Når alderen nærmet seg 40 begynner fornuften å renne ut, og jeg har ønsket å fly C Series lenge (mitt forrige forsøk ble avlyst pga sykdom). Denne kombinasjonen satt i gang mye planlegging, og mitt første utkast hadde meg flyvende OSL-RIX-AMS-LCY-ZRH-BRU-OSL, men med en overnatting på RIX og en svært ubehagelig kort connection på separate billetter på LCY. Tilbake på skrivebordet fant jeg dagens rute: OSL-ZRH Swiss med Fokker 100 ZRH-LCY Swiss med CS100 (dagens formål) LCY-AMS BA City Flyer E70 AMS-CPH CityJet* (SK) og CRJ900 CPH-OSL SAS 737 Foreløpig ser alt lovende ut, med unntak av at jeg fikk en MyFlights varsling at Cimber har tatt over AMS-CPH.
Trygt plassert i gullkantinen etter et behagelig tur med NSB. Fikk hjulpet en spansk turist med å hente ned baggasjen fra hattehyllen, da det slo meg at all den kapasitet vi nå ser Norge-Spania også gir litt trafikk i andre retningen. Det er sikkert rimelig å fly fra Spania på torsdag og tilbake en søndag. Fasttrack var en artig opplevelse, prøvde meg først i SAS Fasttrack, men fikk rødt kryss. Raskt over til OSL Fasttrack hvor den grønne lyset kom. Litt kø, men ingen krise, jeg har god tid. Plutselig kommer en litt eldre OSL ansatt bort, åpner sperren og geleider meg frem i køen, mens han mumlet noe. Perpleks, men følger etter. Når vi er fremme spør jeg på norsk hva han sa, men han mumler "you have priority" tilbake. Dress og Fasttrack tilsvarer vist utlending Uansett, det ser ut som de benytter OSL Fasttrack til avlastning og jeg var eneste som faktisk hadde Fasttrack. Kommer meg så raskt gjennom, dressjakken av, men skoene på.
Første flight var en hyggelig opplevelse operated by Helvetic Airways, et navn som alltid kommer til å minne meg om frimerkesamlingen fra min ungdom. Take-off føltes som klampen i bånn, men litt moro skal man ha. Jeg fikk inntrykk at vi fløy lavt ganske lenge. God utsikt var det i hvert fall. Fokker 100 har 2-3 seating, hvilket er en overlegen short haul kabin. Satt på 1A med bra plass til knærne, og ikke like bra plass til beina. I en toseter kan man sitte med vinduet og allikevel snakke med de kabinansatte når det serveres. Flyet er tydelig gammelt, men greit vedlikeholdt og det må sies å ha en tidlig 80 talls retrofeel over seg, et slags hipster-flaggskip om du vil. Med motorer bak er det eneste støyen air condition anlegget og det vanlige settet med knirkelyder fra et gammelt fly. Foruten knirkelyder minnet det meg litt om min siste tur i A380, uten sammenligning forøvrig. Jeg klarte fint å følge med på House of Cards gjennom vanlige iPhone høretelefoner. Den eneste gardinen var det inn til galley, og skille bakover var markert med et pluss skilt, som det riktignok stod business på, uten at det i stor grad forringet opplevelsen. Mulig Swiss har vært på kurs hos SAS. Tre-fire runder gjennom kabinen er dog betraktelig bedre enn SAS modus operandi. Jeg trodde matserveringen var litt snodig, de begynte med economy før business og serverte business fra rad 3 og fremover. Det forklarte seg selv når jeg tok turen bakerst. Sete 1A var det siste som fikk mat i business, men havregrøten fra kantinen satt fremdeles godt i så jeg hadde ingen akutte utfordringer med blodsukkeret. Litt skinke, druer, ost og en croissant passet perfekt til tidspunktet, men skinken var seig og forble uspist. Hvordan sveitserne kan forsvare en blå blomst på smørpakken vet jeg ikke, men første halvdel av croissanten ble spist uten smør, siden jeg ventet med å åpne blåbærsyltetøyet. Swiss prøver å fremstå som et premium produkt, og pre-departure vannflaske og pre-landing sjokolade er en fine detaljer. Landet litt før en tidtabell som nok har litt margin bygget inn. Uansett er timen på ZRH dagens korteste connection så det er greit å få den risikoen redusert.
