Lifetime Gold uten å fly...

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av klunde, 12. mai 2020.

  1. Arvid1410

    Arvid1410 Veteran

    Innlegg:
    1,531
    Likes mottatt:
    6,716
    Bonuspoeng:
    183
    Tja, hvis man nå ser på det som i utgangspunktet er selve grunnleggende poenget med et bonussystem. Poenget er å knytte til seg kundene i en svært konkurranseutsatt bransje, og gi de mest innbringende kundene insentiver for å velge "oss" framfor konkurrenten.
    I denne sammenhengen er forretningsreisende ekstremt viktige ettersom de står for en stor andel av inntektene, både fordi de flyr oftere og på gjennomsnittlig dyrere billetter. Om de tar regningen selv eller om det er arbeidsgiver som betaler er vel revnende likegyldig for SAS.
    Å ikke skulle belønne de mest innbringende kundene (altså de som reiser jobbmessig) vil være ekstremt kontraproduktivt i forhold optimal inntjening for selskapet
     
    drsyk, Eddie47 and Misterix like this.
  2. Mavo

    Mavo Senior Medlem

    Innlegg:
    533
    Likes mottatt:
    472
    Bonuspoeng:
    63
    Det er vel like revnende likegyldig for SAS om poengene kommer fra et kredittkortselskap som kjøper statuspoeng for sine kunder eller fra bedrifter som kjøper flyreiser til sine kunder?

    Jeg forstår heller ikke helt hvorfor det skulle være et problem å få gullkort gjennom kredittkort, hvilken forskjell utgjør det annet enn prinsipp? Flyr man ikke så plager det heller ikke de på gullstua :)
     
    Last edited: 19. mai 2020
    eventyrer, Oppirumpadi and Pledriko like this.
  3. indahla

    indahla Flyr for lite...

    Innlegg:
    6,657
    Likes mottatt:
    21,705
    Bonuspoeng:
    293
  4. Arvid1410

    Arvid1410 Veteran

    Innlegg:
    1,531
    Likes mottatt:
    6,716
    Bonuspoeng:
    183
    For all del, det er strålende at SAS kan tjene noen ekstra penger på å selge statuspoeng.
    Jeg mistenker likevel at SAS tjener størsteparten av pengene sine på sine trofaste businesskunder, og er tjent med å holde disse kundene fornøyd for å sikre at de (vi) fortsatt reiser med SAS...
    For meg handler det ikke om at SAS eurobonus skal være system basert på god gammeldags norsk sosialdemokratisk modell og jantelov der alle skal med og når du har så skal jeg også ha. Jeg tror rett og slett at SAS er tjent med at kunder som meg selv, som bruker 150-200' årlig på flyreiser, prioriterer å bruke disse pengene på å reise med SAS til tross for at billetten i gjennomsnitt er noe dyrere enn tilsvarende reise hos konkurrenten.
     
    kiev liker dette
  5. Mavo

    Mavo Senior Medlem

    Innlegg:
    533
    Likes mottatt:
    472
    Bonuspoeng:
    63
    Helt enig i dette, men jeg skjønner ikke helt hvorfor du skal bruke de 150-200 hos et annet selskap på grunn av at noen som ikke flyr særlig mye får gullkort eller opptjener LTG?
     
  6. Arvid1410

    Arvid1410 Veteran

    Innlegg:
    1,531
    Likes mottatt:
    6,716
    Bonuspoeng:
    183
    Nei, sånn sett spiller det ingen rolle for meg om folk har gullkort i vilden sky, og det er ikke mitt poeng heller. Jeg har egentlig mer trøbbel med å forstå tankegangen bak hvorfor folk som ikke reiser absolutt skal ha gullkort og er villig til å betale en hel del lapper for det.

    Jeg kan bare snakke for meg selv, og det er ingen tvil om at en andel av de pengene jeg bruker på flybilletter hos SAS like gjerne kunne vært brukt på et annet selskap. Nå velger jeg å bruke SAS på en andel turer der det kanskje hadde vært mer praktisk å bruke et annet selskap. Dette gjør jeg for å opprettholde statusen min med de godene den medfører. Om jeg ikke lenger behøver å fly for å opprettholde statusen min så vil jeg heller velge andre løsninger, for da har jeg godene mine de gangene jeg flyr med SAS uansett. Eksempel: Jeg har de seneste årene reist mye til Göteborg. Svært ofte har jeg valgt å fly SAS i stedet for Widerøe, selv om jeg i praksis like gjerne kunne kunne valgt motsatt, da jeg ved å reise med SAS enten må dra hjemmefra vesentlig tidligere eller kommer vesentlig senere hjem på kvelden ettersom jeg må via enten ARN eller CPH. Hvorfor skal jeg velge å gjøre livet mer upraktisk for meg selv når jeg ikke behøver det? Jeg har jo status med fasttrack og longe tilgang uansett om jeg flyr Widerøe også...

