MR til London 11 Dec 2021

Tråd i 'Reisebrev' startet av Klubba, 11. des 2021.

  1. Klubba

    Klubba Nytt Medlem

    Innlegg:
    38
    Likes mottatt:
    133
    Bonuspoeng:
    33
    Det är många som har olika reise spörsmål så här kommer lite info och tipps, på Svorsk, om hur det är att resa i mitten av december 2021.

    Jag har flera reiser i Januari som sikkrer både gull og diamond men jeg er meget skeptisk til at de reiserna blir av så för at sikkre 7e året mot lifetime gold så tar jeg idag en MR til London. Bokade turen dagen före Omicron basunerades ut i hela världen.


    Det hele börjar ett par dager tidigare. Har varit i Stockholm på jobb, flög hjem til Oslo i torsdags. Har hört Mange Spännande historier med testning ved ankomst til OSL.

    Ved ankomst blir du mött av en stor skylt som säger noe liknande som ”det er din plikt at covid teste deg innom 24h etter ankomst fra utlandet”. Ovanför den Lange trappen ned til taxfree har dem en liten teststajon for dem som skall vidare i Norge. Det såg icke ut at vara Lang kö där kl 17.00 en torsdag.


    Når vi landet väntade jag på mitt bagasje medans kollegan gick vidare til ”ankomst testning”. Får sa en telefon av kollegan som egentlig bare säger ”oh shit, vi blir här hela kvelden.” Laaang kö for testning alltså.
    Efter tollen blir du guidet vidare till teststationen.
    Jeg hade Booket et Pcr test i Asker fredag morgen å jag nevner til den förste vakten (ung student) utenfor toll-Exit om jag kan dra hjem siden jag har booket tid imorgon. -Svar nej, jeg må ta hurtig test på OSL.
    Går 20m längre fram där det står 5st vakter. Spör snällt en av vakterna om det är ok att ta min PCR test imorgon tidligt istället för at stå här halva natten. ” Hun svarer, det borde gå men jag skall kontrollera med min kollega”. Han gir tommeltott opp, jag får gå vidare til P10 å hoppa in i bilen. För kollegan så gick det fortare än vad han trodde det skulle ta: 1h30min fra kö start til han var ute.

    Asker kommune har löst covid 19 testning meget bra syns jag. Det Finns alltid tider tilgjengelig å svar på proven har jag alltid fått samme kveld. Med en 5åring i barnehagen så har jag nått diamond status ved Asker test stasjon ;) fredag morgen, ingen kö ved test stasjonen i asker.
    Denna fredag kveld fick jag icke et svar…

    Lördag morgen, London med Sk805 å hjem en timme senare med Sk 806.
    Min 5årige analoge väckarklocka har aldrig i sitt liv sovit sovit längre än til 07.30. Idag väckte hun ikke meg för 08.30! Gjör en hurtigtest hjemme, just in case.
    Har planerat att ta et par pils under dagen så jag velger flygtoget som transport til OSL. Liker forsikkringen dem har at ifall du missar ditt fly pga flytoget, så ordnar den en ny reise.

    Ikke så mye folk på OSL idag. Under 5 min kö i security check.
    Jag hade tänkt at slappe i loungen å ta meg et par pilsner, så blev det ikke denna morgen.
    Jeg kunde ikke checka in via appen eller automaterna ved flygplatsen. Går til SAS service desk som ikke kan hjälpte meg uten jeg blir sent til SAS desk nr 2. Kommer dit, förklarar at bara skal vara 1h på LHR. Dama bak desken spör hvorfor i all verlden vill nån gjöra så? Jeg vill bara sponsra SAS med pengar blev mitt svar. Hun blev glad.

    Att bara hänga airside på LHR kräver inget passenger location form eller booket covid test i UK. Dette måste damen checke så hun ringer å får straks svar: ” Det går, bra uten disse men jag må se ditt Covid test” säger hun. Jag har ikke et covid test. Dette har jag missat når jag checkade inreise kraven i måndags. 55min til flyget skall gå, 25min til incheck stänger.


    Bakom skranken är Dr Droppin. Löper dit, 7 min i kö. Alldeles för Mange som har alt för mye tid tillgjengelig. Til UK holder det med Antigen hurtigtest. Jeg Smilet bak masken å förklarar situasjonen, får en fast track å en rask pinne upp i var näsa. Svaret å ”good to travel” bevis kommer på 10min og 1195kr.
    Bra jobbat DrDroppin!
    1min efter jag fick svar fra DrDroppin fick jag svar på gårdagens PCR test…

    Löper vidare til SAS gull check in där det nå er kö. Spör damen som slussar in en i kön om hun kan hjälpte meg. Ja men har du passenger location papir? -nei, jeg trenger ikke det säger jag höfligt. Med 3min til gode checkar jag in på SAS appen ( som förövrigt ikke virkede i Torsdags.)

    Ingen kö i fast track som nå er åpen. 25min til flyet tar av fra gate F18, bak passkontrollen. Räcker en snabbis in i gullstua för at smöra en baguette. Gullstue porten var åpen för allé idag.

