Multisegment med SAS?

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av Scandipendler, 28. jan 2017.

1. SAS-EBP

SAS-EBP SAS Pandion

Likes mottatt:
    1,038
    Bonuspoeng:
    93
    Ingen problemer og booke multilegs via 05400...

Hvorfor fly BGO-SVG på 20min når man kan fly denne ruten jeg hadde i 2014?:D

Hadde det vært lov med mer legs og timer i døgnet hadde jeg bedt om flere legs....
    IMG_6027.jpg

Agenten sa på slutten, du kan jo bare fly SK4159? Direkte fra Bergen 13.25?..... hvis du vil....

2. Are

Are EBD - Eurobonusekspert? Moderator

Likes mottatt:
    19,674
    Bonuspoeng:
    293
    Direktefly er oppskrytt :)

SAS-EBP and RoadKing like this.
  3. Xflipper

Xflipper Veteran

Likes mottatt:
    3,181
    Bonuspoeng:
    113
    Så gøy og høre.
    Ringte du de samme som sitter og jobber med CT? :eek:

4. Are

Likes mottatt:
    19,674
    Bonuspoeng:
    293
    Det er fristende å tro at det er samme kontoret de sitter på i alle fall..

5. Scandipendler

Scandipendler Veteran

Likes mottatt:
    2,241
    Bonuspoeng:
    113
    Det virker som om det er ganske folksomt på Tallinn-kontoret, i alle fall ut fra bakgrunnsstøyen, så det er vel mest sannsynlig at CT-avdelingen er i samme åpne kontorlandskap ja.

6. Xflipper

Xflipper Veteran

Likes mottatt:
    3,181
    Bonuspoeng:
    113
    Hvilket nummer ringte du om jeg får spørre?

7. Scandipendler

Scandipendler Veteran

Likes mottatt:
    2,241
    Bonuspoeng:
    113
    (45) 32 32 68 00, etter kl. 19.

Xflipper liker dette
  8. Are

Likes mottatt:
    19,674
    Bonuspoeng:
    293
    Det finnes et norsk nummer også.. :)

9. Scandipendler

Scandipendler Veteran

Likes mottatt:
    2,241
    Bonuspoeng:
    113
    Billigst å ringe det danske når jeg er i Danmark :)

Are liker dette
  10. Are

Likes mottatt:
    19,674
    Bonuspoeng:
    293
    Typisk akademikere å pirke i alle detaljer...

anders82, RoadKing and Scandipendler like this.
  11. miura

miura Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    595
    Bonuspoeng:
    93
    Kan bekrefte at det er den samme gjengen ja. Har vært der inne sammen med representater fra hovedkontoret til SAS. De har forøvrig også ansvaret for gruppebookinger fra land utenfor skandinavia.

12. Scandipendler

Scandipendler Veteran

Likes mottatt:
    2,241
    Bonuspoeng:
    113
    Dette viste seg å være helt håpløst. SAS ville ikke bekrefte OSL-ARN-HEL-ARN-CPH med United, så det ble ikke noe av. Fant igjen samme routing både hos ITA Matrix og Berg-Hansen, men heller ikke de kunne hjelpe. SAS har åpenbart lagt inn en eller annen sperre som søkerobotene ikke fanger opp.

Berg-Hansen mente også at det ikke gikk an å være innom samme flyplass to ganger på én reise (hvilket potensielt er logisk), men - desto merkeligere - at en multisegmentreise booket på ett PNR ikke telte som gjennomgående reise. Er dette riktig? Altså, hvis man skulle finne på å booke type OSL-HAM-ARN-CPH, eller hva det måtte være, som multisegment til én pris på samme PNR, så vil det allikevel ikke telle som gjennomgående reise og man er fucket dersom HAM-ARN blir forsinket?

13. Are

Likes mottatt:
    19,674
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg tror poenget her er at både OSL-ARN-HEL-ARN-CPH og OSL-HAM-ARN-CPH ikke er en reise, men tur/retur.
    Dette har med det å gjøre at SK har faste routinger som må følges.
    Du kan ikke fly OSL-CPH og mellomlande flere steder enn ARN (muligens BGO,SVG). Alle andre blir tur/retur-reiser. Dette finner du frem i expertflyer om du trenger detaljer.

Du har da ikke samme beskyttelse på en tur/retur som du har på en enveisreise.
    I praksis tror jeg ikke du blir stående ute og får en finger fra selskapet, men tror samtidig ikke du har rett på noe utover hva som finnes i reiseforsikringen. At man skal ha minst 2 timer mellom transportpunktene for at du skal få en ny reise.