Foreløpig ingen forsinkelser på min flight, men angrer nå på at jeg ikke har en backup flight hjem fra LON som jeg hadde planlagt.
Zürich flyplass er akkurat som jeg husker den, forvirrende, men effektiv hvis du følger skilt. Så lenge du er bevisst på når du viser passet ditt er det vanskelig å rote det til. Jeg har ikke vært i Sveits før. Vi har alle våre definisjoner av vært i, min er vært utenfor pass og tollgrense. Benytte derfor sjansen til et snarbesøk, og fikk mine 3 minutt i deilige 24 grader. Veien inn gikk effektivt gjennom fasttrack, og når jeg så at det også var en Aspire lounge var planen å loungehoppe, om ikke annet for å bruke mitt American Express Platinum Priority Pass en siste gang før jeg sier det opp på mandag. Synet av passkontrollkøen gjorde at jeg skiftet mening, men til tross for uro var jeg gjennom på 7 minutt. Det til tross for tidenes minst diskré snikkoperasjon av tre passasjer. Alt er så ordentlig i Sveits at jeg rett og slett ikke tror de har sosiale reaksjonsmønster når noen bryter reglene. Ingen grep i hvert fall inn. Det ble en rask tur til Senator loungen i D, en lounge som er fredelig med gode sitteplasser. Matutvalget er derimot under forventning, mens drikkeutvalget var et par hakk bedre. Maten spiller selvfølgelig ingen rolle når man kan kose seg med Movenpick. Veien bort til D33 var kort, nå ventes det på buss.
Notat til meg selv. At en gate er på nivå 0 betyr ikke at det er en bussgate. Dumt, bedre bilder ved buss, men vi får se hva vi får til på LCY.
Her er innholdet jeg skrev før siste hendelser: "Forsinket ut av ZRH, men føler meg trygg på å rekke neste flight. Boardet gjennom ordinær gate og satt meg ned i 1A, forsøkte ta noen bilder med litt for mye trafikk til at kvaliteten ble bra. 80-talls retro er nå erstattet med en svært moderne kabin. Det er mange flotte detaljer, se bilder, men alt fra setebeltet til lys er opplagt nytt. Swiss seter er stilrene og også resten av kabinen, selv om de nok kommet til å angre på at bulkhead er hvitfarget. Sete 1A har omtrent samme benplass som Fokkeren (lettere å skrive enn si), og jeg får også testet siste rad, som er bedre enn de fleste A320/737 siste rader jeg har sett. Tidlig i flighten kommer dagens viktigste valg. Rødt, hvit eller boble. Med tanke på British giftige bobler på neste flight faller valget på rødt. Maten er nydelig, og jeg får fanget et bilde av blåblomstsmøret. Jeg forstår ikke helt koblingen, men har i hvert fall lært nok til at baksverket denne gangen får smør fra start. Servicen er som den sveitsiske rødvinen, kald med veldig god. Etter påfyll hvor jeg spør om å få ta bilde av et etikken, får jeg tilbud om å ta med meg en flaske. Siden jeg straks skal gjennom en ny sikkerhetskontroll må jeg takke nei. Jeg fikk også sjekket ut toalettet, som er ved siden av galley bak slik som Airbus SpaceFlex, men som har en høyde, bredde og dypde som overgår det meste jeg har opplevd short haul. Det mest imponerende er allikevel vinduene, de er store og i riktig høyde. De slipper inn så mye sol at etter en tur på toalettet var sete oppvarmet. " Vinduene gir også god utsikt, som er viktig for neste post.
