Del 5, Frankfurt lufthavn og Lufthansa LH404
Vi fortsetter der vi slapp, og finner igjen tråden der hvor reisefølget og jeg tasser ut av bussen og begynner med lendeorientering på en helt ukjent flyplass. Reisefølget er litt mindre reisevant enn meg, og valgte derfor å dilte bak meg og overlot navigeringen til meg.
Første mål, finne en informasjonstavle som kunne fortelle oss hvilken gate vi skulle til. Vi hadde litt stress i kroppen, men ikke veldig, siden vi nå følte at vi hadde nok tid til at vi selv i det minste skulle rekke flyet, selv om vi ikke var helt sikre på at bagasjen vår ville klare det samme. Men for oss nå var det viktigste å finne ut hvilken gate vi skulle på og hvordan vi kom dit. Noen korridorer og trapper senere fant vi en infotavle som kunne fortelle at LH 404 skulle gå fra Z15, og dermed var det bare å følge skiltene i taket, og manøvrere ut fra det.
På veien kom vi oss både gjennom passkontroll som var helt automatisert, det vil si, vi fikset alt selv mens to politifolk satt i bua si og så på oss, før vi ruslet videre, manøvrerte oss gjennom diverse korridorer, med bare en feilnavigering som ble raskt oppdaget, vi rakk å passere Lufthansa senator og first class lounge. Jeg skal innrømme at jeg sendte lange, lengselsfulle blikk mot de to dørene, og la de inn på bucket-lista mi, med et håp om at neste gang.... Dere vet hvordan det er.
Men omsider kom vi fram til gate Z15, og igjen fikk vi oppleve tysk effektivitet. Papirene ble sjekket på prioritert boarding, og vi fikk beskjed om at det var noen få minutter venting før boarding. For vår del spilte det ingen rolle, nå så vi målet i det fjerne, først en stor flymaskin som skulle ta oss over den lille dammen kalt Atlanterhavet, og deretter det endelige målet, New York.
Det tok ikke mange minuttene før boarding startet og vi kunne begi oss inn i LH 404, en Airbus 340-300. Det skal føyes til at min navigering på brua denne gangen var dårlig, så vi endte med å gå inn bak business, men det utgjorde ikke noe problem, det var bare å svinge til venstre og jeg skal innrømme at det var litt artig å ansiktet på reisefølget når vi kom til plassene våre.
Jeg vet ikke hvorfor, men jeg fikk inntrykk av at vårt fly var noen år gammelt. Jeg har kun TAP sitt neo-fly å sammenligne med, og opplevde vel konfigurasjon og seter som litt mer moderne der.
View attachment 95971
View attachment 95970
For de som er interessert i konfigurasjoner og sånt, så tar jeg en kjapp gjennomgang. Business var satt opp med konfigurasjonen 2 -2 -2, og vi hadde setene 4D og 4G, med andre ord satt vi midt i flyet, med en midtgang på hver side, uten egne vinduer. Husk her at jeg i utgangspunktet hadde valgt setene ut fra konfigurasjonen på et annet fly, så slipper dere lure på hvorfor vi satt i midten.
På setet lå det et teppe og en pute til hver av oss. Dette skulle komme godt med litt senere. Stolen var av typen som kunne legges helt flatt, noe jeg skulle utnytte til det fulle noen timer senere. Fjernkontroll til entertainmentsystemet og støydempede hodetelefoner fra AKG samt bordet var å finne i midtkonsollen under et lokk.Det var en lomme for magasiner under skjermen på stolryggen foran oss, samt en liten lomme nede ved gulvet som inneholdt en flaske vann, og et bærenett som også skjulte et par sokker, en tannbørste og en mikrotupe med tannpasta, en bitteliten pose med breath mints, samt en mikro fuktighetskrem og lebepomade fra L'occitane. Det skal også nevnes at denne skuffen ikke lot seg lukke, så den ble stående åpen hele flyturen, noe som igjen forsterket inntrykket av at det ikke var et helt nytt fly vi satt i.
View attachment 95973
View attachment 95972
Betjeningspanelet for setet var ganske selvforklarende, og jeg syns det var litt fasinerende at man faktisk kunne styre hvor hardt setet skulle være. De fleste innstillingene ble kjapt testet, så et lå ann til en god flight. Det gjorde heller ingen ting når flyverten kom med et brett med vann, juice eller bobler, hva tror dere vi tok? Joda, vi fortsatte på boblene vi. Og vi er fortsatt pre-flight, ikke glem det.
View attachment 95974
Men dette blir liksom aldri feil, eller hva mener dere folkens? Vi koste oss med litt bobler mens boarding for resten av flyet pågikk, og det ble litt forsinket avgang mens bakkemannskapet lastet inn diverse kofferter og annet som skulle med flyet over dammen til JFK.
Jeg benyttet anledningen til å sjekke entertainmentsystemet ombord, det var helt ok, uten at jeg fant det nevneverdig imponerende. Skjermen var til sammenligning med den jeg hadde hos TAP både liten og med dårligere oppløsning, men uten at jeg visste det da, så skulle ikke det få så stor betydning for meg.
