Lufthansa, ANA og SAS : Ccurrahee tester SAS turistklasse hjem til Norge

Tråd i 'Reisebrev' startet av ccurrahee, 11. april 2023.

1. ccurrahee

ccurrahee Ikke helt statusløs da……

Likes mottatt:
    38,770
    Bonuspoeng:
    293
    CREW OG SERVICE OMBORD
    En godt voksen slank kortklippet kvinne styrer showet. Hun er et fyverkeri av tilstedeværelse, forståelse, humor og klarer kunststykket å se alle gjestene samtidig. To ansatte i kabinen komplementeres med purser. Hun prater mest, men kan kunsten å være personlig mens hun rydder glass, etterfyller og sjekker at alt er bra. Crew er dyktige og kunnskapsrike. Men mindre tilstedeværende i kabin når det ikke pågår servering. Skal jeg kritisere noe ville jeg sagt at de skal ha runder selv nå folk sover for å sjekke om noen trenger noe.

Sistemann er en ung Koreaner som har vokst opp i Tyskland han gjør samme jobben men blir mer anonym i sammenlikningen.

2. ccurrahee

Likes mottatt:
    38,770
    Bonuspoeng:
    293
    Det er bare et knapt døgn i Tokyo. 3 kvelder på rad har blitt sene for meg, så når jeg kommer til mitt enkle pensjonat ved Gyoen parken i Shinkjuku blir det natta på meg. Det blomstrer fremdeles i parken, og jeg har utsikt dit, men rekker ikke ut før det er tid for en tur rundt i byen. Shinjuku. Gamle kjente og nye bekjentskaper finnes selv på en mandag kveld. Jeg trives i denne byen. Til og fra flyplassen bruker jeg T bane. En kombinasjon av Keiko og JR tar meg dit på litt under en time. Husk at du trenger et pasmo/suica kort med kronasjer, eller cash for å kjøpe billetter.

IMG_2625 (1).jpeg IMG_2626.jpeg IMG_2627 (1).jpeg IMG_2632.jpeg IMG_2633 (1).jpeg

Last edited: 13. april 2023
    drsyk, oddA, Kristian and 16 others like this.
  3. ccurrahee

Likes mottatt:
    38,770
    Bonuspoeng:
    293
    ANA F HND-ORD 777-300ER 1k

INNSJEKK OG SERVICE PÅ BAKKEN

Keiku line eller monorail kommer inn rett ved ANA sin innsjekk på terminal 3. Dedikert first og status check inn. Før meg i køen står to amerikanske damer som vennlig og effektivt blir sendt til turist innsjekk, men med både bukk og smil. Jeg viser frem vaksinstatus på papir for 4. gang på denne reisen. Så ja, det lønner seg virkelig å ha med en print. Og må fylle ut dokumentasjon på hvor jeg bor, og at jeg ikke er syk, selv om dette ligger i bookingen allerede.

4. ccurrahee

Likes mottatt:
    38,770
    Bonuspoeng:
    293
    Haneda har fått face express, som jeg beskrev ved ankomst i går også ved avreise. Men ingen følger meg noe sted. Priority queue ble fjernet ved Covid og er ikke tilbake. Så jeg må selv navigere gjennom systemet.

I en annen tråd skriver jeg :

Fast track ble stengt pga covid og er ikke åpnet. Face express er ikke et statuskunde tilbud men en innføring av ny teknologi for håndtere kundemassene og registrerer data og bevegelser på den enkelte reise. Og selvfølgelig for å automatisere prosessen.

Prosessen er beskrevet i de to innleggene mine. En "må" altså være registert ferdig på VisitJapan nettsiden og ha fått opp 2 QR koder per reisende. ( Hvordan dette blir med barn vet jeg ikke).

Ved ankomst gikk vi rett til skranke/kø for passkontroll. Her scannet jeg første QR kode og fikk stempel i passet. Slapp da rett ut i bagasjehallen. Her var det Face Express maskiner ved hvert rullebånd, så @indahla, jeg kan ikke skjønnet at dette skulle være knyttet til flyselskap. Uten om jeg kjenner til at tenologien er innført alle steder på flyplassen.

Mens jeg ventet på bagasje scannet jeg QR kode nr 2 og passet mitt, og bekreftet tidligere informasjon på skjermen. Den lagt inn via nettsiden. Det ble tatt bilde av fjeset mitt. Når bagasjen kom kunne jeg gå rett til toll og utgang og fjeset mitt ble scannet og jeg gikk rett igjennom.

