Da har jeg kommet meg til Taipei (Taiwan) Er på flyplass hotellet nå. Turen startet i Singapore i dag kl 0400. Flyet gikk fra Singapore 0635 til Hong Kong. Dette er en tur jeg har bestilt via British Airways ved å bruke Avios poeng. Jeg betalte rundt 40.000 Avios og 2500 kroner for 4 flyturer i C med Cathay. Jeg hadde sjekket inn online, men kunne ikke motstå fristelsen til å gå til innsjekk for å printe ut boarding passene På Changi T4 har de automatisert immigration og også boarding. Men som Emerald slipper jeg å bruke de automatiserte gatene for å kunne gå ombord i flyet. Jeg fikk også ca 40 min i Cathay Pacific loungen på SIN. Dette er en lounge for både C og F. Veldig bra lounge og de har en egen kokk som lager noodles og Dim Sum Jeg hadde en kjempefin tur fra SIN til HKG. Jeg fikk ikke mindre enn 3 Emerald greetings ombord. Alle flyvertinnene og vertene adresserte meg med mitt etternavn også. I tillegg ble jeg spurt først hva jeg ønsket å spise så de skulle holde av denne retten. Så kom jeg meg helskinnet til HKG og gikk gjennom security. Jeg hadde allerede lagt opp planen og det var å gå til The Wing først for å reservere en Cabana. Dette er et eget rom med sofa, toalett, dusj og ikke minst er badekar Jeg fikk da en pager som gav beskjed når min Cabana var klar. I mellomtiden satt jeg i baren og drakk Champagne og en Cosmopolitan. Her er noen bilder fra The Wing F lounge. Nå er klokke seint her og siden jeg stod opp 0400 i dag så er det natta. Flyet går tilbake i morgen tidlig F loungene til Cathay i HKG er på samme nivå som FCT. Forskjellen her er jo selvsagt at jeg som Emerald medlem (BA gull) får tilgang til disse også når jeg flyr i Y. Dette er jo en kjempefordel med OneWorld som de andre alliansene ikke tilbyr
Ja, tok masse bilder. Det kommer i morgen Jeg har 5t connection i HKG i morgen så oppdaterer da. Nå er det natta
Strålende så langt ... Bor du på Plaza Premium Lounge på TPE? I tilfelle ... er det OK? Vi har 13 timer på TPE og har bestilt der i mars.
Takk Nei, jeg bodde på Novotel ved flyplassen. Veldig bra hotell og de hadde svømmebasseng også. De har gratis shuttle bus hver halvtime. I tillegg så hadde de utsikt over flyplassen fra bassenget
Da har jeg kommet tilbake til Singapore og har fått sovet ut rusen Så her er de neste bildene fra F loungene i HKG. Som lovet så er her noen bilder fra Cabana jeg fikk. Jeg tok med meg Champagne og en Moijito inn i Cabana og var der rundt en time. Når oppholdet i Cabana var ferdig så var planen å gå til neste F lounge på HKG som er The Pier. Denne loungen har ikke Cabana men de har en bedre restaurant med større utvalg av mat. Syka fin restaurant med veldig god mat. Under ser dere menyen og noen bilder av maten. Nå har jeg vært på FCT og jeg synes ikke denne loungen er noe dårligere. Eneste forskjellen er jo at man ikke blir kjørt til flyet i HKG. Men The Pier har gratis massasje som jeg prøvde på veien hjem. Så var det klart for andre flyturen som var til TPE. Denne tok ca 1t20m. Veldig bra service på denne turen. Jeg fikk ikke mindre enn 3 Emerald greetings underveis og de spurte meg først hva jeg ville spise slik at de kunne holde av maten. Jeg ble også servert først. I tillegg adresserte alle i crewet meg med etternavn og det synes jeg jo er en positiv opplevelse. Jeg bodde på Novotel ved flyplassen og det går gratis shuttle bus hver 30 min. Jeg var totalt i Taiwan i ca 15 timer og ca 10 min utendørs totalt Men poenget er jo å fly ikke sant Jeg hadde selvsagt med mine obligatoriske vifter også da flyene ofte er varme. Fin utsikt over flyplassen fra bassenget. Ikke like bra som TWA hotellet på JFK selvsagt, men jeg overlevde Kommer snart et nytt innlegg fra retur reisen som ikke var noe dårligere. Takk for at dere kommenterer og gir likes
Takk Er jo bare å begynne å fly litt med BA så er du kjapt oppe i sølvkort. Så jobber du litt ekstra og så er gullkortet innen rekkevidde. Og da plutselig er du Emerald i OneWorld med alle de fantastiske fordelene som det gir deg Spesielt i Asia er det enorme forskjeller mot hva vi får av fordeler i Europa. Dette ser du jo lett fra de bildene jeg har lagt ut. Jeg har jo sammenlignet de ulike alliansene før jeg begynte med denne hobbien. Jeg reiser kun privat og velger selv hvem og hvor jeg skal fly. Og etter en del studier så er der for meg ganske opplagt at de fleste fordelene får man med OneWorld og Emerald status. Og siden jeg bor i Norge så måtte jeg da velge mellom BA eller Finnair. Valgte da BA da jeg synes de gir den letteste veien til Emerald status.
