Momsrefusjon med mellomlanding (innenfor EU) på hjemreisen?

Tråd i 'InsideFlyer Lounge' startet av TRD_Lars, 03. sept 2019.

  1. TRD_Lars

    TRD_Lars Medlem

    Innlegg:
    151
    Likes mottatt:
    81
    Bonuspoeng:
    28
    Jeg skal til Milano en tur med jobben, og har blitt bedt om å kjøpe med noe dyre greier hjem. Det som kanskje forkludrer saken litt er at hjemreisen går via København. Er det noen som vet hvordan dette fungerer? Skal jeg få ordnet med momsen på MXP eller er jeg nødt til å ordne det på CPH? Teknisk sett forlater jeg vel ikke EU før jeg forlater Danmark?
     
  2. kosvines

    kosvines Senior Medlem

    Innlegg:
    719
    Likes mottatt:
    529
    Bonuspoeng:
    93
    Fikser det fint i Milano. Det er ikke avhengig av mellomlandinger.
     
    TRD_Lars liker dette
  3. CrotchRocket

    CrotchRocket Fernweh...

    Innlegg:
    1,442
    Likes mottatt:
    8,824
    Bonuspoeng:
    183
    Det er en sannhet med modifikasjoner. Du kan være heldig og møte en toller som gir deg stempel allerede på MXP, men som du sier, det er på CPH du må få det, da det er der du forlater EU.

    Jeg har vært i samme situasjon mange ganger, dog ikke på MXP, og tollere har sagt plent nei, og bedt meg fikse på CPH.

    Det tar ikke lang tid på CPH, men du må «ut». Ta til venstre akkurat der du kommer ut av tollområdet, så finner du stempelmannen. Deretter opp, og gjennom fast track.
     
    TRD_Lars liker dette
  4. Arvid1410

    Arvid1410 Veteran

    Innlegg:
    1,531
    Likes mottatt:
    6,716
    Bonuspoeng:
    183
    Min forståelse er også at du skal gjøre dette på det stedet der du forlater EU, dvs. i dette tilfellet CPH. Og så er det mulig at det finnes en og annen velvillig toller som vil la deg gjøre det på MXP, så da er det vel opp til deg om du gidder å forsøke...
     
    TRD_Lars liker dette
  5. trygveat

    trygveat Veteran

    Innlegg:
    2,949
    Likes mottatt:
    5,748
    Bonuspoeng:
    183
    TRD_Lars liker dette
  6. TRD_Lars

    TRD_Lars Medlem

    Innlegg:
    151
    Likes mottatt:
    81
    Bonuspoeng:
    28
    Problemet er at jeg bare har 40 min i CPH, det er litt knapp tid til å skulle gå ut av sikker sone for å styre med fortolling. Lite optimalt. Jeg kan jo forsøke å spille på at jeg skal sende varene i innsekket bagasje på MXP, selv om jeg egentlig ønsker å bære varene selv.

    Kan jo så klart drøye handelen til en gang i fremtiden hvor jeg flyr direktefly til norge, bare for å være på den sikre siden, men det burde jo egentlig være unødvendig.
     
  7. TRD_Lars

    TRD_Lars Medlem

    Innlegg:
    151
    Likes mottatt:
    81
    Bonuspoeng:
    28
  8. CrotchRocket

    CrotchRocket Fernweh...

    Innlegg:
    1,442
    Likes mottatt:
    8,824
    Bonuspoeng:
    183
    Tollere på CPH har aldri etterspurt noe sånt de gangene jeg har vært der.

    40min er litt i grenseland, men doable med fast track
     
  9. Jorge

    Jorge Veteran

    Innlegg:
    4,639
    Likes mottatt:
    6,636
    Bonuspoeng:
    183
  10. TRD_Lars

    TRD_Lars Medlem

    Innlegg:
    151
    Likes mottatt:
    81
    Bonuspoeng:
    28
    Godt poeng, er EBG og har sikkert fast track i CPH om jeg vil gå ut. Får ha det som backup-plan hvis det ikke ordner seg i Malpensa.
     

Del denne siden