassen: Bestille Full refunderbar flex-billett, spis gratis på flyplassen som du kan kansellere eller booke om helt kostnadsfritt. Denne kan en bruke for å komme inn på loungen for å spise gratis mat, best mat på Gull Loungen, shoppe på taxfree, kansellere eller ombooke billetten for du går hjem for dagen. Du kan tilogmed handle litt taxfree mens du først er i gang :)
    NB!!! ---> Ikke gjør dette trikset i ett land der du må stemple ut av landet for å komme inn i lounge, ellers vil du få problemer i emigrasjonen etterpå!

3. Spander gratis Lounge på vennene dine: Noen ganger reiser jeg med endel venner på tur, vi er kanske 8-9 stykker eller noe sånt og bare meg har tilgang på lounge. Måten jeg får hele gjengen med meg inn i loungen er å printe ut flere kopier av mitt boarding pass, også gir jeg ett til hver også går de inn en etter en igjennom gaten. Ganske morsomt når de oppdager at det er 9 JRL's der inne, og de går inn for å konfrontere oss med ett spørsmål, "Can the real JRL please stand up!" :D:rolleyes:

4. First Class Ghost-booking: en gjeng "Spøkelser" på fullt refunderbare billetter på første klasse. Sjekk nøye at de er 100% refunderbare!!! Ellers vil du gjøre tidenes dyreste tabbe her! Deretter ringer er rett før avgang å kansellerer du "Spøkels-gjengen". Dermed er det ledig plass på første klasse som du har en god sjanse til å bli oppgradert til, du kan tilogmed plukke sete 1A om du ønsker det setet med dette trikset. Jo høyere status jo lengre fremme i køen er du jo større er sjansen for at dette trikset vil fungere. Gjør du det på Lørdags flyginger, så er du så å si garantert å lykkes, eller hvis du har en god antakelse på at flyet du skal fly med kommer til å bli overbooket, noe som leder til neste triks.

5. Overbooket fly med Ghost-bookers: Hvis det ser ut som at en flyging kan bli overbooket ut i fra informasjon fra https://www.expertflyer.com/ Så kan du booke deg selv på det flyet ved en tredjeparts booking-side ala http://www.momondo.no/. Deretter booker du endel preminum+ flex refunderbare billetter direkte på siden dette selskapets nettside eller app. Pass på at billettene er 100% refunderbare. Ellers vil dette bli en meget dyr tabbe!!! Dette trikset funker siden du "ekte passasjer" ikke har status hos flyselskapet blir prioritert sist i prioriteringskøen, på grunn av booking fra tredjepart, https://www.skyscanner.no/ Langt bak den prioriteringen"spøkelsene dine" får. Dermed kommer du ikke ombord på grunn av overbooket fly. Når kanselleringen av billetten din er gjort av flyselskapet på grunn av overbooking, så går du vekk fra gaten, før du fjerner du "spøkelsene". Du tar da kontakt med https://flyhjelp.no/ for å kreve kompensasjon på den kansellerte flygingen din.
    **** Eller så kan du velge: Etter å ha fjernet "spøkelsene dine" som trikset over beskriver, så gå inn tre minutter før gate lukkes, så spør du igjen om de kan sjekke igjen for siste gang,... det er da magien skjer, "Velkommen på første klasse" :)

6. Sjekk inn en bag på flyet du ikke kommer med på: Møt opp tidlig, gjør det kombiner dette med "triks 4", nevnt over, da dette vil øke kravet du kan kreve fra dem på https://flyhjelp.no/ Da de har egne satser på å ha rotet bort bagasjen, da din bagasje kommer frem til destinasjon, mens du som passasjer ikke gjør det.
    **** NB!!! Ikke gjør dette trikset motsatt vei, med at du sender bagasjen med spøkelse, og later som at du har mistet din bagasje. Du ønsker for all del ikke bli svartelistet av forsikringselskapene. Da får du ikke kredittkort, ei heller reiseforsikring av noen selskap, en skjebne du ikke ønsker for noen!!!

