Melkeruta til Hawaii

Tråd i 'Reisebrev' startet av Upsaker, 03. des 2016.

  1. Upsaker

    Upsaker Fastboende

    Innlegg:
    7,737
    Likes mottatt:
    21,935
    Bonuspoeng:
    293
    Kommer i April 2017 hvis jeg ikke husker feil. Da er jo ANA eller United fra Tokyo det innlysende valget.
     
  2. Upsaker

    Upsaker Fastboende

    Innlegg:
    7,737
    Likes mottatt:
    21,935
    Bonuspoeng:
    293
    Ingen grunn til å ta det rolig siste dagen på ferie tenkte nå jeg og bestilte (utsatte) som sagt et tandemhopp. Fallskjermhoppere er ingen syvsovere og allerede 05:30 skulle de plukke meg opp på hotellet i Waikiki.

    IMG_2336.JPG

    Valget stod etter litt googling mellom Sky Dive Hawaii og Pacific Skydiving Honolulu. De så ut til å ha sammenlignbare priser, hvertfall hvis du bestiller god tid i forveien, de hadde samme høyde, like god rating på facebook og gratis shuttle, men valget falt på sistnevnte da jeg ble usikker på om rabatten for «tidlig» bestilling gjaldt meg som bestilte dagen før.

    Hotellet var forøvrig Queen Kapiolani Waikiki Beach og har etter mitt korte opphold ikke gjort seg fortjent til en egen post. Det finnes bedre alternativer, folkens.

    Selv om de ikke skulle plukke meg opp før halv 6 måtte jeg ringe mellom 4 og 4:30 for å bekrefte at jeg var våken og at været var bra nok. I andre enden svarte en enda trøttere fyr enn meg at det ikke var noe vits å slumre lengre. Hører sjelden på hva folk sier, så jeg la hodet på puta en liten time til.

    Nærmere 05:40 står det en dame rett utenfor lobbyen og roper navnet mitt. Bussen er allerede full så jeg får utdelt et ark der jeg sier fra meg alt ansvar og så kjører vi mot flyplassen. Den lille på andre siden av øya, ikke HNL.

    IMG_2338.JPG

    Etter en kort brief og innlevering av ID er det bare å gå ut og vente. Og vente, og vente og vente.

    IMG_2337.JPG

    Første takeoff skjedde ved soloppgang ca 07:00. Flere av de jeg shuttlet med hoppet i 9-tiden, mens jeg fikk æren av å vente helt til ca kl 11.

    IMG_2339.JPG

    Panikken kom først i flyet da det nærmet seg deboarding i 14.000 fot (4200 meter), men plutselig var man ute i fritt fall og hadde ingen bekymringer.

    IMG_2340.JPG

    Etter ca 60 sekunder i fritt fall løste vi ut fallskjermen og fortsatte nedfarten i betydelig lavere hastighet, men det var fortsatt ganske gøy da jeg fikk styre fallskjermen selv. Et hardt røkk i det ene håndtaket og vi startet en roll med utsikt rett i havet.

    IMG_2341.JPG

    Trygt på bakken igjen fikk vi se galskapen vi hadde vært med på hvis vi hadde betalt for bilder og video. Videoen var ikke så mye å rope hurra for, men bildene var et must og etter at alt var betalt for tok det ikke så lang tid før det kom en shuttlevan som tok oss tilbake til hotellet.

    IMG_2342.JPG

    Siden jeg bodde lengst inn på Waikiki var jeg klar for å bli levert sist og satt meg bakerst, innerst, men det viste seg at også her var jeg først hjemme. Queen Kapiolani er altså en fallskjermhoppers mekka, ellers ikke spesielt mye å skryte av. Det skal legges til at jeg aldri få poolområdet.
     
    Lnbre, Kalsnes, Edvard and 18 others like this.
  3. Upsaker

    Upsaker Fastboende

    Innlegg:
    7,737
    Likes mottatt:
    21,935
    Bonuspoeng:
    293
    Nå som den værste julestria er over og jeg har blitt kvitt jetlagen er det på høy tid å avslutte dette brevet som jeg uriktig påpekte at skulle være live..

