Min EB-periode er 1/7 - 30/6. Jeg oppgraderte akkurat til Amex Elite og har mottatt 20.000 statuspoeng. Vil disse "forsvinne" når ny periode starter 1/7? Og så får jeg ikke nye før om 1 år? Har jeg "driti på draget" ang. når jeg mottar disse poengene? Kan jeg løse det på noe vis?
beklager men tror det er akkurat som du sier. statuspoeng gjelder bare innen nåværende opptjeningsperiode.
Du vil få poengene til samme tid neste år. Ikke noe problem hvis du skal fortsette å ha kortet, men såklart et problem hvis du har tenkt å nedgradere/si opp kortet.
Første gang jeg har Elite. Men hvis det er slik at poengene mottas på samme tidspunkt hver år og de "nulles" ved hver ny periode vil jeg ikke ha noen statuspoeng fra Amex Elite fra 1/7 til ca. 30/4 ... ??
Det stemmer, så det lønner seg å time bestilling av Elite om man er avhengig av poengene for å klatre til neste nivå. Skal man bare opprettholde status er det derimot ikke så nøye når i perioden disse utbetales.
Det stemmer, så hvis du trenger de for å oppnå status er det bare å kaste seg ut på en innelands MR nå i Mai/Juni
Du har jo opptjening til status i 12 måneder - og en gang i året får du statuspoeng fra Amex. Dvs. hvis du skal beholde kortet er ikke det noe problem.
Både ja og nei. De 20.000 jeg har mottatt nå hjelper meg ikke over grensen for 45.000 og Gull. Og jeg skal neppe fly noe før ny periode begynner 1/7 og dermed starter jeg på 0 igjen da. Og så vil jeg ikke motta nye 20.000 før ca. 30/4, altså 10 måneder inn i ny periode..
Skjønner: Dvs. du har ikke gullkort p.t. og vil tidligst mulig opp på gull.... da gir det jo mening at de 20000 bør komme tidlig i perioden. Hvis man bare skal "vedlikeholde" gullstatus så spiller tidspunktet ingen rolle.
Den beste "fixen" på dette må vel være å ta en MR eller to nå som du får 4X statuspoeng, har du SAS MC trenger du da "kun" fly inn 13 000 poeng i tillegg. Det vil også gjøre det lettere å opprettholde statusen, når du skal ut å fly neste periode iom. at du får 25% gullbonus, bade status og ekstrapoeng(som har en verdi utenom status også)
Tipser også om Dnb Saga/pb som gir 10K status poeng opptil 2 ganger ved mc forbruk over 100K. Kanskje dette er løsningen for vippe deg til gull?
Spørsmålet er vel om du kommer til å tjene opp de resterende 25.000 poengene du behøver for EBG tidlig i perioden. Om du uansett ikke tjener opp resten av poengene du trenger, så spiller det vel ingen rolle om Amex poengene kommer 10 måneder inn i perioden?