Med SAS til Hong Kong

Tråd i 'Reisebrev' startet av Outback_Oggy, 21. juli 2016.

  1. Outback_Oggy

    Outback_Oggy You'll Never Walk (or Fly) Alone

    Innlegg:
    468
    Likes mottatt:
    1,749
    Bonuspoeng:
    93
    Som nevnt i en annen tråd har det vært så mange rapporter om SAS’ "nye" business class at jeg ikke trodde det var behov for enda en. Men siden noen har ytret interesse tenkte jeg å lage en som fokuserte på SAS' service på business class, og sammenligne den med Swiss og Lufthansa som jeg reiste med for et par uker siden.

    Jeg kan vanskelig hevde at det er stor forskjell på disse selskapene i adkomst, innsjekk, sikkerhetskontroll og lounge på OSL - ettersom det er identisk for alle tre. At det var mindre kø i innsjekk og færre folk i loungen har nok mer med tidspunktet for avreise enn hvilket flyselskap jeg reiser med. At fast track valgte å ta ut nesten alle til "tilfeldig kontroll" har nok også andre årsaker enn at det er større risiko å reise med SAS.

    Men siden jeg skulle rapportere litt om service så var den unge damen i innsjekk både hyggelig og effektiv, mens de ikke fullt så unge damene i loungen var imøtekommende og smilende. Så langt vil jeg si at servicenivå hos SAS er godkjent - men som sagt ingen forskjell ift. Swiss eller Lufthansa. Vil anta at forskjellene viser seg på flyreisene. :)
     
  2. Outback_Oggy

    Outback_Oggy You'll Never Walk (or Fly) Alone

    Innlegg:
    468
    Likes mottatt:
    1,749
    Bonuspoeng:
    93
    OSL-ARN
    SK 868
    Boeing 737-700
    Sete 3A
    Flytid 45 min


    En halvtime før oppsatt avgangstid kom det melding om at flyet var 5 minutter forsinket. De av oss som har reist litt med SAS vet at man kan legge til minst 15 minutter på slike varsler, men med relativt god tid på Arlanda tok jeg livet med ro. Stor ble derfor overraskelsen at det to minutter etterpå kom beskjed om at boarding var startet. Jeg gjorde meg klar og ruslet ned til gaten, hvor boarding var godt i gang og jeg dermed ikke fikk sett om priority boarding fungerte.

    Det viste seg at man holdt igjen flyet for å få med passasjerer til Hong Kong på en forsinket adkomst fra Stavanger. Så der må jeg gi SAS et lite pluss i margen. Men på den annen side ble betjeningen svært flakkende i blikket når de fikk spørsmål fra passasjerer som skulle med Thai til Bangkok en halvtime før Hong Kong-flyet, og svarte bare at det går sikkert greit. Så her prioriterte man tydeligvis egne kunder fremfor andre i *A.

    Boarding gikk greit men vi måtte vente i nærmere 15 minutter før passasjerene fra SVG ankom. Hvorfor de valgte å boarde så tidlig og la oss sitte å svette i et glovarmt fly forstår jeg ikke. Skjønner at det var ønskelig at alle skulle være på plass, men de kunne ventet i ti minutter til uten problemer. Med alle fra SVG om bord var det bare å takse ut til en avgang som ble 20 minutter forsinket. Dette var som forventet - når SAS melder en liten forsinkelse så blir den alltid minst 15 minutter lengre. Min erfaring er at det er regelen og ikke unntaket.

    Flyet var fullt så her var det ingen soft blocking for EBD’er. Nå er jeg en av de som mener man ikke kan sammenligne SAS Plus på short haul med Swiss’ og Lufthansas business class. Det er to ulike produkter og bør vel karakteriseres som Economy Plus (noe som kanskje er årsaken til at SAS ikke bruker begrepet ”business class” på annet enn long haul). Men for all del - polarbrødet med kalkun smakte godt det. :)

    e96d5e7a-36c7-4e44-be1c-f1361230460f.jpg

    Betjeningen om bord var helsvensk, og de gjorde en grei jobb på en kort og fullstappet flight. De utmerket seg ikke verken negativt eller positivt. Pluss for at de holdt igjen flyet for å få med forsinkede passasjerer, men minus for at de startet boarding alt for tidlig og at de hadde liten informasjon om konsekvenser for andre *A passasjerer.
     
