Der setter du fingeren på noe som irriterer meg mye med SAS om dagen, nemlig at kabinpersonalet helst glimrer med sitt fravær og trekker seg tilbake så snart som mulig til sin lune hule, der de sitter og sprer matlukt til oss som knasker på en Polarrull. Passasjerer er noe herk, altså.. I tillegg er SAS ganske så trege med å tilby Wifi på sine fly, og selv der det fins, så kan man ikke regne med at det faktisk fungerer eller at kabinbesetningen engasjerer seg i å få det til å fungere.....oisann, det var visst noen som hadde glemt å slå den på...
Det er irriterende at man må be om å skru på Wi-Fi, og at man da blir møtt med "uff og akk" for at de måtte gjøre noe. Mener å huske at det ble reklamert med Wi-Fi "fra gate til gate" på et tidspunkt, eller husker jeg feil?
Du husker riktig. På vei til LAX ble wifi først skrudd på etter en stund, på vei fra LAX med samme fly var det wifi med en gang og helt til vi var på bakken på CPH. På noen få innenriksflygninger har jeg også opplevd bakke-til-bakke wifi.
CPH-OSL som skal gå kl0800. Skjønner ikke helt hvorfor boarding allerede startet kl0730 men samme det. Ingen wifi foreløpig. Sitter på en A320 med winglets. Får sjekke igjen når dørene er lukket
Jeg mener Wi-Fi er viktig for helhetsopplevelsen av flyturen, da det ikke er så voldsomt mye ellers å ta seg til ombord for tiden. Lese litt nyheter, en tur innom YouTube, og vipps så har en time gått smertefritt. At ikke SAS skjønner såpass...
MIA-OSL 20 jan. Ingen wifi på SE-REH, Birk Viking. Som kjent er dette arvtakeren etter det beryktede og utskjelte LN-RKP som hadde den utdaterte Biz-konfigurasjonen som ikke opplevdes å gi full valuta for pengene SE-REH er imidlertid nytt og fint, men selv om SAS overtok maskinen fra Airbus sommeren 2019, har den fortsatt ikke fått installert WIFI. Heldigvis var det en nattflygning og vi planla primært soving. Resten av servicen var upåklagelig, bra mat, drink ombord ved boarding, og det man forventer ombord ellers i Biz i alle fall
Akkurat boardet samme fly nå arn-mia, og fortsatt ingen internett, men de beklaget på over PA anlegget. Satser på servicen leverer!
Ombord på SK341 til Oslo i dag var jeg på 11F siste mann på flyet som skulle få tak i Ramlösa. Diamanten i midtsetet ønsket seg det samme, men fikk et nei. Smoothie var det i første omgang heler ikke å få. Jeg spurte om Ringi - nei, det hadde dem ikke. Men crewet klarte å få tak i en siste smoothie for meg fem minutter senere. Men i hvert fall var det god WiFi i dag gate-to-gate.
Jeg reagerte også på dette på vår flyvning på fredag... veldig rart at et så nytt fly ikke har fått installert WIFI.
Mener å ha lest (her på forumet faktisk) at flyene kommer fra Airbus uten internet og at dette etterinstalleres, etterhvert... En annen ting er selvsagt at det kan hende SAS selv ikke vil ha det på, for å spare penger.
SK931 CPH-LAX ombord på 350 SE-RSF og forløpig virker Internett nogenlunde bra her øst for Island. Var forberedt på det, men nedtur at de for tiden ikke har Kalix løyrom som forrett. Kjøtt hos SAS synes jeg personlig aldri har vært så vellykket og lakseretten de serverte ut fra CPH før jul mener jeg å huske jeg koste meg med, men dagens variant hadde Fjordland gjort bedre mener nå jeg. Pluss for godt brød, antydning til mugg på osten og en dessert som vel var en god del større enn hva de serverte før jul.
Jeg bestilte kjøttet i går og det var veldig godt! Riktig krydret og fint stekt. Jeg har vanligvis spist fisk på utreise og kjøtt hjem igjen, men gjorde ikke det i går og ser at jeg ikke er leiger det. Fly pent, det skal være bra vær i helgen.
Hadde faktisk innlegget ditt i bakhodet når spørsmålet om kjøtt/fisk kom og måtte tenke meg litt om SAS og jeg har ingen god historie med kjøtt (reisefølget på samme flight har vært uenig, så ligger litt nok litt på meg). God erfaring med fisk ut fra Skandinavia så falt ned på laks idag, men det var nok en tabbe.
Det er ganske mange forskjellige kombinasjoner av WiFi til fly både med tanke på hvor flyet skal, leverandør, om det kun er WiFi, eller flere tjenester som skal leveres. Dette ville komplisert produksjonslinjen hos Airbus ganske mye, så derfor monteres ikke utstyret i flyet, men så mye som mulig av kabler som er standard mellom løsningene, hullene gjennom flykroppen, antennedomer og monteringsbraketter gjøres klart fra fabrikken.
Ja, Norwegian er langt bedre ann SAS der. Man kan kikke (om man sitter i front av flyet) på den grønne LED lampen til venstre for exit skiltet ved WC. Er den grønn, funker wifi. Og personalet trenger ikke gjøre noe som helst. Wifi er live så snart flyet har kontakt med satellitten. Og virker gjennom hele flyvningen. Jeg flyr mye mellom Oslo og London. Mellom OSL og LHR, har SAS alltid et brudd på bortimot 1 time (på en 2 times flight) hvor de ikke har wifi. Norwegian har dekning hele veien.
Ja, det er jo greit, men er jo en god stund siden flyet ble levert nå. Men nå er ikke jeg noe teknisk geni så aner ikke hvor komplisert eller dyrt det er å få installert wifi på fly. Men må være lov å forvente Wifi på flyvninger i 2022
Enig! British Airways skryter av WiFi i alle flyene sine. Og stoler såpass mye på at WiFi funker (i alle fall internt i flyet, selv om de kan ha brudd mot satellitten og man dermed ikke når ut på Internett) at de har gjort ombord-salget om til en WiFi-basert tjeneste. Hvor man bestiller mat og drikke på flyets web, og crew leverer til setet ditt. Fungerer strålende, er min erfaring. Dog bare basert på 5-6 flights. Foretrekker jo fortsatt SAS om flytidene passer.
Valget på nattens SK932 LAX-CPH var kylling, svinekjøtt eller vegetar. Gikk for svinekjøtt og det var spiselig, men mener fortsatt at Fjordland hadde gjort dette bedre. Den kyllingforretten ble bare tørt. For øvrig ingen internett på denne flighten som var med A333 SE-REH
Jeg spiste kyllingretten på min biz flight ORD-CPH for 4 uker siden. Den var latterlig dårlig. Hadde vært godt fornøyd med fjordland, for å servere noe slikt som jeg fikk på den flighten er på grensen til skammelig.