Mat på SAS plus?

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av ValdresBjarne, 27. nov 2017.

  1. Tore

    Tore Milehunter Offisiell Representant Admin

    Innlegg:
    5,111
    Likes mottatt:
    114,460
    Bonuspoeng:
    350
    På innenlandsflygning tror jeg ikke du får spesialbestilt noe. Alle får frokost før kl 9. Det eneste som ikke er vegetar i den frokosten er skinkeskiva, så den kan du legge på si.
     
  2. telly

    telly Nytt Medlem

    Innlegg:
    4
    Likes mottatt:
    25
    Bonuspoeng:
    13
    Veganerboksen falt ikke i smak hos meg. Flere medpassasjerer spurte om de kunne få noe annet. De ble fortalt at de burde ha bestilt på forhånd, men at de kunne få noe fra trillevognen på økonomi dersom det ble noe igjen (og det ble det, men ikke akkurat superservice).
     
  3. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,660
    Likes mottatt:
    32,508
    Bonuspoeng:
    293
    Det er her SAS (unnskyld uttrykket) driter seg ut, for sitter du i den mest eleverte klassen, så får man jo ikke forhåndsbestille... Merkelig at betjeningen sa noe slikt.
     
    vegardg and magnusant like this.
  4. telly

    telly Nytt Medlem

    Innlegg:
    4
    Likes mottatt:
    25
    Bonuspoeng:
    13
    Ja, ikke bra. Jeg kontaktet kundeservice i etterkant, og de bekreftet at det ikke er mulig å bestille pizza om man sitter i plus (selv om de som reiser i go kan bestille dette i forkant av reisen og det uten å måtte kontakte kundeservice). Da må man satse på at de har noe igjen etter at de er ferdige med go serveringen. Det eneste man kan be kundeservice om er å bestille spesialmåltid pga allergi etc.
     
    magnusant liker dette
  5. Rscott

    Rscott Senior Medlem

    Innlegg:
    1,438
    Likes mottatt:
    3,259
    Bonuspoeng:
    113
    Ikke innenlands:
    Du kan bestille spesialmåltider av medisinske, religiøse eller kostholdsrelaterte grunner på våre langdistansefly til og fra USA og Asia.

    Gjelder også for reisende i SAS Plus på flygninger på 80 minutter eller mer i Europa eller til Eilat eller Beirut.
     
    RoadKing liker dette
  6. Bjartne

    Bjartne Verdensvant bondegutt

    Innlegg:
    12
    Likes mottatt:
    56
    Bonuspoeng:
    13
    Kommer nettopp tilbake fra ferie i Italia t/r Oslo-Pisa i Plus. Har kun reist med plus innenriks og business interkontinentalt før og var da strålende fornøyd med maten, så jeg gledet meg skikkelig til å igjen få et måltid på vei ned mot Toscana-kysten.

    Jeg får servert en boks og det første jeg tenker er wow, lekkert design, utrolig praktisk også, både å servere og levere fra seg. Et stort pluss. Synes dóg det var et lite minus at vi ikke fikk servert varmt måltid på en 3 timer lang flytur.

    Dette var altså mitt første møte med den beryktede kuben.
    Min kone åpnet boksen før meg og en ulidelig stank slo mot henne. Hun ble så kvalm at hun lukket igjen boksen umiddelbart og gikk på do. Hun rørte ikke noe av boksens innhold.

    Jeg tenkte at hun ovedreiv og prøvde å være morsom, men når jeg åpnet min boks, kunne jeg forstå reaksjonen. Boksen bestod av diverse grønnsaker jeg aldri har hørt om, dynket i en væske som luktet en blanding av surkål, eddik og maursyre.

    Jeg spiste tre biter og klarte ikke mer, jeg så meg rundt i stolradene på plus (rad 1-6) og observerte kun én mann som fortsatte å spise på dette etter å ha smakt.

