Melkeruta til Hawaii

Tråd i 'Reisebrev' startet av Upsaker, 03. des 2016.

  1. Upsaker

    Upsaker Fastboende

    Innlegg:
    7,757
    Likes mottatt:
    21,957
    Bonuspoeng:
    293
    Etter at vi endret hele turen på mellomlandingen i Stockholm endte vi med å bo de fem første nettene på Maile Sky Court.

    IMG_0824.jpg

    Hotellet ligger i Waikiki og bare noen hundre meter fra Waikiki Beach så alt du trenger er i gangavstand.

    IMG_0822.jpg

    IMG_0821.jpg

    Resepsjonen ligger utendørs på bakkenivå og rommene ligger fra 24-40. etasje. Vi fikk et i 33. med en helt grei utsikt.

    IMG_0817.jpg

    Ellers er rommet helt topp. Ikke noe dansegulv s på nødutgangsetene i europa, men noe man man ofre for to dobbeltsenger.

    Legg merke til den kombinerte klokkeradioen, telefonen, vekkerklokken, sounddocken og ladestasjonen med 4 USB-porter i tillegg til innebygd micro usb-kabel, 30-pin iphonekabel og lightningkabel.

    IMG_0813.jpg

    Til høyre ser dere en av de fantastiske koffertene United på HNL kunne by på.

    IMG_0815.jpg

    Badet er ganske lite og trykket i dusjen er fraværende, men ellers har vi det fint.

    IMG_0820.jpg

    Prisen ligger på i underkant av 6000 kr for 5 netter inkludert $10 resortavgift per natt. En strek i regningen er at bassenget er under renovering og er planlagt åpnet igjen 30. desember, i god tid etter at vi har kommet hjem til Norge.
     
    Last edited: 08. des 2016
    Are, Outback_Oggy, geddi and 7 others like this.
  2. Upsaker

    Upsaker Fastboende

    Innlegg:
    7,757
    Likes mottatt:
    21,957
    Bonuspoeng:
    293
    Vi kommer dit, OCDen min må ha dette kronologisk.
     
    Are, Kristian, skarsteen and 6 others like this.
  3. anders82

    anders82 Veteran

    Innlegg:
    2,870
    Likes mottatt:
    9,153
    Bonuspoeng:
    183
    Herlig herlig. Waikiki og Hawaii er bra, men turistifisert. For alt dere gjør, IKKE dra på sunset cruise. Det må være verdens dårligste ide.
    Vi dro på snorkletur. Det var smud. Hentet på hotellet og så tilbringe hele dagen i båt med snorkling tre steder. Så både delfin og skilpadder på nære hold og o sitt rette element.
     
    Upsaker liker dette
  4. FFlyer

    FFlyer Senior Medlem

    Innlegg:
    620
    Likes mottatt:
    2,081
    Bonuspoeng:
    93
    Takk for herrrlig rapport og underholdende lesning så langt @Upsaker
    Takk også for at du tar deg tid til å advare mot United loungen på T3 SFO! Virker som United loungene er skrale greier over hele fjøla....alt fjaset med Polaris er noe mager trøst.

    Kos deg videre...venter spent på oppdateringer og bilder med innslag av kokos og bastskjørt:)
     
    Upsaker liker dette
  5. Upsaker

    Upsaker Fastboende

    Innlegg:
    7,757
    Likes mottatt:
    21,957
    Bonuspoeng:
    293
    IMG_1142.JPG
    Her er en liten oppdatering fra Waikiki Beach. Som dere kan se så ble det overskyet i går, men merkelig nok klarte jeg allikevel å få litt farge på kroppen type hummer.

    IMG_1141.JPG
    I forbindelse med 75-års markeringen av angrepet på Pearl Harbour har det vært mye synlig militærpoliti, spesielt rundt U.S. Army-museet som ligger i bakgrunnen...

    IMG_1140.JPG
    Kan det være første InsideFlyer-bagtag på Hawaii?

    PS. Det er en ting jeg glemte å nevne ang hotellet som trekker litt ned er ACen som ligger et sted mellom 70 og 80 dB uansett om den står på low, high, sleep eller awake..
     
    Last edited: 08. des 2016
    Are, Kristian, LineE and 6 others like this.
  6. seppma

    seppma Reiseglad

    Innlegg:
    107
    Likes mottatt:
    114
    Bonuspoeng:
    43
    Maile sky court var også vårt vårt første hotell vi bodde på Ouahu 19 år siden då kostet rommet 69$ per natt og vi fikk hjørnerom i 34 etg. Flott utsikt mot Waikiki. Eneste nakkdel med hotellet at den ligger litt undan sentrala Waikiki. For shopping kan jeg rekommendere Ala Muana shopping senter.
     
