Jeg har opplevd å komme til CPH med kort, men mulig connection. Jeg spaserte til gate og rakk flyet, kollegaen på bakerste rad måtte vente på et halvt fly med krykker og dobbel håndbagasje, gikk kappgang, og kom frem til gate closed. SAS ordnet ombooking. K
Nå fant jeg de faktiske notatene mine, så jeg kan fylle ut med litt info På utreise fløy vi OSL-FRA-ZRH-DAR med overnatting på FRA. Ankomst ZRH 08:50, neste fly avreise 09:55. Altså 1:05 mellom fly. Men boarding er jo gjerne en halvtime før.. På ZRH så er ikke-schengen en annen terminal (terminal E) og man tar helautomatisk Skymetro mellom terminalene. Utreisen opplevde vi som uproblematisk, men vi rakk naturligvis ikke noe tid i lounge. Men vi rakk for eksempel å gå på do i terminal E før vi gikk til gate. Var ikke svett. På retur fløy vi DAR-ZRH-FRA-OSL. Ankomst ZRH 06:15, neste fly avreise 06:55. Altså 40 minutter. Flyet var noen få minutter forsinket inn til ZRH og jeg husker da jeg spurte flyvert om vi kom til å rekke flyet videre begynte han å le. Typ "hahahaha nei." Det som ga litt ekstra stress var at vi hadde jo fått med oss en brusflaske fra lounge i ZRH i håndbagasjen, i tillegg til vannflaske. Glemte å ta ut en av flaskene i sikkerhetskontrollen så bagasjen måtte ta en tur til igjennom gjennomlysning.. det la jo til 2 minutter. Bagasjen vår rakk ikke ZRH-FRA, men den ble sendt med Swiss ZRH-OSL og kom frem samtidig med oss som fløy ZRH-FRA-OSL (siste leg med lufthansa). Jeg var sånn sett ikke bekymret for at vi ikke skulle rekke flyet videre, for det er flyselskapets problem når de har booket oss. Vi dro via Frankfurt pga deler av reisefølget hadde det som utgangspunkt. Ellers hadde vi forsøkt å booke OSL-ZRH og ZRH-OSL. Men det er som kjent av og til vanskelig å finne ting fra OSL, Bonustipset er å lete fra andre europeiske hubber og se om man finner et tilslutningsfly dagen i forveien. Det er en av de tingene som ikke kommer opp på SAS star alliance-søk fordi connection er så lang. Men er det under 24 timer er det innenfor reglene. Jeg tror de 50 minuttene vil gå helt fint, med mindre flyet er forsinket. Men dere kan nok vinke farvel til loungebesøk. Skymetro = https://en.wikipedia.org/wiki/Skymetro DAR = Dar Es Salaam, Tanzania ZRH = Zürich, Sveits FRA = Frankfurt
Hvordan stiller dette seg når en bestiller bonusreise med SAS og der er eneste mulighet på reisetidspunkt 3 mellomlandinger med 4 flyselskaper? Vi reiser BGO-OSL-FRA-VIE-BKK med SAS, Lufthansa, Austrian og EVA. Vi har 1 time 10 minutter i Frankfurt og 55 minutter i Wien. Om kvelden vet jeg at det går bra i Frankfurt, men dette er om ettermiddagen. I Wien har jeg ikke mellomlandet før, så der er spørsmålet om det er knapt sent ettermiddag? På SAS kundeservice sier de at det er nok tid, men jeg har hørt at det kan gå svært tregt i VIE spesielt i rushtiden? Noen som har erfaring fra mellomlandinger i Wien i det siste?
I Wien kan du om vinteren uansett være uheldig med tåke, da går alt i sirup. Men når du først er på tur så får du jo hjelp til å komme deg videre ved en forsinkelse Kan til og med være heldig og bli ombooket på en poenggivende billett. Det har jeg opplevd før
SIN-CPH-OSL i fjor. Var forsinka inn til CPH og med allerede tight connection, no var den mindre enn 30minutt eg gjekk fort/løp og anna passasjer gikk fort. Me kom til gate med gate closing, me var allerede booka om og bagasjen var booka på neste fly. Me kunne få bli med, men fant ut at det var bedre og vente på neste fly på CPH enn og sitte på Gardermoen, sjølv om ein jo har lounge ved ankomst. Så dei bookar deg stort sett om viss dei trur du eller bagasjen ikkje rekker det. Men motsatt veg med lang flight ut frå CPH så har dei venta på meg, ved underkant av 30min connection. Her er det vel ganske enkelt slik og forstå at viss eg mistar den blir det store forsinkelsar og kompensasjon, men ved flight til Oslo så går jo dei flya heile tida….
Sist jeg hadde dårlig til fikk jeg en fin liten golfbil til å kjøre oss fra gate til gate ( nesten). Ellers tenker jeg at mengden løping på flyplass skal stå i forholdet til mengden hassle som oppstår ved ikke å rekke den aktuelle avgangen.
Flyet inn til CPH var forsinket. Jeg klarte å holde flyet videre noen minutter i påvente av nestemann, men de holdt ikke ut så lenge. K
De sies at endel har fått det, ja. Men etter manuell behandling. Blir mao telefon, da. Og HUACA hvis de sier "tyvärr"
Jeg fløy OSL ZRH DXB nylig. Timet hvor lang tid det tok fra jeg gikk ut av flyet på terminal A og til jeg var fremme på Terminal E der alle non Schengen flyene går fra. Litt over 15 minutter. Det eneste stedet jeg kan se at det kan korke seg er i passkontrollen. Jeg passerte midt på dagen, så det gikk fort.
Har hatt det fleire gonger, bare og gå direkte til gate. Hadde 1t og 10min connection no sist, da rakk eg 20-25min i Eventyrlounge før boarding.
Vi hadde litt over en time i Wien forrige fredag. Skulle også ta EVA videre til Bangkok. Var null stress
Høres ut som en meget god filosofi. Jeg lener meg i samme retning, og jeg gidder ikke løpe med mindre det er absolutt nødvendig.. Har sett en rekke ganger folk som løper for livet og plutselig så står de å venter i gate/på togstasjon eller hva det måtte være for noe. Men med 10 års erfaring på flyplasser har jeg vel lært meg hvor mye tid jeg trenger Har riktignok måttet bite den i meg på CDG hvor jeg trodde 60 minutter fra lounge til gate var mer enn nok.... Noe det ikke var...... Edit, det ble ikke dekket nye billetter selv om vi kom frem til gate akkurat ved pushback da vi hadde vært i loungen på veien.. Så da røyk det vel 10k i nye billetter med KLM
Flyr United Airlines fra Minneapolis til EWR, har 1:15 til å komme oss med på SAS flyet til Oslo. Ser at flyet fra Minneapolis ofte er forsinket. Om vi ikke rekker flyet til Oslo, er det da UA eller SAS vi skal forholde oss til for å eventuell bookes på nytt fly? Billettene er kjøpt hos SAS.
Siden billettene er kjøpt hos SAS og det er SAS-flyet dere mister ville jeg ha startet nettopp hos SAS. Eller SAS/UA-skranke på flyplassen.