    Jeg har aldri i mitt liv hatt en slik opplevelse før. Det er svært sjelden jeg legger igjen noe flymat, selv om det ikke nødvendigvis smaker så godt. Jeg husker blant annet en klissvåt omelett med rå løk på brussels airlines som ikke falt i smak, men det var da iallefall en omelett og det gled lett ned selv om den ikke så særlig apetittlig ut.

    Det jeg spiste i SAS Plus er jeg fortsatt ikke klok over hva var, selv om jeg fikk servert en 12-linjers meny over innholdet i kuben.

    Jeg tenkte kanskje jeg var uheldig, så prøvde igjen på returflighten. Det var riktignok en annen rett, men bare marginalt bedre. Her spiste jeg 5 biter, hadde kanskje klart mer, men jeg orket ikke tvinge i meg, vi hadde selvfølgelig lastet opp proviant i kabinbagasjen fordi vi var forberedt på maten. Sånn kan det ikke være.

    Synes brødet og smøret som serveres til er helt klasse, det samme er eplemosten, rett skal være rett, det meste på tralla er det høy kvalitet over, men akkurat denne kuben er det første jeg i mitt liv som flyreisende vil karakterisere som uspiselig.

    Jeg lurte på om kabinbesetningen også ble tvunget til å spise dette her. Isåfall var det rart de var så vennlige mot oss, tenkte jeg.

    Midtveis i flighten måtte jeg frem og benytte toalettet og en deilig duft av krydder slo i mot meg, det luktet rett og slett herlig. Det er første gang jeg har fått vann i munnen på et flytoalett.

    Der satt de altså å gasset i seg et varmt gourmetmåltid med kjøtt, mens vi bak gardinene ble henvist til kufór dynket i eddik, uten andre alternativ.

    For hadde de hatt noe alternativ hadde jo alt vært løst, gi meg en margherita pizza istedet og jeg er strålende fornøyd, men når over 80% av passasjerene ser vantro på hverandre, rynker på nesen og forlater flighten skrubbsultne så tror ikke jeg dette er noe SAS vil tjene på omdømmemessig.

    Vi kommer til å fortsette å ta med niste på europeiske flyvninger heretter, for jeg ville ikke unnet min verste fiende å smake (eller lukte på) denne kuben.
     
    Last edited: 08. aug 2019
  7. Kalsnes

    Kalsnes Medlem

    Innlegg:
    203
    Likes mottatt:
    667
    Bonuspoeng:
    93
    Noen som har prøvd disse spesialmåltidene? Skal fly plus til Antalya i slutten av måneden, så kan evt være forsøkskanin.
     
  8. NoLimit

    NoLimit Evig ung

    Innlegg:
    378
    Likes mottatt:
    314
    Bonuspoeng:
    63
    Dagens Pluss servering er tragisk.

    Hvorfor må man tvinges til å spise vegetar etc som eneste måltid i Pluss? Det må jo bli enorme mengder matsvinn på grunn av dette?
     
  9. Misterix

    Misterix Veteran

    Innlegg:
    3,755
    Likes mottatt:
    3,576
    Bonuspoeng:
    113
    Eksen dreiv å spiste AVML eller hva det nå het igjen og hun var fornøyd. Mener det stort sett var falafel hun da fikk.
     
  10. Misterix

    Misterix Veteran

    Innlegg:
    3,755
    Likes mottatt:
    3,576
    Bonuspoeng:
    113
    Ja til karbohydrater, kjøtt og pizza! Både og burde få være valgfritt!
     
    EndreD and Supersergei like this.
  11. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    14,149
    Likes mottatt:
    869,602
    Bonuspoeng:
    293
    Du kan la vær å spise kuben slik jeg gjør ...
     
    jgroneng liker dette
  12. oleredv

    oleredv Senior Medlem

    Innlegg:
    816
    Likes mottatt:
    3,304
    Bonuspoeng:
    93
    Hatt tre reiser med Plus den siste tida (to reiser på knappe 3 timer i Europa og ei på ein drøy time frå Sverige til Norge). Matmessig var det særdeles stusselig. På begge dei lengste reisene vart kube med laks servert og spesielt den første turen var det rett og slett elendig. Vi hadde med to barn på 3 og 6 år som ikkje fekk tilbud om anna mat. Etterkvart fekk vi krangla oss til sandwich frå salgstralla til dei. Beste opplevelsen for oss voksne var polarrullen og det seier jo sitt.