Ved ankomst Haneda, sjekket jeg inn som vanlig hos ANA, fikk boardincard og gikk til Face express automat rett ved innsjekk. Scannet boardingcard og pass og kunne deretter gå til separat kø inn til sikkerhet som var en 100 del av den svært lange køen som strakk seg ut i terminalbygget, for andre passasjerer. Fjeset ble scannet på automat før sikkerhet og jeg kom raskt igjennom og kunne bruke automat for å scannet passet før jeg var airside.

Hvis det kommer nok automater og når "folk flest" blir kjent med teknologien kan dette bli bra. I dag tok det nok lengst tid i face expresss køen at et par stk hadde forsøkte å bare stille seg der, og et eldre Indisk ektepar som slet litt med å stå stille, riktig sted for kamera osv.
    IMG_2623.jpeg

Last edited: 13. april 2023
  5. ccurrahee

Likes mottatt:
    38,770
    Bonuspoeng:
    293
    LOUNGE

ANA suites lounge. Min referanse for denne loungen er stille formiddager under Covid. Vi var kanskje 5 reisende og dobbelt så mange ansatte. Godt med ansatte som er vennlige og tilstedeværende. Men med 50 kunder er det ikke lenger eksklusivt. En blir henvist til automat for å booke dusj. Denne krever mobil tilgang, så jeg får en dusjtime manuelt i resepsjonen. Mat og drikke utvalget er som før. Nudel stasjon, og en kan bestille med QR kode og få maten levert eller hente selv. Men, det er mye enklere servering sammenliknet med FCT. Her er det ingen restaurant. Bare god mat og drikke. Champagne er det, et valg. Jeg liker den fremdeles ikke, men med litt cassis og en deilig fet baguett med smør og sjokolade er det frokost. Dusjene er rene og fine så jeg føler meg fresh og deilig.
    IMG_2637.jpeg IMG_2638 (1).jpeg

6. ccurrahee

Likes mottatt:
    38,770
    Bonuspoeng:
    293
    CREW OG VELKOMST

Som alltid. Smilende profesjonelle og denne gangen 2 ansatte, purser og en av 2 flyvertinner i first som hilser på. Begge snakker godt engelsk, og purser ser jeg er norsk. Hun vil se nordlyset. Og vi snakke om flyvningene over polene og muligheten for å se det der. Men det er liksom ikke ekte det. Crew er rett og slett tip top. selv om kulturforskjellen er større her en hos LH. Gjennom flyvingen blir jeg veldig godt ivaretatt. Og allerede ved avreise blir det foreslått at jeg får egen seng. Vi er 2 reisende i first i dag.

ANA har altså en annen policy en LH og Thai. ser det ut til. På alle mine flyvninger har first kabinen aldri vært full. Mens andre selskaper tydeligvis selger eller gi oppgraderinger, er first hos ANA et produkt du må skaffe deg før avreise.

IMG_2647.jpeg IMG_2648 (1).jpeg

7. ccurrahee

Likes mottatt:
    38,770
    Bonuspoeng:
    293
    ANA sitt F produkt er vel omtrent den kabinen jeg har fløyet flest langstrekker i i *A om en holder SAS borte fra opptellingen. Omtrent like mange leg som Thai og Asiana.

Hva er ditt beste minne fra ANA F? Og hva er det som gjør at produktet må oppleves?

oddA, Sunnfjordingen, paron and 5 others like this.
  8. indahla

indahla Flyr for lite...

Likes mottatt:
    22,812
    Bonuspoeng:
    293
    Equipment change fra gammel til ny kabin i 2019. Iflg. purser hadde de fått beskjed om equipment change 6 timer før avgang, og dermed ble jeg en av de første (iallfall her på IF) til å fly den nye kabinen til ANA i F. Fantastisk opplevelse!

Det ser forresten ut som du har kost deg også ;)

Sunnfjordingen liker dette
  9. Jorge

Jorge Fastboende

Likes mottatt:
    8,710
    Bonuspoeng:
    293
    Hvordan vet du at det ikke var en HON eller to i dette reisefølget(/ene)? ;)

RoadKing and holmen like this.
  10. ccurrahee

Likes mottatt:
    38,770
    Bonuspoeng:
    293
    Det vet jeg ikke, men jeg er sånn passe realist og fordomsfull. Og har stått i kø på OSL med folk som tror de er i boardingruppe 1 før.

tobeornot999 liker dette
  11. ccurrahee

Likes mottatt:
    38,770
    Bonuspoeng:
    293
    Det stemmer nok. Men kan ikke flyselskapene også bestemme endel i designet på en kabin, utover grensene for grunndesignet som dører og evakueringsveier legger fast?

