Tilfeldigheter bragte meg til et seminar i Riga på en fredag. Kveldsfly med flag carrier Airbaltic kl 1955 fra OSL kvelden før er jo en genial ide. Ga meg full dag på kontoret i Oslo sentrum, og så et kjapt hopp opp med toget til flyplassen. BT biz gir Premium avdelingen i OSLounge (hvor jeg ville hatt access med Amex anyway), og innkommende fly fra Riga landet 20 minutter før tiden. Boarding well on time, og gate closed 15m før avgangstid. Business class på denne flighten består av 8 fysiske seter, hvorav 3 er blokkert pga alltid ledig nabosete. 2 pax ombord fordelt på de totalt 5 plassene.
Straks jeg fant setet mitt, kom crew med menyen. 100% kvinnelig crew, på denne flighten. Klager ikke, og mange mener jo svært bra ting om generelt utseende på de baltiske damene. Skal ikke kommentere utover å si at de ser veldig kompetente ut Blir tatt imot med hyggelig hilsen, og tilbudt om å ta hele sofaen på 3 seter alene istedet for 2-seteren jeg hadde sjekket inn på. Takket ja, og fikk bulkhead på den andre siden av midtgangen. Grønn er Airbaltic sin farge, og det synes allerede når man setter seg i skinn-sofaen i lyst grått skinn. Ja, Norwegian reklame i bakgrunnen, ikke en ekte person utenfor vinduet
Ja, og apropos menyen. Først et spørsmål om jeg ikke ville ha litt champagne mens vi var på bakken. Aldri opplevd lignende på en short-haul (95 minutter) flight, så det var min unnskyldning for å selvsagt takke ja... Heidsieck Monopole er ingen dyr musserende, men de kommer da fra selveste Champagne regionen og har derfor lov til å bruke navnet.
Men, ja, så var det resten av menyen da. Kom ikke lenger enn til on-gate drink i forrige post. Airbaltic lover en 3 retters meny med varm hovedrett, og det er jo også en ganske ambisiøs lovnad på en så kort flyvning. Menykortet altså utlevert før push-back, og det hele ser veldig greit ut - selv om forhåpninger selvsagt ikke skal skrus altfor høyt på så kort flight.
"We are proud to announce this flight is equipped with Starlink ultra-fast Internet." "It is free for all, and we encourage you to make use of our on board WiFi all the way, while still on ground, in the air, and after landing when we are taxiing to the airport stand". Temmelig kult, synes en geek. Airbaltic, ass! Det har vært noen år siden sist vi møttes. Så da blir det litt live reporting på den korte turen over Sverige og Østersjøen
Drinks menu helt ok også. Alt selvsagt I fri flyt til min eneste medpassasjerer i business, og meg selv. Han andre pax har sovnet før avgang allerede, så det blir bare for meg.....
Helt sinnsykt ambisjonsnivå, det skal de ha hos Airbaltic! Minner igjen om at flighten er scheduled til bare 95 minutter. Men pilot kom på PA og fortalte om strong tail winds og bare 70 min flight time (+ taxiing på begge sider, selvsagt - min kommentar). Ambisjoner, ja: Varm klut, varme nøtter og en personlig beskjed om at maten er i ovnen, og at de ser frem til å servere maten om 10 minutter. Kunne jeg tenke meg noe mer å drikke i mellomtiden? Ja, litt mer champagne da, og vann. Brukte også muligheten til å bestille den franske Cab Sauv'en som følge til hovedretten. En tanke slo meg: Er OneWorld Sapphire og fikk Airbaltic VIP som match for en stund siden (deres høyeste nivå). Ikke umulig at smilene fra crew et er ekstra brede pga statusen. Men servicen generelt er jo uansett planlagt på forhånd.
Nevnte i dagstråd, men ikke her, at maskinen er en A220-300. Flott, liten og agil maskin som opprinnelig ble utviklet hos Bombardier, men for lengst har blitt spist opp av Airbus og gitt navnet A220. Det lave nummeret sier selvsagt endel om at dette er et mindre fly enn A3xx serien. Airbaltic bruker utelukkende dette flyet i hele flåten sin, som eneste flyselskap i verden (av noen størrelse). Maskinen jeg sitter i ble levert som deres A220 nr 50, og er dekorert med akkurat den informasjonen på utsiden. Den ble levert ny i januar 2025, og er sånn sett å regne som helt ny.
Dette er bortimot sykt. Jeg flyr noen hundre legs i året, alltid utenlands og stort sett i Europa business. Samt litt global long haul, alltid business. Er ikke veldig lett imponert ombord, generelt. Men maken til servering og service! Både generelt, men enda mer på en 90m flight. Det er selvsagt ikke mulig å sammenligne epler og pærer, feks ved å vurdere kvaliteten på måltidet opp mot hva man får på en 12 timers flight hvor service og mat er top notch med mange retter og 2 timer brukes bare på food service. Eneste negative jeg kan si, og da leter jeg dypt og lenge, er at kaffe gjerne kunne kommet sammen med den (veldig) søte desserten. Men det gir så lite trekk i poengene at det knapt kan måles EDIT: tilbud om kaffe kom kun 4-5 minutter senere