    Tolldama frågade meg efter pass å passenger allocation papir. Förklarar igen att jeg ikke trenger det för transit i UK. ”hvor skall du da” spör hun? Til Oslo säger jeg. Dama hostar å kommer av seg, glömmer att checka mitt pass, -skakar på hodet å skrattar :)

    Boarding har ikke startat. Räcker at spise min baguette når check in begynner. Är först i kön men damen som scanner boarding kortet blir poser da jag ikke har passenger allocation papiret. Förklarar för trettielfte gangen at jag ikke trenger det. Jag får vente til sist med boarding medan de ringer flera personer för at checke om det jag driver med er mullig. Får visa covid test å får til slut et welcome aboard sir.

    1F smakar bra idag. Bara en person på 1A, totalt 5st i plus idag.
    Nevner att jag har haft en småstressig morgen til det irske crewet å frågar snällt om jag kan få en öl före take off? - No, its impossible because of customs säger dem. Jaja, jag klarer at vente 15min til.

    Up we go, A320 klarar galant at få upp ett halvfullt fly i luften.
    Får serverat noe kyllingaktigt men ber om noe vegetariskt. Får en veg pizza som ikke er helt så tokig, nedre en Peppes men ikke like god som det jag får till med min nye Ooni pizzaovn men ok iallafall.
    Ber om dagens förste öl ”we got Carlsberg”. Doh… nothing else? Yes mikeller.
    -Two mikeller please!
    Mikeller IPA smakar fint på 38000 feet när man passerar Danmark.

    Är man frisk som håller på med detta? -jag BLIR frisk av Dette :)

    Får se hvordan det går i London. Ikke populärt hjemme om jag ikke kommer med flyget tillbaka.


    //klubba
     

    Attached Files:

    Upsaker, pgaa, Stuttfeiten and 21 others like this.
  2. spacecosmos

    spacecosmos EBD

    Innlegg:
    584
    Likes mottatt:
    2,986
    Bonuspoeng:
    93
    Fantastisk! :D God tur! ;)
     
    Klubba liker dette
  3. Klubba

    Klubba Nytt Medlem

    Innlegg:
    38
    Likes mottatt:
    133
    Bonuspoeng:
    33
    Jo man takker , det er riktigt hygglig å va ute på tur :)


    Landar på LHR lite före planerat. Svävar lätt ut av planet, får gå ca 7-9min til man kommer til ny pass kontroll for transit å ny security check.
    På bägge stationerna får jag väcka dem som jobber där. Det är helt tomt på folk men gubben blir glad när det kommer en som smiler bak masken säger han.

    Hele Heathrow är otroligt tomt på folk, tragisk syn.
    Jag har tidigare varit flera gånger varit på Singapore Airlines loungen men får nu för meg at teste Canadian loungen. Tidsoptimist som man är börjar man spatsera mot Terminal 2B då jag ser ett det er 15min promenix dit, flyet til OSL går om 45min fra termial 2A. Snur å går mot Lufthansa loungen i terminal 2A. Letar efter matlagningsmagazines som frugan har beställt på vägen dit. Ingen kö in til loungen men senator loungen är stängd. Räcker 2 snabba Brewdog Lost lager å Punk IPA som vi sköljer ned med en Porto. Til detta inmundigades det äkta brittisk indisk curry. Helt ok, britterna lager mer indisk mat än indierna.

    Får et SMS som det står boarding på Gate A24 är bara ned trappen fra loungen å en 3min promenad. Rask boarding, 10pers i plus hjem til OSL. Igen er Flyet halvfullt.
    Ny hygglig crew, denna gång fra öst Europa. Ber om en öl för take off men får samma svar som imorse ”we have to pay a fine if we Open the fridge before take off because of customs. But we could offer you a bottle of Walter of you’d like. - Yes please!

    Chattar med en kompis fra Sverige som har kansellert turen til UK neste uke men som har 2 turer til Boston i Januari som han hoper blir av. Det tragiskt at se hur usikkert det är att reise idag, må säga att jag er riktigt lei av hele Covid kalaset. Med min franske fru pleier vi at fly 4-6ggr per år til Frankrike för at träffa familjen. Det blir långt ifra så manga turer nuförtiden.
    Kjörde btw Audin ner til södra Frankrike i somras da vi ikke kunde lita på fly eller Corona restriktioner ved grense passeringer. 280mil på tre dager….
    Hade det ikke varit fint om Omicron tar över världen med endast en enkel förkylning som symptom!?

    Är glad att jag ikke tömde flyget på Mikkeller på turen til LHR. Två nya å en halvfärdig pizza.

    Strax OSL å ukens 5e covid test!?
     

