På JED-KUL hadde jeg fortsatt sete 3L (som jeg skal ha på alle flyvingene med SV). Virket som kabinen var litt nyere men den hadde samme layout. Siden klokken var blitt 01:00 norsk tid valgte jeg å sove rett etter avgang. Jeg er ikke mer enn 180cm høy og 85 kg så jeg får fint plass. Sov godt i 6-7 timer. Våket 1,5 timer før landing og ba om litt frokost. Jordbærmüsli, belgisk vaffel med masse karamellsaus og appelsinjuice. Deilig! Crew var bedre på denne flyvningen og jeg savnet aldri noe
Ankomst på KUL gikk relativt greit. Vi ankom på Terminal 2(?) og måtte derfor forflytte oss til Terminal 1(?). Det går et tog mellom terminalene men også en egen shuttle for Biz og First. Tror ikke nødvendigvis det gikk fortere, men uansett «gøy». Vi var bare to stk i minibussen. Fremme på Terminal 1(?) var det passkontroll. Jeg hadde registrert MDAC før jeg dro fra Norge så slapp det i køen. Brukte vel 15-20 min. Deretter hente bagasjen som kom etter ca. 10 min. Og til slutt scan på vei ut. Så ble det KLIA Express til KL Sentral. Og monorail 5 stopp til hotellet Parkroyal Collection. Godt fornøyd med valget. Totalt brukte jeg litt over 2 timer fra landing til hotellet.
Etter 1,5 døgn i KL er nesen snudd hjemover. Sitter i loungen på KUL. Innsjekk åpnet ca. 23:15. Avgang 02:15. To skranker for Biz/Sky Priority (og annet) og ca. 20 i kø. Forrest sto en gammel mann som tydeligvis hadde veldig god tid. Og bak i køen ble en enda eldre mann med kone skjøvet frem av han som hjalp dem med bagasjen. Så da var begge skranker opptatt i 10-15 minutter med de to. Jeg hadde (veldig) god tid jeg, men jeg tenker kanskje at de kan bruke en av de 10 andre Eco-skrankene når begge Biz-skranker tar så lang tid .. Uansett, egne skranker i immigrasjonen for First/Biz og egen shuttle til terminalen med gate C1. Det var ikke lang kø i de vanlige immigrasjonsskrankene heller. På KUL har Saudia Biz tilgang i Golden Lounge. Stor og fin og bra utvalg av mat og drikke. Veldig rolig her nå når klokken akkurat har passert midnatt med 25 minutter.
Boarding på KUL med SV er helt katastrofe. For det første er det sikkerhetskontroll ved gate (ikke helt unormalt). Men når man er igjennom den går man forbi utgangen og inn i et nytt rom. Og alle skjønner at en skal tilbake så alle står i starten av rommet .. Så ut som de skulle kjøre møljeboarding men så leste de opp sone 1 på høytaler Også står «alle» på broa og venter på 20+ med rullestol som ble boardet først. Er jeg blitt for fin på det..?
Etter boarding gikk crew rundt og presenterte seg selv. Og jammen var det ikke samme Doha som på flyet JED-KUL. Og hun kjente meg igjen Det har aldri skjedd meg før
KUL - JED foregikk uten noe som helst å fortelle om. Med en gang fest setebeltet ble slått av la jeg sete ned, plugget i ørene og sovnet på max 5 minutter. Sov helt til jeg ble vekket for landing. Fikk ikke tatt bilde av meny dessverre.
JED - AMS: Her var det mer orden på boarding. Sone 1 boardet først og jeg fant rask nok en gang 3L. En velkomstdrink før avgang. Etter avgang valgte jeg litt frokost med en meget god dade and mango smoothie. Kan anbefales! Crew var veldig hyggelig og oppmerksom, og var borte flere ganger for å høre om det var noe jeg trengte. Det ble litt sjokolade og Pringles til dessert.
Sitter nå i KLM sin non-Schengen lounge på AMS. Den er betydelig større enn den på andre siden av passkontrollen. Dusj har de, men omtrent samme mat. Skal luske over til den andre nå så jeg ikke sitter fast i passkontrollen.
Igjen i 1D AMS-OSL. Egentlig ikke noe spennende å fortelle. Fikk noe laks å spise. Veldig kald, men godt! Siste etappe fra OSL blir Vy hjem til Larvik. Håper på å rekke 21:13-toget Saudia kan absolutt anbefales i Biz. Maten var generelt veldig god, og de forsøker virkelig å lage god drikke uten alkohol. En dårlig opplevelse med crew, men ellers veldig bra. Takk for følget!
Takk for at du deler! Har bare gode erfaringer med Saudia på short-haul, så godt å se at det funker greit på long-haul også.
Takk for turen! Kjekt å lese om erfaringen med et alkoholfritt selskap. Jeg står gjerne over mine bobler og GT hvis det betyr bedre tilgjengelighet med poengbestillinger
Takk for turen! Det står Estrella Damm på menyen, øl siste gang jeg drakk det. Alkoholfri versjon kanskje?