Mehamn - Pendlervennlig eller ei

Tråd i 'Reisemål' startet av knutfin, 31. aug 2019.

  1. knutfin

    knutfin Medlem

    Innlegg:
    362
    Likes mottatt:
    290
    Bonuspoeng:
    63
    God ettermiddag!

    Flytter muligens til Mehamn i løpet av neste år, men kommer til å ha behov for reise sørover en gang i blant. Har jo hørt diverse om dårlig vær og kanselleringer i øst og vest. Tenkte derfor jeg skulle høre her om noen har erfaringer med dette, og evt hvor ofte kanselleringer forekommer?
     
    braathens safe and NoLimit like this.
  2. Sekon

    Sekon Nytt Medlem

    Innlegg:
    6
    Likes mottatt:
    17
    Bonuspoeng:
    3
    Har flydd endel i vest-Finnmark. Vinterstorm= lite fly, langt tid til alternative flyplasser. Reiser du sørover, legg inn ekstra dag i Tromsø eller Oslo vinterstid. Nordover kan det bli buss fra Alta eller Lakselv ved overflyging eller hurtigruta kl 18 fra Tromsø (fremme neste dag).
     
  3. Adrian E

    Adrian E Turbulensjeger

    Innlegg:
    1,298
    Likes mottatt:
    3,166
    Bonuspoeng:
    113
    Det meste av kortbanenettet er alt annet enn pendelervennlig; senhøsten og vinteren byr på uforutsigbart vær som byr på spørsmål som «Hvor mange forsøk kreves for å lande i dag?» eller «Lander jeg overhodet på riktig flyplass i dag?»

    Heldigvis vet folk hvor du bor, så ingen blir overrasket når du ringer inn og kansellerer enda er møte...
     
    Wiolenze liker dette
  4. jgroneng

    jgroneng Fastboende

    Innlegg:
    5,220
    Likes mottatt:
    17,304
    Bonuspoeng:
    293
    Legg også til at du alltid må via en større flyplass. Selv om Mehamn er operativ er det ikke sikkert Hammerfest eller Alta er åpne, eller motsatt.

    Har en søster som har bodd endel år i Honningsvåg, og for de var det betydelig enklere å komme seg sørover når de flyttet til Kirkenes.
     
  5. braathens safe

    braathens safe NN

    Innlegg:
    486
    Likes mottatt:
    530
    Bonuspoeng:
    93
    Anbefales. Har ikke bodd i MEH, men HFT og KKN. Du vil få et mer avslappet forhold til timing. Har reist mye rundt i Finnmark og synes det gikk greit.
     
  6. anders8

    anders8 Medlem

    Innlegg:
    151
    Likes mottatt:
    320
    Bonuspoeng:
    63
    Bodde et år i Mehamn, først i legeturnus, deretter som fastlege i Kjøllefjord, for et par år siden, og det er krevende reisemessig. I vinterhalvåret er det mye kanselleringer. Har fått besøk sørfra som har brukt flere dager, mange forsøk og etterhvert også landing i Finland. Man får også en synkende følelse i magen når man hører Widerøe fly over og vet det betyr flyet ikke klarer å lande, og dermed tre timer i taxi til Lakselv.

    Forøvrig er flytidene håpløse, særlig i helg, med 7-8 timers transfer i Kirkenes. For å strø salt i såret får du ikke hverken grunnpoeng eller tellende legs på noen flighter til eller fra Mehamn.

    Når det er sagt så er det er hyggelig sted, så lykke til!
     
    Stuttfeiten liker dette
  7. knutfin

    knutfin Medlem

    Innlegg:
    362
    Likes mottatt:
    290
    Bonuspoeng:
    63
    Takk for fantastisk informative tilbakemeldinger og tips! Jeg skal ringe Widerøe for statistikk, og sette meg mer inn rutenettet der.

    Når det er sagt så er jeg stor fan av Dash 8 100/200, og syns det gøy å fly med dem. Får litt feelingen av en flygende buss.
    Det høres ut som dere har erfart det jeg antok, men dette hjelper meg til å være mer forberedt.
     
  8. Trykkern

    Trykkern Medlem

    Innlegg:
    231
    Likes mottatt:
    93
    Bonuspoeng:
    28
    Hvorfor får man ikke bonuspoeng på reiser til og fra Mehamn?
     
  9. jgroneng

    jgroneng Fastboende

    Innlegg:
    5,220
    Likes mottatt:
    17,304
    Bonuspoeng:
    293

Del denne siden