Kredittkortgebyr avvikles (nesten)

Tråd i 'Nyheter' startet av Are, 30. des 2017.

  1. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,340
    Likes mottatt:
    19,549
    Bonuspoeng:
    293
    EU har bestemt at normale betalingsmidler ikke skal være gebyrbelagte. Dette betyr i praksis at man skal kunne betale med Visa og MasterCard uten ekstra gebyr, eksempelvis hos Norwegian/Ryanair.
    Gode nyheter tenker du kanskje, men vent!
    "Mindre aktører" som eksempelvis American Express og Dinersclub er ikke omfattet av reglenne..

    https://e24.no/naeringsliv/eu/norwegians-kredittkortgebyr-staar-for-fall/24220517

    Kan ikke helt se for meg at ikke Amex og Diners skal lage bråk her. De er vel ikke så "små aktører" etterhvert at det gjør noe.
     
    Earl, FFlyer and BendikHa like this.
  2. Xflipper

    Xflipper Veteran

    Innlegg:
    4,185
    Likes mottatt:
    3,119
    Bonuspoeng:
    113
    Dette betyr vel at fære vill godta feks amex? Eller tenker jeg feil o_O
     
  3. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,340
    Likes mottatt:
    19,549
    Bonuspoeng:
    293
    Nja, tanken slo meg, men samtidig kan de jo kreve gebyr av amex-folket, og amex har vel fortsatt et visst brand som gjør at de klarer vel å presse seg inn over alt.
    Og mange kunder forespør nok også å kunne bruke det.
     
    Xflipper liker dette
  4. Xflipper

    Xflipper Veteran

    Innlegg:
    4,185
    Likes mottatt:
    3,119
    Bonuspoeng:
    113
    Håper på det:)
     
  5. ArthurDent

    ArthurDent Veteran

    Innlegg:
    1,701
    Likes mottatt:
    5,876
    Bonuspoeng:
    183
    Hmm, dette høres litt skummelt ut i min bok. Jeg har en følelse av at AmEx skviser betalingsmottakerne/butikkene ekstra hardt for tjenestene, - og at dette bidrar til marginene "vi" premieres med CT på. Jeg er redd dette vil senke motivasjonen ytterligere hos mange leverandører av varer og tjenester.... Som i sin tur kan bety slutten på CT.
     
  6. Insomnia4u

    Insomnia4u Veteran

    Innlegg:
    2,833
    Likes mottatt:
    2,407
    Bonuspoeng:
    113
    Tviler sterkt på at CT forsvinner. Da vil de nok miste mye av kundegrunnlaget siden årsavgiften er høyere enn andre kort og det ikke vil være noen særlige fordeler vs SAS MC Premium.
     
  7. DanH

    DanH Senior Medlem

    Innlegg:
    1,197
    Likes mottatt:
    1,979
    Bonuspoeng:
    113
    Er det jeg som har misforstått noe, eller handler disse endringene utelukkende om gebyret butikken pålegger sine kunder? Og altså ikke gebyret Visa/MC/Amex/Diners tar fra selve transaksjonen?
    I så fall burde det jo ikke utgjøre noen forskjell for tilbudet Amex gir oss som kunder eller aktuelle utsalgssteder som støtter Amex? Eventuelt så vil kanskje flere butikker aksepterer Amex i fremtiden (da med et gebyr)?
     
    Xflipper and Robert H like this.
  8. ArthurDent

    ArthurDent Veteran

    Innlegg:
    1,701
    Likes mottatt:
    5,876
    Bonuspoeng:
    183
    De
    Jeg er ikke skråsikker, men jeg har hørt av flere butikker/tjenesteleverandører at det er det høye gebyret som AmEx pålegger DEM som er årsaken til at de ikke aksepterer AmEx. Hadde (alle) kostnadene vært belastet kunden ville de neppe vært noe poeng å unngå AmEx.
     
  9. Robert H

    Robert H Senior Medlem

    Innlegg:
    675
    Likes mottatt:
    2,109
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg har samme (mis)forståelse som deg - dette gebyret dreier seg vel om butikk-kunde relasjonen, ikke hva butikkene betaler Amex eller andre betalingsformidlere. Hvis det er riktig, vil neppe denne beslutningen påvirke markedssituasjonen nevneverdig (kanskje Ryanair og noen andre fjerner muligheten til å bruke Amex hvis ikke Amex reduserer sine gebyrer, men det vil typisk være gjenstand for forhandlinger).
     
    DanH liker dette
  10. Insomnia4u

    Insomnia4u Veteran

    Innlegg:
    2,833
    Likes mottatt:
    2,407
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg har også lest samme info flere steder, at Amex tar et høyere gebyr fra butikkene enn VISA/MC. Da lurer jeg litt på hvorfor Kiwi, som konkurrerer med Rema1000, i økende grad aksepterer Amex hvis det koster mer?
     