7. "Allergisk" mot nøtter:
    ,... får ut på å ta med deg peanøtter for så å knuse dem i setet før avgang, å klage på reingjøringen, mens du påminner om at du er alvorlig allergisk mot nøtter. Gjør du dette på Business class så kan de ikke nedgradere deg, da må de sende deg med neste fly, noe som betyr kompensasjon https://flyhjelp.no/ :)
    *** Det andre du kan gjør, i stedet for å få for kompensasjon, når det er full økonomiklasse nå "Ghost Booket" på samme flygingen, så har du ryddet plass til ditt utvalgte sete i Business eller første klasse å bli flyttet til ;)

8. Leddgikt ved nødutgangen: Som dere vet så er det spesielle regler som gjelder dem som har sete ved nødutgangen. Det kan være mange grunner til at du vil ha sete der, sånn som bedre beinplass. "Svimete som du er", så har du har glemt er det at gikten din er så dårlig at du ikke greier å åpne døra,.. så da må de flytte deg. Har du da strategisk booket ett fly som er fullt, så må de sende deg med neste fly, da får du kompensasjon https://flyhjelp.no/, eller oppgradering :)
    *** Hvis du har også har "Ghost booket", på samme flygingen, så har du ryddet plass til ditt utvalgte sete i Business eller første klasse å bli flyttet til ;)

9. Deklarere ett kunstig våpen: http://www.toll.no/no/varer/vapen/reise/. Her trenger du ett våpenpass som tollvesenet snakker om. Hvis du har noe såpass dyrt i bagasjen at reiseforsikringen ikke dekker tapet fullt ut om du mister det, "verdi over 20.000 kroner". Da vil du ikke vil miste eller få ødelagt for enhver pris. Da kan du "deklarere ett våpen" i bagasjen. Om det er en startpistol eller en AK-47 har ikke dama i skranken peiling på. Dermed vil bagasjen bli behandlet forsiktig og du vil få håndlevert av en ansatt på flyplassen. Dette trikset bør ikke gjøres hvis du er for mye røyk eller alkohol med deg, da det vil gjøre at du vil bli sjekket, men i det miste så fikk du med deg de dyre tingene du ikke ville miste :)

10. La stuertene ødelegge bagasjen:

Legg ei Vodkaflaske med noe stinkende innhold i en gammel brukt koffert kjøpt på ett loppemarked for en 50 spenn. Verdien på innholdet av klær fra bruktbutikken er satt til 11.000 kroner, god betaling for klær fra søppeldynga. Hvis stuertene er røffe med kofferten så er det penger å hente på den. Her er det flyselskapet som har bevisbyrden, ikke deg heldigvis :)
    http://www.dinside.no/okonomi/odelagt-eller-forsvunnet-koffert/61057511

11. Strategisk booking: eller "Sjakk-booking": Ett eksempel på dette er en gjennomgående billett fra en by,... La oss ta Kristiansand som ett eksempel .... Kl 15:45 går flyet fra Kristiansand, for å rekke flyet kl 17:20 som går til Gdansk og være fremme kl 18:45. Der snur du som i ett vanlig Segment Run Flyr fra Gdansk 19:25 og er tilbake i Oslo 20:55 for å rekke flyet til Kristiansand kl 21:45 og være fremme kl 22:35.

En sjakkbooking billett ser i utgangspunktet grei ut, "Typisk segment-run" men det er mange feller som flyselskapet kan gå i denne bookingen her. Hemmeligheten i denne billetten er at sannsynligheten for at flyselskapet roter det til er meget høy, på grunn av de korte tidene i transitt. Blir flyet forsinket fra Kristiansand, så forplanter det seg i systemet, jeg rekker ikke Gdansk, da får jeg 250 Euro i kompensasjon https://flyhjelp.no/ Siden jeg ikke rekker returflyet fra Gdansk. Er flyet fra Gdansk forsinket så rekker jeg ikke tilbake til Kristiansand innen 4 timer, noe som gjør at jeg må overnatte på Gardermoen, da ingen flyr til Kristiansand på natta. Sjakk begrepet: ligger i strukturen til flyrute-nettet. (Det finnes ikke unntak fra 4 timer+ regelen for forsinkelser), og det kan utnyttes til det maksimale :)

12. Book strategisk på hektiske dager:

Du analyserer hvilke dager det er størst sjanse for at flyvningen er overbooket. Bestille billett på denne dagen via en tredjepart, og så melde deg frivillig til å vente på neste fly, når flyet er overbooket. I slike tilfeller vil flyselskapet gi kompensasjon i form av penger og/eller gratisreiser til kunder som må vente på neste fly, noe som du både kan tjene penger på og ordne en fremtidig oppgradering på :)
    http://www.side3.no/han-flyr-verden-rundt-pa-frste-klasse---nesten-gratis/3422811809.html

