Mæland: Trygt å planlegge for ferie i Norge

Tråd i 'Nyheter' startet av oggaman, 04. mai 2020.

1. Flyingdutchman

Flyingdutchman Veteran Moderator

Likes mottatt:
    23,553
    Bonuspoeng:
    183
    Dersom vi ikke kommer oss utenlands, blir det tur i nærområdet (100km radius eller noe slikt). Steder man vanligvis bare kjører forbi skal besøkes/oppleves. Det er så mye skjult at det er på tide å oppdage det! Man blir lett blendet av det store utlandet, men du verden, Norge er langt ifra den verste plassen å måtte utforske i litt mer detalj. Og kanskje nettopp gjennom utenlandsreiser man har fått litt perspektiv på hvor bra det egentlig er her.

braathens safe liker dette
  2. Muts

Muts Nytt Medlem

Likes mottatt:
    31
    Bonuspoeng:
    18
    Ved innsjekk for flygning i dag var alle midtsetene blokkert. Så det skjer

braathens safe and OttoL like this.
  3. indahla

indahla Flyr for lite...

Likes mottatt:
    21,956
    Bonuspoeng:
    293
    Hvor har du leid bil og hva har du betalt?
    Har selv booket billigste variant hos Sixt i fem dager og de skulle likevel ha nesten 4200,- =(

OttoL liker dette
  4. OttoL

OttoL Veteran

Likes mottatt:
    12,513
    Bonuspoeng:
    183
    En uke med Hertz for 7000ish. Ikke billigste variant, men langt ifra den dyreste heller.

Sjekket forresten hurtigruten fra Harstad til Bergen. 20k for to stykk inkl utvendig lugar, og det uten bil. Slik jeg ser det så kommer det til å koste like mye å feriere i Norge som ellers, det er bare det at denne gangen får du være litt i fred på de mest populære stedene.

braathens safe liker dette
  5. holmen

holmen "Ung" og "lovende"

Likes mottatt:
    64,789
    Bonuspoeng:
    293
    Sommerferie er alltid Norgesferie. Utlandet kan man besøke resten av året. Det er jo ikke noe poeng å reise til Syden når det er sommer i Norge?

Jeg er så heldig at vi har hytte, og der er vi hver sommer. Jeg vil gjerne reise utenlands, men sommeren er hellig. Det største problemet for oss er at vi pleier å kjøre båt til Sverige for handle. Så i år må vi støtte "norske" butikker i stedet. Skal nok overleve det.

mrhaakon, Eddie47, furlong and 4 others like this.
  6. indahla

indahla Flyr for lite...

Likes mottatt:
    21,956
    Bonuspoeng:
    293
    Nei, for det er jo fint vær og gode badetemperaturer hver eneste dag om sommeren i Norge ... :confused:

NoLimit and Smurfboy like this.
  7. holmen

holmen "Ung" og "lovende"

Likes mottatt:
    64,789
    Bonuspoeng:
    293
    Jepp! Det er deilig!

1884derby, Jorge and furlong like this.
  8. RescueMe

RescueMe Kortreist bonusjeger

Likes mottatt:
    1,444
    Bonuspoeng:
    93
    Sommeren i år blir faktisk akkurat som planlagt før Corona, minus et bryllup. Så det blir å reise fra familiehytte til familiehytte nedover vestlandet. Skal passe på å bruke min kraftigste sunnmørsdialekt hele tiden for å unngå å bli avslørt som Osloboer :D

Litt spent på trafikken mange steder, plutselig halve Norge som skal ut på bilferie nå, så kan bli travelt enkelte steder langs veien. Mange plasser vil det jo bli mindre folk pga fravær av cruiseskip og bussturister, men det blir jo fort mange mange flere biler. Det som fortsatt er usikker er om vi tør oss inn på noen attraksjoner som Atlanterhavsparken eller andre barnevennlige ting, blir nok å ta mer på sparket.

Og håper fortsatt på mulighet for å komme opp i et fly igjen til høsten. Tenker at en svipptur til Bodø for å besøke venner der bør være innafor før vinteren slår inn.

Avixlo liker dette
  9. RescueMe

RescueMe Kortreist bonusjeger

Likes mottatt:
    1,444
    Bonuspoeng:
    93
    Det er da man skiller ekte nordmenn fra pingler som trenger sandstrand og paraplydrink for å bade :p

furlong, Jorge and holmen like this.
  10. Fjordheim

Fjordheim Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    1,095
    Bonuspoeng:
    93
    Som nevnt av andre her; mange fine steder i kongeriket. Har fartet ganske mye rundt omkring både i nord (inkl.Svalbard) og sør, men av en merkelig grunn så er Trøndelag den eneste sorte flekken på kartet for min del, altså eneste fylket jeg ikke har besøkt, så kanskje på tide med en tur til Trondheim?