    Bagasjen pakket jeg før jeg dro for å dø litt tidligere på morgen, så den hadde blitt plassert i bagasjeoppbevaring så vi fikk spist lunsj og nytt en siste time med nydelig vær før vi måtte komme oss avgårde. Det er strengt forbudt å bruke offentlig transport som flybuss, så vi gikk for Uber. Fra flyplassen tok vi Uber Select for $35.90, den prisen hadde plutselig doblet seg da vi skulle hjem uten at det var noe surcharge. Vi fikk tak i en UberX som skulle koste ca halvparten, men den endte på bare $21.14 da det tok mye kortere tid enn forventet.

    HNL-ORD
    UA218
    B772
    N210UA
    16:50-04:55
    31AB

    Vel fremme på HNL byttet jeg ut shorts og t-skjorte med bukse og genser og gikk mot innsjekk. På veien til flyplassen hadde vi fått en fiks idé om å kutte ut et par legs på den relativt omfattende reisen vår. Istedenfor HNL-ORD-MUC-HEL-ARN-OSL hadde vi booket egen billett fra MUC-OSL for å komme frem ca 8 timer tidligere. Det var heldigvis ikke en eneste passasjer hos verken United eller Ana, så jeg la frem ønsket mitt og traff en veldig hyggelig dame som tegnet og skrev ned referansenummer så hun skulle skjønne alt før hun gikk på bakrommet og ringte Chicago. Etter langt om lenge kom hun tilbake og sa hun kunne hun ordne det ved å endre UA-billetten vår til å stoppe i Munchen for bare 12.300kr per person. Så lystne på å komme hjem var vi ikke, så vi kansellerte den og viste frem HEL-ARN-OSL for å få sjekket bagasjen hele veien. Lettere oppgitt satt nå opptil flere personer i gang med å hjelpe oss noe som viste seg å være vanskeligere enn først antatt. De vanlige bagtagene har nemlig bare plass til 4? destinasjoner, mens vi skulle ha 5, så da ble det manuelle tags, to per bag. Alt dette hadde nå tatt så lang tid at en av de ansatte lurte på om hun skulle sjekke om flyet fortsatt tok i mot bagasje. Det viste seg fort at det var alt for sent og vår meget behjelpelige venninne ble da så oppgitt at hun kastet pass og penn så papirene fløy på disken sin.

    Vi lurte på hva som skjedde nå og fikk beskjed om at vi måtte vente til i morgen, men etter å ha sett på bagasjen min sa hun Run, Forrest, Run og jeg fikk kastet den siste solkremen før jeg tok med alt jeg eide gjennom sikkerhetskontrollen. Den nye kofferten United hadde gitt til reisefølget var alt for stor for dette prosjektet, så han måtte stå igjen mens jeg urettmessig løp i den tomme TSA Pre-skranka, snek meg høflig forbi tre eldre damer ved røntgenmaskinen og kom meg gjennom på null komma niks. Jeg ante ikke hvor dårlig tid jeg hadde, så jeg løp så fort jeg kunne til andre terminalen med to trillekofferter og en bag. Vel fremme var de midt i boardingen og jeg skjønte jeg hadde stresset alt for mye da damen i gaten sa: wow, så fort du var her.

    Jeg fikk kvittet meg med en bag og gikk rett inn på flyet, og på den måten fikk jeg en to-seter for meg selv.. Før dørene ble lukket fikk jeg sjekket hvilke andre muligheter det var for å komme seg til fastlandet og fikk etterhvert bekreftet at han skulle fly HNL-SFO-ORD, men jeg ante ikke når.

    IMG_2418.JPG

    Men la oss heller konsentrere oss om flyvningen. Vi tok av østover og vi på vindusrekka fikk en nydelig utsikt over Wakiki. Vel oppe i lufta hadde jeg omtrent 8 timer å slå i hjel så jeg bladde gjennom hele United Polaris-brosjyra:

    IMG_2420.JPG
    IMG_2421.JPG
    IMG_2422.JPG
    IMG_2423.JPG
    IMG_2424.JPG
    IMG_2425.JPG
    IMG_2426.JPG
    IMG_2427.JPG
    IMG_2428.JPG
    IMG_2429.JPG
    Her finnes informasjon om alt fra menyen worldwide til hvilke fly som har wifi. Apropos wifi så funket det veldig bra hele veien bort, men fikk ikke engang kommet til betalingssiden på vei hjemover.

