Mer alkohol restriksjoner hos SAS??

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av Eddie47, 09. april 2025.

1. Eddie47

Eddie47 1D

Likes mottatt:
    884,004
    Bonuspoeng:
    293
    Går vi mot er alkoholfritt flyselskap?

IMG_8592.jpeg

2. RoadKing

RoadKing Helt hekta

Likes mottatt:
    35,094
    Bonuspoeng:
    293
    Stemmer forsåvidt med min erfaring fra siste tur over.

3. Wanderlust

Wanderlust Senior Medlem

Likes mottatt:
    894
    Bonuspoeng:
    113

Hvor mye var kvoten?

Tror jeg har opplevd én gang å ikke få mer, og da var det nok til mitt eget beste :)

4. RoadKing

RoadKing Helt hekta

Likes mottatt:
    35,094
    Bonuspoeng:
    293
    Det er nok ingen kvote spesifikt, men det at jeg blir spurt om jeg tåler mer syns jeg var litt spesielt. Ikke minst all den tid at jeg satt på plassen min med nesa i ei bok hele tiden og etter mitt skjønn ikke hadde drukket meget. Det har vært turer over hvor jeg har drukket mye mer, for å si det sånn.

Men jeg fikk, og ja, jeg tålte det. Ikke gikk jeg berserk og ikke fikk jeg problemer i immigrasjonen som @Eddie47 sitt innlegg antyder som årsak.

Jeg vet ikke om jeg skal si at det har blitt flere moralister i staben til SAS, men det er vel en kjensgjerning at når det er blitt mer vanlig å få status (EBG, EBD) som følge av alt annet enn å fly, det er blitt mulig å få reise i Biz også for menigmann, så kommer det kanskje folk til som ikke vet grensene sine, og det går galt på både den ene og andre måten.
    Slik sett kan jeg forstå at kabinpersonalet ønsker å handle proaktivt.

5. Alekseolsen

Alekseolsen Medlem

Likes mottatt:
    184
    Bonuspoeng:
    43
    På sett og vis er Norwegians approach mer behagelig på Longhaul - bestill det man ønsker på skjermen, og en blid flyvert kommer raskt med bestillingen uten verken nykker eller spørsmål. Fint å unngå "tryglingen" det virker å bli mer og mer av his fler enn SAS.

6. tobeornot999

tobeornot999 Flying high

Likes mottatt:
    12,345
    Bonuspoeng:
    293
    Høres utelukkende ut som et sparetiltak. De har alltid kunnet og skal stoppe alkohol-servering hvis noen blir overstadig beruset eller en potensiell fare for sikkerheten.

British Airways forsøkte noe lignende, da Alex Cruz var sjef. Heldig, tross alt at han ikke fikk sjefsjobb i SAS da han konkurrerte med Anko om plassen.

Hans variant (han kom fra Vuelling, hvor slikt funket fordi de var en LCC) av kostnadskutt på en full service carrier ga så sure kunder at det gikk ut over inntektene fordi folk heller fløy med andre. Hjelper lite med mindre kostnader hvis inntektene faller enda mer.

Dette er vel opp mot 10 år siden, og alt han kuttet har kommet tilbake etterpå når de skjønte det var dårlige ideer:
    - En liten snack og flaske med vann til alle i eco selv på korte Europa flights nå, ble kuttet til null mens han var sjef
    -Valgmulighet på rmatretter inkl alltid varm mat også i euro biz, 1 valg og kun kald mat mens han var sjef
    - Droppet champagne i biz da han var sjef, nå serveres ekte saker fra ekte stor-flasker, og de kan nesten ikke være mer proaktive på å skjenke både bobler og annet i biz uten at de blir i overkant ivrige

Tviler på at SAS opplegg slår an hvis de innfører kvoter og må drive telling og tull. De gjør jo det på noen syden-fly allerede, og det skaper diskusjoner, følelse av kjipt flyselskap og et ønske om å droppe å kjøpe dyrere Plus billetter "med drikke inkludert" neste gang.

magnusant, Earl and freddyen like this.
  7. mrhaakon

mrhaakon Senior Medlem

Likes mottatt:
    1,679
    Bonuspoeng:
    93
    Enig i det!

Viste ikke at Norwegian har longhaul :eek::rolleyes::p

tobeornot999 liker dette
  8. Sunnfjordingen

Sunnfjordingen Sunnfjording

Likes mottatt:
    28,827
    Bonuspoeng:
    293
    Det var då som svarte? Jaja. Godt eg toler ein del, men det osar innsparingstiltak lang veg.

