Kor ska vi reis?

Tråd i 'InsideFlyer Lounge' startet av Eddie47, 11. febr 2024.

  1. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    14,522
    Likes mottatt:
    871,388
    Bonuspoeng:
    293
    Vi er ikke mer enn halvveis i å snu dagen tilbake til "hjemmenormalen" etter Thailand og Hua Hin før bookingfingeren driver med nervøse rykninger på Awardfares.

    Etter fjorårets kompliserte møte med helsevesenet er mobiliteten blitt noe begrenset, dvs vi kan ikke lenger gå lange distanser i for å utforske nye byer og steder.
    Formen blir bedre og bedre, men bakker og trapper og "naturstier" er utelukket.
    Vi må også ha i bakhodet at det må være et oppegående helsevesen der vi reiser.

    Centara i Hua Hin var veldig bra i så måte, der var det finfine gangveier på hotellet og i nærområdet, i den grad vi beveget oss mer enn 4-5 kvartaler fra hotellinngangen brukte vi Tuc-Tuc.
    I tillegg var det jo varmt ....

    Vi utelukker ikke å reise tilbake til Thailand og Hua Hin, men det er jo krysset av. Fordelen er jo at inntil videre så ser det ut til å finne gode flybilletter til BKK, selv om EVA ser ut til bare å slippe 1 billett per flygning.

    Vi har likt oss svært bra på Mauritius og mor vil gjerne tilbake dit, men der er det jo betydelig vanskeligere å finne billetter til.

    Spørsmålet "ut i luften" er "Kor ska vi reis?"

    Gjerne et spennende reisemål hvor vi ikke har vært før og som passer et voksent par med begrenset mobilitet?
    Et sted vi ikke har vært før?
    Karibien? Asia? Sør-Amerika? Mellom-Amerika?
    Flotte resorter og hyggelige nærområder.

    Foreløpig er USA utelukket, der har vi får så vidt vært i store deler av landet ...

    En herlig "Brain storming" ønskes velkommen.
     
    EndreD and RoadKing like this.
  2. milehigh

    milehigh Veteran

    Innlegg:
    3,068
    Likes mottatt:
    9,083
    Bonuspoeng:
    183
    Bali, Maldivene, Goa, Dubai/Abu Dhabi, Singapore, Kuala Lumpur/Kuantan, Rio, kanskje Zanzibar, Cape Town/garden route
     
    Eddie47 liker dette
  3. Sonictravel

    Sonictravel Veteran

    Innlegg:
    2,854
    Likes mottatt:
    27,911
    Bonuspoeng:
    183
    Om du får til billetter til Australia tipper jeg du vil kunne få oppfylt alle kriterier på listen, lutt avhengig av tid på året og hvor på kontinentet dere begir dere.

    Helsevesen som er upåklagelig og velvillig innstilt mot nordmenn, hadde selv en tur på legevakten i Exmouth med junior julaften for en del år tilbake hvor vi var redd for at han hadde fått vann i lungene etter at han bega seg ut på lutt dypere vann i bassenget enn snømmeferdighetene tilsa. Rask og proff sjekk og til og med gratis siden vi var fra Norge :)

    Transport med leiebil eller offentlig stort sett lett tilgjengelig, i det minste om du ikke skal langt ut i bushen, varmt klina om en timer årstid og destinasjon og mulighet til å kombinere storby med andre opplevelser.
     
    EndreD and Eddie47 like this.
  4. Woodswing

    Woodswing Aktivt Medlem

    Innlegg:
    291
    Likes mottatt:
    1,389
    Bonuspoeng:
    93
    Har du vært på St. Barth?
    Om ikke så er det noe man må få med seg mens man kan. Det er helt fett.
    Anguilla duger også, og er litt mindre posh. (Eneste sted jeg har bodd helt alene på et hotell. Til og med resepsjonisten dro da vi kom.)

    Andre ting litt utenfor allfarvei
    Belize
    Acapulco, du vet der de stuper fra klippen
    Kairo har jo også sin sjarm. Men det krever jo at man kan gå mellom pyramidene og Sfinxen. Men det er jo bare noen hundre meter.
     
