Lovlige ruter til USAs vestkyst ved bonusreise

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av mrt, 17. april 2019.

  1. mrt

    mrt Senior Medlem

    Innlegg:
    1,231
    Likes mottatt:
    786
    Bonuspoeng:
    113
    Fikk godkjent og utbetalt for en reise fra OSL til SFO i slutten av april med SK i økonomi. Hvis jeg skal bruke egne poeng for oppgradering til business snakker vi om minst 80k. Dette var planen helt til: 1. fare for streik. 2. Har en CT liggende 3. Fikk overraskende utbetalt for utlegget uten krav om flybillett.

    Så 1000 kroners spørsmålet er:
    1. Noen som VET at de vil kreve en flybillett i ettertid?
    2. Hva er beste rute til USAs vestkyst (flyr alene og kan godt lande i LAX)
     
  2. TomF66

    TomF66 Senior Medlem

    Innlegg:
    1,268
    Likes mottatt:
    1,249
    Bonuspoeng:
    113
    Regner med det er en arbeidsgiver som utbetaler for reisen?

    Jeg vil da tro at de trenger en flybillett på beløpet, i motsatt fall er fort utbetalingen å regne som lønn og du må betale full lønnskatt av beløpet.
     
  3. mrt

    mrt Senior Medlem

    Innlegg:
    1,231
    Likes mottatt:
    786
    Bonuspoeng:
    113
    Jepp, så det du sier er at selv om jeg får utbetalt nå, vil jeg ved årsslutt få dette omgjort til lønn hvis de ikke har en flybillett å vise til?
     
  4. jgroneng

    jgroneng Fastboende

    Innlegg:
    5,217
    Likes mottatt:
    17,293
    Bonuspoeng:
    293
    Utfra det du skriver så kan det se ut som arbeidsgiveren din er Stortinget :)
     
    Joe, ejoa, 1884derby and 12 others like this.
  5. mrt

    mrt Senior Medlem

    Innlegg:
    1,231
    Likes mottatt:
    786
    Bonuspoeng:
    113
    Første gang jeg drar på flyreise betalt av jobben, derfor jeg lurer. Ønsker jo bare å få mest mulig ut av reisen siden jeg ikke får dratt så mye kommende år.

    Jeg kommer ikke til å kansellere billetten, ei heller ikke fly dit jeg skal, men da jeg planla auksjon for oppgradering slo det meg at det koster meg fort minimum 80k for business tur retur.

    Det er dette forumet som har gjort meg gal, så jeg legger all skyld på alle dere her inne! :D

    Med en CT brennende i lommen, blir jo det fristende å fly mer spennende strekk enn osl-sfo med sas...

    Så hvis man ser bortifra lovligheten, den kan jeg høre med jobben. Hva er mest spennende lovlige bonusreisen man kan booke osl - USAs vestkyst?
     
  6. Arvid1410

    Arvid1410 Veteran

    Innlegg:
    1,531
    Likes mottatt:
    6,716
    Bonuspoeng:
    183
    Flyreisen skal definitivt dokumenteres i regnskap i ettertid og jeg ville forventet at du må vedlegge ett eller annet bilag til reiseregningen som dokumenterer kostnaden (dvs. de utleggene som jobben din har på flyreisen).
    Det er selvsagt opp til jobben om de godtar litt mer kreative løsninger ift. flyreisen, og jeg forstår godt ønsket om å finne mest mulig behagelig reise bort :D
     
  7. Thomas123

    Thomas123 Senior Medlem

    Innlegg:
    556
    Likes mottatt:
    466
    Bonuspoeng:
    63
    Oppgrader sas reisen for poeng, det går fint. Det koster litt, men du får grunnpoeng som du trenger (?), og en bedre tur.
     
  8. mrt

    mrt Senior Medlem

    Innlegg:
    1,231
    Likes mottatt:
    786
    Bonuspoeng:
    113
    Har gull, vil nok ikke greie Diamond, så det er ikke viktig. Lekte med tanken OSL - NRT - SFO og evt tilbake...
     