9. Christian

Christian Senior Medlem

Likes mottatt:
    612
    Bonuspoeng:
    113
    Hvor er den opprinnelige posten fra?

10. Preference

Preference EBD

Likes mottatt:
    1,907
    Bonuspoeng:
    113
    Fløy (Biz) til USA på tirsdag og fikk ikke inntrykk av at det var noen begrensning på alkohol. Derimot var crew veldig påpasselig å alltid tilby meg vann ved hver bestilling av alkohol-enheter. Føltes litt som om de passet ekstra på en ung kar alene på tur, på en varm måte :D Absolutt ingen begrensing på sjenking, champagne glasset rant nesten over hver gang!

11. tobeornot999

tobeornot999 Flying high

Likes mottatt:
    12,345
    Bonuspoeng:
    293
    Norwegian gjorde dette på B787.

Sluttet med det da de kuttet ut long haul for mange år siden. Naturlig nok. For B737 de utelukkende bruker nå har ikke skjerm :p

12. tobeornot999

tobeornot999 Flying high

Likes mottatt:
    12,345
    Bonuspoeng:
    293
    De har ikke det.

Sluttet under covid, om ikke enda før.

Men var gøy så enge det varte.

mrhaakon liker dette
  13. DJasko

DJasko EBD

Likes mottatt:
    2,313
    Bonuspoeng:
    93
    Hva definerer en Long haul rute? Et kjapt Google søk sier over 7 t. Da har de strengt tatt en rute igjen, Dubai... :p

14. tobeornot999

tobeornot999 Flying high

Likes mottatt:
    12,345
    Bonuspoeng:
    293
    Alt utenfor Europa, generelt. Men Dubai er som du sier strengt tatt en long haul.

Jeg liker B737-8MAX som andre er livredd for. Den brukes på ruten.

Dessverre er det ikke uansett ikke særlig mye morsom servering ombord :p

Last edited: 11. april 2025
    haifinn liker dette
  15. mrtrond

mrtrond Medlem

Likes mottatt:
    115
    Bonuspoeng:
    33
    Har ikke opplevd noen begrensinger, men litt kjedelig hvis det skjer. Blir i så fall bare nok et kriterie for å fly noe annet hvis det passer bedre.

tobeornot999 liker dette
  16. Griffen

Griffen Nytt Medlem

Likes mottatt:
    40
    Bonuspoeng:
    13
    Flyr biz i dag til USA, og virker som Sas sparer på vannflaskene. Mener de var større før

Attached Files:

17. Kaffen

Kaffen Globetrotter

Likes mottatt:
    6,242
    Bonuspoeng:
    183
    Tror den besparelsen av småting i forbindelse med måltidene senker inntektene til SAS mer enn de sparer på det. For logikken er jo enkel, hvis jeg flyr til Bangkok, og SAS tilbyr Business Class for 16 laken og Turkish tilbyr for 16,5 laken, så velger jeg heller Turkish fordi servicen er mye bedre og loungen deres i IST er jo ett reisemål i seg selv :D

Så har flydd med andre enn SAS fordi servicen til SAS er kjedelig, så hadde billetten koster 300 mer men de hadde smørt på med masse godsaker og ikke vært gjerrige så hadde jeg valgt SAS igjen, selv om jeg er LTG, når jeg ser tilbake på det så var det mest ett hendig uhell at det skjedde :confused::cool:

tobeornot999 liker dette
  18. Rscott

Rscott Veteran

Likes mottatt:
    5,017
    Bonuspoeng:
    183
    Det har vært en lang periode hvor man nesten har vært nødt å bruke utestemme for å få en flaske og ikke glass med vann så jeg synes det er tipptopp. Passer perfekt til å ha i bilen senere også ;)

Preference liker dette
  19. tmolvik

tmolvik Senior Medlem

Likes mottatt:
    563
    Bonuspoeng:
    93
    Disse har jeg fått de siste ukene innenriks også, så de er nok kommet for å bli, men jeg foretrekker faktisk de flaskene foran de gamle. Passer fint i lommen. Om de absolutt skal spare på noe, så skal jeg heller overleve vannflaskene og be om to om nødvendig ;)

Henrik liker dette
  20. jgroneng

jgroneng Fastboende

Likes mottatt:
    19,728
    Bonuspoeng:
    293

Del denne siden