    LineE, Mbj, Robert H and 5 others like this.
  3. Outback_Oggy

    Outback_Oggy You'll Never Walk (or Fly) Alone

    Innlegg:
    468
    Likes mottatt:
    1,749
    Bonuspoeng:
    93
    ARN-HKG
    SK 963
    Airbus A330-300
    Sete 4A
    Flytid 10t 5 min


    Forsinket avgang fra OSL betød forsinket ankomst til ARN, og jeg fant ut det var for liten tid til å stikke innom loungen. Synd, for jeg har ikke vært i den siden dagen den åpnet etter oppussing og hadde lyst å se hvordan den fungerer på en ”normal” dag.

    Da jeg kom til passkontrollen var jeg imidlertid glad for å ha droppet loungen, for der var det et salig kaos med lange køer. De som skulle til Bangkok ble tatt ut av køen og loset fremst, så jeg håper de som var bekymret rakk flyet. For min del tok det bortimot en halv time å komme gjennom, og vel fremme på gate var priority boarding allerede i gang og det fungerte bra så vidt jeg kunne se.

    Sete 4A var mitt oppholdssted de neste 10-11 timene. Jeg liker de nye setene til SAS og synes de er blant de beste business class setene jeg har prøvd. Helsvensk kabin besetning også på dette flyet.

    IMAG1617.jpg

    Jeg må også innrømme at liker den nye business cabinen til SAS - og spesielt 1+2+1 oppsettet. Business class kabinen var helt full på denne flighten.

    6ccc3563-e251-4491-9e06-baaa584441b7.jpg

    På plass i setet var det tid for pre-flight drink - og jeg valgte champagne som vanlig. Allerede her merker man forskjell på SAS og andre flyselskaper. Både på Swiss og Lufthansa kom purser bortom for å ønske velkommen om bord og takke for at jeg valgte å fly med dem, men det opplever jeg aldri hos SAS. For en som har både Æ og Å i navnet så skjønner man fort at besetningen ikke har pugget navn når man blir tilsnakket på engelsk (noe som skjedde flere ganger ila. turen), mens det alltid er artig å høre hvordan utlendinger forsøker å pugge det på vei til setet. Personlig service heter det SAS, og der scorer dere konsekvent lavere enn andre flyselskap.

    ce84578c-cb06-4b26-8f02-e27d080a8fd2.jpg

    Det andre man merker er forskjellen i service konsept. Hos SAS ryddes champagne glasset bort nesten før det er tomt, mens hos andre flyselskap får man tilbud om påfyll. Andre flyselskap tar bestilling på pre-dinner drink ved setet før take off, og mange (bl.a. Swiss og Lufthansa) tar også bestilling på middag samtidig. SAS venter til de kommer rundt med vognen - og dermed tok det en hel time etter take off før jeg fikk nok et glass champagne med varme nøtter.

    Jeg synes de varme nøttene er en fin touch, men synes det tar for lang tid og har en mistanke om at det er service konseptet som gjør det. Klarer man å servere varme rundstykker et kvarter etter avgang på en morgenflight til København, så klarer man å servere varme nøtter før det er gått en time på en long haul flight. Pluss til SAS for varme nøtter, men minus for at det tar for lang tid etter take off.

    0c3ca3d8-9aac-419e-ba8d-8d4bac30dad1.jpg

    Dette med at serveringen tar lang tid hos SAS har jo flere nevnt her på forumet. Så også denne gangen, selv om det kanskje ikke har så stor praktisk betydning på en 10 timers flight. Middagsserveringen startet opp en stund etter, og SAS’ meny med to forretter og fire hovedretter (inkl. en vegetar) får godkjent pluss ift. utvalg og innhold. Når jeg nå skal sammenligne med Swiss og Lufthansa vil jeg dog nevne at Lufthansa (som flere andre flyselskap) legger ut menyen på internett, slik at man lenge før avreise kan se utvalget og tenke gjennom hva man ønsker. Jeg synes dette er et enkelt og trolig lite ressurskrevende service tiltak som i alle fall jeg setter pris på. Menyen finnes jo elektronisk, så hvorfor ikke legge den ut? Alle andre menyer er jo elektronisk tilgjengelig på sas.no.