    EndreD and Eddie47 like this.
  5. The_Dude

    The_Dude EBG / Asante Gold Elite Plus / LH Senator / Pompøs

    Innlegg:
    1,158
    Likes mottatt:
    1,895
    Bonuspoeng:
    113
    Dominikanske Republikk var aktuelt en gang for meg på award. Resort-orientert.

    Cabo Verde, men er ofte tomt for billetter.
     
    Eddie47 liker dette
  6. kiev

    kiev Ex Spært

    Innlegg:
    1,258
    Likes mottatt:
    4,488
    Bonuspoeng:
    113
    Vi reiser til Seychellene på tirsdag, og kan rapportere tilbake om det oppfyller kriteriene. Det er et sivilisert engelsktalende land, relativt enkelt med business bonusbilletter for to, mange fine minicruiser mellom øyene, osv.
    Kanskje litt tvilsom til det med avansert helsevesen siden befolkningen er under 100k og den største øya er rundt en tiendedel av arealet til Senja.
    Hmm… etter nærmere ettertanke ønsker jeg forresten ikke å finne det ut :oops:
     
    EndreD and Eddie47 like this.
  7. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    14,522
    Likes mottatt:
    871,388
    Bonuspoeng:
    293
    Takker for gode bidrag!
    Sjekker for tiden Belize, Dominikanske Republikk og Kuala Lumpur/Kuantan.
    «Enklest» å finne bonusbilletter til Punta Cana/Dominikanske Republikk og hotellprisene ser hyggelige ut.

    Tidlige har vi vært på Bali, Zanzibar, Seychellene og Brazil (Recife) av forslagene over.
     
    Sunnfjordingen liker dette
  8. haifinn

    haifinn If u are bored flying, your standards are too low

    Innlegg:
    1,543
    Likes mottatt:
    13,705
    Bonuspoeng:
    183
    Be fruen farge håret blått, reis på Cruise.
     
    Calling, Kristian, Lnbre and 4 others like this.
  9. milehigh

    milehigh Veteran

    Innlegg:
    3,068
    Likes mottatt:
    9,083
    Bonuspoeng:
    183
    Ettersom du har gått litt bort fra det sykehuskonseptet kan jeg legge til litt siden jeg har vært innom alle de 3 finalistene.

    -Belize. Spennende men enkelt. Kan kombineres med hovedtur til Cancun/Carmen. Side trip til Chichen Itza (underverk!) med lunsjstop i Valladolid. Bil til Belize går fint. Og så kommer perlen innenriksfly (fly som i "fly") til Placencia. Biler har vikeplikt for fly.
    -Dom rep. Definitivt mer sivilisert. Er du tøff tar dere en dagstur til Haiti, Cap Haitien regnes som trygt nok. Iallfall om dere baser i Puerto Plata istedet for Punta Cana. Boca Chica nær St Domingo er morsomt nok, men er nok mer ekslusive resorte ute i Cana.
    -KL. Billig og bra. Og ikke lange kjøreturen ut til Kuantan med resorts. Fine dagsturer til huler og klipper. Medisinsk klart det beste alternativet tror jeg.
     
    Liza, Lnbre, kiev and 3 others like this.
  10. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    14,522
    Likes mottatt:
    871,388
    Bonuspoeng:
    293
    Takk, vi har nok helse i bakhodet dessverre, måtte nok konsultere helsevesen og forsikringsselskap før vi reiste til Thailand og Hua Hin.

    Vi har vært noen uker i Cancún og besøkt bl.a Chichen Itza og Valladolid
     
  11. kiev

    kiev Ex Spært

    Innlegg:
    1,258
    Likes mottatt:
    4,488
    Bonuspoeng:
    113
    Istemmer på KL. Malaysia er blant de mest moderate muslimske landene og ganske så vestlig. Man får til og med kjøpt magemedisin. Engelskspråklig og naturskjønne omgivelser. Korte avstander for oss fra nordnorge, tar bare et par kaffekok å kjøre sørover til Singapore.
     