13. Gratis avis på SAS sin regning:

Du kommer over en artikkel i en avis, kanskje den omhandler en du kjenner, eller kanskje det bare det handler om ett tema du brenner for. Uansett, så der du at det vil koste 40 kroner å laste ned denne artikkelen på telefonen din. Så ha gjør du?
    Jo du kjøper en billett dagen etterpå, også laster du ned artikkelen via SAS appen, også kansellerer du billetten igjen etter å ha lest artikkelen :)

Last edited: 16. juli 2017
    milehigh and NoLimit like this.
  2. Travellingalf

Travellingalf Ut på tur - aldri sur Moderator

Likes mottatt:
    10,255
    Bonuspoeng:
    293
    Personlig så misliker jeg alle slike triks og derfor misliker jeg også en fyr som Justin Ross Lee. At noen kan bli "berømt" av sånt forteller dessverre altfor mye om den verden vi lever i spør du meg. Vel, det er muligens bare meg som føler det slik.

3. Edvard

Edvard 一期一会

Likes mottatt:
    11,214
    Bonuspoeng:
    183
    noen ganger har jeg fylt en serviett med gummibjørner og lagt i vesken.

#livingdangerouslyZRH

4. Fredrik81

Fredrik81 EBG BA Sølv og HHGull

Likes mottatt:
    2,661
    Bonuspoeng:
    113
    Det er vel kun 1 jeg kunne tenke meg å gjøre -taxfree scaming, men da kan man kun ha håndbagasje, om man da ikke uansett må gjennom tollen ved retur fra utlandet. Kan også ta med meg en boks brus og noen gummibjørner til ungene om vil flyr eco og jeg vet det vil ta tid før vi får noe form for service.

Last edited: 06. nov 2016
  5. Herlov

Herlov Poengsanker

Likes mottatt:
    6,002
    Bonuspoeng:
    183
    Med mulig unntak av nr. 1 (ikke medregnet taxfree-scam) mener jeg disse triksene er såpass uetiske at jeg personlig ikke hadde hatt samvittighet til å bruke dem.

Last edited: 05. nov 2016
    furlong, Darkcho, RoadKing and 2 others like this.
  6. KRS

KRS Senior Medlem

Likes mottatt:
    4,174
    Bonuspoeng:
    93
    1. gjør jeg glatt, men ikke 1.*** blander du inn taxfree i det hele og handler uten å forlate landet er det ikke bare et "trick" lengre men noe mer alvorlig.

Fredrik81 liker dette
  7. Stuttfeiten

Stuttfeiten Veteran Moderator

Likes mottatt:
    18,532
    Bonuspoeng:
    183
    Dirty tricks, alltid greit å ha i arsenalet. :D Men ser ikkje for meg at dei vil bli mykje brukt. Eg har fortsatt dårleg samvit for at eg hoppa av ein multileg i Oslo (som var kjøpt fem veker i forkant) for å bruke helga med familyen i Romerriket... Som unnskyldning kan eg sei at eg vaks opp med masse gode råd om oppførsel og duk på bordet :)

Fredrik81 and Shyneno like this.
  8. Upsaker

Upsaker Fastboende

Likes mottatt:
    22,986
    Bonuspoeng:
    293
    Kunne ikke funnet på å ha gjort noe annet enn å hoppe av på veien hjem, og selv det sitter langt inne. De resterende "triksene" er way over the top.

furlong, chberge and Fredrik81 like this.
  9. Trond

Trond Nytt Medlem

Likes mottatt:
    20
    Bonuspoeng:
    13
    Det drøyeste jeg kan finne på er å bestille A- og C-seter når to reiser sammen. Husker jeg fikk kjeft for denne metoden av medreisende, fordi de fant det umoralsk, uten at jeg helt kan se at det rammer noen.

chberge, Mbj, Berlioz and 4 others like this.
  10. KRS

KRS Senior Medlem

Likes mottatt:
    4,174
    Bonuspoeng:
    93
    Dette gjør jeg hver gang, og for å minske sjansen for å få noen mellom oss plukker jeg gjerne nest siste rad. De gangene det kommer noen i midtsetet er de alltid glade for å få midtgangen istedenfor. Har vanskelig for å se hvordan dette er umoralsk på noe som helst måte...

furlong, ingie, chberge and 5 others like this.
  11. Henrik

Henrik Hellas-sympatisør

Likes mottatt:
    9,199
    Bonuspoeng:
    183
    Kan med fordel kombineres med en diskré GT to go. (GTTG?)
    H/T meg selv.

