Den er omtalt i de fleste norske medier også. Greit å presisere at det ikke var flyselskapet som sto bak dette, selv om flyselskapet på mange måter kan sies å være statlig.
Koster heldigvis bare et par hundringser å kjøpe seg inn i loungen istedenfor og ikke 6000kr.. Man kan også snu på det. Den billigste billetten er 6000kr billigere.
Hvor har du det fra? På de eksemplene jeg har sjekket, har jeg funnet billigere priser på den ruta før endringen med både lounge og sete inkludert. Til dels flere tusen kroner billigere faktisk. Hadde det du skriver derimot passet, men med samme rettigheter blir billetten faktisk veldig mye dyrere.
Jeg har ikke sjekket opp i prisene, men det betyr ikke alltid at noe er dyrere. Det kan like så godt bety at billigste er billigere. Tror uansett billigste løsning om man ønsker lounge er å betale seg inn. Enn så lenge får nesten ingen reist uansett, så det er sikkert andre priser og endringer til den tid.
Jeg synes det er litt merkelig at man får tilgang til partnerlounger (OW), men ikke QRs egne. De crosscharger vel seg i mellom for besøk hos andres lounger? Mener jeg har hørt noe om at standard hos *A er i størrelsesorden $13?
Er ikke det reglene mellom selskapene i OneWorld som sier at medlemmene skal ha tilgang til hverandres lounger? Tror det er slik. Qatar har jo også OneWorld C og F lounger på Doha i tillegg til de loungene man får tilgang til ved å fly C eller F med Qatar. Er jo slik det var på T5 med BA også der de hadde Concorde Room for sine GGL medlemmer med CCT kort eller de som flydde F med BA. Nå er jo T5 åpnet for flere selskaper i en periode så flere vil ha tilgang der nå.
Jeg skal på en jobbreise til Seoul i September og flyr da med Qatar. Spriket mellom R og I klasse er uforholdsmessig høyt i biz, så det blir førstnevnte. I R klasse er det uten loungetilgang, men dette kan kjøpes ved siden. Jeg har 3 timer transfer på veien ut, og 2 timer på hjemturen. Jeg får disse valgene gjennom BH: Hva velger en her? Ser First class er nevnt til en OK pris, men er dette Al Safwa?
Nei. Det er "First Class Lounge" som egentlig er beregnet for OneWorld Emerald som flyr i Economy. Al Mourjan (for Qatar Business) er en mye bedre lounge.
Jo, alle alliansene har tilsvarende regler seg i mellom. Som gir tilgang til hverandres lounges basert på medlemsnivå hos partnerne i alliansen. BA Concorde room kan anbefales, forresten. Bare for å ha testet det en gang. Den er ikke mye bedre enn gull/business-loungen til BA når det gjelder mat, men champagne-baren er helt sinnsyk. Supre viner, og de gir deg en tommel opp hvis du spør om en privat champagne smaking av de 4-5 de har tilgjengelige. Ala-carte menyen er selvsagt også bra, men ikke spektakulær på noen måte (der er LH første klasse bedre, feks).
Qatar airways det føles veldig lite kundevennlig å ta betalt for setevalg og lounge på langdistanseflygninger. Nå har til og med Qatar Airways latt seg lure og kommer til å miste masse kunder . Jeg får bare en dårlig følelse når jeg prøver en booking og får opp disse vanvittige dyre prisene på Business Class. nå blir det Finnair etc.
BA har jo tatt betalt for setevalg i Business i mange år... Uansett. Lounge er ikke inkludert i Business Lite, men er det i Classic, Comfort og Elite. Setevalg er gratis for Comfort og Elite. Det er gratis for alle billetter å velge sete når innsjekk åpner 48 timer før avgang. Har du Sapphire eller Emerald-status i OneWorld er setevalg gratis uansett, og du får også tilgang til lounge, selv om OneWorld-loungene til Qatar ikke er like bra som de egne. Ellers er det jo bare å fly Finnair, men Qatar sitt Business-produkt er i en helt annen liga enn Finnair.
Du kan kjøpe de tjenestene du ønsker hos QR. De som flyr mye er ofte lojale for andre grunner enn pris og produkt alene. Se på gjengen her på forumet hekta på SAS og EuroBonus. Som junkies i tøfler padler de videre i et dysfunksjonelt forhold. For utenforstående og logiske hoder ser det helt uforståelig ut, men grei underholdning er det. Rasling i sablene, noen eposter sendes og man lufter frustrasjonene med comrades på forumet – en liten ‘forbedring’ her, litt dårlig kundeservice der, kanselleringer og uforutsigbarhet, kutt i service, høye priser og reduksjon i rutetilbud. Listen på SK-fuckups og bad value er lang. (Dog er jeg fortsatt glad i SAS). Men så lenge man får brukt sine to CT og Trumf-bonusen er dagen reddet. Aviation is free-market economy my friend. Kjøp flybillettene der det passer deg.