    Det er uansett ikke slik at jeg ville flytte hele reisebudsjettet mitt, men kanskje en god andel av det. Og da er spørsmålet hvor mange det er som tenker som meg, og hvor mye SAS ev. taper på det.
     
    drsyk and kiev like this.
  7. Mavo

    Mavo Senior Medlem

    Innlegg:
    533
    Likes mottatt:
    472
    Bonuspoeng:
    63
    Diskusjonen her gikk vel på hvorvidt de som får gullkort uten å fly burde få det eller ikke, eller i alle fall hvorvidt dette skulle kvalifisere til LTG.

    Jeg er ikke uenig med deg, poenget mitt er bare at jeg tror ikke det gjør noen forskjell at noen får LTG gjennom å ikke fly - som deg er jeg mer forundret over hva som er poenget for de det gjelder. Jeg skjønner heller ikke hvorfor dette utgjør noen forskjell for andre reisende.

    Jeg tror SAS er vel i stand til å regne på hvorvidt de taper noen kunder som følge av at man kan ta en enklere rute i tilfelle A fordi man har fått 1000 statuspoeng gjennom SAS MC. Jeg tror uansett ikke dette er en veldig stor problemstilling gitt at folk flest har en jobb som krever billigste alternativ/enkleste reiserute, eller ønsker bare å komme billigst og raskest mulig frem på ferie (vi her inne er en forsvinnende liten andel av antall reisende).
     
  8. democomputer

    democomputer Senior Medlem

    Innlegg:
    1,227
    Likes mottatt:
    5,400
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg hadde ikke blitt EBG uten kredittkortpoeng. Jeg flyr ca 20 - 30 leg, stort sett Europa. (Pluss bonusreiser.)

    Det SAS får: Et sted mellom 6 og 12 flyturer ekstra fra meg som ellers hadde gått til billigere tilbydere.

    Det jeg får: Fordeler på de turene jeg har.

    Poenget mitt: Det er ikke binært. Gull uten å fly, eller fly masse og få gull. Jeg ser på kortpoengene som en fin måte for SAS å fange flere kunder over til å bli lojale. Og en fin måte for oss som flyr halvmye og få gullkort uten å legge inn MR.

    Så er det selvsagt individuelle grunner til å skaffe seg disse kortene. Ekstrapoeng, statuspoeng, CT, FP osv. Men også her er mitt poeng: Ikke enten eller, men mange helhetsvurderinger. Jeg tror det er forsvinnende få som skaffer seg tre kort for å bli EBG uten en større plan.

    K
     
    drsyk, markus, Mavo and 2 others like this.
  9. Spielhaug

    Spielhaug Veteran

    Innlegg:
    3,161
    Likes mottatt:
    7,921
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg tenker at kjøpe-gull (i mangel av et bedre uttrykk) er som medlemsskapet i en golfklubb. Noen får et gratis medlemsskap for at de spiller 200 dager i året. Noen kjøper medlemsskap for å spille 3 ganger i året.
     
    drsyk, lobster, markus and 2 others like this.
  10. HaraldOslo

    HaraldOslo Veteran

    Innlegg:
    2,363
    Likes mottatt:
    4,167
    Bonuspoeng:
    113
    Det første året var jeg gavegull. Det to neste var delvis kredittkortgull/kjøpegull. I år er jeg ren flygull (vel, teknisk sett diamant, men jeg hadde klart gull også uten statuspoengene. Så at det å gi bort / selge gull kan føre til flere lojale kunder er det ikke tvil om for min del. Etter at jeg fikk smaken på eurobonus-gull-livet er det vanskelig å booke noe annet enn star alliance :-D

    Selv svigersønnen som fikk gavegull og være med på bonustur i swiss business mener at vi nå har ødelagt fly for han.. Lett å bli bitt av basillen!
     
    drsyk, Eddie47, Upsaker and 3 others like this.
  11. flying_all

    flying_all Finnair Platinum + EBD / EBG lifetime

    Innlegg:
    3,191
    Likes mottatt:
    7,003
    Bonuspoeng:
    183
    Burde ikke vært lovlig å tjene opp mer enn halva av grunnpoengene mot gull med kredittkortene heller...

    De som ikke FLYR, er ikke frequentFLYER :)
     

Del denne siden