12. ccurrahee

Likes mottatt:
    38,770
    Bonuspoeng:
    293
    Kan ikke si annet en at jeg koste meg skikkelig :)
    Det må ha vært ganske heftig å forvente kabinen jeg fløy denne gangen og få den nye. Jeg husker hvordan jeg slet med å sette meg ned første gang i den nye kabinen. Måtte se og sjekke alt ;)

13. indahla

indahla Flyr for lite...

Likes mottatt:
    22,812
    Bonuspoeng:
    293
    Det ble mye foto den gangen.
    Purserne var så stolte av flyet og innredningen at de hjalp til med masse bilder, både for meg og flere andre passasjerer =)

14. ccurrahee

Likes mottatt:
    38,770
    Bonuspoeng:
    293
    PRODUKTER OG PYSJAMAS

The ginza produkter igjen. Men en annen versjon en tidligere. Ikke eksepsjonelt men fine gode produkter. Utover toalett boksen som står ved setet, kommer flyvertene med en kurv med flere produkter som sokker, fukt produkt for hud og diverse andre ting for kropp ørepropper og maske. Bedre utvalg hos LH altså. Pysjamasen er marginalt for liten for meg, men går fint. Kvalitet og design er for meg greit men ikke klasselenden og passer inn i designfilosofien. Ikke den beste jeg har hatt på meg, men god nok til at den blir med hjem til søster som ønsker seg en. Som eneste selskap jeg har fløyet med ligger det også en liten genser klar. Selv om slippersen er som i biz.

IMG_2654 (1).jpeg

drsyk, Flymunda, Kristian and 15 others like this.
  15. ccurrahee

Likes mottatt:
    38,770
    Bonuspoeng:
    293
    SETET OG SENGEN
    Disclaimer for nye lesere på forum.

Bildene viser den gamle versjon av F som fremdeles finnes på et par 777. Dette er kabinen en feks finner på 787 men da uten F. Det er et tydelig utdatert sete, selv om det fremdeles holder høy standard, om en sammenlikner med en god del C kabiner i *A.

Min vurdering baserer seg dermed på tidligere opplevelser med sete og seng i ANA F siden dette er første gang jeg flyr den eldste F kabinen de tilbyr. Er ikke skuffet. Synes det er kult at jeg får den med meg før disse setene oppgraderes.

8 private suites holdes mørkt i grått og blått. Elegante om ikke stilige og moderne. Den gamle F kabinen har store vegger mot vinduene. Her har de åpnet opp. Og lagt på dører. Plasseringen av styring osv er også forbedret. Stort bord. Som ofte er litt tregt å trekke til seg. her er faktisk den eldre versjonen marginalt bedre og ganske stilig i blått. Det er god god plass til en stor mann for å sove. Det er mykt og greit rent hvit sengetøy men en ganske hard madrass. Hardere en hos LH feks, så min luftmadrass kommer igjen godt med. Sengetøyet er ikke dårlig men et markert skritt ned fra LH F.

Setet er ekstremt privat med dør, men ikke heldekkende vegg, så andre reisende kan se inn når de står. Det har en klasseledende ekstrem skjerm klar og stor som ingen andre jeg har sett. Ulempen med setet er at det er flatt i rygg og pute del, og kanskje litt hardt. Hos Lufthansa F er jeg mer pakket inn og jeg finner bedre justeringen for å sitte både når jeg jobber og skal slappe av.

IMG_2648.jpeg

drsyk, Flymunda, Kristian and 10 others like this.
  16. ccurrahee

Likes mottatt:
    38,770
    Bonuspoeng:
    293
    SKJERM OG UNDEHOLDNING

På den aktuelle flyvningen. Helt grei skjerm eldre håndkontroll og greit utvalg av standard *a filmer og undeholdning. På ny kabin. Klasseledende overveldende skjerm. Helt perfekt for å nyte en god film. Sonys 4 generasjon støydempende hodetelefoner. Bedre blir det ikke. Enkelt og greit.