Men omsider ble glassene samlet inn, og avgang annonsert, og jeg tenkte at nå er vi endelig på vei, dette går endelig veien og turen vår blir noe av. Glad og fornøyd følte jeg at Murphy hadde blitt igjen i Brussel og så fram til å se en film, kose meg med god mat og drikke og bare nyte turen. Dog, så enkelt ble det selvfølgelig ikke.
Vi kom oss opp i luften uten noen form for dramatikk og omsider hadde vi fått satt kursen mot målet, nemlig New York. Kort tid etter avgang fikk vi utlevert menyen og startet på vurderingen av hva vi ville spise. Menyen vi fikk utlevert var som følger....
View attachment 95976
View attachment 95977
View attachment 95978
View attachment 95979
View attachment 95980
Etter litt mer bobler mens vi tenkte oss om, gikk reisefølget for Biffsalaten og kyllingbryst, mens jeg gikk for biffsalat og Canneloni. Serveringen startet kort tid etterpå, og Murphy så igjen sitt snitt til å spille meg et siste puss. Etter ca 7 timer søvn siste 48+ timene, kjente jeg at kroppen ikke fungerte som den skulle, og det ble en kamp å klare å spise mesteparten av forretten. Kroppen ga tydelige signaler på at nå var nok nok, og for å gjøre en lang historie kort, så endte det med at jeg måtte utsette hovedretten, finne fram dyne, pute og ørepropper, og ta en date med Ole lukkøye. Det tok ikke mange sekundene fra hodet traff puta til undertegnede var godt inne i la-la-land og ble der såpass lenge at reisefølget måtte vekke meg så jeg rakk å få i meg den lille retten som ble servert før landing.
Beklageligvis var bevisstheten såpass lite til stede at det hverken finnes noen bilder eller hukommlse av hvordand det smakte, så beklager folkens. Min anmeldelse av Lufthansa sitt businessprodukt får heller komme på et senere tidspunkt. Og tro meg når jeg sier at den som er mest skuffet over det, er meg selv. Men med litt mat og to cola i magen var vi klar for å lande i New York, etter at kapteinen ble styrt både mot vest, øst, sør og deretter endelig mot nord og riktig rullebane.
Omtrent på rute landet vi på JFK og fikk en av de lengste takse-turene jeg har vært med på. Jeg tror vi omtrent takset hele flyplassen rundt, før vi til slutt måtte taues inn til gate, og omsider var vi framme i NYC.
Det var ikke akkurat effektiv tilkobling av brua, men den var da omsider på plass og vi fikk startet på en gang-maraton på JFK, hvor alle ville først fram til pass og grensekontrollen. Hvorfor var lett å forstå når vi kom fram, fordi det var bare 3 skranker som var betjet. Igjen var vi glade for privilegiet det var å gå først av flyet, for køen bak oss ble raskt fyllt opp. Ventetiden ble brukt til å studere de forskjellige betjentene som tok i mot folk, og igjen vant vi litt i agentruletten, og fikk en hyggelig voksen betjent som vekslet mellom å stille spørsmål, drikke kaffe, ta bilde og fingeravtrykk, spise litt donut og småprate med oss, før vi ble ønsket velkommen til USA og fikk med oss "enjoy your holliday" før vi ruslet mot bagasjebåndet. Min følelse av at nå var Murphy igjen ferdig med oss, og vi slapp ned skuldrene mens vi ventet på bagasjen.
Og når båndet omsider startet opp, var det tydeligvis noen som syntes at vi hadde hatt nok trøbbel for i dag, for første koffert på bagasjebåndet var reisefølget sin, og den tredje var min. De ble kjapt plukket opp, vi gikk rett gjennom customs, og gikk rett til taxi-køen, som var ikke-eksisterende, 10 sekunder venting og vi ble henvist til en taxi, fikk bagasjen på plass og gitt vår adresse, og dermed startet det som best kan beskrives som et formel 1-løp.
Jeg tror vår taxisjåfør av antatt indisk opprinnelse trente på å bli get-away-driver for noen ordentlig rampete menn, siden han kjørte 70 mph i 40-sonen, hadde noen frekke feltskifter, kort avstand til forankjørende, aktiv bruk av veiskulder og teknikken med å klippe alle mulige hjørner og kryss. Det skal mye til at jeg blir dårlig i bil, men denne karen klarte det nesten. Så vi var ganske lykkelige når vi omsider hadde nådd hotellet vårt, og åpnet døren til bilen, fordi i tillegg til å kjøre som om han hadde stjålet både bil og bensin, stod varmeapparatet på ekvator-varme, så når den kjølige kveldsluften kom inn i bilen, slapp vi et lettelsens sukk. Betalingstermninalen i bilen var av det vanskelige slaget, så det måtte pøves tre forskjellige kort før vi omsider fikk betalt og kom oss inn på hotellet.
Så ja folkens, vi kom oss til New York, noen timer forsinket, men omsider trygt framme. Så nå er mitt spørsmål til dere: Skal jeg fortsette skriveriene for å fortelle om alt vi har gjort her i NYC, inkludert mitt håp om et besøk på United Polaris lounge på Newark på vei hjem, eller er dere lei av meg nå?
Vis alt...