MasterCard premium, mer(eller mindre?) statuspoeng

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av Wiolenze, 31. okt 2022.

?

Er dette positivt eller negativt?

Poll closed 07. nov 2022.
  1. Positivt

17 vote(s)
    12.1%
  2. Negativt

115 vote(s)
    81.6%
  3. Gjør ingen forskjell

9 vote(s)
    6.4%
  1. tobeornot999

tobeornot999 Flying high

Likes mottatt:
    12,345
    Bonuspoeng:
    293
    Joda, men da må du uansett tjene opp 200.000 EBP på annen måte i den rullerende 12 mnd perioden tilbake i tid.

Jeg selv er kjempe happy med topp level FP, og bruker det mye. Poengene kommer både fra flights, Amex, SAS MC og annet.

2. Storbaba

Storbaba Bitt av bonusbasiller..

Likes mottatt:
    2,857
    Bonuspoeng:
    113
    Det kan du nok regne med, de fortsetter nok å avregne forrige måned i starten av neste slik de gjør nå.

3. Reiseglad

Reiseglad Medlem

Likes mottatt:
    185
    Bonuspoeng:
    43
    Er vel sjelden slike endringer er positive for oss nisser. Dette må det regnes på og alternativene må undersøkes! Så hva er den minst forpliktende måten å få DNB Saga MC på i Norges største og dyreste bank? :)

jonss, themichael and stekus like this.
  4. Brukernavnet

Brukernavnet EBD

Likes mottatt:
    3,667
    Bonuspoeng:
    93
    Reglene for å få det er vel som de er, men når du først har det virker det ikke som det er noe system for å fange opp om du er en 'aktiv' kunde eller ikke. Jeg har hatt Saga i 5-6 år, men de 3-4 siste har både boliglån og lønnskonto vært i en annen bank. De sendte likevel nytt Saga MC i posten i går :)

Reiseglad and indahla like this.
  5. EndreD

EndreD Veteran

Likes mottatt:
    19,258
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg satte opp en sammenligning på hvor mange statuspoeng man tjener på DNB Saga/Private banking vs SAS MC.

Her har jeg kun brukt standardsatsene, så i februar-april neste år og når de har doble poeng-kampanjer må poengene fra SAS MC dobles.

Her forutsetter jeg at man klarer å treffe 100k/200k i forbruk på DNB og ikke bruker det utover det. Skulle man treffe 99k/199k vil jo regnestykket se veldig annerledes ut. 100.000 i omsetning på DNB gir jo som kjent 10.000 poeng, så forbrukskravet pr statuspoeng er 10 kroner.

Som dere ser i tabellen under er opptjeningen på DNB betydelig bedre enn SAS MC med de nye reglene med unntak av når det er dobbel opptjening på SAS MC. Da er det like lønnsomt med forbruk i utlandet og noe mer lønnsomt ved bestilling av SAS-billetter.

StatuspoengDNBvsSASMC.PNG

Last edited: 04. nov 2022
    Frode789, ina, Bolle and 4 others like this.
  6. obay

obay Veteran

Likes mottatt:
    6,857
    Bonuspoeng:
    183
    Ikke veldig positivt men her blir det å telle på knappene hvor vidt FP er verdt årsavgiften eller ei. Har hatt 2x CT hvert år de siste 3 årene men har ikke brukt noen av de. Derimot så har jeg brukt FP mange ganger både til US og innenlands.. Hmm...

kiev and tobeornot999 like this.
  7. tobeornot999

tobeornot999 Flying high

Likes mottatt:
    12,345
    Bonuspoeng:
    293
    Samme her også.

Verdsetter FP langt høyere enn CT jeg ofte ikke får brukt.

Og hvor jeg booker en "krampaktig" billett mot slutten av året, bare for å avbestille den og få tilbake poengene men ikke CTen hvis det viser seg at tiden ikke passer likevel.

8. markus

markus Senior Medlem

Likes mottatt:
    2,542
    Bonuspoeng:
    113
    Ingen tvil om at kortet blir dårligere nå, men som andre har nevnt tidligere verdsetter også jeg FP meget høyt og har gjerne 20+ bookinger med FP rabatt i året til meg og familie. 60 000 poeng til USA i biz er og blir en knall deal.

Jeg er ikke den som flyr mest på betalte billetter, så det blir surt å miste litt statuspoeng nå, men de får jeg nok hentet inn via flygninger slik at jeg hvertfall lander på gull. På en annen side tenker jeg dette er noe positivt også.