Når vi forlot vår helt satt han godt plantet i 1A i CS100 i påvente av landing på LCY. Nå sitter han i en British lounge og venter på BA770 til Oslo. Hva skjedde? Ved innflygningen begynte flyet å fly litt oppover, det er litt uvanlig og ganske sikkert kom beskjeden om at vi måtte "go around" for "safety reasons". Vi fløy litt over London, med utsikt gjennom store vinduer, over racerbaner, hester, svømmebasseng, tennisbaner og andre nødvendigheter. Det kunne vært en fin omvisning hvis det ikke hadde vært for å jeg var så veldig pissetrengt. Vi fikk vite at det var en teknisk indikator på bremsen som lyste og at disse måtte testes før vi landet. Det skulle etterhvert ikke mye geografikunnskaper til for å forstå at vi ikke var i nærheten av å lande på LCY og ganske rett kunne kapteinen melde at vi skulle diverte til Stansted. Jeg benyttet anledning til å få tillatelse til å benytte et av de meget pene og romslige toalettene. Nå var mitt neste fly til AMS umulig å rekke og jeg hadde fått tømt tanken, så humøret var på topp over oppleve min første diversion. Dro også på litt ekstra smil og latter når kapteinen kom på igjen og meldte at det ikke var ground handling på Stansted så vi kom til å fly videre til Heathrow. På Heathrow gikk landing fint og vi måtte først vente på buss. Flyvertinnen kunne fortelle meg at de var veldig fan av CS100, og ikke fullt så fan av de tre ekstra radene i Airbusene. Passasjerene elsket også C-series. Jeg fikk også tatt en titt i den mer eller heldigitale cockpiten som dere så bilde av tidligere. Vi ble tilslutt busset til ankomsthallen, og jeg meg opp til ticketing desk for å høre hva de kunne tilby. Prøvde meg først på om de kunne fly meg til Oslo ettersom reisen min ikke lenger hadde et formål, men den falt (ganske riktig) for døvt øret. De tilbød en voucher for transport til LCY og virket også å insistere på å samle sammen flest mulig per taxi. Jeg spurte om det var mulig å få taxi til LGW (jeg hadde sjekket Norwegian, de hadde rimelige billetter), men det kom ikke på tale. Veldig lite imponert at de ikke kunne godta det. Jeg spurte om en bekreftelse på forsinkelse (til forsikring), men de nektet også de og ville kun gi en brosjyre om EU261. Jeg trakk meg unna og begynte å tenke gjennom mine muligheter. SAS hadde billetter fra 3500kr, eller 18000 poeng+avgifter, men begge flightene var stappfull og jeg ville endt opp i midtsetet. I tillegg var jeg er litt usikker på hva forsikringen dekket, forsinkelsen var riktignok 3 timer hvis man regner med bakketransport til LCY, men jeg hadde bare beregnet 01:40 på LCY, og kravet er stengt tatt to timer pluss tid for innsjekk. Det var derfor lite fristende å bruke rundt fire tusen som raskt kunne måtte komme ut av egen lomme. Heldigvis gjorde jeg et raskt søk på BA appen og det var ledige billetter på Club. Kostnaden endte opp på 849+8000 Avios hvilket er omtrent det jeg får igjen på min Plus Saver fra AMS. Ender opp med ca 2800 mindre basispoeng enn planlagt, men det ordner seg. Planen var egentlig å dokumentere hele reise, samt supplere med litt informasjon av hvordan jeg booket og mitt syn C-series rolle fremover, men gitt omstendighetene sjekker jeg nå ut, og dedikerer kvelden til House of Cards og rødvin på BAs regning. Takk for følget!
Takk for en fin live rapport. Litt kjedelig at ikke hele turen gikk som planlagt, synes servicen du fikk var litt dårlig egentlig med tanke på at det er Swiss som er ansvarlig for at du var på feil flyplass, men når du nå først var på LHR så er det ikke så ille å fly hjem med BA. God tur hjem