Jeg hadde en hjemreise i mai som brøt med MCT pga. rescheduling. Det gikk greit for min del, men for å få sjekket inn gjennomgående måtte jeg signere en waiver på flyplassen i Osaka om at flyselskapet (EVA) ikke var ansvarlige for å få meg hjem til Oslo dersom jeg misset transfer i Paris. Så ville i det minste ringt inn til SAS og fått en bekreftelse på at alt er OK.
Det har du rett i. Så ikke nøye nok på unntakene Flaks at det er NH videre. Motsatt, med NH inn og TG ut hadde det ikke gått.
Er vel bare transit-security og gange fra ene flyet til det andre. Gjetter kanskje 20 min totalt? Det har aldri vært mange folk der de gangene jeg har vært der.
Generell MCT virker å være 3,5 timer, med noe variasjon basert på flyselskap og domestic/international. Hvilken reiserute ser du på?
@sunshine Har gjort dette masse og det varierer eindel på så bra du treff transit bussen og litt trafikk. Hadde sagt minst 4t.
Prøver å optimalisere en rute for en kollega. Innkommende til Haneda kl 0645 og avreise fra Narita kl 1110. Er den innafor?
Kan noen forklare meg hvorfor denne er ok: …mens AC1036 og videre med OS94 til VIE 5 min senere ikke er lovlig?
Det er litt merkelig. Så vidt jeg kan se burde ingen vært lovlige. Med AC incoming og UA/OS outgoing international-international er MCT for begge 1.30. Det er ikke noe unntak, bortsett fra at OS-UA og UA-OS har MCT 1.25. Men her er det vel bare 45-50 min? Det er heller ikke noen generell blokkering for kombo AC-OS.
Hvis du er innafor MCT og du havner i en så lang passkontroll at du mister flyet, som sjedde i linket artikkel. Kan passasjeren regne det som ett grunnlag for kompensasjon om flyselskapet ikke greier å fikse en annkomst innenfor det gitte vinduet som EU261/04 paragrafen statuerer da MCT praksisen til flyselskapet var for kort i forhold til realitetene?
Mest sannsynlig nei. Det er utenfor flyselskapets kontroll. Du får neppe dekket det med innhenting av reiserute fra forsikringen heller. Det er Avinor som er ansvarlig for flyplassen og Øst politidistrikt som har ansvar for passkontroll. Man kan jo prøve å få kompensasjon derfra Det eneste halmstrået er i så fall en typisk formulering i reiseforsikring om at "Teknisk feil omfatter transportmiddelet samt systemer og infrastruktur som er nødvendig for trafikkavvikling", men dette gjelder ved forsinket avgang. Det er en artikkel om tilsvarende problemstilling her, men fint om noen har noen konkrete rettsavgjørelser å vise til når det er teknisk feil på utstyr i passkontroll/sikkerhetskontroll.
YVR har US Preclearance, så AC-UA blir en Domestic-International connection. Litt uklart om AC-OS også dekkes av domestic MCT, men OS tillater uansett ikke forbindelser på under 1 time: Results from https://www.ExpertFlyer.com Code: Minimum Connect Times: Connecting at IAD Incoming airline AC Outgoing airline UA Flight type Domestic to International STANDARD.D/D...D/I...I/D...I/I. ONLINE .45 .45 1.30 1.30 OFFLINE .45 .45 1.30 1.30 ** OR * ARE ALL AC-UA DI .45 COUNTRY CA - ALL 06MAY14 - INF Code: Minimum Connect Times: Connecting at IAD Incoming airline AC Outgoing airline OS Flight type Domestic to International STANDARD.D/D...D/I...I/D...I/I. ONLINE .45 .45 1.30 1.30 OFFLINE .45 .45 1.30 1.30 ** OR * ARE ALL **-OS DI 1.00
Ser EVA har endret i tidtabellene sine og jeg har 1time i Wien (VIE) til å komme meg fra non Schengen til Schengen. Regner med det går greit.
Går bra det, de krympet min avgang til 40 minutter og da hadde jeg hjertet i halsen, men det tok bare 25 minutter å komme meg fra gate til gate og inn på flyet så hadde 15 minutters margin selv da