En sammenligning mellom to Covid flyvninger i C. SAS biz og United Polaris. SAS til SFO i desember 21 og United til ORD januar 22 Pre departure Begge selskapene har en fungerende app som gir mulighet for å sjekke inn på noen reiser, velge seter, oppgradere og holde seg oppdatert på gate og annen praktisk informasjon. Lik service altså. Innsjekk Begge flyselskapene tilbyr eget område for innsjekk for premium kunder og *A Gold. Der det eksisterer gir de vel også tilgang til fast track på long haul. Begge flyselskap gjennomfører manuell sjekk av diverse papirer i gate for tiden noe som tar tid. SAS tilbyr varierende kontroll på ombordstigning, United har mer oversikt og kontroll på sitt omfattende rangeringssystem ved ombordstigning. Igjen, det varierer hvilke tilbud som er tilgjengelig ut fra avreisepunkt, men flyselskapene tilbyr omtrent like produkter på long haul. Igjen likt. Loungetilgang. Her slår United SAS. Selv flyr jeg fra Haneda noe som gir tilgang til ANA lounge for begge selskapene. Fra Skandinavia har C passasjerer tilgang til SAS sine lounger og deres kjente kvaliteter. United tilbyr for passasjerer i Polaris kabinen på internkontientale flyvninger tilgang til Polarisloungene der disse eksisterer, både ved avreise og ankomst. Dette er omfattende loungeområder med dusjer, hvilerom, buffet, stor bar med omfattende servering og restaurantområde som serverer fra en meny. Det er greit å merke seg at det er klare begrensinger i tilgangen til Polaris. United Club er det markert skritt ned, og mer sammenliknbart med SAS i Skandinavia. United vinner klart. Kabinen Første gang i denne kabinen for min del, men ikke første gang ombord hos United. Blå og grå stil med detaljer i hvit og metall er lett kjennbart også fra Polaris på bakken. Setene på første rad i hoved og minikabinen ser ut til å ha litt større benbrønn en de andre setene. Plassmessig er det overlevbart men mindre plass en hos SAS. Det United skal ha skryt for er et langt sete. Jeg kan ligger på ryggen og ikke komme borti verken med hode eller ben. Hos SAS kan jeg også ligge flatt og igjen en kan velge første rad med mer plass til bena. United har skumputer i tillegg vanlige, men ikke underlag å ligge på. Dynene er forøvrig gode, store og passe varme i godt materiale. SAS har sengetøy i grått som i helhet er bedre en United sitt. Setejusteringene er sammenliknbare, men det er lite plass til lagring hos United i forhold til SAS. Uniteds hodetelefoner dårligere en hos SAS og henger i det eneste skapet jeg finner. United taper også på skjerm størrelse og bildekvalitet, og mye dårlige styring. United har et bredere utvalg av film, men det er mye gammelt og mye som ikke er aktuelt for en Skandinav. Mens SAS har internett gratis må det kjøpes hos United utover muligheten til å sende teksmeldinger fra feks Whatsapp, uten å kunne motta eller sende bilder. Her slår SAS United. De levere et trangere sete med dårligere sovemuligheter og undeholdning. SAS leverer internett tilgang og bedre skjerm. Selv liker jeg design og fargevalg bedre hos SAS, men det er vel i noe grad et spørsmål om smak. Crew og servicnivå. Et godt voksent crew som er amerikanere. Så også hos SAS. Det gnistrer ikke av noe av dem selv om de er mer personlige en asiatisk crew. Her vinner SAS sitt crew denne gangen. De kan både mat og drikke, er mer proaktive og pratsomme og tilstedeværende og yter bedre service ved setet. Toalettmappe Begge selskap leverer ut en liten toalettmappe. Jeg liker SAS sin mappe best, men kvaliteten på det som leveres ut er bedre hos United. Likt her altså. Servering United levere sure bobler og appelsinjuice fra brett når en kommer ombord. Hos SAS står det vann i holderen. SAS sine bobler er markert bedre, men de ble altså ikke servert før vi er i luften. Ingen av selskapene leverer ut meny. Men hos SAS kan en se mer av utvalget på skjermen. SAS sitt crew kjenner tilbudet