  9. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    14,149
    Likes mottatt:
    869,602
    Bonuspoeng:
    293
    Revisor vil nok kreve billettene dokumentert i ettertid når reisen er gjennomført og reiseregning skrevet.... poeng og CT tror jeg ikke er godt nok når arbeidsgiver har forskuttert flyreisen.

    Hvis du i det hele tatt skal få lov til å bruke egne midler (poeng og CT) og stikke pengene i egen lomme må du få en skriftlig tillatelse fra arbeidsgiver. Like fullt tror jeg det vil bli skattbar inntekt.

    Som leder ville jeg aldri tillatt det der!
     
  10. veeegard

    veeegard Veteran

    Innlegg:
    1,725
    Likes mottatt:
    9,287
    Bonuspoeng:
    183
    Det er riktig.

    Reise som skal betales av arbeidsgiver, krever originalt bilag som kan ettergås og dokumenteres. I tillegg skal formålet med reisen være klart og tydelig beskrevet (som tross alt/dessverre ikke er at arbeidstaker skal få den pheteste flyturen).

    Om du får penger/forskudd fra arbeidsgiver, som du skal reise for, og ikke bruker mer enn skatter/avgifter på CT (som er det som kan dokumenteres i etterkant), vil resterende være å anse som forskudd på lønn. Dette vil dermed enten måtte tilbakebetales, eller innberettes som vanlig lønn, som medfører skatt, arbeidsgiveravgift, osv osv.

    Forøvrig en merkelig policy å utbetale for en reise, før den er foretatt, og man vet hvilket beløp som blir gjeldende, men skjønner hvis dette da skyldes at arbeidstaker ikke har penger til å legge ut.
     
    Last edited: 17. april 2019
  11. mrt

    mrt Senior Medlem

    Innlegg:
    1,231
    Likes mottatt:
    786
    Bonuspoeng:
    113
    Der fikk jeg liv i folk, gitt. Jeg som var redd påskefreden hadde tatt hele gjengen!

    For å få klarhet i dette. Jeg kommer IKKE til å putte noen penger i egen lomme. Jeg har allerede lagt ut og betalt for reisen. Tanken da jeg bestille med SAS var å by på oppgradering.

    Det er først når jeg skal legge inn bud og med tanke på de 3 punktene jeg nevnte i første post, lot jeg meg tenke litt kreativt i håp om å reise best mulig, når jeg først skal ut på tur. Hvorfor satse på å få business med sas, som har overhengende fare for streik, når jeg like godt kan booke en bonusreise til samme destinasjon for litt flere poeng, litt cash og senker risikoen for streik betraktelig. Igjen PÅ EGEN REGNING.

    Så spørsmålet er jo egentlig, gitt at jeg drar på den reisen, men velger å bestille en ANNEN reiserute for EGNE penger, hva skjer med de billettene jeg egentlig ikke vil ha? De kan ikke kanselleres. Jeg må snakke med de som styrer med økonomien, selvfølgelig, men tenkte jeg kunne høre her mens jeg nøt solen ved hytteveggen og resten av jobben også har fri...

    Men hvis jeg tråkker på for mange tær og røsker i hjerteroten til sjefene her inne, kan vi godt lukke tråden. ;)
     
    veeegard liker dette
  12. mrt

    mrt Senior Medlem

    Innlegg:
    1,231
    Likes mottatt:
    786
    Bonuspoeng:
    113
    Enig. Jeg stusset over dette også, men tenkte at det ikke ville skade å spørre de erfarne her inne. Men man lærer så lenge man lever! :cool:
     
  13. veeegard

    veeegard Veteran

    Innlegg:
    1,725
    Likes mottatt:
    9,287
    Bonuspoeng:
    183
    Det er jo en veldig merkelig problemstilling.

