LAX, Death Valley, Zion, Grand Canyon og Mojave : nasjonalparkroadtrip i USA : og litt SAS på veien

Tråd i 'Reisebrev' startet av ccurrahee, 19. sept 2018.

  1. ccurrahee

    ccurrahee Helt hekta

    Innlegg:
    9,630
    Likes mottatt:
    34,815
    Bonuspoeng:
    293
    Ikke spesielt smakfull ost denne gangen. Den kunne godt ha fått ligge litt til. Men fikenene var modne nok. Sautern, en guilty pleasure og en litt tam blåbær smuldrekake var greit nok med en kopp decaff. Også ble det gode 4 timer på øyet.
    IMG_E0765.JPG IMG_0766.JPG IMG_0767.JPG IMG_0768.jpg

    Over skjermen rakk jeg å se hele SOLO: A Han story. Profesjonelt laget, vakkert men ikke så slående visuell som siste nr 8 som var den forrige filmen i sagaen jeg så. Og ikke så engasjerende dessverre. Her ble det aldri figurer å bli glad nok i til at jeg ønsker meg en film til, selv om vi fikk vite litt mer både om ”mowahaaargaaarg” som er en voksen herremann uten grått hår viser det seg. Og at en Kessel run betyr å fly rundt i tåka med spagettimonstre.
     
    RoadKing, Avixlo, funkenstein and 6 others like this.
  2. ccurrahee

    ccurrahee Helt hekta

    Innlegg:
    9,630
    Likes mottatt:
    34,815
    Bonuspoeng:
    293
    Det ble godt med søvn før vonde skuldre begynte å holde meg våken, en del timer ut fra LAX. Lunchmåltidet som burde vært servert etter avreise på denne dagflyvningen var en skinkesalat med de små paiene jeg har sett før. Helt greit men ikke noe stor smaksopplevelse. IMG_0772.jpg
     
  3. ccurrahee

    ccurrahee Helt hekta

    Innlegg:
    9,630
    Likes mottatt:
    34,815
    Bonuspoeng:
    293
    Tom Bradley må ha noen år på nakken, og er vel litt preget av blek betong. Men automatene for imigrasjon er mange og køen for oss om har vært igjennom før gjorde at det tok knappe 10 minutter ned til bagasjebåndet. Og så like lang tid før kofferten vår kom som nr 7. Ikke noe kø videre heller og hvis du går til et av hjørnene på terminalen i kurven på veien stopper leiebilselskapenes busser der. Hvis du vinker litt. 15 minutter etter det kunne jeg konstatere at dette ikke blir en perfekt ferie. Jeg er på LAX førerkortet mitt er i nærheten av FBU.
    IMG_0777.jpg
    Den hyggelige svensktalende kvinnen hos Hertz kunne ikke gjøre så mye annet en å be meg hente reisefølget og komme tilbake. Reservasjonen vår er gyldig i 24 timer til. Så det ordner seg. Hvor fornøyd reisefølget blir når han finner ut at det er han som heter sjåfør er jeg usikker på. Men det får vi ta som det kommer. Krise er det uansett, det var definitivt jeg som skulle kjøre ut av LA og jeg som skulle finne meg noe fint å kjøre på tur. Sitter altså i skrivende stund og venter på at BA skal lande på tid. Men det er knappe to timer til. Og jeg som har handleliste så lang som et Bergensk regnvær og har tagget både Uniqlo i Santa Barbara og de lokale Costco og Walmart sentrene i tillegg til en kjede med vin og spritutsalg som også skal ha godt utvalg av Whisky. Jeg skulle ha shoppingdelen av ferien min akkurat nå. I stedet for å sitte i en hall full av ventende på andre reisende.
     
    RoadKing, Upsaker, Darkcho and 6 others like this.
  4. ccurrahee

    ccurrahee Helt hekta

    Innlegg:
    9,630
    Likes mottatt:
    34,815
    Bonuspoeng:
    293
    Reisefølget landet etter mer en nok timer i luften. Kom raskt gjennom helt til det var ”random bag search” på gang. Så da gikk det raskt en time ekstra på vei ut av terminalen.
    Så var det ny runde med shuttlebuss. Og rebooking av bil. Ikke mulig å ta over eksisterende bestilling på nytt kredittkort. Ny booking, mister fordelene med status og en haug med poeng.
    Elendig bilutvalg : Hvit Ford Escape er det eneste større en Corolla som står igjen i ettermiddagsvarmen. Og solen og køen ut av LA har vokst seg lengre og varmere.