    IMG_2431.JPG
    Jeg hadde verken tid til å sjekke ut noe lounge eller kjøpe meg noe på flyplassen, så noe mat måtte jeg ha på disse 8 timene. På menyen var det dette som fristet og det smakte helt ok. $9.49 skulle de ha for denne herligheten. I tillegg fikk jeg tak i en øl fra drikketralla, den glemte de å komme tilbake for å ta betalt for. Eller så turte de ikke å vekke meg da jeg hadde lagt meg i fosterstilling på 2-seteren.

    IMG_2419.JPG
    Ikke lenge etter maten var det kvelden og jeg sov i godt og vel 6 timer før jeg våknet igjen..

    IMG_2430.JPG
    ..til denne utsikten. Kunne vært verre.

    Vårt feilslåtte, lille bagasjestunt kombinert med en 13 timers layover i Chicago førte til at jeg måtte slå ihjel en time på flyplassen før jeg fikk sjekket inn begge trillekoffertene mine hele veien til Oslo.
     
    Kalsnes, Lasse1, Eddie47 and 16 others like this.
  4. Upsaker

    Upsaker Fastboende

    Innlegg:
    7,737
    Likes mottatt:
    21,935
    Bonuspoeng:
    293
    Hvis jeg fortsetter i dette tempoet kan jeg avslutte dette reisebrevet samtidig som jeg starter det neste i april.. Hvor var vi.

    Chicago. Iskalde Chicago. 12 minusgrader som føltes som 20 sa værmeldingen. Minst. Det stod mellom Uber og CTA ned til sentrum, men siden Amex spanderte $65 av Uber-regningen var valget enkelt. Fant meg en Uber Black som på 1 time og 1 minutter tok meg til Le Pain Quotidien.

    IMG_2748.JPG
    Avocadotoast, myntelemonade og prosecco.

    IMG_2749.JPG
    Rett bak prosecco-glasset lå denne skulpturen jeg måtte ta en nærmere kikk på.

    IMG_2752.JPG
    Jeg hadde vel vært ute i 5-6 minutter før jeg var så kald at jeg trengte mer å varme meg på. Turen gikk derfor til toppen av John Hancock Center. Det var ikke mer enn noen hundre meter å gå, men jeg har ikke tall på hvor mange butikker jeg måtte innom på veien for å få igjen varmen.

    IMG_2753.JPG
    Hvis du går inn feil inngang kommer du til en lobby hvor du finner du denne fasinerende figuren. Du finner også en resepsjon som kan fortelle deg at riktig inngang er på andre siden.

    IMG_2751.JPG
    95 etasjer opp finner du The Signature Room hvor du kan få deg en matbit mens du titter ut på Lake Michigan.

    IMG_2755.JPG
    Eller du kan velge å ta heisen enda en etasje til The Signature Lounge hvor du kan nyte utsikten av Downtown Chicago.

    IMG_2756.JPG
    Siden jeg akkurat hadde spist frokost gikk jeg for sistnevnte. Ok+++.

    IMG_2757.JPG
    Jeg hadde også litt kontorarbeid som måtte gjøres før jeg skulle videre og da er det veldig kjekt at de har gratis wifi.

    IMG_2758.JPG
    Det begynte etterhvert å bli på tide med noe fast føde igjen og etter tips fra @tommy777 tok jeg turen til The Capital Grille. Legg merke til beholderen i bakgrunnen med ananasskiver.

    IMG_2759.JPG
    Her fikk jeg meg et par sliders med indrefilet og en pineapple martini, derav det uskarpe bildet. Denne utsøkte cocktailen lages ved at du heller god vodka over en bøtte med ananasskiver og lar dette stå i et par uker i romtemperatur. Så kjøler du det ned og serverer, anbefales. Det var Chicago, nå tilbake til ORD og en bedre United Club.
     
    Kalsnes, Lasse1, Are and 12 others like this.
  5. knutfin

    knutfin Medlem

    Innlegg:
    362
    Likes mottatt:
    290
    Bonuspoeng:
    63
    Høres topp ut dette da. Får lyst til å dra til Chicago igjen. Og så tar du veldig bra bilder!
     