    Upsaker liker dette
  7. Stuttfeiten

    Stuttfeiten Veteran InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    3,416
    Likes mottatt:
    18,397
    Bonuspoeng:
    183
    Fantastisk arkitektur, veldig flott, du må overbringe lassevis med kompliment til arkitekten.

    Edit: Der ligg faktisk ein bygning bak i der ja... :) Såg ikkje langt nok bakover, vart hefta rett bak MP.
     
    Last edited: 08. des 2016
    Are, geddi, Guden and 2 others like this.
  8. Upsaker

    Upsaker Fastboende

    Innlegg:
    7,757
    Likes mottatt:
    21,957
    Bonuspoeng:
    293
    Skjermbilde 2016-12-08 kl. 19.24.28.png
    Dette kaller vi vel bare litt spenning i hverdagen.
     
  9. anders82

    anders82 Veteran

    Innlegg:
    2,870
    Likes mottatt:
    9,153
    Bonuspoeng:
    183
    Som ingeniør blir jeg rørt når arkitekter tegner rektangulære hus uten noe kluss
     
    Sindre and Upsaker like this.
  10. geddi

    geddi Senior Medlem

    Innlegg:
    1,298
    Likes mottatt:
    3,262
    Bonuspoeng:
    113
    Ah, denne rapporten vekker minner, selv om Oahu og Waikiki bildene ikke er kommet enda.

    Hadde en flott guttetur til Oahu i 1998 sammen med 4 kompiser. Jeg møte de fire andre på SFO og de fant meg sittende ved gate påført solbriller, en fet sigar i munnen og et brunt pappskilt slik som haikere står med langs veien, hvor det stod: "søker reisefølge til Hawaii for aggressiv drikking og desperat damejakt".

    Ble et hjertelig gjensyn :D

    Kan anbefale å leie en cab og kjøre rundt øyen. Vi leide like godt to, fordi vi måtte jo ha plass til noen chicks :cool::p

    Det kjedelige og fornuftige hadde selvsagt vært å støffe alle fem i en bil, men cab på Hawaii hørtes liksom bare riktig ut. Mye våtere og vindfullt i nord eller windward side som de kaller det enn på leeward side hvor waikiki ligger. Kan sammenligne det litt med Bergen og Oslo.

    Edit: ser nå at jeg har fullstendig oversett waikiki bildene :oops:
     
    Last edited: 08. des 2016
    Are, Eddie47, rkvalvaa and 3 others like this.
  11. geddi

    geddi Senior Medlem

    Innlegg:
    1,298
    Likes mottatt:
    3,262
    Bonuspoeng:
    113
    Bare til å campe på Diamond head
     
    Upsaker liker dette
  12. Upsaker

    Upsaker Fastboende

    Innlegg:
    7,757
    Likes mottatt:
    21,957
    Bonuspoeng:
    293
    Været har slått litt om og det er meldt ganske heftig med regn her i dag, så da blir det litt alternative aktiviteter. Det var forsåvidt meldt regn mye av dagen i går også uten at vi så noe til det.

    IMG_1151.jpg

    Frokost på Goofy's, 8,9 av 10 på foursquare. Ble satt på venteliste som tok 10-15 minutter før vi fikk bord.

    IMG_1148.jpg
    Veldig god acai bowl med fresh berries. De er utrolig effektive med alt fra servering, matlaging, rydding og betaling. Anbefales!
     
  13. geddi

    geddi Senior Medlem

    Innlegg:
    1,298
    Likes mottatt:
    3,262
    Bonuspoeng:
    113
    Har du tenkt på Luau?
    Ja, jeg vet, det er turistifisert, men den langstekte grisen under bakken på kull...ai caramba, den sitter som et skudd i minnet og smaksløkene *sikle*
     
  14. Upsaker

    Upsaker Fastboende

    Innlegg:
    7,757
    Likes mottatt:
    21,957
    Bonuspoeng:
    293
    Nei, det har jeg ikke sett på. Er det en helaften?
     
  15. Upsaker

    Upsaker Fastboende

    Innlegg:
    7,757
    Likes mottatt:
    21,957
    Bonuspoeng:
    293
    Som jeg såvidt nevnte var det 75 år siden angrepet på Pearl Harbour. I den forbindelse ble det blant annet arrangert en parade langs hovedgaten i Waikiki som hyllet de som måtte bøte med livet. Selv 75 år senere er det et lite knippe av de som lever, og da har de vel rundt 90 og vel så det. Paraden bestod av blant annet av biler, korps fra hele landet, sponsorer og fly og varte i over 1,5 time. Minnet litt om 17. mai i Norge, bortsett fra at det var mørkt og varmt.

    IMG_1034.jpg
    Alt er stort i Amerika.

    IMG_1024.jpg
    En av de overlevende.

    IMG_1062.jpg

    IMG_1065.jpg

    IMG_1084.jpg

    IMG_1086.jpg

    IMG_1092.jpg

    IMG_1097.jpg

    IMG_1115.jpg

    IMG_1124.jpg

    IMG_1131.jpg

    IMG_1157.jpg
    Her er det berømte U.S. Army-museet fra andre siden.
     