    Det er heller ikke helt ideelt for en som lærte å kjøre bil på Nordvestlandet for 10 år siden å bli kjent med motorvei, automat og amerikansk kjøremønster etter alt for mange timer å fly.
    Resultatet er selvfølgelig at vi ikke kommer så langt nordover første ettermiddagen som vi ønsker oss.
    Et billig Hamptons Inn blir redningen i Lancaster. Det byr på for mye støy fra motorveien og myke madrasser og noen timers søvn.
     
  5. ccurrahee

    ccurrahee Helt hekta

    Innlegg:
    9,630
    Likes mottatt:
    34,815
    Bonuspoeng:
    293
    Lancaster,Death - Vally - Springdale.

    Godt med kilometer å fordøye på denne dagen også.

    IMG_E0799.JPG
    IMG_E0801.JPG IMG_0802.jpg
    Death Valley er for øvrig slående vakkert og varmt. Kanskje like greit at en god del av severdighetene er basert på å kjøre, se og kjøre videre. Yr sier 38grader, bilen tipper 40. Vi klatrer over fjell og kjører forbi og får oppleve noen av de vakreste ørkenområdene jeg har sett i mitt liv.
    IMG_0808.jpg
    Nye utfordringer. Greit det med å finne seg et sted å bo der en trenger det. Men da må det være noe ledig.
    IMG_0818.jpg IMG_E0821.JPG IMG_0822.jpg IMG_0824.JPG IMG_0826.JPG IMG_0827.jpg
    Zion national park er ikke et sånt sted. Trøkket inn i parken og til andre naturskjønne områder er så stor og konstant at selv de enkleste boalternativene er både dyre og fullbookede.

    Vi fant til slutt et rom på La Quinta som overhode ikke er verdt prisen. Og har allerede skjønt at planen vår om å finne et sted underveis ikke fungerer helt perfekt.
     
  6. ccurrahee

    ccurrahee Helt hekta

    Innlegg:
    9,630
    Likes mottatt:
    34,815
    Bonuspoeng:
    293
    Lysten på gratis inngang til nasjonalparkene i USA?

    Jeg har årskort. Det skal jeg bruke senere i år, men i vinter blir det liggende i skuffen og er ikke i bruk.

    Kortet kan sendes i posten, og returneres på samme måte til meg. Mister du det, kjøper du nytt.

    Så er det bare å si fra for profiler som har noen meldinger å vise til på forum på privat melding om det skulle være noe for din Amerikaferie.
     
    Bolle, RoadKing, paron and 5 others like this.
  7. ccurrahee

    ccurrahee Helt hekta

    Innlegg:
    9,630
    Likes mottatt:
    34,815
    Bonuspoeng:
    293
    Springdale- Zion National Park – Kanab

    The Narrows. Navnet oppsumerer det meste. Det blir smalere og smalere og du kommer ikke hele veien. Turen starter rolig og vakkert men så slutter gangstien og du trenger vannbestandige sko og tråkke innover mest i og litt utenfor det kalde elveleiet som leder inn og opp. Billettene for å kunne gå hele turen er umulige å få tak i, og racet for å komme før alle andre inn, det er intenst. Men slående skrikende nesten vulgært vakkert. Det er det uansett.
    IMG_0861.JPG IMG_0862.jpg IMG_0863.jpg IMG_0864.JPG IMG_0866.JPG
    Fra Springdale kjører du enten tidlig på morgenen inn til parken og parkerer. Etter kl 07 tar du heller shuttlebussen fra hotellet og bytter ved parkinngangen til den propandrevne bussen som tar deg til 9 stoppesteder innover før veien ender og The Narrows starter. Her er det vaggende amerikanere. Amerikanere på 20k $ sykler og amerikanere med fjellsko. Og en overfold av mulige gåturer som varierer fra rusletur til total kolaps. Morgenen er sur og kald men det varmer seg fort opp når solen utpå dagen når dalbunnen.