    Jeg valgte laks og salat til forrett som smakte fortreffelig. Til drikke ble det en Sauvignon Blanc fra Mud House (Marlborough, New Zealand) som passet bra.

    e808d338-76a4-4bab-8bd8-2f36683a222a.jpg

    Til hovedrett ble det kalkun, som også var veldig godt. Fortsatte med hvitvinen.

    2d7b6e63-1aa2-4ea6-b553-dd554d8a966f.jpg

    Og til dessert ble det (som vanlig) ost, som var ok men ikke noe mer enn det. Portvinen fra Churchill’s var meget god.

    b426f491-b850-495e-a801-6aeeca0a873c.jpg

    De som har lest mine øvrige reisebrev forventer at måltidet ble avsluttet med kaffe og cognac, men så skjedde ikke. Jeg valgte nemlig å utfordre service konseptet ved ikke å bestille cognac når desserten ble servert (all drikkevare til etter middag var i denne vognen), men heller vente til de kom rundt med kaffekannen. Bestillingen ble mottatt, akseptert og kvittert ut muntlig, men glasset med cognac kom aldri. Igjen antar jeg at det er et firkantet service konsept som er årsaken, for det var mange som skulle ha kaffe etter meg som satt på rad 4 og så skulle man rundt med tekannen - og dermed gikk det vel i glemmeboken. Uansett årsak så er det stryk karakter.

    Serveringen tok sin tid og det var gått nesten tre og en halv time etter avgang før bordet ble ryddet. Verken hos Swiss eller Lufthansa var filmen ferdig før serveringen, men det var den hos SAS - og det hadde ikke med lengden på filmen å gjøre... For øvrig er skjermen hos SAS mye bedre (og større) enn hos både Swiss og Lufthansa (og mange andre), men utvalget av filmer og TV-program synes jeg var litt lite.

    e5d11374-3d64-4986-b1bb-5da8a408a418.jpg

    Så var det bare å legge ned setet og prøve å få sove noen av de fem timene frem til frokost ble servert. Jeg lykkes dårlig med det, men det har nok mer med tidspunktet på døgnet enn kvaliteten på setet. Jeg sliter alltid med å få sove utenom vanlig døgnrytme, og foretrekker derfor fly som går sent på kveld eller tidlig på morgenen. Her ble frokosten servert omtrent når jeg vanligvis går til sengs, så dermed ble det lite søvn på meg.

    Bildet av frokosten var fryktelig uskarpt så det legger jeg ikke ved. Også dette måltidet smakte veldig godt. Alt i alt må jeg si at maten på SAS’ business class har blitt veldig mye bedre.

    Jeg skal vente med konklusjonen av sammenligningen til etter hjemreisen, men inntrykket fra Hong Kong flighten er et meget godt hard produkt (kabin, sete, skjerm, meny, mat etc.), men et middelmådig soft produkt (service, besetning, fleksibilitet etc.). Jeg har i alle år hevdet at SAS’ service konsept på long haul business class er basert på hva som er enklest og best for kabin besetningen - ikke på kundenes ønsker og behov. Denne flighten endret ikke på dette inntrykket.
     
    LineE, Larata, OttoL and 15 others like this.
  4. SKDAAP

    SKDAAP Nytt Medlem

    Innlegg:
    18
    Likes mottatt:
    30
    Bonuspoeng:
    13
    Spot on!!!
     
    Insomnia4u, Outback_Oggy and Guden like this.
  5. Robert H

    Robert H Senior Medlem

    Innlegg:
    675
    Likes mottatt:
    2,109
    Bonuspoeng:
    93
    Tusen takk for en veldig bra rapport! Du velger en svært interessant vinkling der du sammenlikner SAS med andre selskaper - det holder spenningen på topp hele veien, selv for de som eventuelt har lest enkeltanmeldelser tidligere. Dermed har du helt rett i hva du antok i starten av rapporten:

    Jeg gleder meg til resten - dette er storveis leseopplevelse :)
     
    Outback_Oggy liker dette
  6. Outback_Oggy

    Outback_Oggy You'll Never Walk (or Fly) Alone

    Innlegg:
    468
    Likes mottatt:
    1,749
    Bonuspoeng:
    93
    Intercontinental Hong Kong
    Rom: Deluxe Harbour View Room
    Status: Nei


    Denne rapporten skal jo først og fremst være en sammenligning mellom SAS, Swiss og Lufthansa, men jeg sier noen få ord om hotellet likevel.

