Hei, da vi bestilte en reise til New Zealand stod det at vi ville få x antall eurobonuspoeng. I ettertid har vi fått vesentlig mindre eurobonuspoeng. Vi har sendt flere henvendelser til sas, men vi får kun et statisk svar at vi har fått eurobonus i henhold til eurobonusvilkårene. (Vi har også lagt ved bilde av bestilling der det stod at x antall eurobonuspoeng ville bli opptjent for reisen). Er det noen som har opplevd tidligere å ha fått mindre poeng enn det som stod på Sas sine nettsider? Hva har dere gjort? Forbrukerrådet er ikke behjelpelig i saken: "Forbrukerrådet kan bare gi råd og veiledning i saker som gjelder forbrukertvister der det er gjort et kjøp. Bonuspoeng kan ikke kan anses som kjøp av en vare eller tjeneste, men kjøp av valuta eller betalingsmiddel for å kunne kjøpe andre varer/tjenester. På bakgrunn av dette kan saken ikke Forbrukerrådet behandle disse klagesakene eller gi individuelle råd" Lars
Når ein kjøper ei flyreise, og du velger å kjøpe denne på ei side på grunnlag av at du veit du får eit vist antall bonuspoeng, så har vel ikkje SAS oppfylt sin del av kjøpskontrakta. Dette var ein forventing og det kan også vera ein forutsetning/utløsende faktor for det spesifikke kjøpet, og det er ikkje eit kjøp av bonuspoeng. Eg er usikker på om transportklagenemda tek i det, men du kan føre saka for forliksrådet i fyrste omgang. Det hadde vore interessant å sett på ein dom på verdien av statusgjevande poeng og ein dommers vurdering av dette Du får nok ekspertvitner her... Edit: Men eg trur du har ein veg å gå, og det kan vera SAS har dekka seg i sine vilkår
Diverre er det slik at Eurobonus-kalkulatoren på SAS-sidene ikkje er heilt god. Så fort reisa skjer med Star Alliance-partnarar er det, slik eg har opplevd det, ikkje uvanleg at feil poengsum for opptening blir vist. Vanlegvis brukar eg å dobbeltsjekka med SAS (anten per telefon, chat eller e-post) kor mange poeng eg får for ei reise som eg har bestilt innan 24-timarsfristen for fri avbestilling går ut. Med code-share og slike ting er det mange fallgruver, diverre. Dette hjelper sjølvsagt ikkje deg no... Andre har kanskje noko meir nevenyttig på lager?
Update fra forbrukerrådet: "Ditt spørsmål var om du hadde krav på x eurobonuspoeng for reisen du hadde bestilt. Forutsetningen for at vi skal kunne gi råd i en sak, er at det foreligger en forbrukersak der det foreligger en salgsavtale som forbrukeren betaler en pris for. Din sak dreier seg om uenighet om bonuspoengene i forbindelse med kjøp av billettene. Slike saker anses ikke som forbrukersaker fordi bonuspoengene deles ut «gratis» av flyselskapet ut i fra den aktuelle reisen. Du har således ikke betalt for bonuspoengene i lovens forstand"
Var reisen kun med SAS eller involverte den andre flyselskaper på deler av reisen? Tok du skjermbilde idet du gjorde den opprinnelige bestillingen, eller er skjermbilde fra at du har prøvd å gjenskape en identisk bestilling?
Hei, det er skjermbilde/bilde av skjerm fra den opprinnelige bestillingen. Involverte også Singapore Airlines (OSL-AUK). Sas - OSL - LHR SQ - LR - SIN SQ - SIN -AKL Lars
Og jeg tviler på SQ flyr til AUK som ligger i Alaska. AKL derimot, flyr SQ til. Kan ikke du vise oss hvilke bookingklasser har du både tur og retur?
Svakt av Sas å vise feil poengsum, de burde heller latt være å vise noe for partner flyvninger om de ikke klarer å vise riktig sum.