    I parken kan du selvfølgelig også gå vertikalt. I det som må være en evig rad av trinn og hårnålssvinger. Vi gikk en stund, men utfordret ikke tid og lårmuskulatur med de heldagsturene som må gi spektakulær utsikt og rikelig bruk av svettekjertler.
    IMG_0887.jpg IMG_0888.jpg IMG_0890.jpg IMG_E0892.JPG IMG_0893.JPG IMG_E0894.JPG
    Selv om noe sånt som 99% av besøkende til Zion kommer for ravinen og oppelvelsen av en Canyon med sandsten som går fra beige via rosa til rust, så kan en reise inn på andre steder. Der er det stille og rolig.

    Du kan også ta bilen og kjøre den kjente MtCarmel highway med tunnel og igjen spektakulære stopp. Det er tett trafikk og begrenset med punkter å parkere, men wow. Her viser geologien og hva naturen kan gjøre seg på sitt vakreste. Rødt grønt og blått glir sammen i en drømm av farger figurer og evig forandelige geometriske former smeltet inn i det som framstår som uforanderlig stein. Vi så bukk og hjort og horder av kinesiske turistbusser på noe som må være slitsomme dagsturer fra Vegas.

    Så ble dagen til kveld og vi nådde Kanab. Ikke hadde vi funnet noe fornuftig online. Så det ble å lete litt og booket til slutt to igjen alt for dyre netter. På to forskjellige moteller med samme eier. Igjen, 200$ er ” alt for mye”. Men sånn er det når alt er fullt. Hver dag gjennom sommersesongen.
     

    Attached Files:

    Kalsnes, RoadKing, KRS and 13 others like this.
  8. ccurrahee

    ccurrahee Helt hekta

    Innlegg:
    9,630
    Likes mottatt:
    34,815
    Bonuspoeng:
    293
    Kanab – Grand Canyon north rim – Horseshoe bend, Colorado River – Kanab


    Roadtrip er roadtrip. Frokost er konsekvent blitt spist i det frokostsalen åpner og vi har fått med oss både solppganger og varme på veien. Sånn er det også i dag. En ny dag med mange kilometer og et reisefølge som ikke er så komfortabel med å avpasse farten etter forholdene ( som jeg kaller det når jeg kjører godt over fartsgrensen). Timene går og kilometrene ruller inn på turtelleren og i såre romper.

    En Ford Escape. Bilen som er bygd for ikke å tilfredsstille noe behov. Den skrangler og hopper på veien. Er enda dårligere utenfor asfalten. Vind og hjulstøy starter så snart en får startet opp en motor som drikker bensin som en fyllik på god hjemmebrent uten å levere annet en et dvaskt drag, 10-15 sekunder etter at sjåføren fortvilet forsøker en kickdown og trygler gud om at akselerasjonen skal komme før eller senere….

    Den sliter med å speile absolutt alle telefoner, og insisterer på å skru på en radiostasjon som ikke eksisterer hver gang google maps har sagt noe som helst. For en komplett drittbil.

    Når det ergonomiske teamet som har designet stolene har bestått av en blikkenslager og en mann uten ryggrad sier det sitt om setekomforten bilen kan tilby, i setene som ikke har justeringsmuligheter overhode. En kirkebenk gir mer støtte i korsryggen. Kraftig gammel sur gubbe rant der altså. Men velfortjent.

    Så bortsett fra svake bremser, dårlig lys og en irriterende skranglelyd så brakte bilen oss både frem og tilbake til LAX. Innlevering og henting gikk i og for seg greit, som nevnt måtte vi innom og ta papirarbeidet på nytt. Men det var jo egentlig min skyld.
    IMG_0977.jpg IMG_0979.jpg IMG_E0982.JPG IMG_0983.jpg
    Vakker utsikt over dårlig motell, en tidlig morgen. Men midt ute i ødemarken har en liten hipster laget seg sakte dryppende kaffe vogn.

