Oppdatert 23 Juli av Fnate Mange har sikkert lyst til å prøve Business Class eller First class på ulike selskap, men har enten ikke pengene eller tiden. For meg passer ihvertfall dette ganske bra. Så jeg har fulgt med litt rundt om for se hvor man kan kjøpe billett på korte ruter og allikevel få en smak av noble seter og dråper. Tenkte derfor å lage en tråd på dette. Flere ruter mottaes med takk, og så skal jeg forsøke å oppdatere listen. Europa: Dublin - Los Angeles: Ethiopian (B787) @Henning Frankfurt - Madrid: LAN Chile (B787) Geneve - Frankfurt: Kuwait Airways (A340) @tommy777 London - Moskva: British Airways (B747) - NB: Ikke så billig å kjøpe, men er 30.000 Avios + 268,- NOK London - Amsterdam: Garuda Indonesia (B777) Madrid - London: Iberia (A340), men kun rute IB3166 Malta - Larnaca: Emirates Airlines (B777) @Twin Otter Manchester - Munchen: Singapore Airlines (B777) Roma - Paris: Kuwait Airwais (A330) @Martin Foss Wien - Barcelona: Air China (A330) @Henning Stockholm - Wien: Ethiopian (B767/B757) @Superhai (Sommer 2014) Asia: Bangkok - Hanoi: Qatar Airways (A330) @AndersB Bangkok - Hong Kong: Emirates Airlines (A380) Bangkok - Hong Kong: Thai Airways (B747) @SASDC8 Bangkok - Hong Kong: Royal Jordanian (A330) @Henning Bangkok - Hong Kong: Sri Lankan (A330) @mhsalv Bangkok - Hong Kong: Kenya Airways (B787) @mhsalv Bangkok - Kuala Lumpur: Royal Jordanian (A330) @Henning Bangkok - Saigon: Turkish & Lufthansa @wilhelm Kuala Lumpur - Bangkok: Ethiopian (B767) @Henning Kuala Lumpur - Bangkok: Egypt Air (B777) @Henning Kuala Lumpur - Hong Kong: Malaysia Airlines (A380) Kuala Lumpur - Phuket: Qatar Airways (A330) @Henning Puhket - Kuala Lumpur: Qatar Airways (A330) @SASDC8 Singapore - Hong Kong: United Airlines (???) Singapore - Bali: KLM (B777) @rkvalvaa Singapore - Jakarta: Air France (B777-300ER) @AndersB Tokyo - Seoul: United Airlines og Asiana @Bizflyer Hong Kong - Taipei: Dragon Air @Arcticflyer Hong Kong - Taipei: EVA Air (B747) Ellers kjører Cathay Pacific en del ruter med First Class til f.eks Tokyo Haneda og Taipei, som er greie å få for bonuspoeng. Oceania: Auckland - Brisbane: Emirates Airlines (A380) @Bizflyer Auckland - Melbourne: Emirates Airlines (A380) @Bizflyer Auckland - Sydney: Emirates Airlines (A380) @Henning Midt-Østen: Dubai - Kuwait: Emirates Airlines (A380) @Islending Afrika: Cape Town - Johannesburg: South African Airways (A340) @milehigh Nord-Amerika: Montreal - Toronto: Air Canada (B777) New York (JFK) - Vancouver: Cathay Pacific (???) @Christian Vancouver - Las Vegas: Philippine Airlines (A340) @Finn Erik Edvardsen Sør Amerika: Buenos Aires - Sao Paoulo: Qatar Airlines (B777) @SASDC8 Buenos Aires - Santiago: Air Canada (B767/B777) @Finn Erik Edvardsen (seasonal) Buenos Aires - Santiago: KLM (B777) @Epilef00 Rio de Janeiro - Buenos Aires: Emirates Airlines (B777) @wilhelm Sao Paulo: Turkish (???) @jefi99 Jokern: Ikke egentlig en billig og kort rute, men gøy for de som vil prøve noe eksotisk: Paris - Los Angeles: Air Tahiti Nui (A340)[/USER]
Auckland - Sydney: Emirates A380 Kuala Lumpur - Bangkok: Ethiopian B767 Kuala Lumpur - Bangkok: Egypt Air B777
