Ledig passtime gis bort

Tråd i 'InsideFlyer Lounge' startet av milehigh, 23. mai 2021.

  1. Flyrlavt

    Flyrlavt Senior Medlem

    Innlegg:
    1,304
    Likes mottatt:
    3,459
    Bonuspoeng:
    113
    Da burde det vel ordne seg for meg og.
    Virker som det fortsatt kun er 2 år ja, uansett verdt det for meg om jeg må fortsette å sende passet inn til ambassader flere ganger årlig.
     
  2. milehigh

    milehigh Veteran

    Innlegg:
    2,983
    Likes mottatt:
    8,364
    Bonuspoeng:
    183
    https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2020-10-09-2012/KAPITTEL_3#§3-2

    § 3-1.Ekstra pass
    Innehaveren av et ordinært pass kan få utstedt et ekstra pass når det dokumenteres at tjenstlige eller andre grunner gir behov for å reise til flere land og

    a. det mellom disse landene råder slike politiske forhold at pass benyttet i ett land ikke kan benyttes i et annet, eller
    b. en eller flere reiser vanskeliggjøres fordi passet i anledning annen reise må innleveres til utenlandsk myndighet for utstedelse av visum.
    Ekstra pass kan utstedes som ordinært pass eller som midlertidig pass.

    Flg er ift den forrige passforskriften, men innholdet vil være likt i dag.
    https://www.regjeringen.no/contenta...ac8c4856476cd1eb/rundskriv-passloven_2015.pdf

    6.3 Ekstrapass Innehaver av ordinært pass kan etter passforskriften § 11 gis ekstrapass når det dokumenteres at vedkommende skal reise til flere land og det sannsynliggjøres at det mellom disse landene råder slike politiske forhold at pass benyttet i et land ikke kan benyttes i et annet. Ekstrapass kan videre utstedes når dette er påkrevd for å gjennomføre reiser til forskjellige land i løpet av en kort periode og det ordinære passet er innlevert til utenlandske myndigheter i forbindelse med utstedelse av visa i anledning den ene reisen. Behovet for ekstrapass må dokumenteres, for eksempel ved bekreftelse fra arbeidsgiver, reisedokumentasjon og signert egenerklæring fra søkeren. Skriftlig dokumentasjon av behov oppbevares sammen med signert utskrift av søknadsregistreringen. Ved dokumentert behov kan det utstedes mer enn ett ekstrapass. Ekstrapass utstedes for den perioden behovet er dokumentert, men ikke utover 2 år. Ekstrapasset skal innleveres til passmyndigheten når reisen som utløste behov for ekstrapasset er avsluttet.
     
    jgroneng, eventyrer, jonss and 3 others like this.
  3. Flyrlavt

    Flyrlavt Senior Medlem

    Innlegg:
    1,304
    Likes mottatt:
    3,459
    Bonuspoeng:
    113
    Utifra andre sine erfaringer så ser det ikke ut som at dette følges til punkt og prikke?
     
  4. snus_mumrikken

    snus_mumrikken Eventyrar

    Innlegg:
    2,726
    Likes mottatt:
    11,673
    Bonuspoeng:
    183
    Har aldri levert ekstra passet før det har gått ut. Har vel hatt vertfall 3stk.
     
    jonss, kiev and Flyrlavt like this.
  5. kiev

    kiev Ex Spært

    Innlegg:
    1,203
    Likes mottatt:
    4,232
    Bonuspoeng:
    113
    Samme her, men det er mange år siden med delvis håndskrevne pass :oops:
    På den tiden spurte de bare om jeg ville ha ekstra pass…
    Nå like før jul prøvde jeg meg på nytt, men de var svært avvisende. Mulig det er litt HUACA i skrankene?
     
  6. milehigh

    milehigh Veteran

    Innlegg:
    2,983
    Likes mottatt:
    8,364
    Bonuspoeng:
    183
    De har strammet inn veldig på utstedelse. En kompis fikk ekstrapass som kun gjaldt for en reise. Ble inndratt på OSL.

    Men for man for de maksimale 2 årene inndras det selvsagt ikke før. Om du sitter med et utgått får du ingen nye pass før du enten leverer inn/makulerer/skriver tapsmelding (som i seg selv lett påvirker nyutstedelser).
     
    jonss and kiev like this.
  7. Flyrlavt

    Flyrlavt Senior Medlem

    Innlegg:
    1,304
    Likes mottatt:
    3,459
    Bonuspoeng:
    113
    For hvilken type reise fikk han ekstra pass? Jobb eller fritid?
     
