"Har du vært i midtøsten?" - Ja, Dubai -Ja, Qatar Er svar jeg ofte har hørt. Utvilsomt mye på grunn av Emirates og Qatar Airways, deres markedsføring, og landenes fokus på turisme. Men hva med de som er litt mer beskjedne på markedsføringsfronten? Flymarkedet i midtøsten er langt større enn ME3, med masse spennende produkter å utforske. Bli med meg på tur med Saudi Arabia sitt flybolag, Saudia. Saudia er på ingen måte et lite selskap. Deres flåte er større enn Etihad, og nettverket stort og verdensomspennende. Fokuset virker derimot ikke på å være en hub for transfer passasjerer, men mer å transportere personer fra rundt omkring i verden til Saudi Arabia på pilgrimsreise. Slik var det i alle fall for noen år siden, selv om selskapet i det siste sakte har kopiert Emirates og Qatar sin businessmodell og fokusert mer på transit og turisme. For å bygge videre på denne sukseen og gjøre skillet tydeligere lanserte Saudi Arabia nylig et helt nytt selskap, Riyadh air. Med dette skal Saudia sakte flytte sin hovedbase til Jeddah mens Riyadh Air tar over i Riyadh. Gjennom Jeddah er i alle fall det jeg skal i dag, avreise blir fra fra Kairo etter oppdrag her. Turen blir CAI-JED-KUL med lang layover i JED. Hele ruten er i biz, det gledes
Så kult. Gleder meg til å høre mer. Blir spennende å se hva Tony Douglas kan gjøre med Riyadh Air. Han kom vel fra Ethiad CEO og skal nå "konkurrere" med Saudia
Kairo lufthavn Hva skal man nå si om Kairo... Veldig mye spennende historie men ikke et sted jeg ville dratt tilbake til frivillig. Men, dette blir en historie for en annen gang, la oss fokusere på flyreisen. Kairo lufthavn er dessverre ikke noe særlig bedre enn byen. Kaotisk, dårlig skiltet, og personer som forsøker å svindle deg overalt. Saudia opererer fra terminal 2, som er relativt ny og fin. Er en ekstra "sikkerhetskontroll" før man kan gå over til innsjekkingsskrankene, men dette var rett og slett bare en ekstra post hvor de ansatte igjen kunne prøve å be om penger. Kjenner jeg blir irritert. Sikkerheten her var jo bare tull, metalldetektor peip på så å si alle men de ansatte brydde seg ikke. Innsjekkingsopplevelsen hos Saudia skrankene var i og for seg fin den. Lite kø, men innsjekkingsagent virket litt uerfaren. Fikk spørsmål om "Er det noe dokumenter jeg trenger å sjekke for innreise til Malaysia?". Hun spurte ikke en kollega, hun spurte meg.. Saudia er det bolaget som opererer flest flyvninger på CAI etter Egyptair om jeg ikke tar feil, og de har dermed en egen lounge her. Mye av det negative jeg opplevde på CAI er tross alt ikke Saudia sin feil, og det er nå deres produkt virkelig skinner. For en kontrast til resten av flyplassen! Skannet boardingkort i resepsjonen og ble ønsket velkommen. Loungen er avlang med dining-del i enden. Flere stasjoner med arabisk snacks og drikke var plassert rundt omkring. "Nap rooms" hadde de og Mat og drikkeutvalget var svært godt! Både varme og kalde retter var tilgjengelige, og dette var ordentlig mat man kunne bli mett på. Som kjent for noen serverer Saudia ikke alkohol, men dette er ingen dealbreaker for meg. Satt meg til og fikk i meg et godt måltid, dette trengte jeg etter kaoset og maset på flyplassen. Her var det jammen meg "livestream" fra Mekka. Må si meg kjempefornøyd med loungen. Rolig, god mat og kjempefin estetisk. Virkelig en kontrast til resten av opplevelsen på flyplassen. Ruslet til gate 20 min før boarding, deres regionale A330 skal nå ta oss til Jeddah
Sist gang jeg jeg flydde med de var fra Beirut til Ryiadh i 2017. Jeg var svært sen til å ankomme flyplassen, bestemte meg for å oppgradere til business. Sikkerthetskontrollen tok en evighet, men heldigvis ventet flyet på meg ved gate, siden jeg hadde business. Fikk aldri vite om jeg hadde rukket flyet om jeg ikke hadde oppgradert, men var glad jeg gjorde det. topp service og flyr gjerne med dem igjen!
En route til Jeddah, Saudi Arabia Saudia bruker A330 maskiner for mange av deres regionale ruter i Afrika og Midtøsten. Alltid moro å fly wide-body på shorthaul, ekstra moro når man flyr biz Ganske folketomt ved gate, selv når boarding startet. Ikke noe klart system, men spurte gate agent om det var egen kø for Sky Priority og ble sluppet frem. Først ombord foran gardinen, satt meg godt til rette i 1A. Business var i 2-2-2 konfigurasjon. I og med at flyvningen var på drøye ~2 timer hadde jeg egentlig ikke forventning om velkomstdrink. Var allerede godt fornøyd med vannflaske ved setet. Mer feil kunne jeg ikke ta! Ble først tilbudt valg av drikke, og jeg gikk for bobler (les: kullsyrevann). Et par minutter senere ble jeg ytterligere overrasket av kaldt håndkle, og nøtter. Men vi var ikke ferdige! Før takeoff kom crew rundt igjen nok en gang, denne gangen med arabisk kaffe og utvalg av dadler!! Bedre pre-flight service ombord tror jeg aldri jeg har fått før Vi var kun 3 i biz kabinen en god stund, men i siste liten fylte det seg faktisk opp ganske godt. Var overraskende mange barnefamilier. Pushback ble litt forsinket, utsikt mot en annen SV a330 som skulle til Riyadh. Uventet kulturell opplevelse under taxing da det ble spilt av bønnerop. Var noe om tilgivelse av synder og at det var i guds hender hvorvidt vi kom frem eller ikke. Ehhh, håper ikke kapteinen har samme tankegang. Måltid ble servert 30 min ut i flyvningen. Ingen meny, men fikk presentert valg av crew. Gikk for biff med kokt potet og rødbeter. Ble servert med en liten laksestarter, salat, sjokoladekake, og valg av brød. Alt smakte veldig godt, og crew kom etter måltid rundt med varmt håndkle og nytt tilbud om arabisk kaffe og dadler. Mesteparten av flyvningen gikk over Rødehavet, og man kunne til slutt skimte lys på den arabiske halvøy. Landet til slutt på Jeddah sin nye King Abdulaziz airport, hvor jeg har en transit på rundt 6 timer. Spent på Saudia sin nye lounge her, spesielt etter kvaliteten på den i Kairo!