    Upsaker liker dette
  6. Upsaker

    Upsaker Fastboende

    Innlegg:
    7,737
    Likes mottatt:
    21,935
    Bonuspoeng:
    293
    United Club ved gate B6 (ORD)

    CTA tok meg effektivt fra Clark/Lake og rett ut til ORD hvor jeg fant igjen min reisebuddy i en United Club som ikke ligner noen av de andre jeg har vært i. Det var riktignok mye folk, men det var også mye sitteplasser av alle sorter. Generelt virket hele loungen ganske ny, men baren tror jeg ikke har vært der lenge. Vi fant oss ganske fort en plass i baren hvor øl, vin, tokomponents drinker er gratis og betjeningen er hyggelige. Merkelig nok ingen bilder derfra.

    IMG_2762.JPG

    IMG_2763.JPG

    IMG_2764.JPG

    IMG_2765.JPG
     
    Last edited: 03. jan 2017
    Eddie47, Kristian, LineE and 3 others like this.
  7. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,660
    Likes mottatt:
    32,508
    Bonuspoeng:
    293
    Så jo slett ikke værst ut!
     
    Upsaker liker dette
  8. Upsaker

    Upsaker Fastboende

    Innlegg:
    7,737
    Likes mottatt:
    21,935
    Bonuspoeng:
    293
    ORD-MUC
    UA952
    B772
    N222UA
    18:15-09:50

    Det ble en begivenhetsløs tur over dammen på vei hjem og siden jeg sov 90% av flighten ble det heller ikke tatt noe særlig med bilder bortsett fra disse.

    IMG_2766.JPG
    Håper ikke disse kjøpte nødutgangsete med ekstra legroom.

    IMG_2768.JPG
    Frokost før landing i Munchen, fortsatt trøtt som dere kan se.

    IMG_2767.JPG
    En heller skranten IFE hvor skjermen stort sett slo seg av av seg selv. Kunne det være mulig å få en kompensasjon her?
     
    mathiasfe, Eddie47, LineE and 3 others like this.
  9. Upsaker

    Upsaker Fastboende

    Innlegg:
    7,737
    Likes mottatt:
    21,935
    Bonuspoeng:
    293
    IMG_2769.JPG
    På vei ut av flyet gikk vi forbi denne Fasjonable bilparken som benytter av passasjerer som reiser Foran i Flyet.

    Lufthansa Senator Lounge ved gate K11 (MUC)

    Etter en lang og god natt med søvn er det få ting som er deiligere enn å ta seg en dusj og det er det alle muligheter for i denne loungen. Da vi ankom i halv 11 tiden var det minst ett bad ledig så jeg kunne gå rett inn.

    IMG_2771.JPG
    IMG_2770.JPG
    Ingenting å utsette på fasilitetene. Bak hjørnet finnes en deilig regndusj.

    IMG_2778.JPG
    Ellers

    IMG_2779.JPG
    For de litt mer seriøse er det også mulig å jobbe litt i fred.

    IMG_2780.JPG
    En, så vidt jeg kunne se, ubemannet champagne- og kaffebar.

    IMG_2781.JPG
    Litt forfriskninger for enhver smak: frukt, sjokoladepudding med vaniljesaus, en liten kakebit og tappetårn med Franziskaner Weissbier og Spaten Lager.

    IMG_2782.JPG
    Til lunsj var det ganske så greit utvalg, i hovedsak svin og fylt pasta. Sistnevnte smakte godt.

    IMG_2783.JPG
    Men viktigst av alt er drikkeutvalget, og det syns jeg det er lite å si på.

    IMG_2774.JPG

    IMG_2776.JPG
    Etter befaring var det tid for frokost og da er det viktig å smake på alt.

    IMG_2777.JPG
    Vi hadde rundt 5 timer i Munchen så det ble etterhvert tid for en uhøytidelig øltest som alle tre bestod med glans. Dette førte til at jeg glemte posten jeg hadde låst inn i skapene de hadde og rakk å boarde flyet videre før jeg kjente nøkkelen i lomma. Fikk heldigvis lov til å løpe av flyet igjen, ut av gaten, tilbake i loungen som nå hadde kø langt utenfor døra og hentet posen min før jeg spurtet tilbake med julegavene fra Chicago til familiens store glede.
     
