Hehe, ja. Takk! Takker! Veldig synd! Takk! Bildene er tatt med mobiltelefon (Samsung S6) og lastet opp uten noen behandling/redigering. Det går en del tid bare til å skrive tekst.
I utgangspunktet hadde jeg minimum connection i Abu Dhabi. Hva gjør man ikke for å fly First Apartment? Skuffelsen hadde vært enorm når det en ukes tid før avreise tikket inn en e-post fra AA om endring av bookingen. En rutejustering på noen minutter for EY211 fra New Delhi hadde medført at jeg kom like under minimum, og resultatet ble at jeg ble bumpet ned til B777 på neste avgang seks timer senere. NAAAI. Jeg landet før rutetid, noe som gjorde at jeg fint hadde rukket min opprinnelige A380. Vanvittig irriterende, også med tanke på helsa når jeg skal på jobb fredag morgen og har mye å gjøre før (og i løpet av) helga. Selv om jeg anså mulighetene for å være små, stakk jeg derfor innom transferdesken for å høre om det var mulig å bli flyttet tilbake til den opprinnelige. "No can do." Billetten måtte bli endret av American Airlines. Etihad First and Business Class Lounge, Abu Dhabi airport Terminal 3 Jeg begynte å føle meg som en dass etter et døgn, inkludert en tur til Agra, uten dusj, og stakk derfor rett til Six Senses Spa i hovedloungen i Terminal 3, hvor de har Etihad sine dusjfasiliteter. Som jeg nevnte tidligere, er hovedloungen i Terminal 3 vesentlig større enn den i Terminal 1, som jeg besøkte på vei til DEL. Den har også flere fasiliteter, inkludert frisørsalong (hvor man også kan få barbering), spa, concierge, etc. For øvrig funksjoner som man forventer å finne i flaggskiploungen til et selskap av Etihad sin størrelse. Mange ulike sitteområder, en restaurantdel, flere ulike buffetområder, flere barer, mm. Basert på antall sitteplasser vil jeg anslå at denne kanskje er noe større enn Al Mourjan, men den er sannsynligvis noe mindre i areal. Å få gode bilder var ikke så lett, for det står folk på hvert hjørne. Som jeg nevnte tidligere er det like før det skal åpnes en ny First-lounge. De mangler helt klart dagrom og større kapasitet på toaletter. I mellomtiden har de sperret av en del av denne loungen til bruk for First-passasjerer. Området er sperret av med en bånd og har godt utsyn til resten av loungen, så det blir nesten som en dyrehage. Helt innerst i det avsperrede området finnes det enda et avsperret område, som er til reisende i The Residence. Denne dagen var de to svært fritidskledte arabere som skulle ta turen. De fikk assistanse av en to meter høy blondine og naturligvis en portier. Moro! Badet var "state of the art", men knøttlite og varmt. Sikkert 26 grader der inne. Ingen toalettartikler lagt fram, men de var nok tilgjengelig for de som hadde behov. Jeg hadde (altfor) god tid før min neste flight og begynte like godt å forberede hjemkomsten med litt småjobbing, mens jeg småsnacket. Ny barbering turte jeg ikke, og jeg var også relativt nyklippet. En liten tur i spa'et for en ryggbehandling og en liten lunsj ble det etter hvert mer enn god nok tid til. Ingen A la carte i restauranten til lunsj (som er ekstremt stille), men jeg fikk forsikringer fra en hyggelig engelsk dame (lounge manager?), om at de gjerne disket opp med noe ekstra hvis det var noe spesielt jeg var ute etter. Kvaliteten på buffeten var generelt god og svært omfattende (til å være en flyplasslounge).
Ser ut som en fin tur fra India og som en bra lounge. Men litt overrasket over at First passasjerer ikke blir behandlet enda bedre. Burde jo ikke vært noe problem for dem å booke deg om når du hadde nok tid til å bytte, men mulig de ser at du reiser på award og derfor ikke gidder å strekke seg så langt?
Etihad Airways 17 Abu Dhabi Airport (AUH) – Heathrow Airport (LHR) Torsdag 3. mars Avgang (rute): 1340 Ankomst (rute): 1740 Flytid (rute): 8:00 Flytype: Boeing 777-300ER Sete: 2A (First) Man skjønner reisebrevet begynner å bli langt når man nesten føler at en turbeskrivelse fra Etihad First blir ren repetisjon. You know the drill! Velkomstdrink. Velkomstbrev. Dadler. Varm klut. Arabisk kaffe. Reiseveske/headset/pysj (noe varierende om de to førstnevnte ligger klare eller blir delt ut). Meny. Jakke. Avis/magasin. Champagne. Nøtter og oliven. Velkomstdrinken denne gang ble varm te med honning, etter anbefaling, ettersom jeg nesten ikke hadde stemme. Det funket som ei kule. Denne B777-300ER hadde identisk konfigurasjon/interiør som maskinen som gikk AUH-DEL, som er beskrevet og visualisert tidligere i reisebrevet. Fullt belegg i First på denne turen, dvs. åtte passasjerer (vel egentlig ni, når man inkluderer babyen på første rad). En herlig blanding av ulike folk. Et par engelske forretningsfolk, et par arabere i tradisjonell drakt, et middelaldrende par. Og ikke minst Ola Dunk. Cabin Manager Joanna fra Polen (igjen) var ved roret og fikk hjelp av Sara og Chichi. Er det egentlig folk igjen i Polen? Proffe damer. Ombordkokk også på denne flighten (Chichi), som kom rundt og informerte om menyen og tok bestilling før avgang. Menyen var svært omfattende for en flight med beregnet flytid på 6:50. Valgets kval! Jeg valgte suppe til forrett, arabisk mixed grill til hovedrett og ostekake til dessert. De to første rettene var veldig gode og den avsluttende ostekaka var fantastisk god. Bridge of spies rullet på skjermen. Anbefales! Fortsettelse følger ...