Tipper trådstarter har funnet samme reise som @Laban76 gjorde i denne tråden. sas.no viste at man kunne få drøye 37.000 poeng for å fly OSL-LHR-SIN-AKL t/r i økonomi for 11.200 kr med den opptjeningen. Den samme turen kan bookes i dag, men nå har SAS vært smarte nok til å fjerne den feilaktige opptjeningen på nettsidene sine.
Jeg booket for en tid tilbake en reise som på bestillingssiden til SAS var oppgitt med 31 200 EuroBonus-poeng i klasse Z. Deler av reisen var codeshare med SQ. Noen uker etter reisen godskrives 24 400 poeng, og jeg får etter mye om og men beskjed om at codeshare-flyvningene er mappet til klasse D hos SQ som gir 150 % opptjening – ikke 200 % som jeg forventet ut fra det konkrete antall poeng billettene ble markedsført med på bestillingssidene. Ved klage viser SAS til at utdelingen av poeng er gjort i henhold til EuroBonus-vilkårene, jeg antar de i mitt tilfelle sikter til lotto-klausulen i punkt 2.3 tredje punktum hva angår poengopptjening ved codeshare. Spørsmål om årsak til konkret, villedende informasjon om poengopptjening på bestillingssiden besvares ikke. Har lært leksen om å aldri bestille codeshare-billetter i Star Alliance. Blir imidlertid mektig irritert over robotsvarene, og helt tydelige brudd på markedsføringsloven § 6–8. Er det noen som vet om SAS har en historikk med villedende informasjon om poengopptjening?
Innlegget var eksempelet, men for å prøve å omskrive i fortellerform med tenkt eksempel og runde tall: Du kjøper en enveisbillett i Business Class på sas.no som flys av en av deres codeshare-partnere til en destinasjon 5 000 miles unna. SAS opplyser på bestillingssiden at denne flyvningen vil gi deg 10 000 EuroBonus-poeng (200 % opptjening). Etter reisen mottar du 5 000 EuroBonus-poeng. Når du tar kontakt med SAS EuroBonus for å klage, får du beskjed om at flyvningen havnet i en booking-klasse med 100 % opptjening. Du klager på at SAS på tidpsunktet du kjøpte billetten opplyste om at billetten ville gi 10 000 poeng. SAS viser til medlemsavtalen for EuroBonus, og adresserer ikke engang spørsmålet om hvorfor det ble gitt feil informasjon da du bestilte billetten.
Takk! Jeg gjorde åpenbart en for dårlig søkejobb på forumet før jeg postet, men mistenkte sterkt at jeg ikke var den eneste med denne erfaringen. Om flere har opplevd det samme, og ikke har kommet noen vei med klage, send meg gjerne en melding.
Eventuelt skriv om en tilsvarende opplevelse og eventuell løsning i denne tråden. Da kan flere en 2 pers lese og lære.
Absolutt! Andre som har opplevd det samme, ikke ønsker å legge ut om det på forumet, og eventuelt vurderer felles sak må imidlertid gjerne sende meg en direktemelding. Kan godt være at det hele bunner i en teknisk feil i et begrenset tidsrom, og at ikke mange har opplevd det samme. SAS svarer ikke på dette spørsmålet i min klage.
Jeg har noe tilsvarende hvor jeg booket codeshare Thai Airways hvor det ble opplyst en bookingklasse som skulle gi 100% opptjening. Denne kostet 2000 mer enn rimeligste billett fra thai Airways som ikke skulle gi opptjening. Opptjeningen var eneste grunn til at jeg bestilte for å sikre gull, men tilbakemeldingen var at jeg ikke fikk bookingklassen som jeg hadde bestilt. Jeg godtok ikke avslaget og har tatt det videre og venter på avgjørelse i nemnda.
Jeg tror ikke det er en ulempe om det er flere som tar saken så de ser at dette er en gjentakende problem.