BA flyr 767 i en europeisk konfigurasjon til flere byer i Europa,så den går vel ikke under definisjonen "rare" ruter. De setter dog inn langdistanseversjonen av og til om en annen maskin er syk (@tommy777 fikk vel den fra AMS til LHR her om dagen..). Funfact: Før gikk BA767 (OSL-LHR) fast med 767 (den gangen OSL var ny) En helt akseptabel måte å komme seg fra Manchester til Munchen på (Disclaimer: Er ikke så glad i å smile på bilder, så jeg har det ikke så fælt som det egentlig ser ut som)
Thai har First Class mellom Bangkok og Hong Kong og Bangkok og Bejing, og du kan fly United og Asiana i Fìrst mellom Seoul og Tokyo. Ellers kan det nevnes at Singapore Air priser en rundtur i First Munchen-Manchester-Munchen til imponerende 18 000 kr. Er det verdt prisen?
United, ja... Det minnet meg om at de også flyr Singapore - Hong Kong. Noen som aner hva slags materiell som brukes? He he he. Fenomenalt!
Det er vel ikke uvanlig å bruke wide body innenriks der det bor mye folk. Jeg har selv fløyet Qantas B767 fra Melbourne til Sydney.
Thai Airways bruker alt fra Airbus A330-300 til Boeing 747-400 på ruter som BKK-HKT/CNX. Flyr man i business kan man være heldig å få sitte i F-kabinen på jumboen (kun C-service).
Der er det vel domestic service? Litt som BA sin Boeing 767 fra Arlanda til London? Det jeg tenker litt på her er muligheten for å sjekke ut skikkelig internasjonal business eller first på kortere ruter. Evt mellomlandinger.
La til BA sin Moskva rute jeg. Den er jo et sykt bargain for dem som vil bruke Avios poeng, og få pysjamas, beluga og vodkashots for en billig penge. Kjører den igjen selv om eet par uker.
Nei, det er vel Milano - New York. Men jeg mener Thai hadde en rute som gikk Madrid-Milano-Bangkok. Vet ikke om den gjør det enda?
De har vel 10-15 avganger per dag, og vi fikk vanlig fly på retur. Vet dessverre ikke i hvilken grad det var flaks eller om noen/mange av avgangene er satt opp med widebody og proper C. Vanlige seter på retur ble litt nedtur, men ganske kort flight da. Forresten så ble det verre på widebody SA C JNB-PEK hvor jeg våknet med en levende kakkerlakk i setet! Godbit! Fløy den i sommer som del av AA award. DME kan være et mareritt though. Tror aldri jeg har sett tilsvarende køer som det var i passkontrollen der- som vi heldigvis slapp i transitt- men vi måtte likevel albue oss gjennom køen for å finne den dårlig skiltede transitutgangen. 30K avios + 279 kr (trodde det skulle være mye mer grunnet luksusavgifter ex UK men).
Neida. BA har noe de kaller Reward Flight Saver på shorthaul, der man betaler et fast beløp på £35 (som jeg ikke får til å stemme med 279 NOK, men..), og så betaler BA resten. DME-ruta er unik på den måten at den prises som en shorthaul, men opereres med bl.a. 747 og F-kabin
Merkelig kurs ja. Oppsving etter OL? Jeg hadde tenkt å ta DME-LHR med Avios for å unngå luksusskattene, men da funker det begge veier. Av en eller annen grunn trodde jeg Reward flight saver bare var i C og Y. Sikkert bare fordi dette vel er den eneste ruten med F, så det ikke har vært mye skriving om det.