Mini-guide: Hvordan få mest ut av en flybillett. Priser, bookingklasser og regler.

Tråd i 'Bonushjelp' startet av Are, 14. aug 2016.

  1. Travellingalf

    Travellingalf Ut på tur - aldri sur InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    5,685
    Likes mottatt:
    10,234
    Bonuspoeng:
    293
    Kjempebra innsats @Are ! Dette blir ett oppslagsverk vel verdt å beholde for fremtiden for min del i alle fall.
    Ett lite tips til oss som noen ganger (eller ofte) sliter med å huske flyplasskoder (som OSL, ARN etc.) og hvilke flyplasser/byer de står for, så kan man her inne på InisdeFlyer markere selve koden og få opp ett kjekt lite vindu som forklarer hva koden betyr. Har lagt ved ett eksempel. Spesielt for de som er nye innen dette "gamet" kan dette være en kjekk liten funksjon som ikke alle vet om.

    IF.JPG

    Personlig så kunne jeg godt ha tenkt meg den samme funksjonen også for flyselskap-kodene (SK, LH etc.)
     
    geddi, alfrednobel, Xflipper and 4 others like this.
  2. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    14,186
    Likes mottatt:
    869,726
    Bonuspoeng:
    293
    God bedring alle ....
    Neste gang skal jeg prøve dette og da får min kone enda en bekreftelse på at jeg er sprø ...
     
    Insomnia4u and Travellingalf like this.
  3. Hilde

    Hilde Nytt Medlem

    Innlegg:
    39
    Likes mottatt:
    61
    Bonuspoeng:
    18
    Er det så sprøtt å ville sikre seg flybilletter til en billigst mulig penge, og muligens i en bedre klasse en bak i fjøset? ;)
     
    Oggiwara1 liker dette
  4. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,340
    Likes mottatt:
    19,549
    Bonuspoeng:
    293
    Så absolutt ikke.
    Men spesialistkompetanse ansees ofte som ekstremisme. En annen ting er vel at ikke alle skal vite om slikt, da blir det vanskeligere å få til :)
     
    Vaskehanske, Insomnia4u and Hilde like this.
  5. alfrednobel

    alfrednobel Medlem

    Innlegg:
    221
    Likes mottatt:
    247
    Bonuspoeng:
    43
    Gjelder dette bare på pc/mac? Får det ikke til på iphone..
     
  6. MadsVaHa

    MadsVaHa Veteran

    Innlegg:
    2,508
    Likes mottatt:
    5,541
    Bonuspoeng:
    183
    Mener det kun gjelder for pc. Har ikke fått det til på mobil.
     
  7. Henrik

    Henrik Hellas-sympatisør

    Innlegg:
    2,133
    Likes mottatt:
    7,770
    Bonuspoeng:
    183
    På telefon Googler jeg bare "airport:GRU", akkurat sånn. Fungerer knall på Google, inkl. Maps (hvor jeg bruker det desidert mest). Litt mer arbeid kanskje, men bombesikker løsning.
     
    Travellingalf liker dette
  8. olekvi

    olekvi Aktivt Medlem

    Innlegg:
    418
    Likes mottatt:
    540
    Bonuspoeng:
    93
    Hei, takk for mye god informasjon.

    Det store spørsmålet jeg sitter igjen med er: Hvordan bestilles en slik tur?
    (Det tenkte) Utgangspunktet er en "billigbillett" HEL-HNL, men er det denne som bestilles også spesifiseres det at man skal innom alle nevnte flyplasser, eller hvordan foregår dette? (jeg tror jeg hang med i tankemåten helt fram dit :)
     
  9. Upsaker

    Upsaker Fastboende

    Innlegg:
    7,759
    Likes mottatt:
    21,957
    Bonuspoeng:
    293
    Min HEL-HNL ble bestilt på united.com hvor vi hadde alle muligheter for å tilpasse den som vi ville.
     
    olekvi liker dette
  10. olekvi

    olekvi Aktivt Medlem

    Innlegg:
    418
    Likes mottatt:
    540
    Bonuspoeng:
    93
    Takk; Bruker du "Multicity" til dette, eller er det noen andre gode triks?

    Må si jeg likte oversikten som United gir meg bedre enn det meste annet jeg har sett, forøvrig!
     