    Intecontinental Hong Kong ligger i Salisbury Road på Kowloon siden. Siden firmaet betaler valgte jeg et deluxe harbour view room, og det angret jeg ikke på et sekund.

    Stort rom med flott seng.

    efaa66f0-da88-4290-855c-12248f3c554a.jpg

    Stort bad med både dusj og badekar.

    26cd8e82-9f35-4046-a3d7-094c825fe278.jpg

    Flott utsikt fra rommet.

    80476e7a-50c3-459c-8c45-919106694d2e.jpg

    Og etter en slitsom dag kan man slappe av i et av bassengene.

    c413a8bc-6258-4226-98ba-8706e17d774b.jpg

    Og returnere til en oppredd seng på kvelden.

    95be50b2-4762-49ca-89f8-aa6e4545ea33.jpg

    Helt klart at flott hotell som kan anbefales. :)
     
    LineE, jayeff, FastLane and 9 others like this.
  7. Earl

    Earl Veteran

    Innlegg:
    2,362
    Likes mottatt:
    7,559
    Bonuspoeng:
    183
    Virker som en fin tur så langt i det store og hele, men servicenivået hos SAS er som "allitd" varierende og det påvirker jo opplevelsen av turen.
    Takk for en fin rapport så langt, ser fram til å lese om returen også :)
     
    Outback_Oggy liker dette
  8. Outback_Oggy

    Outback_Oggy You'll Never Walk (or Fly) Alone

    Innlegg:
    468
    Likes mottatt:
    1,749
    Bonuspoeng:
    93
    HKG-ARN
    SK 964
    Airbus A330-300
    Sete 4H
    Flytid 10t 20 min


    Som på OSL blir det feil å sammenligne selskapene basert på innsjekk, security og lounge i HKG. Jeg vil anta at opplevelsen vil være noenlunde den samme uavhengig av hvilket selskap man velger. Innsjekk gikk veldig greit - passkontroll og sikkerhetssjekk likeså (selv uten fast track). Etter å ha lest anbefalingene på dette forum valgte jeg SilverKris loungen, og den var helt ok. Greit utvalg av mat og drikke, og stille og rolig på en søndags morgen. Som andre har nevnt har den ikke utsikt, men jeg brukte tiden til å lese epost og annet på internett. Jeg antar dog at de fleste andre fulgte henvisningen fra damen i innsjekkingen om å bruke Thai sin lounge.

    Allerede rett etter at flyet tok av fra Stockholm fikk jeg sms fra SAS om at avgangen fra Hong Kong ble 10 minutter forsinket, så jeg tok livet med ro før jeg tuslet til gaten. Her var det to køer - en for business/gold/etc. og en for economy - og priority boarding fungerte dermed smertefritt. Det er alltid hyggelig å oppleve en flyplass hvor området rundt gaten er stort og oversiktlig, og hvor de reisendes behov synes å ha prioritet fremfor flyplass-eierens ønske om å tjene penger på kiosksalg. Men nok om Avinor - jeg forstår at uten Pizza Hut og Aquavit Bar på OSL så er det ingen flyplass på steder som Brønnøysund, Vardø m.fl…

    Vel om bord ble jeg ønsket velkommen. Svensk besetning på dette flyet også, dog med en (engelskspråklig) asiat. Man merket med en gang at denne besetningen var i bedre humør og hadde en annen innstilling enn på turen til Hong Kong. Når de utgjør mesteparten av de som serverer på restauranter i Oslo skulle man tro svensker var service minded - men de er kanskje av en yngre årgang enn kabinpersonalet hos SAS…? Fullt i business class på denne flighten også.

    IMAG1719_BURST001.jpg

    Pre-flight champagne kl. 9 om morgenen? Jada, det går helt fint det. :)

    IMAG1701.jpg

    Tore Viking (LN-RKR) var det første av SAS’ Airbus A330-300 og ble levert i oktober i fjor. Det begynner allerede å se litt slitt ut enkelte steder. Jeg tenkte allerede første gang jeg forsøkte den nye business class’en til SAS at teppe på fotstøtte kanskje ikke var den lureste ideen. Men det kan jo være at det er enkelt å skifte og at man har en plan på dette. Ellers merket man ikke mye slitasje. Jeg tok for ordens skyld å sjekket når flyene til Swiss og Lufthansa som jeg reiste med var levert - hhv. januar 2012 og mars 2014. Kan ikke huske at noen av dem viste synlige tegn til slitasje.