    Først bestille billetter, betalt av arbeidsgiver, som ikke blir brukt, for så å kjøpe nye billetter på privaten, til en jobbreise, som du betaler av egen lomme, for å komme deg på jobb, til samme sted som arbeidsgiver har betalt for, men du ikke gidder bruke billettene til?

    Forstår jeg deg riktig her nå? :confused:
     
  14. mrt

    mrt Senior Medlem

    Innlegg:
    1,231
    Likes mottatt:
    786
    Bonuspoeng:
    113
    Hadde det vært enkelt, ville jeg ikke spurt :p

    Jeg tenkte å by på oppgradering med sas. Det vil koste 80k+ poeng. Jeg finner ut at jeg mest sannsynlig ikke vil rekke å bruke en CT jeg sitter på og dermed kom tanken på å ta en skikkelig heisatur istedenfor den opprinnelige jobbreisen. Skal jobbe imellom, men flyr ikke samme rute.

    Den er nok merkelig for de som har mulighet å fly mye, men mine utsikter tilsier at dette er kanskje eneste flyturen jeg får i 2019...
     
  15. jgroneng

    jgroneng Fastboende

    Innlegg:
    5,217
    Likes mottatt:
    17,293
    Bonuspoeng:
    293
    Enig her ja.

    Vanlig policy er vel å gi de ansatte et kredittkort. De som ikke får det av ymse grunner kan søke om reiseforskudd. Og så avregnes dette når reiseregning leveres/sendes inn.
     
    veeegard liker dette
  16. veeegard

    veeegard Veteran

    Innlegg:
    1,725
    Likes mottatt:
    9,287
    Bonuspoeng:
    183
    Merkelig opplegg.... :p

    Men for å svare på spørsmålet vil jeg ikke betrakte dette som "ulovlig", siden du i praksis betaler av egen lomme, for en tur som du kunne (og allerede har) belastet arbeidsgiver.

    Dette krever selvsagt at du bare får dekket original billett fra arbeidsgiver.

    Jeg ville dog aldri i verden, på noen som helst måte, til noen som helst, anbefalt dette, verken for arbeidstaker eller arbeidsgivers skyld.
     
  17. mrt

    mrt Senior Medlem

    Innlegg:
    1,231
    Likes mottatt:
    786
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg vet. Desperasjonen for å kunne fly eksotiske ruter og klaser har gjort meg gaaaal
     
  18. Wanderlust

    Wanderlust Senior Medlem

    Innlegg:
    920
    Likes mottatt:
    706
    Bonuspoeng:
    93
    Ut fra utsagnet "De kan ikke kanselleres", mener jeg vel her at du sløser med CT og poeng. Jeg tror mitt forslag til løsning ville være:

    - Gjennomfør allerede betalt reise. OK, ikke like gøy, men du slipper å sløse.
    - Dersom du ikke ser noen som helst mulighet til å få benyttet CT selv, legg den ut for salg her. Penger kan også brukes til gøy :)

    Just my 2 cents...
     
    morradi liker dette
  19. Tore

    Tore Milehunter Offisiell Representant Admin

    Innlegg:
    5,111
    Likes mottatt:
    114,460
    Bonuspoeng:
    350
    Utfordring er nok å finne bonusbilletter til vestkysten på så kort varsel....
     
  20. Rscott

    Rscott Senior Medlem

    Innlegg:
    1,438
    Likes mottatt:
    3,259
    Bonuspoeng:
    113
    Den eneste måten å gjøre det på, og som jeg mener er helt innafor, er å bruke billetten du har kjøpt for arbeidsgivers regning som bilag. Deretter oppgraderer du akkkurat den turen med poeng for egen regning og får nye reisedokumenter. Ikke noen avbestilling og bling bling rundt om kring. Turen kan dokumenteres og det blir som å kjøpe seg en flaske bobler ombord for egen regning. Dette gjør jeg hele tiden ettersom arbeidsgiver kun dekker krøtterklasse
     
    mrt liker dette

Del denne siden