Fortsettelse Etihad Airways 17 ... Etter middagen redde Sara opp senga mi, og jeg gikk i drømmeland noen timer, før jeg våknet opp til enda mer mat før landing. Denne gang var det et begrenset sortiment igjen, men jeg slo av en prat med kokken og valgte lam byriani og en dessert som het "textures". Lammet var litt småkjedelig, men hadde funket bedre med litt saus. Dessert nr. to var heller ikke enorm på smak. På denne flighten var det i hovedsak Sara og kokken som tok bestillinger og serverte. På turen fra LHR til AUH hadde kokken bare vist seg før og etter måltidene. Jeg antar at Joanna fokuserte på Businessklasse denne dagen. Jeg synes maten generelt er blant den beste jeg har fått om bord i et fly. Spesielt kjøttet imponerer (til å være på et fly, selvfølgelig). Saftfullt og delikat, og det gjelder både okse og kylling. Du vet det er et godt tegn når det ligger stekesjy igjen på tallerkenen. Det ble vel et helsikes leven med den babyen, tenker nok flere. Nei, den oppførte seg faktisk eksemplarisk. Som strengt tatt må forventes når man reiser så standsmessig. Den ene engelske forretningsmannen var tydeligvis fast gjest og hoppet i pysjen så fort han rakk etter osten. For øvrig var det heller ingen andre som gjorde noe særlig ute av seg. Det er deilig der og da, men medfører kjedelige reisebrev. (PS: Beklager rævva bilder nedenfor, men det var veldig kjipe og vanskelig lysforhold ... ) First er selvsagt helt fantastisk, og det sies at Etihad er blant de fremste. Man er utrolig privilegert som har hatt muligheten til å teste et slikt produkt. Jeg vil imidlertid si, basert på min noe begrensede erfaring, at det er stor forskjell i distanse fra Business til First mellom ulike selskaper. Distansen er stor mellom Etihad First og BA Club World, mens distansen er vesentlig mindre mellom Etihad First og Qatar Business. Etihad sine lounger i Abu Dhabi er blant de beste jeg har satt mine bein i. Etihad sin hovedlounge vil jeg basert på kvalitet rangere høyere enn Qatar sin Al Mourjan, selv om sistnevnte nå nylig har åpnet en ny First-lounge. Så lenge Etihad ikke flyr til Oslo og ikke er med i verken Oneworld eller Star Alliance, blir det nok lenge mellom de gangene jeg kommer til å fly dem, men jeg håper jeg får mulighet igjen. Jeg hadde kommet meg fra New Delhi til London med lommebok, telefon og verdighet i behold. Dog trøtt som en hest og sliten som en bjørn. Nå var det bare sjarmøretappen igjen. Jeg tillater meg å komme med en enkel konklusjon. (New) Delhi har mange flotte kulturminner og fantastisk mat, men for et j**** mas. Been there, done that. Jeg angrer ikke, men reiser nok ikke tilbake igjen før denne turens inntrykk er forduftet. Takk for følget. Reisebrev slutt.
Jeg tviler på at de strekker seg spesielt langt når det gjelder slike billetter, men for alt jeg vet kan det godt hende det er faktiske begrensninger/regler i bookingsystemene som gjør at de ikke kan endre andre selskaper sine bookinger. Takk for veldig hyggelig tilbakemelding!
Tusen takk for at du deler fra turen din! Etihad First ser jo bare skikkelig lekkert ut. Herlige skildringer og flotte bilder!
@Herlov Jeg er nesten målløs. Og ja jeg er Bergenser, det burde si litt. Som nevnt tidligere på sjefsturen din, fet panser rapport! Disse turene fra Midtøsten til Europa er på en måte litt kort når en reiser upper Class. Kongebra cabin, topp meny, sjefs service og supre opplevelser i India gjør nok flere her reisesyke. Tusen takk for et meget inspirerende reisebrev. Har kost meg skikkelig hver eneste dag
Hehe, ja. Ufint! Det er nok ingen dum tanke! Takker! Ja, jeg forsøkte å ha kontroll på verdisakene, men helt sikker kan man jo aldri være. Derfor pleier jeg alltid å legge igjen et par kredittkort, litt kontanter og pass i safen på hotellet, just in case. Forståelig! India er nok ikke for alle. Som jeg skrev, jeg reiser nok ikke tilbake med det første ... Tusen takk! Det er hyggelig å kunne bidra litt i bytte mot alle de andre flotte reisebrevene som publiseres her. Takk og bare hyggelig! Bare hyggelig! Tusen takk for hyggelig tilbakemelding! Tusen takk! Ja, det var utrolig strøkent. Hjertelig takk for en utrolig flott tilbakemelding. Det er veldig moro at du satte pris på reisebrevet. Det blir nok litt for korte turer, ja! Jeg får spare opp til en skikkelig 12-timers snart. Kos deg på tur med Singapore!
En uke etter at jeg sendte klagen fikk jeg svar fra Etihad angående fraværende sjåfør ved ankomst. De beklaget og skulle undersøke saken ...