Med pus på tur.

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av Fredrik81, 15. mars 2017.

1. Fredrik81

Fredrik81 EBG BA Sølv og HHGull

Likes mottatt:
    2,661
    Bonuspoeng:
    113
    Skal på ferie til Spania i Sommer. Min samboer vil ha med katten (5kg). Man kan ha håndbagasje på 55x40x23cm. Kattebag kan maks være 40x25x23cm. Har noen erfaring eller kan forklare hvorfor den må være så lite?

2. olekvi

olekvi Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    540
    Bonuspoeng:
    93
    Wild guess; man putter ikke katter oppe i baggasjehyllene, men under setet foran?

Shyneno liker dette
  3. Stuttfeiten

Stuttfeiten Veteran Moderator

Likes mottatt:
    18,631
    Bonuspoeng:
    183
    Fordi kattar på over 23 kg (23 liter) er klassifiserte som gauper (eller verre) og derfor forbudt i handbagasje. (Dei er fullt i stand til å tygge seg gjennom buret i løpet av kort tid, og gauper treng større revir enn ein flykabin for ikkje å bli irriterte.)

RemiWM, Ursa, Sindre and 25 others like this.
  4. Fredrik81

Likes mottatt:
    2,661
    Bonuspoeng:
    113
    Trodde alle viste at Iata standarden(ref nettside og utdrag) nettop er satt slik at du skal ha den under sete forran deg. Og hvertfall dere som reiser mye. Jeg beklager, burde nok poengtert dette i starten, men var på vei ut døra da jeg skrev dette.
    Spørsmålet blir hvorfor er ikke Iata standarden brukenes i dette tilfelle. Og har noen funnet en bra bag som kan brukes. Katten er ikke spesielt stor så syns nesten det er like greit å ta den med på flyet en å la den ligge i laste rommet 4timer pluss ventingen før de last ombord bagasjen.

http://www.iata.org/pressroom/pr/Pages/2015-06-12-01.aspx
    Cabin OK is an optimum size, not a maximum size. We use the word “optimum” because the Cabin OK dimensions have been calculated to allow all passengers on board a typical jet aircraft of 120 seats or more to be able to carry-on one piece of baggage in the normally available storage space (storage bins and below seats).

5. Fredrik81

Likes mottatt:
    2,661
    Bonuspoeng:
    113
    Iata standard mål håndbagasje går under sete.

6. Fredrik81

Likes mottatt:
    2,661
    Bonuspoeng:
    113
    Normally available storage space (storage bins and below seats).
    Sier ikke at man har god plass, men har selv gjort dette når jeg har med ungene som uansett ikke trenger plassen.

Siden du nevner Ryanair:
    "Håndbagasjen skal ikke veie mer enn 10 kg og ikke overstige maksimum mål på 55 cm x 40 cm x 20 cm. Av hensyn til alle passasjerenes sikkerhet og bekvemmelighet, må håndbagasjen passe under setet eller i bagasjehyllen."
    https://www.ryanair.com/no/no/nytti...tilte-sporsmal/Foreta-En-Bestilling/Gode-tips

De har som du ser litt mindre mål på høyden(20cm). De har derfor mindre klaring mellom sete og gulv. Bredden på seten gir 55 cm og dybden 40cm.

Last edited: 15. mars 2017
  7. Fredrik81

Likes mottatt:
    2,661
    Bonuspoeng:
    113
    Hva mener du nå. De fysiske målene er satt slik at du får plass til den under sete, den vil selvfølgelig også passe i overhead bin. Dersom alle tar med seg maks cabin bagasje, så vil ikke disse få plass i overhead bin. De som f.eks da kommer sent vil kunne plassere bagasjen sin 55x40x23 under sete forran seg(de som har det) uten problem. Det optimale er jo ha all bagasje i overhead slik at man får bedre plass, men poenget er at det ikke går ut over sikkerheten om man plassere bagasjen sin under sete.

Katten må selvfølgelig passe under sete, men syns det er underlig at kofferten min på 55x40x23 kan plasseren der om ønskelig, men om det var en katt i den så blir den for stor.

Skulle tro at kofferten ikke blokkerer mer om det er en katt i den. Har ikke fått testet det ut. FAA skriver følgende.
    • Your pet container must be small enough to fit underneath the seat without blocking any person's path to the main aisle of the airplane.

.

Last edited: 15. mars 2017
  8. Shyneno

Shyneno Okama

Likes mottatt:
    1,571
    Bonuspoeng:
    113
    Here we go...

Angie liker dette
  9. Fredrik81

Likes mottatt:
    2,661
    Bonuspoeng:
    113
    Slik det ser ut nå så må jeg velge Norwegian om vi skal få med katten på flyet.
    • Vesken/buret må ikke være større enn 43 x 31 x 20 cm, eller så må den kunne presses sammen til denne størrelsen, hvis den er myk.

