Lufthansa flights - hvilket program

Tråd i 'Øvrige flyselskap' startet av mariuso, 17. sept 2019.

1. mariuso

mariuso Nytt Medlem

Likes mottatt:
    101
    Bonuspoeng:
    33
    Hei

Jeg er bosatt i Europas navle Romania, og flyr i hovedsak Lufthansa. Har utover høsten ca. 15-20 flyvninger med Lufthansa, og en håndfull flyvninger med andre star alliance-selskap (SAS, LOT, muligens Air China). Over nyttår regner jeg med at reisemønsteret blir noe av det samme. Alt gjøres stort sett i lave booking-klasser.

Ser at Miles and More har relativt høye krav for status-hopp. Hvilke andre programmer burde jeg se nærmere på?

Last edited: 17. sept 2019
  2. Misterix

Misterix Veteran

Likes mottatt:
    3,576
    Bonuspoeng:
    113
    Sett på A3?

3. Upsaker

Upsaker Fastboende

Likes mottatt:
    22,985
    Bonuspoeng:
    293
    Har du norske kredittkort? Kan du benytte deg av ViaTrumf når du handler på nett? I så fall bør du se på Eurobonus. Hvis du kun skal fly gir ofte Aegean sitt Miles & Bonus god opptjening.

4. mariuso

mariuso Nytt Medlem

Likes mottatt:
    101
    Bonuspoeng:
    33
    A3?

Tja, blir vel en-til to t/r-turer (stort sett mot Norden) i måneden, typisk 4-6 legs per t/r gjennom Lufthansa sitt rutenettverk. Og en-to long-haul mot Asia det neste året.

5. Misterix

Misterix Veteran

Likes mottatt:
    3,576
    Bonuspoeng:
    113
  6. ccurrahee

ccurrahee Jobb jobb jobb

Likes mottatt:
    37,159
    Bonuspoeng:
    293
    Velkommen til forum. Her skal du få svar på spørsmål om bonuspoeng du ikke viste du hadde....

Som @Upsaker skriver over. Tenk litt langsiktig.

A3 er Aegan sitt program. Som jeg ikke kjenner godt, men jeg skjønner at det er " enklere " å oppnå gullstatus der fort, en hos feks Lufthansa.

Skal du bo i mange år i Romania? og har kredittkort som tjener poeng mot Miles&More, eller bruker du penger gjennom Norske kort?

Med Curve og Revolutt kan du komme deg rundt gebyrer på Norsk kortbruk i utlandet.

Er du ute etter gull raskest mulig? Eller er gold for life hos SAS noe som kan friste i fremtiden?

Tror du må lese litt mer om forskjellige alternativer og tenke på hvilke program som vil gi deg fordeller og muligheter i lang tid fremover.

tom_gunnar and Upsaker like this.
  7. flying_all

flying_all Finnair Platinum + EBD / EBG lifetime

Likes mottatt:
    7,006
    Bonuspoeng:
    183
    Audi A3 eller et A3 ark?

Du kan ikke spør så avansert for et «nytt medlem» ;)

8. Misterix

Misterix Veteran

Likes mottatt:
    3,576
    Bonuspoeng:
    113
    Får vel ta den på min kappe. Men syns jeg skal ha et ekstrapoeng for avklaring innen 15 min :cool:

Wiolenze liker dette
  9. mariuso

mariuso Nytt Medlem

Likes mottatt:
    101
    Bonuspoeng:
    33
    I utgangspunktet blir jeg her et års tid.

Jeg benytter meg i utgansgpunktet av Revolut og Curve, men kunne nok vært mer strategisk på underliggende kredittkort (benytter i hovedsak debitkort).

Er på utkikk etter raskest mulig opptjening av gull, og naturlig nok decent opptjening av bonuspoeng - men slik jeg ser det er poengopptjening på cross-boarder Europa relativt lavt på tvers av alle selskaper.

Aegaen er vel raskt, dersom man kan ta noen flight med de - men Hellas ligger sjeldent i mine reiseplaner. Og samme her at Europa-flights har lav opptjening av poeng.

Så litt på Ethiopian (ShebaMiles) hvor man alle segments med Star Alliance er kvalifiserende mot gull (40 segments). Har dog ikke sett på uttak av upgrades/bonusbilletter på *A-flyvinger er her.

Usikker på om lifetime Gold vil være aktuelt på sikt. Uansett så tror jeg poengopptjeningen hos SAS vil være for lav til at jeg når 45000 grunnpoeng med 40-50 Europa-segmenter (LH) det neste året

10. ccurrahee

ccurrahee Jobb jobb jobb

Likes mottatt:
    37,159
    Bonuspoeng:
    293
    Hvis du benytter deg av Curve med norsk kort under. Og flytter nordover om 1 års tid. Ville jeg startet med SAS EB og sett på kredittkort som tjener poeng kontra debittkort.

Med grunnpoeng fra Amex og / eller SASMc kort + egne flyvinger vil du kanskje nå Gull på grunnpoeng.

Da har du også med deg et program og kort hjemover som du kan bruke videre.

11. Sunnfjordingen

Sunnfjordingen Sunnfjording

Likes mottatt:
    25,649
    Bonuspoeng:
    183
    Eg ville gått for EB dersom du skal flytte til Norge om eit års tid. I tillegg vil eg anbefale deg å få deg eit kredittkort som gir EB-poeng og kan nyttast i Curve. Shell Mastercard er eit fint nybegynnarkort utan årsavgift. Set opp automatisk overføring av trumfbonusen til Eurobonus og begynn i tillegg å tinge hotell gjennom ViaTrumf (vil tru du bur litt på hotell sidan du flyr ein del).

Bruk gjerne ein del tid her på forumet. Det er mange gode tips å hente her :)

12. Upsaker

Upsaker Fastboende

Likes mottatt:
    22,985
    Bonuspoeng:
    293
    Går det Aegean-flighter fra der du bor? I så fall kan du bruke det som en hub til videre destinasjoner. Turkish er også verdt å ta en titt på da de gir gyldighet i to år.

13. flying_all

flying_all Finnair Platinum + EBD / EBG lifetime

Likes mottatt:
    7,006
    Bonuspoeng:
    183
    Eller 15 statuspoeng?:p

Misterix liker dette
  14. Edvard

Edvard 一期一会

Likes mottatt:
    11,214
    Bonuspoeng:
    183
    Ta en kikk på Turkish Airlines (TK) Miles&Smiles.

https://www.turkishairlines.com/en-no/miles-and-smiles/program-details

TK har tre daglige flyvninger på Bucharest OTP – Istanbul og fire daglig på FRA og MUC.

Elite er Star Alliance Gold. Bra rutenett. FlyerTalk tråd for programmet.

Se bookingklasser her:
    https://www.wheretocredit.com/lufthansa/u
    https://www.turkishairlines.com/en-no/miles-and-smiles/program-partners/lufthansa

Last edited: 17. sept 2019

Del denne siden