    EndreD and Eddie47 like this.
  12. watchaddicted

    watchaddicted Reisende fant

    Innlegg:
    1,969
    Likes mottatt:
    3,925
    Bonuspoeng:
    113
    Australia som tidligere nevnt, er helt topp og oppfyller alle kriterier:

    - Varmt (gitt at man reiser på rett tid av året)
    - God mat
    - God vin
    - Opplevelser i fleng selv for den som ikke er like mobil
    - Og ikke minst topp helsevesen uten språkbarrierer (som kan være litt utfordrende om ting først skjer). Man kan trygt reise ut av byene også da ambulansefly-tjenesten er svært godt utbygd og henter langt inn i bushen om nødvendig.
     
    Eddie47 liker dette
  13. Flymunda

    Flymunda Senior Medlem

    Innlegg:
    1,062
    Likes mottatt:
    7,145
    Bonuspoeng:
    183
    EVA flyr til Brisbane. Selve Brisbane sentrum er ganske kompakt og gangbart. 2 timer med bil nordover til Noosa Heads som også møter kriteriene for kompakt gangbarhet, og er svært hyggelig. En time sydover fra Brisbane er ikke Gold Coast noe sjarmtroll, men enkelt å komme opp og ned med bybanen to kvartaler på innsiden parallelt med stranden. Brunswich Heads ligger snaue 2 timer syd for Brisbane og er ganske rolig, men fint for et par dager.
     
    Eddie47 liker dette
  14. kiev

    kiev Ex Spært

    Innlegg:
    1,258
    Likes mottatt:
    4,488
    Bonuspoeng:
    113
    Hiver meg på støttegruppen for Brisbane. Det var nemlig et par andre lokale ting som vi uforvarende dumpet borti der. For det første har de en lokal spesialitet som heter Moreton Bay Bugs fra fjorden utenfor Brisbane. På restaurantene blir det bare kalt Bugs. Det er en slags trilobitt-lignede hummer/krabbe og den beste sjømaten jeg har spist noen gang. Insisterer på bugs hver gang jeg er i Australia.
    Den andre morsomme greien var midt i Redcliffe. Sullet feriebrisne rundt etter en sen middag da vi hørte kjent musikk, og det viste seg at de har laget en tribute-gate til Bee Gees som vokste opp i nabolaget. Morsomt for oss godt voksne som husker gymtimer med Saturday Night Fever og andre musikalske høydare.
     
    EndreD, Eddie47 and jgroneng like this.
  15. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,868
    Likes mottatt:
    32,946
    Bonuspoeng:
    293
    Brisbane støttes. Bortsett fra at frua fikk holde en Koala der husker jeg ikke noe som stod veldig ut som enestående, men vi likte rett og slett byen veldig godt.
    Melbourne var også et trivelig bekjentskap. Velger begge de to glatt over Sydney (var alle tre steder på samme tur).
     
    EndreD and Eddie47 like this.
  16. Preference

    Preference EBG

    Innlegg:
    313
    Likes mottatt:
    277
    Bonuspoeng:
    63
    Jeg synes Brisbane var den kjedeligste av alle byene vi besøkte langs østkysten av Australia, men det var mye fint i nærheten. Støtter uansett Australia som reiseland, utrolig deilig med høy standard - som å være på reise i Norge, bare helt annerledes opplevelser og vær :cool:
     
  17. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    14,522
    Likes mottatt:
    871,388
    Bonuspoeng:
    293
    EVA legger ut 1 sete i Business fra TPE til BNE og 3 i Økonomi ....tror mor ville blitt sutrete av å gå til høyre i flyet .....
     
  18. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,868
    Likes mottatt:
    32,946
    Bonuspoeng:
    293
    Faktisk, når man er på de kanter. Hva med Tasmania? Det kunne jeg tenkt meg.
     
    MadsVaHa liker dette
  19. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    14,522
    Likes mottatt:
    871,388
    Bonuspoeng:
    293
    Har noen prøvd Penang og George Town i Malaysia?
    Hvordan er det enklest å komme dit?
     
  20. krsper

    krsper Medlem

    Innlegg:
    61
    Likes mottatt:
    134
    Bonuspoeng:
    33
    Vil også nevne Perth som en mulighet i Australia. Mange fine destinasjoner på vestkysten: Margareth River vindistrikt sydover og nevnte Exmouth nordover for urørt natur og strender i verdensklasse.

    Vi drar til Bali + Perth i slutten av mars på bonusbilletter med Thai!
     

Del denne siden