    På tur nedover var forøvrig flyet 1 time forsinka inn til flyplassen som igjen gjorde at vi mista slot-tida vår. Endte med å sitte 1.5 time i flyet ute på ein parkeringsplass på Flesland utan at betjeninga gjorde det minste forsøk på å yte service overfor kundane sine. Ikkje imponert!
     
    vegardg liker dette
  13. vegardg

    vegardg Senior Medlem

    Innlegg:
    913
    Likes mottatt:
    4,668
    Bonuspoeng:
    93
    Svinn blir det likevel. Kuben går neppe inn på kjøla igjen for å så bli servert til en annen stakkar dagen etter.
     
  14. rimitone

    rimitone Senior Medlem

    Innlegg:
    965
    Likes mottatt:
    5,191
    Bonuspoeng:
    163
    Jeg melder meg på her, kuben er under de fleste kritikker. Verste er jo de som blir serverte kuber hvor innholdet fortsatt er frossent. Jeg vet det er flere her som har fått dette.

    Bruker dere å klage i etterkant? Eller har man nå bare resignert og slått seg til ro med at kuben forblir urørt, så fyller man opp på andre ting fra trallen?

    Var selv i Italia i sommer, via Bologna, og samme opplevelse, men samtidig vil jeg skryte av blide besetningsmedlemmer, som ikke hadde noe problem med å by på alternativer fra trallen. Det er bare synd at det stort sett er "snacks" og ikke mat....
     
    vegardg liker dette
  15. veeegard

    veeegard Veteran

    Innlegg:
    1,725
    Likes mottatt:
    9,287
    Bonuspoeng:
    183
    Lite bilder her, så her er den gastronomiske godbiten vi fikk AYT-OSL for noen uker siden. Forøvrig taktisk med brun guggesaus, for å skjule de brune, vasne grønnsakene.
    Smakte som det ser ut, og gikk naturlig nok rett i søpla...

    upload_2019-8-8_22-39-8.png
     
    DanH, Kalsnes, Xflipper and 1 other person like this.
  16. democomputer

    democomputer Senior Medlem

    Innlegg:
    1,219
    Likes mottatt:
    5,395
    Bonuspoeng:
    183
    Du kan forhåndsbestille barnemeny.

    K
     
    oleredv liker dette
  17. Spielhaug

    Spielhaug Veteran

    Innlegg:
    3,152
    Likes mottatt:
    7,897
    Bonuspoeng:
    183
    Ja, men kun på Europaflygninger over 80 min, og resten av verden uansett lengde. Og kun etter 0900, frokost er likt for barn og voksne. For barn under 2 år kan det bestilles barnemat på glass uansett reiselengde.
     
  18. EndreD

    EndreD Veteran

    Innlegg:
    1,991
    Likes mottatt:
    10,918
    Bonuspoeng:
    183
    Tja, er du helt sikker på det?
     
  19. LucasCorso

    LucasCorso Nytt Medlem

    Innlegg:
    11
    Likes mottatt:
    9
    Bonuspoeng:
    3
    Enig. En slice pizza, eller en baguette. Hadde vært 100 ganger bedre enn den kuben. På utfarten til sommerferie fikk vi en vemmelig lakserett, som endte med at minsten kastet opp når hun smakte på det.
     
    Kalsnes and Misterix like this.
  20. anders82

    anders82 Veteran

    Innlegg:
    2,870
    Likes mottatt:
    9,153
    Bonuspoeng:
    183
    Er sjelden maten i plus imponerer, men de gangene jeg har hatt med barna har det vært suveren service, særlig til de små.
    De har fått valg mellom kube og pizza. Selv har jeg blitt dårlig av kuben en gang. Og den brune guffen litt lenger opp så grusom ut
     

Del denne siden