Bra start https://insideflyer.no/british-airways-first-class-nord-amerika/ Må sette meg inn i Avios og Tier Points...
Ja, så denne linken. Men poenget er jo at du kan jo ikke fly direkte dit via LHR. Som vi erfarne TP medlemmer sier, den beste måten å fly til LHR fra OSL er via HEL Og så tar du en overnatting i HEL og da får du A350 om morgenen fra HEL til LHR. Og i USA må du fly fra JFK til LAX eller SFO for mere TP og i tillegg kan du da fly med A321T som har lie flat i C. En slik tur ligger på rundt 12.000 NOK og hvis du er gullmedlem gir det deg rundt 35.000 Avios som er nok til 3 personer t/r OSL-LHR
Da er det på tide å fullføre dette reisebrevet. Har vært veldig opptatt med å ha ferie i det siste så har ikke hatt tid. Men nå har kona reist hjem til Norge mens jeg skal være i Singapore en god stund til med ungene Det er da retur reisen som jeg skal ta for meg. Jeg hadde rundt 13t i Taipei og flyet gikk tilbake neste dag 0900. Jeg tok shuttle bussen kl 0700 og ankom flyplassen kl 0715. De har ikke noen fast track i security på TPE men det gikk rimelig kjapt. I tillegg er det en ny kø for immigration på vei ut. Men jeg fikk ca 50 min i Cathay loungen som er for både Sapphire og Emerald. Måtte jo ha den obligatoriske Dim Sum og noodles I tillegg har de en bemannet bar der man kan få ulike drinker og cocktails. Eneste negative er at de ikke hadde Champagne i loungen, kun Prosecco Så var det på tide å gå på flyet. Det er en kort flytur mellom TPE og HKG på ca 1t20m. Men en fantastisk god service og jeg fikk også på denne turen hele 3 Emerald greetings. Både kabinsjefen og de 2 under henne kom opp til meg og ønsket meg velkommen Når jeg kom til HKG var det en ganske lang kø for security som varte ca 40 min. De hadde kun 1 maskin åpen og køene byge seg raskt opp. Ingen priority security her heller. Når jeg kom opp i avgangshallen så var jeg rett ved gate 65 der den ene F loungen til Cathay ligger som er The Pier Planen var at jeg på hjemreises kun skulle oppholde meg i The Pier og ikke The Wing som jeg gjorde på utreisen. Var ikke så viktig å få en Cabana en gang til. I tillegg synes jeg utenom Cabanaen at The Pier er en bedre lounge. Jeg ønsket også å prøve å få meg en massasje og det fikk jeg ordnet meg Jeg hadde ca 3t i loungen. Jeg begynte først med den obligatoriske dusjen. Veldig bra dusjer i loungen og de har også mange ulike amenities Neste på planen var å sette meg litt i baren og ta et par drinker der før jeg gikk til restauranten Etter en veldig slitsom økt i baren så var det på tide komme seg over i restauranten som ligger på andre enden av loungen. Cathay har en fantastisk fin restaurant i loungen med full a la carte meny. Her er noen bilder Etter en god middag med noe kaldt i glasset så var det på tide å gå for å ta min massasje som jeg hadde reservert tidligere Etter massasjen hadde jeg ca 30 min igjen før jeg måtte gå så da tok jeg et par nye strafferunder i baren Når jeg kom til gaten for mitt fly til SIN så var det allerede lange køer. Men her har Cathay løst det på samme måte som BA med adskilte boarding soner. Det var en egen sone for First / Emerald som jeg brukte. Dessuten en egen sone for Business / Sapphire, og så hadde de en egen for Premium Economy / Bronze og til slutt resten der det var en laaaaang kø. Det var totalt 3 stk i min kø Så var det på tide for min siste av 4 flygninger. Alle de 3 første var med A330 med 1-2-1 setekonfigurasjon. Men denne siste turen var dessverre med en 777 som hadde 2-3-2 Disse setene kunne heller ikke legges helt ned, men det var et dagfly så jeg overlevde. Fikk de vanlige Emerald greetings her også. Dette er noe CX er flinke på. Så snipp snapp snute så var denne turen over. Hadde en fantastisk fin tur på alle måter. De 2 F loungene i HKG er helt fantastiske og spesielt The Pier er ikke langt unna FCT i Frankfurt. Men det er en stor forskjell her. På FCT må man enten fly F med LH eller være Honors men på Cathay så er det nok med gullkortet mitt på BA. Så ved å bruke litt Avios og litt penger så får jeg adgang, også når jeg flyr økonomi Gleder meg allerede til neste tur som nok blit til neste år.