IMG_2653 (1).jpeg

17. ccurrahee

Likes mottatt:
    38,770
    Bonuspoeng:
    293
    WIFI

Woucher men ikke stabilt nett gjennom flyvningen. Får koblet meg på etter avgang, men mister tilgang da vi skal være utenfor dekning. Sør for Alaska får jeg koblet meg på igjen, etter litt søvn. Men da med treg linje. Som faller inn og ut. Noe som gjør jobbing mot nett vanskelig. Ingen begrensing i data, men vanskeligere å jobbe med fler tilganger.

18. ccurrahee

Likes mottatt:
    38,770
    Bonuspoeng:
    293
    HOVEDMÅLTID

Menyen kommer som alltid i tykt papir og i et vakkert skinn futteral. Omfattende vin og mat tilbud Jeg starter med amuse og Krug. Tunfisken er litt anonym. Men rosenkål blader pakket rundt ris blandet med blekksprut er nydelig. Den er dampet og du kjenner tydelig lukten av kål som blander seg med brød lukten fra ANA sine bread stikks som i dag kommer med bittelitt wasabi sammen med nøttene på toppen. Ekstremt godt.

ANA serverer kaviar på bare noen flyvninger, og ikke på denne. ( Dette skriver jeg mens jeg venter på mat.)

Første vestlige forrett og den snille damen har nettop lagt på en kaviarskje. Hva skjer?

ANA selger altså inn et glass med osteria kaviar uten nå nevne den i menyen sammen med kald snøkabbesalat. Mye kraftige smaker i salaten med fet og olje matcher opp kaviaren.

Personalet hos ANA setter gjerne sammen valg fra de to menyen ( vest og øst). Så her er det bare å velge. Det er neste umulig å forklare de komplekse fiske salte tang sødme kjøtt og syrlige smakene som kombineres. Det er utfordenede, komplekst, insmingrende og mykt samtidig.

Det ble noen timer på øyet, og igjen egen seng.

Jeg få fortsette å velge fra begge menyer og får meg blekksprut og litt andre forretter før det kommer Waguy. For første gang ombord på et fly som jeg kan huske blir jeg spurt om hvor godt stekt jeg vil ha biffen min. rare… Rare it is. Sprø brocolini og rosenkål og en krydret aromatisk saus er nydelig. Kjøttet. Kan spises med gaffel. Har skrevet det før, skriver det sikkert igjen. Det beste kjøttet jeg har fått ombord noen gang.

God ost og en litt kjedelig og ikke så elegant dessert ( de pleier rett og slett å være stiligere) som smaker godt.

Her slår ANA LH på utvalg. Men også på presentasjon og kompleksitet og utvalg i smaker. Og de serverer bedre kjøtt.

IMG_2655.jpeg IMG_2655.jpeg IMG_2657 (1).jpeg IMG_2658.jpeg IMG_2659 (1).jpeg IMG_2661.jpeg IMG_2666 (1).jpeg IMG_2668.jpeg IMG_2669 (1).jpeg IMG_2670.jpeg IMG_2672.jpeg IMG_2676.jpeg IMG_2678.jpeg IMG_2679.jpeg IMG_2680.jpeg IMG_2681.jpeg IMG_2682.jpeg IMG_2683.jpeg IMG_2684.jpeg IMG_2685.jpeg IMG_2686.jpeg

drsyk, funkenstein, Flymunda and 18 others like this.
  19. ccurrahee

Likes mottatt:
    38,770
    Bonuspoeng:
    293
    DRIKKE
    Det blir tilbudt Deutz champagne før avgang og så Krug og 2014 utgaven av Deutz i luften.
    Et omfattende utvalg. Krug er deilig. Billecart Salmon 2008 finnes ikke ombord, jeg tror kanskje den bare serveres på noen utvalgte ruter. Men det er mye å velge mellom. Mars hadde en deilig mørk druejuice ombord. Selv om det er april får jeg et glass. Ikke søt, bare konsentrert mørke syrbligesøtebitre druer med bittelitt tanin som en avslepen rødvin. Det blir en Hibiki også. En liten flaske siden det ikke er 21år som jeg kan ta med hjem.

IMG_2686.jpeg

oddA, Flymunda, Kristian and 12 others like this.
  20. ccurrahee

Likes mottatt:
    38,770
    Bonuspoeng:
    293
    ANDRE MÅLTID

ANA har ikke en dedikert frokostservering, men en kan velge av en to sider stor meny av japanske og vestlige retter, som kan serveres on demand under hele reisen. Jeg får litt svineribbe og frukt. Også deilig kaffe og en mimosa eller to.

IMG_2688.jpeg

Del denne siden