Hei folkens! Tenkte en langtur med en kompis i Europa i aug/sept. Vi tenkte først Italia, men kan bli fort kostbar med leie av bil etc.. Så foreslo jeg kanskje Amsterdam. Har dere tips til by i Europa (fredag - tirsdag)? Helst billig, god mat, ting å finne på på dagen.. Forslag?
Hvor har du vært tidligere og hvor vil du helst ikke? Vil du se Eiffeltårnet og menge deg med turister eller Chernobyl i Ukraina? SAS starter jo direkte rute til Kiev fra Oslo. Spennende by og spennende område utenfor byen. Passelig lengde tur med det du beskriver. God mat, billig, annen kultur og mye å se
Slår et slag for Krakow jeg. Billig, mange spennende ting å oppleve( saltgruvene, konsentrasjonsleir( spennende er vel feil ord her) arkitektur, godt utvalg av restauranter.
Europa har veldig mange storbyer, så vanskelig å plukke ut ett godt forslag. Men hva med: Polen (Warsawa, Gdansk eller Krakow.. Billig hvertfall) Budapest (Veldig billig om dere flyr med Norwegian) Baltikumlandene - Riga ,Vilnius, Tallinn (Alle fine alternativer spør du meg) Helsinki+St.petersburg (Cruise helsinki->St.petersburg->helsinki), inkl. 72t visum inn til Russland, som man ellers må "styre" på ambassaden for å få tak i Det spørs jo litt hva man er ute etter. Er det billig øl kan nok både polen og budapest anbefales
Mange alternativer i Tyskland siden det er så enkelt og effektivt å reise videre fra flyplasser med tog. Mange fine bavariske byer rundt munchen f.eks. Tyskland har jo også en greit bra party-kultur, så lenge man er i de litt større byene. Alt som står skrevet over gjelder forøvrig Nederland også, etter mine egne erfaringer hvert fall
Nydelig forslag. Treffer blink på det meste; tonnevis med veldig god og sympatisk priset mat, hauger av ting å finne på, enten man vil dra på shopping, nyte parklivet, se arkitektur og mennesker i gatene eller finne utestedene hvor du fint kan holde på til kl. 5 på morgenen. Vermouth får du tak i på hvert gatehjørne. Da trenger jeg egentlig ikke mer for en kompistur. Siste tur til Madrid med gamle studiegjengen var en braksuksess, og dramatisk mye rimeligere enn tilsvarende tur til Amsterdam.
Hvis du vil gjøre noe litt utenom de vanlige europeiske byene, vil jeg anbefale St. Petersburg om du finner en god flygning slik at det ikke blir for mye reise. Det er enkelt å få visum ved å bruke posttjenestene til tass, men koster da 650kr per pers. Jeg har reist der 3 ganger og brukt dette uten problem. Den eneste "hasselen" er at du trenger en invitasjon fra noen som bor der/hotell/reisebyrå. Men det er bare hassel om du hadde planer om å ikke bo på hotell - alle seriøse hotell sender dette til deg etter du har booka netter på forespørsel. Min samboer er født i Russland og har vist meg rundt i byen. Det er en fantastisk by med hyggelige mennesker, flott arkitektur og mye og gjøre/se på. I tillegg er det knallbillig, selv i sentrumskjernen. Typ tre-fire tikroner å reise med Uber, et par hundrelapper for god mat og ikke så mye mer for veldig god mat, etc.