  8. milehigh

    milehigh Veteran

    Innlegg:
    2,983
    Likes mottatt:
    8,364
    Bonuspoeng:
    183
    Fritid.
     
  9. Flyrlavt

    Flyrlavt Senior Medlem

    Innlegg:
    1,304
    Likes mottatt:
    3,459
    Bonuspoeng:
    113
    Da er det altså håp.
     
  10. Flyrlavt

    Flyrlavt Senior Medlem

    Innlegg:
    1,304
    Likes mottatt:
    3,459
    Bonuspoeng:
    113
    Var innom i dag og får ekstra pass med 2 års gyldighet. Hadde med dokumentasjon fra arbeidsgiver, og siden jeg kunne vise til kommende fritidsreise i neste uke skulle jeg få prioritet. Forventet levering innen uken er over :)
     
    snus_mumrikken, holmen and milehigh like this.
  11. snus_mumrikken

    snus_mumrikken Eventyrar

    Innlegg:
    2,726
    Likes mottatt:
    11,673
    Bonuspoeng:
    183
    Flott! Eg skal innom på onsdag, har med dokumentasjon fra arbeidsgiver samt det gamle utgåtte reserve passet. Må ein ha noko meir? Skal ha Id Kort også når eg først er innom. Holder det gamle utgåtte passet og førarkort som ID?
     
  12. milehigh

    milehigh Veteran

    Innlegg:
    2,983
    Likes mottatt:
    8,364
    Bonuspoeng:
    183
    Holder fint!
     
    snus_mumrikken liker dette
  13. Flyrlavt

    Flyrlavt Senior Medlem

    Innlegg:
    1,304
    Likes mottatt:
    3,459
    Bonuspoeng:
    113
    Hadde kun med det vanlige passet og skrivet fra arbeidsgiver. Så trodde han ikke helt på at jeg trengte ekstra pass allerede til neste uke, men det ordnet seg når jeg viste han bookingen min i appen til SAS :)
    Husker ikke helt hva jeg hadde når jeg ordnet ID-kort og nytt pass samtidig, men jeg hadde mistet det gamle passet mitt, så jeg brukte trolig bankkort eller førerkort.
     
    snus_mumrikken liker dette
  14. Flyrlavt

    Flyrlavt Senior Medlem

    Innlegg:
    1,304
    Likes mottatt:
    3,459
    Bonuspoeng:
    113
    Lovnaden om Fredag holdt. Bestilt Mandag og mottatt i dag. Ikke ille for Vestlandet. Mener å huske det tok noen dager mer sist gang, og det var midt i pandemien med lite pågang.
     
  15. AndersWE

    AndersWE Medlem

    Innlegg:
    138
    Likes mottatt:
    153
    Bonuspoeng:
    43
    Når man fornyer passet, blir det gamle inndratt, eller er det mulig å beholde om de klipper av er hjørne eller noe?

    Har litt minner fra flotte turer i det som snart må byttes :)
     
  16. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    16,878
    Likes mottatt:
    57,468
    Bonuspoeng:
    293
    De klippet av et hjørne, også får du det med hjem. (Hvis du vil).

    Litt irriterende at de klipper så mye, i gamle dager hullet de med en hullemaskin som lagde to(?) fine stjerner i passet. Da mistet man ikke så mye informasjon i passet.
     
  17. tobeornot999

    tobeornot999 Flying high

    Innlegg:
    3,752
    Likes mottatt:
    7,690
    Bonuspoeng:
    183
    De klipper av der chipen ligger bakt inne i passet bilde-side.

    Og det er jo på sett og vis forståelig, siden man da mister muligheten til å lese det av elektronisk.
     
  18. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    16,878
    Likes mottatt:
    57,468
    Bonuspoeng:
    293
    Ja, men da kan de jo bare klippe de to første sidene? Trenger ikke klippe alle de andre?
     
  19. tobeornot999

    tobeornot999 Flying high

    Innlegg:
    3,752
    Likes mottatt:
    7,690
    Bonuspoeng:
    183
    Helt enig.

    Trodde de bare klippet plast-siden, men har ikke byttet for meg eller barna på 2-3 år nå, så jeg kan huske feil.
     
  20. snus_mumrikken

    snus_mumrikken Eventyrar

    Innlegg:
    2,726
    Likes mottatt:
    11,673
    Bonuspoeng:
    183
    Klypper heile passet, men det var mitt reservepass. Så var ikkje så masse minner i det. Men når hovedpasset går ut så skal eg spørre om dei ikkje bare kan klippe bilde sida.
     

Del denne siden