    Last edited: 09. des 2016
    CrotchRocket, Are, Kristian and 6 others like this.
  16. geddi

    geddi Senior Medlem

    Innlegg:
    1,298
    Likes mottatt:
    3,262
    Bonuspoeng:
    113
    Ja, det er en 3-5t tradisjonell Haiwaiiansk (er dette riktig mon tro o_O) fest aften med god mat, drikke og underholdning. I tillegg kan man prøve diverse aktiviteter. Finnes en god del tilbydere. Finner masse info på Google.

    Som sagt, den langtidshelstekte grisen på kull under bakken var bare sinnsykt god! Møreste og saftigste ever....ah, kjenner jeg må tilbake snart og sette tenna i en slik langtidsstekt gris igjen.
     
  17. anders82

    anders82 Veteran

    Innlegg:
    2,870
    Likes mottatt:
    9,153
    Bonuspoeng:
    183
    @Upsaker Ikke dra på luau ute på Disney sine resorts hvert fall. Ganske så kleint, påtatt, dårlig mat og dyrt.. Masse annet man heller burde gjøre
     
  18. Upsaker

    Upsaker Fastboende

    Innlegg:
    7,757
    Likes mottatt:
    21,957
    Bonuspoeng:
    293
    Det dårlige været som dukket opp i dag, i går, i morgen (stryk det som ikke passer) stoppet ikke oss fra en liten ekspedisjon. Siden vi reiser på budsjett gikk turen først til nærmeste bussholdeplass der 23-bussen går fra. Google maps fortalte at bussen kom om 12 minutter, kontanter var tatt ut og vi trodde alt var i skjønneste orden.

    IMG_1280.jpg

    Lurer på om jeg må kjøpe meg en paraply. Har du noen tips @Stuttfeiten?

    Etter den tredje 8er-bussen kom vår kjære nr. 23. Den bremset, stoppet, senket seg ned og slapp oss nesten på før vi møtte billettautomaten som ikke vekslet. Kjipe som vi er syns vi $20 var litt for mye for en tur på 15 min som skulle kostet $5 for oss begge og dermed ble det denied boarding.

    IMG_1159.jpg

    Heldigvis var det ikke langt til det berømte U.S. Army-museet hvor vi fikk splittet lappen vår og på nytt kunne finne en holdeplass.

    IMG_1276.jpg

    Det var god stemning på bussen mot Diamond Road.

    IMG_1167.jpg

    Du hopper av bussen på Diamond Head Rd + Opp 18th Ave.

    IMG_1272.jpg

    Hold hardt venstre i tunnelen som fører deg inn i selve vulkankrateret.

    IMG_1174.jpg

    Tunnelen er åpen fra 06.00 til 18.00 så dette er ikke noe sted å se solnedgangen fra.

    IMG_1178.jpg

    Billettkontroll! $1 for gående, $5 per bil.

    IMG_1180.jpg

    Innsiden av Diamond Head-krateret.

    IMG_1181.jpg

    Så begynner stigningen, de første par hundre meterne på betong.

    IMG_1183.jpg

    Et lite stykke opp i fjellet snur du deg plutselig og WOW!

    IMG_1187.jpg

    Kolonnegåing.

    IMG_1182.jpg

    Mye av turen er på denne typen stier. Antageligvis uten vanndammer når været er litt bedre.

    IMG_1192.jpg

    Nok en tunnel, hold på hatten!

    IMG_1199.jpg

    Nærmer seg toppen.

    IMG_1200.jpg

    IMG_1202.jpg

    Og så til slutt etter 1,1 km (fra billettsjappa antar jeg) er du på toppen og blir belønnet med denne utsikten ned mot Waikiki.

    IMG_9720 copy.jpg

    Minner meg endel om utsiden fra sukkertoppen og ned mot Copacabana. Enig?

    IMG_1248.jpg

    Da gjenstår bare turen ned igjen. Vi brukte omtrent tre timer fra sentrum til sentrum inkludert alt surret :)
     
    Last edited: 09. des 2016
    Kalsnes, Lasse1, Are and 16 others like this.
  19. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    14,178
    Likes mottatt:
    869,702
    Bonuspoeng:
    293
    Ikke rart turgåerne til Trolltunga blir overrasket hvis de er vant med sånne veier til fjells ...
     
    geddi liker dette
  20. Upsaker

    Upsaker Fastboende

    Innlegg:
    7,757
    Likes mottatt:
    21,957
    Bonuspoeng:
    293
    IMG_0955.jpg
    Bare 759 turer til mellom Helsinki og Frankfurt nå så er jeg klar for LH F.
     
    Travellingalf, Are, OttoL and 7 others like this.

Del denne siden