Leiebil usa 2019

Tråd i 'Kredittkort, leiebil og andre bonusprogrammer' startet av zerocool, 20. jan 2019.

1. zerocool

zerocool Medlem

Likes mottatt:
    51
    Bonuspoeng:
    28
    Enig at vi ønsker en komfortabel bil for langkjøring, så spørsmålet er hva anbefaler dere? En stor SUV?

2. ccurrahee

ccurrahee Jobb jobb jobb

Likes mottatt:
    37,144
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg har leid meg Volvo 90 / Mercedes E klasse til neste USA tur. Og tror det er et bedre valg en Mustang og Mercedes cabrioleten som jeg hadde på forrige tur i Florida. Men smaken er som baken. :)

3. zerocool

zerocool Medlem

Likes mottatt:
    51
    Bonuspoeng:
    28
    Hvilket leiebilselskap?

4. Henrik

Henrik Hellas-sympatisør

Likes mottatt:
    9,195
    Bonuspoeng:
    183
    Hvis det er aktuelt med Mustang/Camaro: For langkjøring ville jeg holdt meg unna cabriolet med softtop. Hardtop går veldig greit, men begrenser utvalget relativt dramatisk. Det kan bli litt vindstøy når du setter cruise control på 75 mph og skal sluke mil med softtop, og det kan være slitsomt i lengden.

Flere bilutleiere har ordninger nå for å kunne velge bil fritt når du skal hente ut, som kan gi muligheten til å plukke opp noe som passer godt. Men skal dere ha mange kilometers kjøring ville jeg kikket etter enten en standard SUV (full-size er typisk Tahoe, Yukon o.l., og de begynner å bli store for to personer og drikker godt med bensin) eller sedan fra premiumkategoriene (ikke de modellspesifikke kategoriene, men hakket opp fra full-size). Da kommer man gjerne til et nivå hvor man får litt mer ekstrautstyr som standard og generelt litt bedre biler, uten at det er veldig mye høyere pris.

NoLimit and holmen like this.
  5. holmen

holmen "Ung" og "lovende"

Likes mottatt:
    64,726
    Bonuspoeng:
    293
    Som om jeg skulle sagt det selv.
    Cabriolet er gøy , men ikke for langkjøring.

6. kiev

kiev Mr Fasttrack

Likes mottatt:
    5,054
    Bonuspoeng:
    183
    Til langkjøring er absolutt europeiske biler å foretrekke. Selv amerikanerne kjører sånne hvis de kan. De billige Detroit-boksene og de svære SUV-sledene basert på lastebilchassis er rett og slett slitsomme å kjøre langt. (Må jo innrømme at de gangene jeg får en Camaro SS så blånekter jeg ikke, men det er nå mest pga lyden av 6.2l Hemi V8). En Volvo/Mercedes/BMW er langt å foretrekke når man skal kjøre langt. De fleste leiebilfirmaene har slike biler inne, men ofte kommer de i premium-segmentet. Dette er fortsatt veldig billig etter norsk målestokk.
    Et mer økonomisk alternativ er en Japansk middels SUV. Litt mer kjedelig, men den tømmer ikke lommeboka, og den prøver ikke å stikke av mot nærmeste bergvegg eller canyon hele tiden slik som Detroit-sledene gjør.
    Uansett lønner det seg å få et statuskort i kjeden du vil bruke. Det som imidlertid lønner seg mest er å lese seg opp på hvilke forsikringer du trenger, og hvilke du slett ikke behøver, og så stå imot kjøpepresset i skranken.

NoLimit liker dette
  7. zerocool

zerocool Medlem

Likes mottatt:
    51
    Bonuspoeng:
    28
    Har avis eller sixt en slik ordning at du kan velge bil fritt når man henter bilen på stedet?

8. thomassg

thomassg Medlem

Likes mottatt:
    455
    Bonuspoeng:
    63
    Jeg fikk bruk for LDW (Loss Damage Waiver) da jeg ble kjørt på før jul. Avis ordnet ny bil i løpet av to timer og tok jobben med forsikringsoppgjør og alt. Ikke snakk om å leie bil uten dette noen gang i framtida. Bare gode ting å si.

9. ccurrahee

ccurrahee Jobb jobb jobb

Likes mottatt:
    37,144
    Bonuspoeng:
    293
    Sixt.

10. ccurrahee

ccurrahee Jobb jobb jobb

Likes mottatt:
    37,144
    Bonuspoeng:
    293
    Husk at du ikke velger bil fritt. Men fritt av de bilene som står tilgjengelige i din kategorigruppe. Men hvis du har status kan leie i minst C kategori hos Hertz gi bedre gruppe å hente bil i. Uten at det gir noen garanti.
    Hertz har og jeg tror avis og National har på noen flyplasser. Men sjekk leiestedet du henter ut bil på.

