Melkeruta til Hawaii

Tråd i 'Reisebrev' startet av Upsaker, 03. des 2016.

1. Upsaker

Upsaker Fastboende

Likes mottatt:
    22,962
    Bonuspoeng:
    293
    Pauseunderholdning: er det sånn det ser ut når noen har glemt å åpne garasjeporten før CRJen skal på service?

IMG_0324.jpg

Last edited: 03. des 2016
    indahla, Are, Petter B-C and 9 others like this.
  2. Earl

Earl Veteran

Likes mottatt:
    8,025
    Bonuspoeng:
    183
    Fin tur så langt virker det som, gleder meg til å følge med videre :)

Upsaker liker dette
  3. Upsaker

Upsaker Fastboende

Likes mottatt:
    22,962
    Bonuspoeng:
    293
    Takk for det! Hittil har det bare vært god stemning, men på sett og vis har ikke selve turen begynt enda :)

4. Upsaker

Upsaker Fastboende

Likes mottatt:
    22,962
    Bonuspoeng:
    293
    Touchdown Helsinki litt etter skjema, ut i kulda og opp trappa til terminalen før vi gikk ned til baggage claim. Priority funket ganske så greit. En fyr lurte på om jeg hadde tatt kofferten hans for han sa den var prikk lik med samme bagasjetagen samme sted. Yeah sure, tenkte jeg helt til hans identiske spratt ut like etter som bevis. Nok om det, ingen skade skjedd osv.

Vi har en natt i her i Helsinki med tilhørende red-eye til Frankfurt i morgen tidlig. Derfor fant vi fort en LH-skranke for å spørre om vi kunne sjekke inn i dag og det kunne vi helsigvis grunnet noen gylne kort, til tross for at vi skulle fly i fjøset.

IMG_0367.jpg

Smick, smack så hadde vi pakket om og sendt avgårde det vi ikke trengte før litt senere. På tide å finne hotellet.

5. Upsaker

Upsaker Fastboende

Likes mottatt:
    22,962
    Bonuspoeng:
    293
    Hotellet ja, det nye flyplasshotellet. Så nytt at den gratis shuttlebussen ikke stoppet der. Litt for langt unna til å gå i 6 kalde, så vi fant et tog mellom terminal 1 og 2. Litt googling, prøving og feiling fant vi ut hvor vi skulle og endte opp med en 24-timers billett. Da kunne vi nemlig komme oss til byen og tilbake, samt i retur til flyplassen. Dit vi skal før togene begynner å gå i morgen tidlig. 12 gærninger fattigere og bare noen minutter senere kom toget vårt som går ca hvert 10. minutt.

IMG_0561.JPG

Det er to utganger opp fra stasjonen, hvis du er like heldig som oss kommer du opp 25 meter fra inngangen til hotellet. Noen mener at dette hotellet ser ut som på bildet over, det vet jeg ingenting om for her har det vært bekmørkt fra vi kom til lenge etter at vi drar i morgen. Det er i hvertfall fint på innsiden og det er vel innsiden som teller?

I resepsjonen ble vi møtt av to blidfiser som fortalte om gymmen, sauna, restaurant og bar, ga oss en voucher på 13 gullmynter og en suite istedenfor billigste romkategori. Takk SAS. Verdt å merke seg at denne voucheren bare kan brukes til alkohol i kombinasjon med mat, så den har vi ikke fått brukt kan du si.

IMG_0397.jpg

I toppetasjen, nummer 8 for de som teller, fant vi rom 802. Et stort, flott rom med to tver, stor sofa, stor seng, stort bad, stor dusj, nespressomaskin og velfylt minibar med blant annet Moët, jäger, red bull og froosh smoothie fra SAS Plus. Alt dette for bare 79 europadollars.

IMG_0395.jpg

IMG_0396.jpg

Vi hadde befaring i fellesarealene hvor vi prioriterte treningsstudio og sauna som ligger i andre etasje. Godkjent-stempelet ble funnet frem og saunaen kunne ikke stå ubrukt når vi først var i de tusen sjøers land.

IMG_0399.jpg

Hva gjelder hotellstandard gikk det opp for oss at vi går såpass høyt ut at herfra kommer det bare til å gå nedover..

Last edited: 04. des 2016
    Kalsnes, Lasse1, Are and 17 others like this.
  6. Stuttfeiten

Stuttfeiten Veteran Moderator

Likes mottatt:
    18,532
    Bonuspoeng:
    183
    Om eg hadde vore på veg til Hawaii skulle eg ha godtatt å bu i ei samanrulla avis, på botnen av ein sjø, med 75 syskjen og ein neve grus til frokost (etc, etc, Monty Python-style "And try telling that to the young folks of today and they won't believe you!").