    Grand Canyon North rim ligger høyere og mer isolert til, med en enkel vei som går fra Nord til sør gjennom et platå som går fra halvørken, til prærie og så til stadig mer fruktbar skog. Mektig og høyt og med muligheter for rolige rusleturer og utfordrende fleredagsturer. Mye mindre kommersielt. Med 1 hotell med hytter og en campingplass. Og priser som skremte oss vekk selv med tanke på hva vi betalte i Kanab. Ulempen er at ting som helikopterturer er ikkeeksisterende og at en bør planlegge litt bedre med tanke på bensin mat og overnatning.
    IMG_0986.jpg IMG_0981.jpg IMG_0987.jpg IMG_0988.JPG IMG_0989.JPG IMG_0991.JPG
    Ellers, slående vakkert. Vi fikk oss en tur bortover langs kanten og etter en kjøretur der vi fikk se løvskog på sitt vakreste også en liten gåtur nedover til et utsiktpunkt ikke så langt nedover ” skrenten”.
    IMG_1036.JPG IMG_1037.JPG IMG_1039.JPG IMG_1040.JPG IMG_1042.jpg IMG_1044.JPG
    Det bar videre, via lunsj på det ene stedet som har mat og bensin på turen, og etter noen timer kom vi, fra 25 til 40 grader og fra lauvskog til ørken også til Horseshoe Bend. Nok et nasjonalmonument og enda et av naturens vidundere. Gåturen over en ås gir en majestetisk opplevelse av et flatt landskap som så åpner seg i et enormt hull. Grønt vann, rød stein og en evig blå himmel forenes i millioner av selfies som skal tas ytterst på en klippe uten gjerde. Dette må være et av stedene der naturens seleksjon kvitter seg med så alt for få av de aller mest selfieinteresserte. 30 meter ut på sidene er det roligere og en kan få nyte naturen om ikke i fred, så i hvert fall ikke i kø. Uansett, det trengs en bedre kameramann en meg for å fange litt av skjønnheten.
     
  9. ccurrahee

    ccurrahee Helt hekta

    Innlegg:
    9,630
    Likes mottatt:
    34,815
    Bonuspoeng:
    293
    Beklager forøvrig mange og litt for store bilder i innleggene. De blir litt tungt lastbare ser jeg.
     
  10. OttoL

    OttoL Veteran

    Innlegg:
    4,318
    Likes mottatt:
    12,285
    Bonuspoeng:
    183
    Fantastiske bilder! Klør voldsomt i bookingfingeren når jeg leser slike innlegg :) Går helt fint med store bilder for min del. Jeg setter bare pris på at folk gidder å skrive reisebrev jeg :)
     
    Eddie47 and Stuttfeiten like this.
  11. Kristian

    Kristian 'Bittelitt' bonussamledilla

    Innlegg:
    6,325
    Likes mottatt:
    35,284
    Bonuspoeng:
    293
    Unner deg ikke opplevelsen, men fader som jeg humra av beskrivelsen av det 'vidunderlige' kjøretøyet dere disponerte :D

    Og mange fine naturbilder! Takk for at du deler :)
     
  12. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    14,149
    Likes mottatt:
    869,602
    Bonuspoeng:
    293
    ... ta med førerkort?
    Vi hadde en Taurus fra Avis på LAX og den var utrolig bra for vårt bruk to klasser opp fra bestilt og betalt ...

    Takk for flott rapport ... må kjøre innover i landet neste gang ser jeg
    flotte bilder og fine beskrivelser
     
  13. ccurrahee

    ccurrahee Helt hekta

    Innlegg:
    9,630
    Likes mottatt:
    34,815
    Bonuspoeng:
    293
    Tusen takk. Det er jo noen Lufthansa og Swiss salg som går til vestkysten av USA ute for tiden. Så det er jo muligheter.

    Ja, med tanke på at destinasjonene er så billedskjønne så funker det med litt bilder. Selv om det bare er iPhone og litt begrenset kvalitet.
     
  14. ccurrahee

    ccurrahee Helt hekta

    Innlegg:
    9,630
    Likes mottatt:
    34,815
    Bonuspoeng:
    293
    Det er veldig mye å se innover i landet. Dette er på mange måter bare en smakebit av alt. Det er bare tid og penger som setter grenser egentlig.