  11. Upsaker

    Upsaker Fastboende

    Innlegg:
    7,759
    Likes mottatt:
    21,957
    Bonuspoeng:
    293
    Søkte HEL-HNL og fikk opp alle alternativene, men da visste jeg på forhånd at det var den ruten som var feilpriset og lå ut på united.com
     
  12. Ursa

    Ursa Bonusnisse

    Innlegg:
    315
    Likes mottatt:
    1,416
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg har prøvd meg MANGE ganger på å få til ExpertFlyer, men først NÅ skjønte jeg "the hype". Man må liksom ha:
    • veldig tydelig destinasjon
    • ordne seg fri og tillatelse i rett tidspunkt
    • og så ikke minst ELSKE BONUSPOENG :D :D :D
    Jævlig bra Are, tusen takk.
    NB: det er IKKE mulig å bruke gratis-utgaven av ExpertFlyer på denne måten. Du er nødt å oppgradere til Pro, og så logge inn på nytt. Dette forårsaket MYE frustrasjon før jeg skjønte :p
     
    Last edited: 25. mars 2017
    drsyk, Petter B-C and Are like this.
  13. Gullars

    Gullars Veteran

    Innlegg:
    3,099
    Likes mottatt:
    4,824
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg har bestilt en tur til Salzburg med Austrian i høst, via Wien. Altså fire segmenter, der alle er på bookingklasse K. Ble bestilt gjennom Kayak/Ticket før jeg lærte meg alt om bonuspoeng, viatrumf osv. Men billig tur da :)

    Jeg finner imidlertid ingenting om bookingklasse K her: https://www.flysas.com/en/eurobonus/earn-points/airlines/austrian_airlines/

    Betyr det at jeg ikke tjener opp noen poeng? Hva med telling av turer? Sikter meg mot EBG den sesongen, og det ville vært fint med 4 tellende turer selv om jeg ikke får poeng.
     
  14. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,340
    Likes mottatt:
    19,549
    Bonuspoeng:
    293
    Står de ikke der så får du ikke poeng.

    Tellende segment får du kun ved å fly selskap som tilhører Eurobonus, i dag SAS og Widerøe.
     
  15. Gullars

    Gullars Veteran

    Innlegg:
    3,099
    Likes mottatt:
    4,824
    Bonuspoeng:
    113
    Æsj, det var jo kjipt. Trodde alt i Star Alliance ga tellende segment jeg, men da bør jeg jo være varsom før planlagt LH-tur i fire segment til Milano bookes i høst da...

    Går det an å gjøre noen smarte justeringer rundt Salzburg-turen min som gjør den tellende, enten på poeng eller segment?
     
  16. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,340
    Likes mottatt:
    19,549
    Bonuspoeng:
    293
    LH-reiser kan jo ofte bookes codeshare med SAS på første strekke, så får du segment.
    På Austrian må du eventuelt by på oppgradering så du havner i business (P), da blir det i alle fall noen poeng.
     
  17. Gullars

    Gullars Veteran

    Innlegg:
    3,099
    Likes mottatt:
    4,824
    Bonuspoeng:
    113
    Hvis det er en LH-reise på fire segmenter med codeshare på OSL-FRA og FRA-OSL, vil jeg da få godkjent alle fire eller kun to segmenter?

    Får undersøke muligheten for oppgradering av Austrian til business, men frykter at vinningen går opp i spinningen...
     
  18. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,340
    Likes mottatt:
    19,549
    Bonuspoeng:
    293
    Kun to.
    Du får segment på de flights som har SAS-logo malt på siden av flyet. ;)
     
  19. Gullars

    Gullars Veteran

    Innlegg:
    3,099
    Likes mottatt:
    4,824
    Bonuspoeng:
    113
    Ok. Trikset blir altså å forsøke å holde seg til SAS innad i Europa.

    Minimumsbudet for å oppgradere en passasjer på Austrian er 100 euro, så det vil koste minimum 800 euro å oppgradere meg og fruen til Business tur/retur. Det er det vel strengt tatt ikke verdt, så får heller intensivere EBG-innsatsen på andre områder ;)
     
  20. Edvard

    Edvard 一期一会

    Innlegg:
    4,174
    Likes mottatt:
    11,213
    Bonuspoeng:
    183
    Bare ikke bli lurt om det er Star Alliance Livery. :)

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    drsyk, Ursa, DanH and 6 others like this.

Del denne siden