1. Mindre statuspoeng betyr færre statuskunder som kan bety mer plass i loungen
    2. Dyrere årsavgift betyr færre kortholdere som kan bety mindre konkurranse om bonusbillettene

Ja, devaluering er alltid kjedelig, men jeg anser fortsatt dette som et av de beste kredittkortene i norge.

Gjør et lite tankeeksperiment. Hvor høyt verdsetter du poengene dine? Om vi tar en lav antakelse på 1000kr per 10 000 poeng, så har du altså ved å booke en biz for go reise til USA spart 4000kr. Du har da spart inn kortavgiften 2+ ganger. Tenk på det før dere hyler og skriker om økte kostnader. Det er faktisk ikke snakk om mer enn 350kr ekstra i året..

Last edited: 04. nov 2022
    Vaskehanske, EndreD, DrJens and 3 others like this.
  9. Are

Are EBD - Eurobonusekspert? Moderator

Likes mottatt:
    19,674
    Bonuspoeng:
    293
    Her må jeg nok si meg uenig i dine betraktninger.
    Loungene er stort sett fulle i de travleste pendlertider, de fleste som er der er folk som "alltid" er der på samme tid.

De som drar inn status uten å fly mye reiser nok i stor grad i turistsesongen og på ruter som ikke er typisk pendleruter, og kanskje også andre tidspunkt.
    Man kan nok argumentere for at "mastercard-gullet" blir sittende lenger i loungen når han/hun er der, men totalt er det nok ikke de som sliter ut inventaret der.

At flere kortholdere gir mindre konkurranse kjøper jeg ikke. Det er utallige mennesker som i dag har FP4 uten å booke en eneste C-billett. Jeg kjenner mange "vanlige" folk som har både Amex og SAS MC og alt av poeng går ut på dato fordi det aldri er en anledning til å bruke de, eller at de booker SAS øko til NYC og er strålende fornøyd med det.

Verdien av FP4 er størst for oss her inne som kjenner til når billetter slippes og hiver seg på 1 minutt etter slipp for å booke.
    Riktignok ikke for mitt vedkommede da jeg eventuelt ville brukt bonus i skoleferier og det er vanskelig å finne, plus at det er begrenset med SAS destinasjoner som appelerer.

Det er åpenbart to måter å se dette på, 82% serpå det som negativt, 12% som positivt, ref pollen over.

Du har rett at 350kr i året + eventuelt 200kr ekstra for point earner ikke er mye, men det er 550 kr mer for noe som ikke gir et snev av ekstra verdi, men i prinsippet er for å kompensere for at enkelte har "misbrukt" løsnigen. Eller maksimert utnytte, avhengig av synspunkt, noe som strengt tatt burde vært begrenset fra start.
    For min del vil jeg fort "tjene" mye på dette, da med siste 12 mnd utbetaling av EB-poeng fra SAS MC ville gitt meg mer enn dobbelt så mange statuspoeng som jeg har fått nå, men jeg opptjener EBD på å fly og får pensjonist-gullet i posten før resten av Norge får åpnet første luke i adventskalenderen, så det gir ingen reell merverdi. Åpenbart er jeg nok oftere i et sete hos SAS enn mange andre, men det er også en ganske betydelig gjeng av likesinnede, og som en viktig del av SAS sin kundebase burde vi strengt tatt fått kortet uten årsavgift slik som tidligere, eller i alle fall redusert pris.

Kan vel like gjerne ta en vurdering om det ville gitt mer verdi å betale for Amex Elite og kjøre ekstrakort til familie istedenfor point-earner.
    Ja, FP4 ryker, men flere CT tilkommer og flere poeng til å fly for..

EndreD, Frode789, kiev and 8 others like this.
  10. Eddie47

Eddie47 1D

Likes mottatt:
    884,004
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg har aldri hatt SAS MC ….men jeg har jo sluttet å fly

Are and themichael like this.
  11. Mysterio

Mysterio Senior Medlem

Likes mottatt:
    1,505
    Bonuspoeng:
    93
    Et nybegynner-spørsmål fra oss som kun har det billigste SAS Mastercard og som har meldt meg opp til Premium: Finnes det en oversikt over hvor mange poeng som er opptjent i hvilke måneder? F.eks. står at det jeg pt har 99k poeng opptjent siste 12 mnd, men vet ikke hvor mye jeg "mister" neste måned og som jeg må akkumulere for å nå 100k.