    Ta med førerkort er definitivt lurt :mad:
     
    Eddie47 liker dette
  15. ccurrahee

    ccurrahee Helt hekta

    Innlegg:
    9,630
    Likes mottatt:
    34,815
    Bonuspoeng:
    293
    Beskrivelsen av bilen var skrevet etter mange timer i bilen, og litt i affekt må jeg si. Skal også si at vi nok var mer fornøyd med den en med en Corolla som var alternativet i og med at vi ikke oppgraderte for penger.
     
    Kristian liker dette
  16. ccurrahee

    ccurrahee Helt hekta

    Innlegg:
    9,630
    Likes mottatt:
    34,815
    Bonuspoeng:
    293
    Og sånn ser Horseshoe bend ut :)
    IMG_1081.JPG IMG_1082.jpg IMG_1084.JPG IMG_1085.jpg IMG_E1087.JPG IMG_E1088.JPG IMG_1089.JPG
     
    Skarven, Upsaker, RoadKing and 6 others like this.
  17. ccurrahee

    ccurrahee Helt hekta

    Innlegg:
    9,630
    Likes mottatt:
    34,815
    Bonuspoeng:
    293
    Kanab – Hoover dam – Las Vegas – Mojave –

    Siste lange kjøredag. Vårt nest siste forgremmelige motell hadde vegansk/vegetarisk restaurant. Det betydde at pizzaen smakte papp på kvelden og at frokosten kun hadde karbohydrater og lyst mel som innhold. Sukkerboller i forskjellige varianter var det de hadde å tilby. Trist, for vegetarisk kan være så mye mer.
    IMG_1102.JPG IMG_1103.JPG IMG_1104.JPG IMG_1105.JPG IMG_1106.JPG
    Kjøreturen vestover først mot nord så mot sør og syndens pøl er også vakker. Nå er selv det minst vakre av natur på denne reisen vakkert. Hoover dam. Full av folk og godt og varmt. Høyt sikkerhetsnivå med kontroll av innreisende. Slående vakkert design. Vi diskuterte litt om vi skulle dit, men endte med å være glade for å ha kjørt en kort omvei for å se.
    IMG_1117.jpg
    Las Vegas ble et kort bekjentskap. Lunsj i utkanten. Innom et annet utslag av samme vin og sprit kjede som var planlagt besøkt i LA. Ikke helt overraskende var beskjeden der at det som vistes seg som kjøpbare flasker med Suntory Whisky var spøkelser i vareutvalget. Ny levering skjer senhøstes og kom med anbefalinger om å møte opp tidlig samme dag for å få plass i køen. Men, som noen vet drakk jeg god Whisky på Hakkasan i Miami, og jeg fant den jeg likte best av dem derfra i hyllen. Så da er samlingen oppgradert på denne turen også. En kort tur innom BestBuy der vi fikk konstatert at Iphone selger. Ikke overraskende var det godt utsolgt for aktuelle modeller. Så da sparte jeg litt mer penger.

    Videre gikk turen gjennom Mojave ørkenen. Vakkert men på ingen måte så spektakulært som tidligere utsikt.

    Tett trafikk ut av Vegas på Interstate 15 tetner til og blir til endeløs kø før grensepaseringen inn i California. Ingen påtagelig grunn, annet en et tydelig varslet veiarbeidsområdet som aldri dukker opp. Vi finner oss første avkjørsel og krysser inn Mojaveørkenen litt tidligere en planlagt. Kaktus : kort oppsummert.
    IMG_1138.jpg IMG_1140.JPG IMG_1142.JPG
    Reisens siste dag tar oss til Super8 i Barstow. Hadde det ikke vært originalt kunne det vært et kult retrohotell. Ellers er det greit rent og mye billigere eller retter sagt nærmere ” value for money ” en de andre oppholdene vi har hatt.