7. Upsaker

Upsaker Fastboende

Likes mottatt:
    22,962
    Bonuspoeng:
    293
    Hva er vel et besøk til et nytt land hvis du blir på flyplasshotellet? Med nyinnkjøpte billetter til all kollektivtrafikk i området tok vi turen mot sentrum for litt påfyll. Togene går minst hvert 10. minutt og er fine som bare det. Ca 30 minutter tar det fra Clarion til sentralstasjon, 32 fra flyplassen.

Vi satt kurs mot Farang, en asiatisk restaurant omtalt i Michelin-guiden. Nevnte jeg at vi var spontane? Så spontane at vi ikke bryr oss om at det er lørdag kveld og stappfullt. Vi var der kl 19 og kunne fått bord kl 22. Det luktet veldig godt, men for en som har levd på loungemat en hel dag var det ikke et alternativ. Neste på lista var Friends & Brgrs, som sagt så gjort.

IMG_0374.jpg

Friends & Brgrs virket som et populært sted og køen vokste langt nedover trappa etter ar vi hadde bestilt. Menyen bestod av en håndfull burgere, noen extras, fries, mineralvann og shakes. Free refill på dispenserbrus.

IMG_0378.jpg

Med gulv-til-tak-vinduer kunne man se rett inn på kjøkkenet der de stod og linet opp de lekreste burgere. En kort evighet senere fikk vi maten.

IMG_0375.jpg

Som dere ser så smakte det med mat.

DanH, Kristian, Petter B-C and 9 others like this.
  8. Upsaker

Upsaker Fastboende

Likes mottatt:
    22,962
    Bonuspoeng:
    293
    Det er omtrent på det nivået vi kommer til å legge oss tenker jeg.

9. Earl

Earl Veteran

Likes mottatt:
    8,025
    Bonuspoeng:
    183
    Har bodd på Hilton de gangene jeg har hatt tidligfly fra Helsinki og synes det har vært veldig greit med gangavstand til og fra terminalen... Men ut i fra dette så bør kanskje Stordalens nye testes neste gang man befinner seg i området. Virker som om det var enkelt å komme seg til med toget selv om shuttlebussen ikke går innom...

10. Upsaker

Upsaker Fastboende

Likes mottatt:
    22,962
    Bonuspoeng:
    293
    Veldig enkelt å ta både toget og (den vanlige) bussen fra hotellet så lenge du har billett. Vi måtte ta buss tilbake i dag morges fordi det var så tidlig.

Ellers kan hotellet anbefales på det varmeste.

Earl liker dette
  11. Earl

Earl Veteran

Likes mottatt:
    8,025
    Bonuspoeng:
    183
    Høres veldig bra ut. Da skal jeg sette det på listen for 2017. Blir ingen Helsinki tur før jul, men ligger ann til en runde til våren så da må det testes :)

Upsaker liker dette
  12. Upsaker

Upsaker Fastboende

Likes mottatt:
    22,962
    Bonuspoeng:
    293
    Etter turen til byen skulle vi avslutte kvelden med en tur i badstuen og makan til baluba har jeg hvertfall ikke møtt i en sauna før. En finne hadde med seg sine to barn på 3-4 år og å si at de slo seg løs er en underdrivelse. Spruten stod til alle kanter fra to forskjellige dusjhoder og gulvet var et badebasseng hele veien fra selve saunaen som lå innerst til langt ute i garderoben. Døra inn til det aller helligste stod selvfølgelig på vidt gap og støynivået "hakket" over hva jeg foretrekker når jeg skal ta det piano.

Som om ikke det var nok manglet denne fyren det som finnes av sosiale antenner og la ut om alt fra kona og barna sine til klokka han hadde blitt stoppa i tollen med og hvor vanlig det var at barn fikk herje fritt overalt i California hvor han stort sett ferdes.. Dette var såpass sent på kvelden at kona ringte fra hotellrommet, ned til resepsjonen så en derfra kom opp og fortalte at kona var bekymret og ville at de skulle komme opp og legge seg. Det var jo selvfølgelig bare tull, for ungene hadde ikke hatt det så gøy på lenge.

Det skulle ikke stå på hemninger hos far selv heller, her ble det gjort nummer to med døra i garderoben på vidt gap og for å toppe det hele gikk han iført håndkle rundt livet ut i gymmen for å hente vann. På vei tilbake stod det mellom å holde på plass håndkle eller åpna døra. Resten får bli opp til fantasien deres.

Kalsnes, DanH, Outback_Oggy and 9 others like this.
  13. Upsaker

Upsaker Fastboende

Likes mottatt:
    22,962
    Bonuspoeng:
    293
    Digresjon.

Mens vi ventet på pushback i Stockholm så jeg Lufthansa 803 ble de-icet og tenkte det snart var vår tur, men det ble det aldri. Vi ble pushet og tok av helt uten frostvæske.

Det fikk meg til å tenke..