    IMAG1706.jpg

    Også her bommet man med 20 minutter på varslet forsinkelse, slik at vi takset ut og gjorde oss klar til avgang en halvtime etter oppsatt rutetid. Kapteinen hadde imidlertid sagt at flytiden ble bare litt over 10 timer, så vi ville trolig lande tidlig i Stockholm. Fra sete 4H hadde jeg flott utsikt over Hong Kong i morgensolen.

    IMAG1710.jpg

    Som på veien over tok det en times tid før besetningen kom trillende på vognene for pre-dinner drink. Gammel vane er vond å vende, så det ble som vanlig champagne på meg. Denne gangen ble det ikke servert varme nøtter til, men en liten canapé - asparges med bacon og røstipotet. Utrolig godt. Jeg må bare skryte av hvordan SAS har hevet kvaliteten på meny og måltider. Her står man seg meget godt sammenlignet med både Swiss og Lufthansa - og mange andre flyselskaper også.

    IMAG1712.jpg

    Så var det tid for hovedservering. Litt rart at det ikke er frokost på et fly som tar av klokken ni om morgenen, men på den annen side er det jo nesten lunsjtid før serveringen begynner. Menyen besto som vanlig av to forretter og fire hovedretter, med to hvite og to røde viner. Som tidligere nevnt er det godkjent pluss. Jeg fant ut at skulle dette bli en ordentlig test/rapport så måtte jeg droppe laksen og gå for roastbeef med salat istedenfor. I samme ånd ble det rødvin og ikke hvitvin – en shiraz fra Parker Coonowarra Estate (Australia). Vinen var god, mens roastbeef’en var helt grei men ikke noe mer enn det. Angret litt på at jeg ikke valgte laks… :)

    IMAG1713.jpg

    Til hovedrett ble det dermed en biff med gratinerte poteter. Jeg spiser normalt ikke biff på fly fordi jeg ofte opplever det som en nedtur, men denne var av de bedre jeg har smakt. Fortsatte med rødvinen.

    IMAG1714.jpg

    Til dessert valgte jeg å droppe eksperimenteringen og gikk for ost som vanlig. Igjen helt ok, men ikke noe mer enn det. Jeg kunne tenke meg at SAS var litt mer kreativ på ostefronten – for her ble de helt klart slått ned i støvlene av Swiss (naturlig nok kanskje). Samme portvin som på veien over - og den var igjen god.

    IMAG1716.jpg

    Klok av skade ba jeg om cognac når jeg skulle, slik at denne gangen ble måltidet avsluttet med kaffe og Moyet XO Borderies. Dette er en meget god cognac.

    IMAG1717.jpg

    Alt i alt et godt måltid, som ble bedre av en hyggelig og smilende besetning. Det skal så lite til for at opplevelsen blir løftet et hakk eller tre.

    Dette er jo en dagflyvning og de fleste holdt seg (mer eller mindre) våken på hele turen. Selv tok jeg en times middagshvil etter måltidet. Eldre folk trenger mer søvn - eller er det bare en myte…? :)

    Et par-tre timer etter måltidet kom besetningen ut med vognene igjen og spurte om man ønsket en sandwich og/eller noe å drikke. Jeg takket ja til begge og gikk for kalkun på sandwichen og Mikkeller øl. Sistnevnte synes jeg også SAS skal få skryt av. Jeg synes også det er positivt at besetningen kom rundt - for selv om man kan forsyne seg selv så er det alltid hyggelig med en proaktiv besetning som tar litt initiativ.

    Et par timer før landing var det servering av et enkelt måltid. Tunfisk til forrett og en buffet av varmretter, hvor jeg valgte kylling og svin. Til drikke ble det en Sauvignon Blanc fra Mud House (Marlborough, New Zealand) som passet bra. Igjen en positiv måltidsopplevelse.