    Attached Files:

    Last edited: 11. des 2021
    Upsaker, Stuttfeiten, drsyk and 11 others like this.
  4. Klubba

    Klubba Nytt Medlem

    Innlegg:
    38
    Likes mottatt:
    133
    Bonuspoeng:
    33
    Ankomst OSL, etter passkontroll skall man videre til testing. Viser tollgubben at jeg har bestilt tid for testing imorgen, søndag. Hun blir glad å sender meg videre. OsL er helt dødt ikveld. Velger att ta testen her. Ingen kø what so ever, bare venting på resultat.

    All in all, en hyggelig lørdag

    Cheers
     

    Attached Files:

    Last edited: 11. des 2021
    Upsaker, Stuttfeiten, drsyk and 7 others like this.
  5. Klubba

    Klubba Nytt Medlem

    Innlegg:
    38
    Likes mottatt:
    133
    Bonuspoeng:
    33
    Under 20min venting så er man ute. 2695kr fattigare men 15000poäng rikare hopper man på flytoget hjem igen. Gull er sikkret for 2022. Hvis alle privat og jobbreiser blir av i Januari spiker vi diamond oxå.

    Cheers
     
  6. Berlioz

    Berlioz Gammel? Jeg??

    Innlegg:
    1,918
    Likes mottatt:
    12,993
    Bonuspoeng:
    183
    Dette var en heseblesende reise! Men når jeg ser profilbildet ditt forstår jeg jo at du er vant til å bite over større utfordringer. Godt levert!
     
  7. artanis

    artanis Senior Medlem

    Innlegg:
    690
    Likes mottatt:
    2,101
    Bonuspoeng:
    93
    Dette var litt av en tur!

    Sa de noe om hvor gammel covid test du måtte ha ved transit? Skal selv via London neste uke og står ingenting om hvor gammel testen må være, bare at man må ha tatt covid test før avreise?
     
    Klubba liker dette
  8. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,713
    Likes mottatt:
    32,633
    Bonuspoeng:
    293
    Herlig :)
     
    Klubba liker dette
  9. Earl

    Earl Veteran

    Innlegg:
    2,362
    Likes mottatt:
    7,559
    Bonuspoeng:
    183
    Takk for turen. En MR til LHR er alltid flott, men tror jeg ville stått over akkurat i disse tider med testkrav både her og der. Men veldig flott å se at det går også i disse tider :)
     
    Klubba liker dette
  10. Klubba

    Klubba Nytt Medlem

    Innlegg:
    38
    Likes mottatt:
    133
    Bonuspoeng:
    33
    Som sagt, når jag checkade innresise kraven 4 dagar før avresise så såg jag ikke att Covid test var mandatory. Mulig at jag missat det alternativt at det kravet kom den 6/7 december. Som du skriver så står det ingenting om hur gammelt testet skall vara på www.gov.uk, bare "You need to take a COVID-19 test before you travel to England."
    Mitt tipps är att i tillegg til www.gov.uk, checke med ditt flybolaget da det er dem som kontrollerer at du har papiren i ordning føre boarding.

    Sas skriver på www.flysas.com/travel/travel-requirements/
    • Passengers entering or transiting through the United Kingdom must have a negative COVID-19 antigen, NAAT, PCR, LAMP or LFD test, taken at most 2 days before departure from the first embarkation point. The test result must be in English, French or Spanish.
    IATA: https://www.iatatravelcentre.com/world.php

    upload_2021-12-13_13-5-54.png

    Lykke til
     

    Attached Files:

    artanis and drsyk like this.
  11. Klubba

    Klubba Nytt Medlem

    Innlegg:
    38
    Likes mottatt:
    133
    Bonuspoeng:
    33
    Jo tack, det hade varit mye enklare hvis jag hade ordnet et "Fit-To-Fly attest" i førveg samt fyllt i "Passenger locator form", da hade det alt varit mycket smidigare räknar jag med.
     
    Earl liker dette
  12. drsyk

    drsyk Dr. Bonusnisse

    Innlegg:
    6,825
    Likes mottatt:
    21,409
    Bonuspoeng:
    293
    For en tur... Gratulerer med EBG, og velkommen ombord på IF :)
     
    Maggie liker dette
  13. TomF66

    TomF66 Senior Medlem

    Innlegg:
    1,275
    Likes mottatt:
    1,254
    Bonuspoeng:
    113
    Hadde det ikke vært lettere å fylle ut PLF selv om man ikke trenger det ? ;)
     
    chipcampden and holmen like this.
  14. ccurrahee

    ccurrahee Helt hekta

    Innlegg:
    9,683
    Likes mottatt:
    34,925
    Bonuspoeng:
    293
    Tror det er viktigste lærdom. Er du i tvil, fyll ut skjema / ha med papir versjon. Så kan du drepe diskusjonen om behov før den starter.
     
    cooolcatz liker dette
  15. Klubba

    Klubba Nytt Medlem

    Innlegg:
    38
    Likes mottatt:
    133
    Bonuspoeng:
    33
    Man tackar, Doktor
     
    drsyk liker dette
  16. Klubba

    Klubba Nytt Medlem

    Innlegg:
    38
    Likes mottatt:
    133
    Bonuspoeng:
    33
    Mye enklare ja :)
     

Del denne siden