12. Snabelfaen

Likes mottatt:
    257
    Bonuspoeng:
    63
    Jeg har brukt det første trikset ei gang, ikke med overlegg, men var på vei til ett møte med jobben i London, også fikk jeg sms om at møtet var kansellert mens jeg var på veg ut av taxfree før avgang. Dermed gikk jeg inn i gull lougen og spiste meg ett godt måltid, gikk ned å kansellerte billetten og hotellet i London, og fløy hjem med kvoten uten å fortalte landet.

Men jeg liker peanøtt-trikset, har hatt peanøtter med meg på flyet i tilfelle jeg for en bråkete eller feit illeluktende passasjer ved siden av meg, da er det greit å å flytte seg ut av en slik situasjon :)

13. holmen

holmen "Ung" og "lovende"

Likes mottatt:
    64,789
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg gjør alltid dette når jeg reiser sammen med kona. Hun er EBD, jeg er EBG, så jeg synes ledig midtsete er rett og rimelig :p
    Om det kommer noen i midtsetet, lar vi han eller henne få vindu eller midtgang.

furlong, Petter B-C, Shyneno and 2 others like this.
  14. Travellingalf

Travellingalf Ut på tur - aldri sur Moderator

Likes mottatt:
    10,255
    Bonuspoeng:
    293
    Samme situasjon her, i alle fall når vi flyr med SAS.

15. Snabelfaen

Likes mottatt:
    257
    Bonuspoeng:
    63
    Oppdaget ett nytt gratis avis triks. Hvis jeg leser avisen på nettet og snubler over en veldig interessant artikkel angående en bekjent av meg, men jeg må betale for å lese den.

Løsninga er å bestille ei SAS flyging som går dagen etter, laste ned avisen på SAS appen 22 -13 timer før avgang og kansellere billetten rett etterpå. Da har jeg fått fatt i artikkelen uten å betale for den, og lese artikkelen :)

Last edited: 21. jan 2017
  16. vegardg

vegardg Senior Medlem

Likes mottatt:
    5,168
    Bonuspoeng:
    163
    Synes det er ganske drøyt å la SAS ta kostnaden fordi man er for kjip til å betale selv.

thecoldfish, Are and Shyneno like this.
  17. Petter B-C

Petter B-C Senior Medlem

Likes mottatt:
    1,579
    Bonuspoeng:
    113
    milehigh and Snabelfaen like this.
  18. Henrik

Henrik Hellas-sympatisør

Likes mottatt:
    9,199
    Bonuspoeng:
    183
    Takk for at tråden her ble plukket opp igjen - den lå nå ferskt i minne mens ettermiddagens bookinger ble gjort.

Bestilte nemlig en guttetur til Amsterdam der returen fra Amsterdam til Oslo for 3 av oss kostet 2800 kr hver, mens fjerdemann som skal AMS-SVG fikk en pris på 1600 kr -- med mellomlanding i Oslo.
    Raske 3600 kr spart på å booke alle til Stavanger.

19. Snabelfaen

Likes mottatt:
    257
    Bonuspoeng:
    63
    Er du EBG+ så kan du dele opp biletten. I Høst så tok vi en gjeng på tur til Alicante for 399 pr pers. Siden returbilleten vær så h****e dyr, så fløy vi til Gdansk med Vuerling, og fløy fra Gdansk hjem med SAS. Så i stedet for å betale 1890.- for returen så ble det 87 + 478 kroner. Hadde litt over 5 timer i Gdansk, så fikk tid til shopping og gratis mat i Loungen på veien hjem :)

milehigh, RoadKing, Eddie47 and 2 others like this.
  20. Omaniac

Omaniac Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    272
    Bonuspoeng:
    63
    Alltid noen "smartinger" som skal utnytte hvert eneste smutthull som finnes. Vanligvis ender det med at ett eller annet gode forsvinner for alle andre. Eller det innføres restriksjoner vi egentlig ikke vil ha.
    Fylle opp veska si med plus freebies er ett eksempel.
    En del av det trådstarter skriver om har jeg ikke noe problem med å beskrive som svindel og kriminell virksomhet.

Del denne siden