    IMAG1722.jpg

    Ikke lenge etter at bordene var ryddet fikk vi beskjed om at vi nærmet oss Stockholm og at vi ville lande en halvtime før tiden. Dette passet meg veldig bra, for jeg hadde i utgangspunktet bare 50 minutter til neste flight og ville gjerne teste loungen. Nå viste det seg imidlertid at når vi vel hadde landet så var det ingen ledig gate, så dermed ble vi sittende i flyet over en halv time før Thai’s flight til Bangkok takset ut mot rullebanen. Det er få ting som føles mer bortkastet enn å sitte på et fly som har landet og vente på å komme inn til terminalen. Lite visste jeg at dette bare var starten på et kaos-opphold på Arlanda…
     
    KRS, LineE, AndersWE and 10 others like this.
  9. Outback_Oggy

    Outback_Oggy You'll Never Walk (or Fly) Alone

    Innlegg:
    468
    Likes mottatt:
    1,749
    Bonuspoeng:
    93
    ARN-OSL
    SK 867
    Boeing 737-600
    Sete 2F
    Flytid 45 min


    Istedenfor god tid ble det dermed knapp tid når jeg skulle gå helt fra enden av terminalen med utenfor Schengen flights, ned to etasjer for passkontroll og security, og opp igjen en etasje og helt til gate 7. Ingen tid til lounge besøk denne dagen heller.

    Vel fremme måtte jeg vente fem minutter før priority boarding. Dette fungerte på skandinavisk måte - dvs. kun for de som gadd å bry seg men ellers var det fritt frem. Etter å ha landet i strålende solskinn høljeregnet det nå, og om bord ga purser beskjed om at vi ikke skulle feste sikkerhetsbeltene for man skulle etterfylle drivstoff. Etter fem minutter fikk vi samme beskjed, og igjen fem minutter etter det.

    Nå var alle om bord på et helt fullt fly, men etterfylling hadde ikke startet på tross av at avgangstiden var passert. Purser virket lettere stresset inntil kapteinen kom på luften og fortalte at etterfylling ikke kunne skje pga. faren for tordenvær og lynnedslag, og at meteorologene hadde sagt at den først var over om 20 minutter. Nå begynte passasjerene som hadde videre forbindelser ut av OSL å bli urolig og tok kontakt med besetningen - som selvsagt hadde null informasjon og bare kunne si at man måtte kontakte SAS ground staff når man kom frem. Selv satt jeg ved siden av et par som skulle videre til Bodø og som så den forbindelsen ryke. Stresset ble enda verre når vi etter 20 minutter fikk beskjed om at meteorologene hadde utsatt tiden med ytterligere 30 minutter.

    Jeg har reist ”noen” ganger i over 30 år (EB-medlem siden mai 1992) og har aldri opplevd å sitte om bord på et fly og vente i over en time for å fylle drivstoff pga. tordenvær. Men, men - det er en første gang for alt heter det vel. SAS kan jo ikke lastes for dette, men opplevelsen av Arlanda som hub for interkontinentale flighter ble ikke spesielt positiv for denne tur/returen til Hong Kong.

    En time etter opprinnelig avgangstid ble startet etterfylling, og når den var unnagjort etter ti minutter skulle man tro at alt var klart for avgang. Men dørene ble ikke lukket, og da skjønte man jo at noe var galt - så da kapteinen kom på luften og fortalte at nå var OSL stengt pga. uvær og at vi hadde fått en ny slot tid om en time og tre kvarter var kaoset komplett. Nå forsto alle med videre forbindelser at denne røyk, og alle ønsket informasjon. Purser (for øvrig svensk) var like forvirret og stresset som før og den lille informasjonen han prøvde å gi førte bare til mer forvirring (selv jeg som ikke skulle videre ble forvirret av informasjonen hans). Det eneste jeg forsto var at vi verken kunne få servert drikke eller gå tilbake til terminalen pga. ”svenske myndighetsregler”.

    Nå løste alt seg relativt raskt, for i løpet av ti minutter var OSL åpen igjen og dørene ble lukket og vi satte kursen vestover. Selve flyturen er det ikke så mye å fortelle om. Som nevnt var flyet helt fullt og serveringen var standard - dvs. polarbrød med valgfri drikke. Jeg gadd ikke en gang ta bilde. :) Rett før landing fikk de fleste som hadde videre forbindelser informasjon om at de var ombooket - selv om jeg har sympati med han som trolig ikke rakk helikopteret fra Hammerfest til en plattform i Barentshavet i dag tidlig, og gudene vet om eller hvordan paret som skulle til Milano kom seg dit.
     