11. Henrik

Henrik Hellas-sympatisør

Likes mottatt:
    9,195
    Bonuspoeng:
    183
    Hertz kaller sin Ultimate Choice, National kaller det Emerald Aisle. Frem til 31/1 får du fikset deg Emerald Executive Elite uten andre krav enn at du har et AmEx tilgjengelig, ingen krav om bosted;
    https://legacy.nationalcar.com/en_US/car-rental/partners/partner-details/affinity/AmexExecElite.html

Sixt har enkelte lokasjoner hvor man i app kan velge modell selv rett før reservasjonen starter, men det er såvidt jeg har skjønt ikke altfor utbredt enda.

Fin presisjon. Har man booket f.eks. Intermediate/C, vil man ha en garanti for å kunne få denne - og fra lavere kategorier - mens med status åpner det seg flere rekker og mer utvalg.

indahla liker dette
  12. ValdresBjarne

ValdresBjarne Om eg går på jakt? Ja, bonusjakt

Likes mottatt:
    9,366
    Bonuspoeng:
    183
    Det som er kjekt med Avis-kampanjer, er at ein kan bytte bil etter 3 dager. Einvegsleige mellom LAX og SFO er ikkje så ille, så ein kan ta Cab på Highway 1, også få seg litt meir comfort når ein skal inn i landet?
    Me planlegg tur 7 stk, og då blir det to biler som me kan bytte på!

13. prisjeger

prisjeger Travelhacker wannabe

Likes mottatt:
    417
    Bonuspoeng:
    63
    indahla liker dette
  14. Upsaker

Upsaker Fastboende

Likes mottatt:
    22,961
    Bonuspoeng:
    293
    Er ikke Sixt fryktelig dyrt? Jeg har en 10 dager i påsken hvor avisworld skal ha 2500,- for en klasse F, Ford Escape. Sixt skal ha 3100,- for en Yaris. Hertz har så dårlige nettsider at jeg ikke vurderer de engang.

15. zerocool

zerocool Medlem

Likes mottatt:
    51
    Bonuspoeng:
    28
    Leser mye rart om sixt i usa... tror vi går for avis med sin 360 slik at det er ingen egenandel.

16. ArrogantBastard

ArrogantBastard Medlem

Likes mottatt:
    433
    Bonuspoeng:
    63
    En HEMI i en Camaro - det er veldig sjeldent - V8 absolutt, men en Chrysler Motor i et GM Product - ikke veldig vanlig. Det er riktig at tidligere var de store SUV fra GM og Ford basert paa Truck chassi - men det er ikke slik lengre - Jeep har aldri vaert basert paa Truck og en Grand Cherokee er paa linje med de Europeiske (kjoerer selv Volvo XC i USA men sammenligner med min Svogers 2018 Jeep Grand Cherokee (har kjoert den Bend OR til Palm Desert) og det er nydelig bil aa kjoere). Nye Chevy / GMC SUV er betydelig bedre enn middels Japanske, og Ford Escape er jo en Mazda. En digresjon er jo at BMW X5 (og flere av X’ene til BMW er jo vaskeekte Amcars - de bygges alle i USA og er faktisk de bilene de eksporteres mest av fra USA.

kiev liker dette
  17. ValdresBjarne

ValdresBjarne Om eg går på jakt? Ja, bonusjakt

Likes mottatt:
    9,366
    Bonuspoeng:
    183
    Eg synes det å ete lokale retter, møte lokalbefolkningen, drikke lokal drikke og ikkje minst kjøre lokale biler er ein del av opplevinga. Det er ikkje alltid det er så positivt, men det er ein del av opplevelsen

Ombo and Henrik like this.
  18. Holtemann

Holtemann Nytt Medlem

Likes mottatt:
    1
    Bonuspoeng:
    3
    +1 på Camaro. Har leid bil rundt 15 ganger siste 4 år i USA, og Camaroen er bedre enn Mustangen på alt, ikke minst kjørekomfort. Mustangen er dog kul og et ikon, men som bil helt grusom.

19. October

October Senior Medlem

Likes mottatt:
    2,332
    Bonuspoeng:
    93
    Tja, det er kanskje det. Jeg betalte ca 9500kr på LAX for en toppspeccet Range Rover HSE i 6 dager, men til gjengjeld har ikke Avis slike biler i det hele tatt. Jeg har firmaavtale på Avis slik at de er alltid billigere på standard og premium biler, men har man lyst på Speciality eller luksusbiler så er det relativt kjedelige biler hos Avis (i alle fall min erfaring). Man kan få noen små amerikanske kraftplugger av tosetere, men jeg har aldri sett europeiske luksusbiler hos Avis i USA. Tidligere har jeg derimot leid Audi A8 Limousine hos Sixt.

Man får det man betaler for i det øvre sjiktet kan en kanskje si? :)

20. Upsaker

Upsaker Fastboende

Likes mottatt:
    22,961
    Bonuspoeng:
    293
    Det er nok sant. Jeg siktet først og fremst til de billige klassene. Nå er ikke 3100,- dyrt for 9 dager heller, det var bare så stor forskjell på de to selskapene.

Del denne siden