de har lastet. Hos United må de sjekke, og de har ikke det ølet de skal ha ombord. Hos United får jeg valget mellom kjøtt fisk og vegetar før avgang, og maten kommer på et brett umiddelbart etter at setebelte skiltet er slukket. Utover det er det ikke noe tilbud om noe. Hos SAS blir maten presentert når det deles ut drikke før maten og servicen tar lengre tid. Maten hos SAS er markert bedre en hos United. Det er forrett og salat og en bedre hovedrett. Det er også drikke servering fortløpende og oppfølging på om en ønsker seg mer av det hele. Hos United blir vi midtveis tilbudt snack fra boksen som står framme på 1 rad og vann. SAS har sinn lille cafe åpen og er rundt i kabinen både med servering og for å høre om noen vil ha noe. United servere frokost. Muffin pølser og omelett. SAS et smørbrød og mer omfattende tilbehør. Frokosten til SAS slår United både på menge, kvalitet, utvalg og presentasjon. SAS slår United helt klart. Bedre mat, bedre og mer omfattende tilbehør og drikkevarer. Bedre kvalitet på det som serveres. Visuelt er også maten til SAS et klart hakk opp. Alt i alt er jeg sikker på at de to flyselskapene leverer et produkt som er godt påvirket av Covidrestriksjonene. Jeg blir gjerne med hos begge igjen. Men SAS levere et bedre totalprodukt på disse to flyvningene.
Sorry, men godkjenner USA Antigen test? Jeg ble nektet boarding i jul fordi PCR-testen min nettopp var gått ut og hun i skranken sa jeg måtte ta ny PCR-test. Jeg skulle videre til Mexico hvor de ikke har noe krav.. Da har jeg evnt. et krav mot SAS da?
Antigen har vært godtatt siden de åpnet grensen 8. november. Det var sikkert ikke på radaren din da, men i innlegget over det du postet 10. desember så står det svart på hvitt: https://insideflyer.no/forums/threads/covid-test-i-forbindelse-med-reiser.15835/page-17#post-426724 Videre diskusjon ang. koronatest og krav osv. bør også tas i den tråden. Selv om det sikkert var en stressende situasjon når du sto der på flyplassen og man i utgangspunktet tror man skal kunne stole på hva personalet sier, så tipper jeg SAS vil svare et eventuelt krav fra din side med at det er ditt ansvar å sørge for å ha de riktige papirene og å ha satt deg inn i hva som kreves, på forhånd.
For en reise, for et eventyr, men uteblitt Wagyu, tar ikke gleden ifra oss som sitter godt lent tilbake i stolen og koser oss med dette herlige reisebrevet, 9,9/10(trekk for Wagyu)
Takk for flott reisebrev @ccurrahee og så er eg enig i at SAS leverer etter forholda meget bra. På mine to biz-reiser i helga så var både predrink på plass og crew var godt motivert. Så er det ikkje til å stikke under ein stol at lite belegg gjer også til at totalopplevelsen blir svært behagelig. Skal teste LH C mot SK C kommande helg, blir spennande å sjå korleis dei står mot kvarandre under rådande omstendigheiter
Takk for turen @ccurrahee ! Og at du går opp løypa for oss som kommer bak. Spesielt skikken med sjokolade til crew må jeg teste i februar =)
Det er et godt poeng. Det som er trist er nå service er fraværende, selv om kabinen er nesten tom. Selv fløy jeg LH C hjem fra SFO til julaften. Det var jo en full flight, og det var hyggelig ombord. Og ved en sammenlikning vil jeg si at det var mye likere, eller vipper mot LH, pga mer omfattende service ombord.
En svært så Mexikansk småklubben bondejente som jobber som servitrise i storbyen. Så jeg tviler sterkt på at det var noen Milehigh intensjon der
jeg har tenkt tanken før men ikke gjennomført før nå. Jeg gir til hele crewet og etter 1. servering. Med intensjon om å si takk, mer en å skaffe meg mer service. Noe som forøvrig er helt unødvendig på ANA F.
Jeg har tid hvis du ordner en TG F bilett @drsyk. Mitt subjektive intryck ut fra TG opplevelser i andre klasser en F. Og fra info og bilder på forum er at ANA F er et skritt opp. Men, TG flyr jo ikke F for tiden. Så da ble det ikke noen mulighet denne gangen.