    LineE, AndersWE, OttoL and 10 others like this.
  10. Petter B-C

    Petter B-C Senior Medlem

    Innlegg:
    1,274
    Likes mottatt:
    1,579
    Bonuspoeng:
    113
    Topp rapport! :)
     
    Outback_Oggy liker dette
  11. Outback_Oggy

    Outback_Oggy You'll Never Walk (or Fly) Alone

    Innlegg:
    468
    Likes mottatt:
    1,749
    Bonuspoeng:
    93
    Til slutt vil jeg forsøke meg på en oppsummering og en konklusjon på hvordan denne turen i SAS business class var sammenlignet med turen til Boston med Swiss og Lufthansa. Dette er selvsagt helt subjektivt og kun basert på totalt 4 flyvninger (hvorav 2 med SAS).

    Som tidligere nevnt så er det ikke verdt å sammenligne SAS Plus på short haul med Swiss og Lufthansa Business Class. Det er ikke samme produkt og SAS faller helt gjennom sammenlignet med de andre to. Jeg opplevde Swiss som litt bedre enn Lufthansa og kunne jeg ha valgt Swiss til Stockholm og SAS videre så ville jeg ha valgt det. :)

    Når det gjelder long haul så skal jeg forsøke å sammenligne ulike elementer av turen.

    Kabin og sete:

    Jeg reiste alene og da foretrekker jeg SAS’ 1+2+1 oppsett. Swiss har også enkeltseter, men de er færre og så vidt jeg forstår vanskeligere å få booket. Jeg er ikke fan av Lufthansas oppsett hvor setene er vendt mot hverandre og man risikerer fotflørting med en ukjent nabo, selv om jeg så langt ikke har opplevd dette. Reiser man som par vil kanskje konklusjonen bli annerledes. Alle tre har relativt nye kabiner som virker moderne. Setene er gode med ulike funksjoner, og det er ikke mye som skiller de tre der. Igjen vil jeg likevel si at jeg foretrekker SAS og Swiss.

    Min konklusjon er at SAS vinner denne kategorien på målfoto foran Swiss, og at disse er en lengde foran Lufthansa.

    Underholdningssystem:

    Teknisk oppleves SAS’ underholdningssystem å være mye bedre enn de to andre, med større og bedre skjerm. Innholdsmessig ligger SAS imidlertid langt bak, og det at man må se filmer man har sett før på en reise tur/retur Hong Kong sier det meste. Jeg er glad jeg ikke reiser long haul med SAS flere ganger i måneden, for selv om man kan ta med seg egne filmer på laptop eller brett så bør man kunne forvente at flyselskapet tilbyr et større utvalg.

    Min konklusjon er at Swiss vinner denne kategorien på målfoto foran Lufthansa, og at disse er milevis foran SAS.

    Meny/måltid:

    Det er ikke stor forskjell på menyene til de tre selskapene. Jeg vil dog trekke noen poeng for at Lufthansa bare hadde tre hovedretter mens de andre to hadde fire - og jeg forventer egentlig å ha minimumsvalgene fisk, fugl, kjøtt eller vegetar. Swiss får noen ekstra poeng for flere oster, men trekkes for en ordinær cognac. Lufthansa er den eneste hvor man kan se menyen elektronisk på forhånd, noe jeg synes er et pluss. Alt i alt uavgjort mellom SAS og Swiss, med Lufthansa like bak.

    Måltidene er ikke lett å sammenligne. Det har jo litt med hva utvalget var og hva man valgte av dette. Jeg tenker likevel at dersom jeg satt igjen med en liten ”wow-faktor” og opplevde at måltidene var en liten højdare på flyturen, så er det godt nok for denne tross alt helt subjektive vurderingen. Og da sitter jeg igjen med følelsen av at SAS var bedre enn Swiss som var bedre enn Lufthansa. Alt fra de varme nøttene (eller enda bedre asparges med bacon og røstipoteter) til forrett og hovedrett var slik jeg opplevde det bedre hos SAS, og selv om ostene kunne vært bedre så er hovedinntrykket at SAS vinner denne kategorien.