12. indahla

indahla Flyr for lite...

Likes mottatt:
    22,812
    Bonuspoeng:
    293
    Ta ut historikken til Excel og summer ..
    Jeg kjenner dessverre ingen annen metode.

Mysterio liker dette
  13. Upsaker

Upsaker Fastboende

Likes mottatt:
    24,072
    Bonuspoeng:
    293
    Kan du ikke se filtrere en og en måned og få forbruk og poeng på den måten?

Mysterio liker dette
  14. Mysterio

Mysterio Senior Medlem

Likes mottatt:
    1,505
    Bonuspoeng:
    93
    Takker folkens, en småpen SUMIFS-formel etter å ha eksportert til Excel gjorde jobben lettere, ja. :cool:

indahla and Are like this.
  15. Are

Are EBD - Eurobonusekspert? Moderator

Likes mottatt:
    19,674
    Bonuspoeng:
    293
    Det som ikke kan gjøres i excel er antakeligvis ikke verd å gjøre :D

kaiarne, Mysterio and indahla like this.
  16. Kaffen

Kaffen Globetrotter

Likes mottatt:
    6,242
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg kommer nok til å bruke loungene mer fra sommeren av, da jeg setter i gang ett reiseprosjekt i forhold til å reise til alle de landene i Europa jeg ikke har vært i, så det blir 45 segmenter, og på en måte så følger jeg at det er litt å banne i kirka etter å ha klaget så mye på SAS, men nå er SAS meget lønnsomt for meg som kunde og det er segment-reising som er tingen nå også får jeg passe på å drikke godt i fra meg på loungene fremover :confused::rolleyes:... kanskje det burde inføres mer emojies her inne på forumet slik at de passer mer til det som skrives her ;)

tobeornot999, Kjetil L and Ombo like this.
  17. Frode789

Frode789 Medlem

Likes mottatt:
    474
    Bonuspoeng:
    63
    Jeg har forståelse for at de vil ha et krav på bruk mtp status poeng..
    Det jeg reagerer på er at de går fra:

1 KR per mnd for 12 000 status poeng.
    Til
    Nesten 27 000 KR mnd for 12 000 status poeng.
    + i tillegg setter opp prisen med 560 kr for hovedkort & point earner.

At de hadde lagt seg litt i mellom hadde vært greit.. Jeg hadde syntes at rundt 15 000 kr var en fornuftig sats for 1000 poeng, men... På DNB har du i snitt 8000 kr per mnd for å få 10 000 status poeng....
    Jeg har brukt MC kortet aktivt (så ikke "utnyttet" det for status poeng) for kanskje 15-25k per mnd, men blir hardt å holde 27k per mnd når man har amex i tillegg.

Oppirumpadi liker dette
  18. lohelle

lohelle EBD

Likes mottatt:
    498
    Bonuspoeng:
    63
    Er ikke så rart at de går over på en annen modell på SAS MC, da VELDIG mange kun hadde en mini-utlegg pr mnd, og kun hadde kortet til FP og statuspoeng. HELDIGVIS følger det ikke omsetningskrav til FP.

Men en liten mellomting hadde vært bedre da.. nå ble det økt kostnad OG andre ulemper også.
    Heldigvis så er ikke CT så viktig for meg. Kan eventuelt ta en liten andel av restskatt via BK for umiddelbar CT (vil koste 150000*0,023 = 3450 kr for CT + 30000/22500 poeng)

19. The_Dude

The_Dude Pompøs

Likes mottatt:
    3,151
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg bruker MC på alt som ikke tar Amex, men det blir ikke 27k/mnd. Tenker at en ekstra reise i året må til for å kompensere, slik at jeg beholder gullet. Det passer ikke helt min livssituasjon akkurat nå, men får det nok til å passe inn. Denne reisen blir bare med SAS om det er det billigste.

20. Frode789

Frode789 Medlem

Likes mottatt:
    474
    Bonuspoeng:
    63
    Og gjerne send en mail til [email protected] hvis du er misfornøyd med dette.

Likte svaret de kom med, "Endringene i beregning av Statuspoeng er gjort slik at det skal bli lettere for våre kunder selv å påvirke antall statuspoeng."
    Ja, påvirke de med i stor grad å gå ned i status poeng :p

Her blir det over på Amex og Saga mtp forbruk etter kampanjen er over.

Oppirumpadi liker dette

Del denne siden