Hvilken tulling er det som velger midtsete på rad 2 i Plus, mellom to fremmede, når det er atskillige ledige seter, sågar hele ledige rader, lenger bak? Og hvorfor fungerer ikke softblock i Plus?
Det er ikke sikkert personen hadde valget med de bak. Jeg husker når jeg flydde fra Miami til Copenhagen i Plus med SAS, så var det svært få rader å velge mellom, så jeg måtte ta et vindusete med en fyr ved midtgangen. Når jeg kom på flyet observerte jeg minst 5 hele ledige rader, som ikke dukket opp når jeg valgte sete på nett.
Jeg bestiller som regel D og F til mor og meg og det er svært skjelden det kommer noen i mellom ...bare hvis flyet er smekkfult. Dog har jeg flere ganger opplevd når jeg har kommet meg med en tidligere avgang, å bli plassert i et midtsete i gate. Når jeg da har spurt om det ikke er et midtgang eller vindussete ledig, så har det plutselig blitt det? Noen ganger har jeg tenkt at de i gaten av ren misunnelse gir meg et midsete fordi billetten er så vidåpen at de ikke kan nekte meg å bli med ...
Joda, det har nok vedkommende hatt, for Plus-konfig er nøyaktig som på setekartet. I beste fall er vel vedkommende plantet der av en sur innsjekkagent. SAS burde faktisk gi ledig midtsete i Plus.
Tja, folk er kanskje ikke så nøye med hvor de sitter på flyet. På dette forumet er setevalg så viktig at det nærmest blir parodisk til tider. Neste gang jeg flyr pluss skal jeg velge midtsete bare for å trigge en eller annen pendler.
Prøv 5 t/rt BGO-OSL på en uke og se hvor digg det er med 10 fremmed albuer inn i sideflesket. Det er ikke bare primadonnanykker som gjør at folk foretrekker ledig midtsete.. For øvrig har jeg opplevd at purser har begynt å stokke om på folk hvis det er ledige rader lenger bak. To tomler opp for det initiativet!
Jeg og samboeren har separate bookinger til ALC i morgen, jeg er EBG og hun EBS. Jeg har mange flere seter å velge blant, jeg vil anslå at omtrent 80% av de ledige setene ikke er mulig å velge for henne.
Osl-Pmi i mårrest. Totalt 5 pax på 7 hele rader i pluss. Ble en 3 seter på hver. Noen fra go spurte om å komme frem for å legge seg på en ledig 3 seter fikk blankt avslag.
Flytting fra go til plus håndheves merkelig strengt i forhold til håndheving av det meste annet synes jeg. På tur hjem fra ferie nå nylig (CPH-TRD med norsk crew) satt madammen i plus mens vi andre satt i GO. Grunne til dette var ønske om å ha en mer åpen returbillett på henne grunnet jobb. Hun satt på sete D (med E og F ledig) mens jeg og junior satt på raden bak henne i Go. Spurte så CC om 6 åringen kunne sitte litt sammen med mor siden det var ledig. Jeg la med en gang til at det ikke var noe permanent setebytte og såklart ingen servering. Blankt avslag her også. At SAS håndhever noe som helst konsekvent er jo i utgangspunktet bra, nesten imponerende og man burde jo ikke klage, men når det meste ombord håndheves inkonsekvent, hvorfor da nekte 6åringen å sitte litt med mor når det ikke forstyrrer noen. Det imponerte slettes ikke mor.
Det er mye klaging på SAS for at priority boarding ikke håmdheves konsekvent, det er klaging fordi priority taggen på bagasjen åpenbart blir ignorert. Det blir mye "Damned if you don't and damned if you do". Isolert sett i sitt eget tilfelle hadde det vært fint, men så blir det observert av andre, som da kanskje også ønske den perken, om ikke da, så kanskje senere. Jeg skjønner godt at de gjør det, og jeg setter pris på at de er konsekvente. Når det er sagt, for noen år tilbake, så var fruen og jeg med ungene (alle 5) på tur til USA, vi reiste med BA og hadde plassert de små (vel, de var vel fra 13 til 20 den gangen tror jeg) bak gardina mens fruen og jeg reiste standsmessig det som den gang var mellomklassen, dvs CW. Kabinen var ikke mer enn halvfull så det var mye ledig, bl.a. et sete rett i mot oss (CW har seter begge veier som kjent). Etter serveringen var ferdig, kom ungene en etter en og hilste på oss, og satt en fem minutts tid i det setet. Funka helt fint. fru kabinsjefen kom og sa at de ikke måtte bli lenge, men det var ellers greit. Hva praksisen er i BA vet jeg ikke, men flere kabinvarianter har jo en gjestepuff foran setet, bl.a. for at man skal kunne spise middag sammen, jeg vil jo tro at man kan invitere en gjest fra hvilken klasse som helst hvis kabinen er tilrettelagt for en gjest.
Enig med @RoadKing her. Endelig noe SAS er konsekvent på, og jeg mener det er riktig å ikke tillate flytting fremover uansett. Dersom man vil sitte sammen, så får man punge ut for billetten, eller spare penger og sette alle bak. Det er mange grunner til å flytte folk, men jeg mener at det er fint å være konsekvent.