    Kalsnes, Lasse1, Are and 14 others like this.
  10. Earl

    Earl Veteran

    Innlegg:
    2,362
    Likes mottatt:
    7,559
    Bonuspoeng:
    183
    Ser da ut som ett alllright lounge-opphold, nesten litt for hyggelig skjønner jeg med tanke på at julegavene nesten ikke ble med hjem. Men godt å se at det løste seg og at julegavene ble med hjem :)
     
  11. OttoL

    OttoL Veteran

    Innlegg:
    4,318
    Likes mottatt:
    12,285
    Bonuspoeng:
    183
    Takk for en detaljert rapport :)
     
    Upsaker liker dette
  12. grisefod

    grisefod Aktivt Medlem

    Innlegg:
    495
    Likes mottatt:
    799
    Bonuspoeng:
    93
    Tak for spændende læsning og fine billeder.
     
    Upsaker liker dette
  13. MadsVaHa

    MadsVaHa Veteran

    Innlegg:
    2,508
    Likes mottatt:
    5,541
    Bonuspoeng:
    183
    Tusen hjertelig takk for en utrolig flott og detaljert rapport :)
    Hawaii skal absolutt avlegges et besøk en dag!
     
    Upsaker liker dette
  14. LineE

    LineE Medlem

    Innlegg:
    78
    Likes mottatt:
    117
    Bonuspoeng:
    33
    Takk for en flott rapport! Angrer nesten, men bare nesten, på at jeg dumpa meg selv ut av et Hawaii-opphold for ti år siden :p
     
    Upsaker liker dette
  15. elgaaen

    elgaaen Senior Medlem

    Innlegg:
    783
    Likes mottatt:
    525
    Bonuspoeng:
    93
    @Upsaker Jeg var på Hawaii i 08, men da med familie så har fortrengt det litt;) Men vil du si at Hawaii egner som bryllupsreisemål? Min bedre halvdel er litt bekymret for at vi ikke skal få ro til å sole oss litt og bare ligge på stranda. Men det er vel ikke noe problem å få roen der nede?
     
  16. Upsaker

    Upsaker Fastboende

    Innlegg:
    7,737
    Likes mottatt:
    21,935
    Bonuspoeng:
    293
    Det tror jeg ikke skal være noe problem. Jeg ville anbefalt å ta en tur til en eller flere av de mindre øyene og enten hatt noen dager på en fin resort eller funnet en rolig strand. F.eks den jeg har nevnt tidligere her på Maui.
     
    elgaaen liker dette
  17. Kristian

    Kristian 'Bittelitt' bonussamledilla

    Innlegg:
    6,325
    Likes mottatt:
    35,284
    Bonuspoeng:
    293
    Herleg rapport og supre bilete :)
     
    Upsaker liker dette
  18. Petter B-C

    Petter B-C Senior Medlem

    Innlegg:
    1,274
    Likes mottatt:
    1,579
    Bonuspoeng:
    113
    Dette var helt kanon. Takk for både bilder og tekst :) Må si jeg ikke dro kjensel på K11-loungen? Var innom alle MUC *A-loungene både biz og Sen, non- og Schengen sist gang... trodde jeg? Får ta turen ned der igjen og ta en kikk :)
     
  19. Upsaker

    Upsaker Fastboende

    Innlegg:
    7,737
    Likes mottatt:
    21,935
    Bonuspoeng:
    293

    Utsikten fra loungen..
     
    Kristian liker dette
  20. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,340
    Likes mottatt:
    19,549
    Bonuspoeng:
    293
    Denne tråden er en virkelig lang og sei påminner om at jeg skulle ha booket denne når jeg så den.
    Ble stående fast i diskusjon ja, nei med konemor i alt for lang tid.. Gikk ikke opp for meg fort nok at det var en seriøst bra pris... grr..

    Men jeg har i alle fall kunnet late som om jeg var med pga alle bildene og godt skrevet tekst :)
     
    Fredrik81, Upsaker and RoadKing like this.

Del denne siden