Kommer nettopp tilbake fra ferie i Italia t/r Oslo-Pisa i Plus. Har kun reist med plus innenriks og business interkontinentalt før og var da strålende fornøyd med maten, så jeg gledet meg skikkelig til å igjen få et måltid på vei ned mot Toscana-kysten.
Jeg får servert en boks og det første jeg tenker er wow, lekkert design, utrolig praktisk også, både å servere og levere fra seg. Et stort pluss. Synes dóg det var et lite minus at vi ikke fikk servert varmt måltid på en 3 timer lang flytur.
Dette var altså mitt første møte med den beryktede kuben.
Min kone åpnet boksen før meg og en ulidelig stank slo mot henne. Hun ble så kvalm at hun lukket igjen boksen umiddelbart og gikk på do. Hun rørte ikke noe av boksens innhold.
Jeg tenkte at hun ovedreiv og prøvde å være morsom, men når jeg åpnet min boks, kunne jeg forstå reaksjonen. Boksen bestod av diverse grønnsaker jeg aldri har hørt om, dynket i en væske som luktet en blanding av surkål, eddik og maursyre.
Jeg spiste tre biter og klarte ikke mer, jeg så meg rundt i stolradene på plus (rad 1-6) og observerte kun én mann som fortsatte å spise på dette etter å ha smakt.
Jeg har aldri i mitt liv hatt en slik opplevelse før. Det er svært sjelden jeg legger igjen noe flymat, selv om det ikke nødvendigvis smaker så godt. Jeg husker blant annet en klissvåt omelett med rå løk på brussels airlines som ikke falt i smak, men det var da iallefall en omelett og det gled lett ned selv om den ikke så særlig apetittlig ut.
Det jeg spiste i SAS Plus er jeg fortsatt ikke klok over hva var, selv om jeg fikk servert en 12-linjers meny over innholdet i kuben.
Jeg tenkte kanskje jeg var uheldig, så prøvde igjen på returflighten. Det var riktignok en annen rett, men bare marginalt bedre. Her spiste jeg 5 biter, hadde kanskje klart mer, men jeg orket ikke tvinge i meg, vi hadde selvfølgelig lastet opp proviant i kabinbagasjen fordi vi var forberedt på maten. Sånn kan det ikke være.
Synes brødet og smøret som serveres til er helt klasse, det samme er eplemosten, rett skal være rett, det meste på tralla er det høy kvalitet over, men akkurat denne kuben er det første jeg i mitt liv som flyreisende vil karakterisere som uspiselig.
Jeg lurte på om kabinbesetningen også ble tvunget til å spise dette her. Isåfall var det rart de var så vennlige mot oss, tenkte jeg.
Midtveis i flighten måtte jeg frem og benytte toalettet og en deilig duft av krydder slo i mot meg, det luktet rett og slett herlig. Det er første gang jeg har fått vann i munnen på et flytoalett.
Der satt de altså å gasset i seg et varmt gourmetmåltid med kjøtt, mens vi bak gardinene ble henvist til kufór dynket i eddik, uten andre alternativ.
For hadde de hatt noe alternativ hadde jo alt vært løst, gi meg en margherita pizza istedet og jeg er strålende fornøyd, men når over 80% av passasjerene ser vantro på hverandre, rynker på nesen og forlater flighten skrubbsultne så tror ikke jeg dette er noe SAS vil tjene på omdømmemessig.
Vi kommer til å fortsette å ta med niste på europeiske flyvninger heretter, for jeg ville ikke unnet min verste fiende å smake (eller lukte på) denne kuben.
Last edited: 08. aug 2019