    Turens kanskje hyggeligste overraskelse dukker opgså opp i form av et steakhouse i utkanten av byen, med vanvittig bra rating.
    IMG_1156.jpg IMG_1156.jpg IMG_1157.JPG IMG_1158.JPG IMG_1160.jpg
    Her har festen gått lenge, og på et hvis henger den med enda. Det er lounge og bar og spisesal i antikk/hage/tikistil. 80-talls retrofølelsen er akutt. Her er det valget mellom dagens suppe og fersk salat til alle måltider. Selv lander jeg nærmere 400gram langtidsstekt entrecôte, og ruller lykkelig hjem i passasjersetet etter godt øl og en alt for stor tiramisu.
     
  18. ccurrahee

    ccurrahee Helt hekta

    Innlegg:
    9,630
    Likes mottatt:
    34,815
    Bonuspoeng:
    293
    Siste dag bringer oss gjennom travel trafikk og effektive bildelingsfiler til LAX. Jeg, i god tid til mitt fly. Og reisefølget som oppdager at han har bestilt fly 34 timer senere og ikke 10 timer senere en jeg, finner en Uber fra Hertz til det improviserte hostellet for litt LA time.

    Raskt gjennom maset med pass og kontroll. Heisen til 6 etasje og *A loungen. Og den imponerer. Nuddelbar, greit utvalg av søtt og salt. Bar, drikkestasjoner og fine dusjer som var ledige umiddelbart. Veranda med oversikt over dutyfree shopping og veranda ute med glassvegg til South West. Jeg likte meg, og begynte å høre godt med svorsk ettersom avreisetiden nærmet seg.
    IMG_1161.jpg IMG_3961.JPG IMG_8565.JPG IMG_5893.JPG IMG_4750.JPG IMG_3115.JPG IMG_1514.JPG IMG_1176.jpg IMG_1177.jpg IMG_6858.JPG IMG_1179.JPG IMG_1180.JPG IMG_1181.JPG IMG_0905.JPG
    Ingen CU denne gangen heller men oppgradering for minstebud. Igjen, helt full kabin. Valget denne gangen lå mellom 8A og 1H. Det ble god plass til bena. Greit valg det. Satte personlig rekord i soving på fly. Sovnet umiddelbart etter dessert og ost, etter en rask men ikke særlig hyggelig eller personlig service. Og sov helt frem til jeg ble vekket til frokost 1,5 timer fra Arlanda.

    Vitello di tunno til forrett. Burde være mør kalvestek men var rosa filet som ikke var så mør. Men sausen smakte av kapers og tunfisk. Favabønner var kanskje ikke tradisjonelt, men smakte grønt og friskt til den fete sausen.
    IMG_1185.jpg
    IMG_1186.jpg
    IMG_1187.jpg IMG_1188.jpg IMG_1189.jpg IMG_1434.JPG
    Biffen var helt på det jevne, med litt sopp og gode gulrøtter i lilla og gult.
     
  19. ccurrahee

    ccurrahee Helt hekta

    Innlegg:
    9,630
    Likes mottatt:
    34,815
    Bonuspoeng:
    293
    God smakfull ost, og en tør mandelkake oppsummerte det måltidet.
    IMG_7323.jpg IMG_1193.jpg IMG_1195.jpg IMG_1196.jpg IMG_1197.jpg

    Bonuspoeng til dem som ser hvilken film som går mens jeg spiser gulrot.......
     
  20. ccurrahee

    ccurrahee Helt hekta

    Innlegg:
    9,630
    Likes mottatt:
    34,815
    Bonuspoeng:
    293
    Ellers fikk jeg flasken nok en gang, og begynner å skjønne at jeg ikke er heldig, men at den blir satt igjen hos mange. Uansett. Wingpin # 4 er godt.


    Frokosten var av de bedre. God frisk frukt, greit utvalg av småvarmt og pålegg og litt sterkere kaffe en normalt hos SAS. Oppsumerer turen fra Arlanda til Oslo med at jeg sølte ut kaffen og at jeg aldri ble bedt om å betale for juice og cola. Noen hadde oversikt, men var treige med å komme med servietter.
    IMG_1199.jpg
    Som de fleste ser, 17A har greit med benplass for en lang stakkar.
     
    Stuttfeiten, Upsaker, Kalsnes and 3 others like this.

Del denne siden