  11. DanH

    DanH Senior Medlem

    Innlegg:
    1,197
    Likes mottatt:
    1,979
    Bonuspoeng:
    113
    Meg bekjent tar BankAxept en fastpris/gebyr på noen øre per transaksjon (typ 20 øre eller noe), Visa og Mastercard har likt gebyr på opptil 1%-2% og Amex har opptil 3%-4%. Gebyrene reduseres kraftig ved høyt volum og kan visstnok reduseres helt ned til hhv. ~0,4% og ~1%. Kiwi er jo i Norgesgruppen så de vil jo få en åpenbar fordel av å akseptere Amex hos Kiwi også dersom de uansett ønsker å akseptere Amex i de andre butikkene sine.

    Obs: tallene er basert på løse rykter så jeg kan ikke garantere for at dette er korrekt..
     
    Robert H, Insomnia4u and Pepeu like this.
  12. DanH

    DanH Senior Medlem

    Innlegg:
    1,197
    Likes mottatt:
    1,979
    Bonuspoeng:
    113
    Det er nok riktig. Poenget mitt var mer at dersom f.eks. Norwegian ikke lenger kan ta betalt for kredittkortgebyr på Mastercard-transaksjoner men får lov å ta betalt for tilsvarende gebyr på Amex-transaksjoner kan det være de ser verdien av å tilby Amex-betalinger i fremtiden.
     
  13. GinTonic

    GinTonic Senior Medlem

    Innlegg:
    833
    Likes mottatt:
    699
    Bonuspoeng:
    93
    Jepp, dette gjelder nok gebyrer som butikker pålegger kundene. I Norge er jo gebyret alltid bakt inn i prisen, samt at skjulte gebyr er forbudt. Men her i Danmark for eksempel, sniklegger de gebyrene oppå sluttprisen. Et eksempel fra Sportsworld på Fields i København:

    Visa: 2,19%
    MasterCard: 2,19%
    AMEX: 4,69% (!!)

    Det er vel denne snikleggingen av skjulte gebyrer som EU vil ha slutt på.
     
    Candy and DanH like this.
  14. Jan Fredrik

    Jan Fredrik Veteran

    Innlegg:
    1,801
    Likes mottatt:
    1,693
    Bonuspoeng:
    113
    Ja, nå blir det enda deiligere å være norsk i Danmark :D
     
    Anton80 liker dette
  15. Bonusbonus

    Bonusbonus Nytt Medlem

    Innlegg:
    31
    Likes mottatt:
    34
    Bonuspoeng:
    18
    Skulle ikke å ta gebyr når man bruker kredittkort være ulovlig nå? Prøver å betale med Norwegian nå og får opp disse prisene.

    upload_2019-3-13_11-42-18.png
     
  16. Jorge

    Jorge Veteran

    Innlegg:
    4,639
    Likes mottatt:
    6,635
    Bonuspoeng:
    183
    Reglene trer ikke i kraft i Norge før senere iår. Sjekker du norwegian.dk for eksempel så er disse allerede fjernet for Mastercard credit og VISA Credit. Amex, Corporate Card og Diners vil fortsatt ha gebyr.
     
  17. oyvindm

    oyvindm Aktivt Medlem

    Innlegg:
    315
    Likes mottatt:
    231
    Bonuspoeng:
    43
    Jeg trodde det gjaldt fra 13. januar 2018, også i Norge. Men mulig jeg tar feil.
     
  18. Xflipper

    Xflipper Veteran

    Innlegg:
    4,185
    Likes mottatt:
    3,119
    Bonuspoeng:
    113
    Når trår disse reglenne i kraft i Norge?
    Ser Amisol fortsatt tar gebyr og de sier de forholder seg til alle regler og bransjestandarder. Norwegian tar vel også fortsatt?
     
  19. Jorge

    Jorge Veteran

    Innlegg:
    4,639
    Likes mottatt:
    6,635
    Bonuspoeng:
    183
    Loven trådde i kraft 1. april, men noen av bestemmelsene får ikke virkning før senere og gebyrforbudet er et av disse. Jeg er usikker på når det faktisk skjer..
     
    Xflipper liker dette
  20. Jorge

    Jorge Veteran

    Innlegg:
    4,639
    Likes mottatt:
    6,635
    Bonuspoeng:
    183
    Kanskje 14. september

    Eller rundt årsskiftet

    Ref: https://www.finansnorge.no/tema/bank/psd2-eller-betalingstjenestedirektivet/
     
    Xflipper liker dette

Del denne siden