Hvor mye var kvoten? Tror jeg har opplevd én gang å ikke få mer, og da var det nok til mitt eget beste
Det er nok ingen kvote spesifikt, men det at jeg blir spurt om jeg tåler mer syns jeg var litt spesielt. Ikke minst all den tid at jeg satt på plassen min med nesa i ei bok hele tiden og etter mitt skjønn ikke hadde drukket meget. Det har vært turer over hvor jeg har drukket mye mer, for å si det sånn. Men jeg fikk, og ja, jeg tålte det. Ikke gikk jeg berserk og ikke fikk jeg problemer i immigrasjonen som @Eddie47 sitt innlegg antyder som årsak. Jeg vet ikke om jeg skal si at det har blitt flere moralister i staben til SAS, men det er vel en kjensgjerning at når det er blitt mer vanlig å få status (EBG, EBD) som følge av alt annet enn å fly, det er blitt mulig å få reise i Biz også for menigmann, så kommer det kanskje folk til som ikke vet grensene sine, og det går galt på både den ene og andre måten. Slik sett kan jeg forstå at kabinpersonalet ønsker å handle proaktivt.
På sett og vis er Norwegians approach mer behagelig på Longhaul - bestill det man ønsker på skjermen, og en blid flyvert kommer raskt med bestillingen uten verken nykker eller spørsmål. Fint å unngå "tryglingen" det virker å bli mer og mer av his fler enn SAS.
Høres utelukkende ut som et sparetiltak. De har alltid kunnet og skal stoppe alkohol-servering hvis noen blir overstadig beruset eller en potensiell fare for sikkerheten. British Airways forsøkte noe lignende, da Alex Cruz var sjef. Heldig, tross alt at han ikke fikk sjefsjobb i SAS da han konkurrerte med Anko om plassen. Hans variant (han kom fra Vuelling, hvor slikt funket fordi de var en LCC) av kostnadskutt på en full service carrier ga så sure kunder at det gikk ut over inntektene fordi folk heller fløy med andre. Hjelper lite med mindre kostnader hvis inntektene faller enda mer. Dette er vel opp mot 10 år siden, og alt han kuttet har kommet tilbake etterpå når de skjønte det var dårlige ideer: - En liten snack og flaske med vann til alle i eco selv på korte Europa flights nå, ble kuttet til null mens han var sjef -Valgmulighet på rmatretter inkl alltid varm mat også i euro biz, 1 valg og kun kald mat mens han var sjef - Droppet champagne i biz da han var sjef, nå serveres ekte saker fra ekte stor-flasker, og de kan nesten ikke være mer proaktive på å skjenke både bobler og annet i biz uten at de blir i overkant ivrige Tviler på at SAS opplegg slår an hvis de innfører kvoter og må drive telling og tull. De gjør jo det på noen syden-fly allerede, og det skaper diskusjoner, følelse av kjipt flyselskap og et ønske om å droppe å kjøpe dyrere Plus billetter "med drikke inkludert" neste gang.
Fløy (Biz) til USA på tirsdag og fikk ikke inntrykk av at det var noen begrensning på alkohol. Derimot var crew veldig påpasselig å alltid tilby meg vann ved hver bestilling av alkohol-enheter. Føltes litt som om de passet ekstra på en ung kar alene på tur, på en varm måte Absolutt ingen begrensing på sjenking, champagne glasset rant nesten over hver gang!
Norwegian gjorde dette på B787. Sluttet med det da de kuttet ut long haul for mange år siden. Naturlig nok. For B737 de utelukkende bruker nå har ikke skjerm
Hva definerer en Long haul rute? Et kjapt Google søk sier over 7 t. Da har de strengt tatt en rute igjen, Dubai...
Alt utenfor Europa, generelt. Men Dubai er som du sier strengt tatt en long haul. Jeg liker B737-8MAX som andre er livredd for. Den brukes på ruten. Dessverre er det ikke uansett ikke særlig mye morsom servering ombord
Har ikke opplevd noen begrensinger, men litt kjedelig hvis det skjer. Blir i så fall bare nok et kriterie for å fly noe annet hvis det passer bedre.
Tror den besparelsen av småting i forbindelse med måltidene senker inntektene til SAS mer enn de sparer på det. For logikken er jo enkel, hvis jeg flyr til Bangkok, og SAS tilbyr Business Class for 16 laken og Turkish tilbyr for 16,5 laken, så velger jeg heller Turkish fordi servicen er mye bedre og loungen deres i IST er jo ett reisemål i seg selv Så har flydd med andre enn SAS fordi servicen til SAS er kjedelig, så hadde billetten koster 300 mer men de hadde smørt på med masse godsaker og ikke vært gjerrige så hadde jeg valgt SAS igjen, selv om jeg er LTG, når jeg ser tilbake på det så var det mest ett hendig uhell at det skjedde
Det har vært en lang periode hvor man nesten har vært nødt å bruke utestemme for å få en flaske og ikke glass med vann så jeg synes det er tipptopp. Passer perfekt til å ha i bilen senere også
Disse har jeg fått de siste ukene innenriks også, så de er nok kommet for å bli, men jeg foretrekker faktisk de flaskene foran de gamle. Passer fint i lommen. Om de absolutt skal spare på noe, så skal jeg heller overleve vannflaskene og be om to om nødvendig