Hadde flyet vårt stått for kort på bakken til at det var nødvendig?
    Er små fly varmere enn store fly?
    Var vi så ivrige at vi glemte hele greia?
    Har CR9 lavere frysepunkt enn A320?
    Har finnene putta vodka i bensintanken?

Så mange spørsmål, så få svar..

Petter B-C, RoadKing, mhsalv and 4 others like this.
  14. Upsaker

Upsaker Fastboende

Likes mottatt:
    22,962
    Bonuspoeng:
    293
    Femte etappe
    LH855
    HEL-FRA
    A321
    D-AIDK
    06.45-08.35
    11A

Oppe av senga da klokka slo 5 i dag, så da ble det vel ca 4 timer på puta. Nede i resepsjonen omtrent en halvtime senere med lite håp om frokost, men de hadde jaggu laget en provisorisk buffet for oss som prøver å få mest mulig ut av dagen. Fine og grove rundstykker, basic pålegg, yoghurt og jus var ypperlig å starte dagen med. Bussen skulle dra 05.45, men den var et par minutter tidlig ute så det ble en kort løpetur i -7 som fikk den siste søvnen ut av øya.

IMG_0403.jpg

Glemte å trykke stopp og dermed ble det en strafferunde fra "charterterminalen". Siden vi hadde sjekket inn dagen før bar det rett opp i sikkerhetskontrollen hvor det var så lite folk at vi gikk rett forbi den raske linja, men snudde fort da vi forstod hva som holdt på å skje. En skal da benytte seg av det de mulighetene man har? Neste stopp var SAS-loungen, som ikke åpner 09.45 på søndager..

IMG_0416.jpg

Vi fant noen liggestoler men det tok ikke mange minuttene før de startet priority boarding. I motsetning til de to første flightene ble dette overholdt så til de grader at det ikke var noe problem å komme seg ombord tidlig og sette seg til rette.

IMG_0426.jpg

11A har vel et par meter med benplass og det bør være rikelig for de fleste.

IMG_0445.jpg

Jeg vet ikke om det er gullkortet, genseren eller sjarmen som gjorde utslaget, men denne raden forble min hele veien hjem til Frankfurt. Merket at besetningen tittet litt ekstra når våre veier krysset.

IMG_0480.jpg

Etter de-ice og takeoff ble denne lille overraskelsen delt ut. Det fristet ikke så mye med kake på dette tidspunktet, så jeg lukket øya litt istedenfor.

IMG_0485.jpg

Da jeg våknet igjen så det slik ut. Knips og back to sleep.

IMG_0503.jpg

Det syns jeg var såpass fint at denne gangen ble jeg værende våken. Det var trossalt ikke så lenge til vi var fremme.

IMG_0481.jpg

Det var visst wifi og entertainmentsystem tilgjengelig. Førstnevnte har fått såpass dårlig kritikk her tidligere at jeg ikke så etter prisen engang. Underholdningssystemet krevde at du hadde lastet ned LH Entertainment på forhånd, så da utgikk like gjerne det og. Smart!

IMG_0516.jpg

Her skulle jeg likt og sett noen holde seg fast.

IMG_0530.jpg

Å lande i Frankfurt og taxe forbi en drøss med A380, jumboer og andre store fly er en opplevelse i seg selv.

Neste stopp: Air Canada Maple Leaf lounge.

Lasse1, KainBenwi, BendikHa and 20 others like this.
  15. LineE

LineE Medlem

Likes mottatt:
    117
    Bonuspoeng:
    33
    Artig med live rapport! God tur! Gleder meg til resten! :D

Upsaker liker dette
  16. Misterix

Misterix Veteran

Likes mottatt:
    3,576
    Bonuspoeng:
    113
    @Upsaker
    Du glemte å spise opp resterende kaninmat fra burgeren! :cool::p

Edit: PS: Digger genseren! :D

Guden and Upsaker like this.
  17. LN-MOW

LN-MOW Chattahoochee - eller 'Han Som Klapper Fly'

Likes mottatt:
    1,547
    Bonuspoeng:
    113
    Hvis det ikke kommer nedbør og med kort bakkestopp er det vanlig at det ikke trengs deicing. Mixen av 'varm' og kald fuel kombinert med bakketemperatur spiller også inn.

alexfins and Upsaker like this.
  18. Upsaker

Upsaker Fastboende

Likes mottatt:
    22,962
    Bonuspoeng:
    293
    Takk for det! Hyggelig å høre :)

19. Upsaker

Upsaker Fastboende

Likes mottatt:
    22,962
    Bonuspoeng:
    293
    Se der ja, det var ikke meningen... Takk for det :)

20. Upsaker

Upsaker Fastboende

Likes mottatt:
    22,962
    Bonuspoeng:
    293
    Aha, så hvis (blant annet) den totale fueltempen ikke er for lav så kan man slippe unna? Takk for svar!

Del denne siden