10. olekvi

olekvi Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    540
    Bonuspoeng:
    93
    Bare jeg som får bilder i hodet av en squeeeezet katt her nå? :)

jayeff liker dette
  11. Misterix

Misterix Veteran

Likes mottatt:
    3,576
    Bonuspoeng:
    113
    Vet om flere som har flydd med katt og SAS. Aldri vært noe problem og få med denne inn i kabinen. Dette har vel og merke vært innenriks.

12. RoadKing

RoadKing Helt hekta

Likes mottatt:
    35,094
    Bonuspoeng:
    293
    Syns utgangspunktet er feil her.

Spørsmålet er heller:
    Hvorfor vil du/dere katta så vondt?

Hun kommer til å være vettskremt, vil ikke hverken til Spania eller på fly.

Det er dyreplageri, intet mindre.

jayeff, Sykkelthor, Mbj and 1 other person like this.
  13. Stigoo

Stigoo Medlem

Likes mottatt:
    164
    Bonuspoeng:
    33
    Vi brukte soft bur kjøpt på europris el. For transport av kattunge frå Stockholm. Dette gjekk greit, men er nok ikkje godkjent bur, som det står at det skal væra. Kanskje dei er strengare på lengre flightar?

Prisen står vel heller ikkje så tydelig. Eg betalte det samme for katten ein veg som for to barn på SAS+ T/r. 650 svenske kroner som gav eit beskjedent antall Amex eurobonuspoeng (121). Ingen + bilett til katten
    Streng beskjed frå flyvertinna om at buret/katten skulle stå på golvet.

Fredrik81 liker dette
  14. Petter B-C

Petter B-C Senior Medlem

Likes mottatt:
    1,579
    Bonuspoeng:
    113
    Nei, særlig ikke om en liker sort, britisk humor. Google "Dragon's den - kitten stomper" på egen risiko :p

Last edited: 16. mars 2017
    milehigh liker dette
  15. Fredrik81

Likes mottatt:
    2,661
    Bonuspoeng:
    113
    I 43x30x20 ligger/sitter den omtrent som i mitterste sete på CW. Hadde håper på 55x40x23 så kunne hun ha snust på Singsporesuit størrelsen.

milehigh liker dette
  16. Fredrik81

Likes mottatt:
    2,661
    Bonuspoeng:
    113
    Ikke optimalt å ha med seg dyr på flyet verken i Cabin eller i Cargo. Om det er dyreplageri tør jeg ikke spekulere i. Katten trives i bil og har blitt med på kjøre turer på 8-9timer uten problem. Dette er ikke noe MR eller kort tur til Spania. Alternativet er nærmere 5 uker på kennel, noe som jeg tror ikke er så bra for katten eller lommeboka. Det skal også sies at et ikke er mitt ønske å ha med katten heller, men nå er det slik at jeg ikke bestemmer alt her i husholdningen.
    Jeg kan jo prøve engang til i heimen, og si følgende @ RoadKing@ dyrevenn, katteeier sier at dette er dyreplageri intet mindre", så får hun seg en god latter i det minste.

RoadKing and Shyneno like this.
  17. Shyneno

Shyneno Okama

Likes mottatt:
    1,571
    Bonuspoeng:
    113
    Definisjonsspørsmål.

For min katt hadde det vært dyreplageri, men jeg tror nok det er mange katter som takler det helt fint.

RoadKing and Fredrik81 like this.
  18. Kimpe

Kimpe Medlem

Likes mottatt:
    124
    Bonuspoeng:
    33
    Husk også å varsle flyselskap om at dere medbringer katten, da det kan bli forandringer i bookingen om det er allergikere som alt har booket plass ombord i den valgte avgangen.

Har skjedd mange ganger når fruen er med meg på tur (hun er hyperallergisk mot dyrehår) at hunder og katter har blitt sendt i "bagasjerommet" eller måttet vente til neste avgang, selv fra USA et par ganger...

Selv om vi alltid sier i fra på forhånd til flyselskapet har vi ofte opplevd at de "ikke trodde allergien var så ille" under boarding, og det har blitt et himla liv og spetakkel når de har måtte bedt folk med dyr stå igjen. Alternativet er at kaptein/crew må være oppmerksom på at det ved allergisk reaksjon kan måtte medføre en nødlanding, og det er store kostnader forbundet med det.

Kim

milehigh and Fredrik81 like this.
  19. Pingus

Pingus Senior Medlem

Likes mottatt:
    1,586
    Bonuspoeng:
    113
    Pass på også å gi beskjed i forkant at du tar med katten, datteren min erHYPERallergisk for hund og marginalt mindre allergisk for hund, noe som ligger i SAS profilen hennes. Kommer du med dyret uanmeldt til en flight med henne, er jeg ikke i tvil om hvem som må reise "down under"....

20. Misterix

Misterix Veteran

Likes mottatt:
    3,576
    Bonuspoeng:
    113
    I følge Naaf er det første mann til mølla prinsippet når man booker billetter: Link

Fredrik81 and Shyneno like this.

Del denne siden