LCA er en moderne, effektiv, og og ryddig flyplass med korte avstander. De har 3 lounges: Skala, Aegan og Premium. Aegean er naturligvis for biz billetter hos dem eller *G på * flight, mens Premium er åpen for alle på betal-basis. Visstnok ikke særlig bra, til tross for navnet. Skala er den mest up-skala (haha) loungen, og er åpen for LoungeKey, Dragonpass, og endel flyselskaper som BA, Emirates, Finnair og flere. Banken min bød på gratis inngang (takk, DnB), og dette er et fint sted å slå ihjel halvannen time. God WiFi, forskjellige sitte-soner, masse lade-muligheter og bra mat/drikke. Noen der ute på nettet mener loungen er vanskelig å finne. Kunne ikke vært mer uenig. Skiltet til inngangen som leder yil heisen opp på taket er det første man ser etter security, og gjør at man helt slipper duty-free maset man ellers må passere gjennom.
For mat viste seg at jeg ankom på det som antagelig er slutten av en utvidet-frokost periode. Egg, bacon, pølser, baked beans og alt annet som hører med til Full British breakfast. Samt endel pålegg, rundstykker, yoghurt og annen frokostmat. I tillegg til ferdige wraps (kylling), sandwiches, osv.
Drikke-utvalget var imponerende, og står ikke noe tilbake for de beste biz lounger. Litt funky at de i tillegg har en bemannet bar, som selger premium drinks. Feks cocktails eller Moet til 130EUR pr flaske. Men det er selvsagt helt frivillig å istedet leve fint på drikken som er på bildet og som ikke koster noe ekstra.
Jeg nevnte i opprinnelig post de forskjellige sonene. Stor lounge dette, med plass for sikkert 200. Og en fin utendørs terrasse for fly-spotting eller røyking (for de som fortsatt driver med slikt). Fra terrassen. Det er et fly langt der borte, på flyplassens eneste runway
Lavpris-"moro" skjer rett utenfor For dem som føler med folk fordi flyselskapet er for gjerrig til å ville betale for jet-bridge. Lufthansa, representert ved Edelweiss, la noen flere Euro i kassen til flyplassen, og fikk decent parkering
Fri bruk av ipads har jeg aldri sett i noen lounge før, men det kan jo diskuteres hvor nyttig det er i disse dager hvor alle har med sin egen elektronikk. Så ingen bruke dem, men det skal også sies at Skala er på max 10% av kapasitet mens jeg er her nå. Så kanskje mer populært med flere folk inne i loungen.
Noe som derimot er super nyttig, og burde plukkes opp av Avinor, er nedtelling til når info om åpning av gate kommer. LHR har noe lignende, bare med klokkeslett istedet. Dette ville være en super ide for OSL, hvor avstanden fra loungen til den (klønete) ytterste forlengelsen av F-pir er lang og med fordel kan times hvis man har prio og liker å være tidlig ombord.
Meny for add-ons I loungen.mot betaling, med imponerende utvalg om man skulle ha lyst på en litt større matrett, eller drikke fra spesial-utvalget: https://skala.nina.menu/
Til en annen gang, alt slikt står her https://www.sas.no/reiseinfo/pa-flyplassen/lounger Står ingen kontraktslounge (som i så fall ville vært den jeg var i) på Kypros. Om du kan få hånden på et Loungepass så har du tilgang.