Trådstarter nevnte Svalbard i juni, jeg har vært der to ganger, nettopp i juni måned. Var heldig med været begge gangene. Hadde noen fine båtturer der, padlet kajakk til Hiorthamn, bretur midt på natten og god biff på huset for å nevne noe. Blitt en god del år siden siste jeg var der så det frister jo til en ny gjentakelse.

Ellers så blir det vel å være på landet, kanskje fiske litt også, fersk fisk er jo knall.

I dag er det ny såkalt KPI-fokus-på dag på jobb, allerede drittlei, "lygd" på meg at jeg må ut en tur i lunchen, til optiker, slik at jeg kommer meg bort "fra jobb" litt.

Fint, men kaldt ute, hadde vært greit om nordavinden slapp litt taket nå.

Ha en fin dag.

Avixlo and Sonictravel like this.
  11. Chrisljo

Chrisljo Veteran

Likes mottatt:
    2,005
    Bonuspoeng:
    113
    Den er i Sverige.

holmen liker dette
  12. hifiman

hifiman Veteran

Likes mottatt:
    516
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg har ingen peiling på hva jeg skal gjøre i sommer, tog og fly innenlands blir sikkert enda mer fulle og komplette kaos.

og før sommeren kommer så kan det jo hende at vi ikke får mulighet til å reise ut av hjemme kommunen , så noe stor planlegging er vel ikke lurt...:oops:

Kanskje en natt på Britiannia Hotell ettersom jeg bor i byen:D

RoadKing liker dette
  13. EgilSk

EgilSk Kreativ lurendreier

Likes mottatt:
    384
    Bonuspoeng:
    63
    Du er hjertelig velkommen til Jæren. Vi har massevis av høygafler, men bruker de kun til det de skal brukes til.
    Finere strender en Sørlandet har vi og :)

FlyTax, Avixlo and Rscott like this.
  14. EgilSk

Likes mottatt:
    384
    Bonuspoeng:
    63
    Polestar ja... Vurdere også den, men endte opp med XC 60 T8. Blir nok min siste fosilbil, men hadde bare sååå lyst på den. Kommer i august, så blir nok en liten roadtrip da:)

15. paramberg

paramberg Veteran

Likes mottatt:
    9,444
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg har aldri eid fosilbil :D Kjørt med en hyundai ioniq og nå en hyundai kona, men på tide å prøve noe litt mer ifra fremtiden :D XC60 i el utgave hadde vært noe, da hadde jeg bestilt den tvert :p Gratulerer med ny bil :D

EgilSk liker dette
  16. EgilSk

Likes mottatt:
    384
    Bonuspoeng:
    63
    Jeg har en el og en diesel nå. Hadde lyst på et beist som en siste glede før det blir bare el fremover.
    Jo, takk det samme:)

paramberg liker dette
  17. OyvindN

OyvindN Skydiver

Likes mottatt:
    3,676
    Bonuspoeng:
    93
    Tilfeldighetene rår, og brorparten av årets ferie skal tilbringes i Finnmark/Troms/Nordland. Konemor og "vesla" flyr til KKN 30. juni, jeg kjører campingbilen oppover et par-tre dager før det. Hoteller booket hele veien unntatt der hvor gode venner har rom til overs, campingbil blir litt trangt over mange uker og med variabelt vær. Har planlagt kjøring gjennom Sverige og Finland, det tar "bare" 24 timer ihht. Google Maps. Hvis det fortsatt er problemer med karantene og sperrede grenser, blir det 10 (ti !!!) timer ekstra med kjøring gjennom Norge for å komme frem...:eek:
    Turen til Sveits utgår dessverre, og besøk til Søte Bror og idyllen vår der er vel omtrent i samme kategori.
    Uansett, Norgestur er ikke å forakte, jeg forventer helt greit med trafikk når tyske og nederlandske bobiler glimrer ved sitt fravær. Man kan jo risikere å være i nærheten av å følge fartsgrensene!

18. jgroneng

jgroneng Fastboende

Likes mottatt:
    17,987
    Bonuspoeng:
    293
    Er det et problem nordpå at tyskere og nederlendere ikke respekterer fartsgrensene?

19. Eddie47

Eddie47 1D

Likes mottatt:
    875,518
    Bonuspoeng:
    293
    På vestlandsveier kjører de i 30 og gjerne i flokk ...

20. EC7

EC7 Medlem

Likes mottatt:
    93
    Bonuspoeng:
    18
    Her på Vestlandet kjører de gjerne i kolonne i 40kmt under fartsgrensen, mens de ser alle andre plasser enn på veien. Om å gjøre å lage lengst mulig kø bak seg, og aller helst fremprovosere noen farlige forbikjøringer. Kjører selvfølgelig aldri ut for å slippe køen forbi. Men norske bobil og campingvognturister er ikke mye bedre selv heller er min erfaring

OyvindN and Eddie47 like this.

Del denne siden