    Service/besetning:

    Dette var jo litt av poenget med denne rapporten - å sammenligne servicenivået hos SAS med det hos Swiss og Lufthansa. Jeg må nok dessverre si at her er både Swiss og Lufthansa bedre. Jeg følte at besetningen hos Swiss og Lufthansa trivdes på jobb og ønsket å gi passasjerene (= kundene) en positiv opplevelse. De smilte og var hyggelig og ga en personlig service. Nå skal det sies at besetningen på hjemreisen med SAS var bedre enn på utreisen, men jeg har en følelse av at det ikke er den samme (store) variasjonen hos andre flyselskap.

    Dernest mener jeg at SAS’ service konsept er litt utdatert. Serveringen tar for lang tid og man føler at konseptet er basert på hva som passer best for betjeningen og ikke meg som kunde. Det er en fast rutine og det følges til punkt og prikke. Ønsker og behov som ikke passer inn i denne rutinen er ”rusk i maskineriet” og skal helst ikke forekomme. Når jeg bruker penger på en (oftest) dyr business class billett så forventer jeg at det er mine ønsker og behov som har prioritet - ikke hva som er enklest for besetningen.

    Igjen synes jeg at Swiss er litt bedre enn Lufthansa, og at SAS er et par lengder bak.

    Konklusjon:

    Det er ingen tvil om at SAS ”nye” business class er en massiv oppgradering fra tidligere, og at denne står seg vel i konkurransen med andre *A selskaper. De har tatt store investeringer i kabin og seter, og meny/måltider er blant de beste. Det som gjenstår er servicenivå og besetningen. På den ene siden skulle man tro at det var det enkleste, men kjenner jeg SAS rett er nok det kanskje den største utfordringen. Det er enklere å kjøpe et topp moderne sete enn å få en purser til å yte personlig service. Men får de det til har SAS helt klart et topp business class produkt.

    Så hvem vil jeg foretrekke å reise med neste gang? Vel, nå har det seg slik at neste langtur er til Singapore med SQ om tre uker - så da får jeg jo enda et *A selskap å sammenligne med... :)
     
    KRS, LineE, AndersWE and 19 others like this.
  12. Kristian

    Kristian 'Bittelitt' bonussamledilla

    Innlegg:
    6,327
    Likes mottatt:
    35,302
    Bonuspoeng:
    293
    Kjempegodt skriven rapport, veldig interessant å lese samanlikninga :)

    Forhåpentligvis får du til ein liten komparativ analyse med SQ opp mot dei som du har tatt med her (hint-hint) :D
     
    Outback_Oggy liker dette
  13. Kjakan

    Kjakan Let There Be Dragons!

    Innlegg:
    1,235
    Likes mottatt:
    950
    Bonuspoeng:
    113
    Super rapport! Gleder meg allerede til SQ-flighten om tre uker! :D:p
     
    Outback_Oggy liker dette
  14. OttoL

    OttoL Veteran

    Innlegg:
    4,319
    Likes mottatt:
    12,286
    Bonuspoeng:
    183
    Flott rapport. :)
     
    Outback_Oggy liker dette
  15. Outback_Oggy

    Outback_Oggy You'll Never Walk (or Fly) Alone

    Innlegg:
    468
    Likes mottatt:
    1,749
    Bonuspoeng:
    93
    Jepp. Det gjorde de helt sikkert. :) Ting som dette kan skje, så det må man bare ta med godt humør - selv om det alltid er noen som blir mer stresset enn andre. Veldig oppklarende informasjon om Arlanda. Det er noen år siden jeg ukependlet til Stockholm og jeg husker godt utfordringene med deicing du nevner.

    For ordens skyld: Det var ikke ment som kritikk av verken Arlanda eller SAS, bare et forsøk på å gjengi hva som skjedde. Purser var nok sikkert ikke forvirret - han var bare litt lite flink å ordlegge seg (spesielt på engelsk) og dermed fremsto han litt forvirret. Det kan skje den beste. :)
     
  16. LineE

    LineE Medlem

    Innlegg:
    78
    Likes mottatt:
    117
    Bonuspoeng:
    33
    Flott rapport! Artig med vurdering av konseptene opp mot hverandre :)
     

Del denne siden