Ingen «mat» på SVG-CPH idag, men fikk snusket til meg en Mikkeller. Bra de hadde bacon og potetmos i gullstua, så en får fylt magen litt
Mangelen på servering er ganske forutsigbar innen Skandinavia og/eller flygninger på mindre enn 80 minutter. Billetten merkes også med "Refreshments" i motsetning til "Meal (Non-Specific)" (med mindre du flyr før kl 9 og får frokost). Med SAS er det uansett best å sikre seg i Loungen, for "Meal" er et vidt begrep
Var faktisk ikke klar over meal/refreshmentsdistinksjonen. Og meal etter meal, vil jo ikke kalle pirogen for meal heller. Ja, det er litt mer enn ingenting, men altfor dyrt ift hva en får.
Ja det er ganske dårlig mattilbud på flyturene mellom Norge og Kanariøyene. Dette er flystrekningen på ca 6t, og med en kald salat med laks/kjøtt servert første flytime, blir turen litt vel lang. Har flydd turen et par ganger og synes det virker ganske så traurig i Plus. De kunne fint rukket å ta en runde med sandwich/baguetter eller noe på runde to….som dessverre ikke kommer.
Masse kan sies om charter, men det skorter i hvert fall ikke på mat og drikke. Det er stort fokus på servering og trallen kommer ofte forbi. Sist jeg fløy med SAS til Tenerife var det litt sydenstemning fremme i Plus og noen passasjerer "kom i skade for" å trykke på knappen for servering. De fikk en grei påminnelse om at crewet hadde andre hovedoppgaver og en lang arbeidsdag foran seg. Samtidig kom det frem under pilotens annonsering at det var ventet "motvind begge veier" og at crewet ville få en spesielt lang dag før de var hjemme i Norge. Jeg har ikke peiling på arbeidstidsbestemmelsene i luften, men en kabinvert jeg følger på TikTok forteller stadig om enveisturer til Granka, for så være stand-by noen dager på hotell, før retur til Norge. Det er i Sunclass (Vings eget flyselskap). Det var en avsporing, men forskjellen i serveringskonsept har nok sammenheng med ulikt fokus og ulike ressurser blant selskapene.
En ting jeg reagerer på med serveringstilbudet er forholdet pris og hva man faktisk får. Det er oftest betydelig billigere ut i europa enn innenriks i Norge på sammenlignbare distanser. Samtidig har de europeiske rutene et helt annet servicenivå. Dette handler ikke om avgifter. Norge er melkeku for bolaget, de skal passe seg vel for å skru skruen for hardt til. Man kan spare seg til fant og.
Det lurte jeg også på.. De får vel tid til alt de skal gjøre på 45 minutter til Stavanger, så hva mer skal gjøres til Granka?
Enig! Det er vel bare en unnskyldning for å sitte foran gardinen og skravle fremfor å ta vare på kundene. Det er ganske stor kontrast på servicenivået mellom f.eks. LH og SAS i Europa. På en 45 minutters flyvning HAJ-FRA ble det servert en helt grei lunsj og dessert som bildet viser, vinglasset ble fylt opp frem til vi var godt i gang med innflyvningen. Om SAS ikke byr på fullt så mye er greit nok (?), men de kunne med fordel ha strukket seg litt lengre!
Reiste i pluss fra CPH til BER forleden dag. Kun kaffe og te både i pluss og minus. Er det vanlig? Med LH fra BER til FRA var omtrent en like lang tur og der var det en slags salat med varme rundstykker og kake til desert, kald drikke i glass, varm drikke i kopp og alt duket av igjen før setebeltelyset kom på igjen.
Ja, SAS økte vel minimum flytid for å få snacks/måltid på fly utenfor Skandinavia fra 60 til 80min for en stund siden. Men ser ut som den tidsgrensen er borte nå også, nå står det bare at det ikke tilbys på de korteste flightene.
jeg synes det er krise at en premium billett (som jo sas plus er) får betale prisen, men ikke får servicen. Ber-cph er mer enn nok tid for en øl og en snack. Når crew «spydig» forteller deg at det får du jo tid til på cph-osl, så handler det ikke om tid i lufta. Ikke mye som skiller de to rutene…
Mener jeg fikk en øl sist jeg reiste BER-CPH ved å spørre når de kom med kaffen, og så var de å hentet bak gardinen, men ingen vanlig tur med tralle. Synes også det er merkelig at de ikke har minst samme service som på tilsvarende innenriks fly.
Sa de ingenting om hvorfor trallen ikke kom frem? Det er ikke vanlig, nei. Selv på korte ruter. Noen ganger er det kun Plus som serveres, og da annonseres det ombord. At servering faller helt bort er unntaksvis og da tenker jeg du skal be om kompensasjon. Billetten selges med "Mat og drikke" på sas.no og den er like lang/kort som ruter hvor trallen kommer frem.
Satt på bakerste Plus rad CPH-OSL i slutten av november, da hadde de antageligvis glemt å flytte Plus-skiltet en rad bak før neste flight, så jeg og et knippe uniformerte SAS-menn på andre siden av midtgangen begynte å lure på hvorfor vi plutselig satt i Go. Det måtte et par runder til før CC til slutt dobbeltsjekket og fikk bekreftet at ja - vi satt alle i Plus - og flyttet skiltet på rett plass..
Nei, huske ikke helt om de sa noe spesielt. Hvis dem sa noe så var det noe i den stilen "på denne korte flygingen til Berlin serverer vi gratis kaffe og te til alle". Ingen spesiell forklaring om hvorfor det ikke var noe servering utover det.
Når jeg reiste sa de det var pga. for kort rute. Det står forresten "No meal service" på selve billetten som kommer på epost for denne ruten. i bestillings-sekvensen står det vel bestandig "mat og drikke" på Plus-billetter uansett om det er kun kaffe, kun "refreshment" (= snacks), eller faktisk måltid.