Husk også at innimellom finner ITA billetter som ikke fungerer i praksis, og de kombinerer ofte tur/retur-billetter, reisebyrå klarer nok å finne de om de feedes riktig info, men søker de en tur/retur-billett som envei kanskje det stopper der.

Scandipendler liker dette
  14. Scandipendler

Scandipendler Veteran

Likes mottatt:
    2,241
    Bonuspoeng:
    113
    Og jeg som trodde jeg hadde vært smart, og kunne rake inn EB-poeng og segmenter på den svenske statens regning, om enn allikevel til en billig penge. Jaja.

Jeg får nøye meg med en direkteflight til ARN og overlate finsk og dansk overlevering til rekommandert post.

15. Are

Likes mottatt:
    19,674
    Bonuspoeng:
    293
    Du kan fly via ARN om du ønsker, men HEL er ikke mulig..
    Om du skal til CPH vel og merke :)

Du kan vel saktens pakke inn HEL også om du kjøper en billett OSL-CPH-HEL // HEL-ARN-OSL.
    Da har du med returen i samme slengen, du trenger dog en plus-billett så du får stop-over i CPH om du skal være der mer enn en dag.
    Jeg gjorde dette på et tidspunkt da det markant billigere enn OSL-CPH-OSL i minus.

Scandipendler liker dette
  16. Scandipendler

Scandipendler Veteran

Likes mottatt:
    2,241
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg lot hele denne nordiske rundreisen ligge, men fikk plutselig i går behov for en annen routing litt senere denne måneden: OSL-CPH-CDG-OSL.

Burde i utgangspunktet være grei skuring, men catchet var at jeg ville ned til CPH med SK451 (7:55), slik at jeg rakk et møte før reise videre til CDG med 15:35-flyet fra CPH. Søkte i ITA Matrix, Expedia og Egencia, og fikk alle steder opp 1006 DKK som pris.

Flott, tenkte jeg, og ringte straks 32 32 68 00 for å sikre meg dette gjennom SAS for å unngå eventuelle ubehageligheter. Her kunne de by meg 1600 DKK for det hele, inkludert service fee, som det var fullstendig uaktuelt å waive. Denne diskrepansen fra det reisebyråene bød var såpass at jeg ikke helt hadde hjerte til å belaste fattige Södertörns Högskola med den, men jeg ringte dem for ordens skyld og spurte, og fikk klarsignal - og ringte tilbake til 32 32 68 00 - godt under ti minutter etter at jeg ringte dem første gang.

Nå skulle de imidlertid ha 2500DKK for den samme routingen! Jeg spurte hvorfor, og fikk et eller annet med at det var en populær strekning, dynamisk prissetting, osv. Men hallo!? Jeg hivde på røret og kastet meg over Expedia i stedet, som - surprise surprise - nå ikke lenger kunne by 1006, men 3490.

Hvordan i alle dager er dette mulig? Altså, jeg har opplevd at prisene har endret seg med et par små hundrelapper hvis man har søkt hardt flere ganger på samme ruten hos Norwegian, men dette er jo helt hinsides. Er det slik at man bare må slå til umiddelbart når man får opp gunstige priser i utgangspunktet?

Last edited: 08. febr 2017
  17. RoadKing

RoadKing Helt hekta

Likes mottatt:
    35,094
    Bonuspoeng:
    293
    Moralen er, det er dyrt å være fattig.

18. Are

Likes mottatt:
    19,674
    Bonuspoeng:
    293
    Høres helt hinsides ut..

19. Scandipendler

Scandipendler Veteran

Likes mottatt:
    2,241
    Bonuspoeng:
    113
    Hah! Det stoppet ikke meg. Med 6 timer + layover i CPH, booket jeg simpelthen segmentene separat, og vips så fungerte det til en akseptabel pris (1200 DKK). Hvorfor det ikke gikk an å booke dette som t/r må gudene vite.

Fy flate, jeg er glad jeg slipper å måtte booke segment runs for å beholde statuskortet. Etter dette styret, forstår jeg ikke engang at det kan være mulig å booke noe slik.

RoadKing liker dette
  20. Are

Likes mottatt:
    19,674
    Bonuspoeng:
    293
    Det er fordi SAS ikke selger punkt til punkt slik som feks norwegian.
    Det kan gi gunstige og ugunstige utslag.
    Jeg skulle reise med familien til Kirkenes, vi kan vel møtes i Oslo og ta samme fly opp? Joda, klart vi kan, men... kostet 1500kr mer å fly osl-kkn mot krs-osl-kkn.. så da er det jo greit, spare 1000kr for et hopp sørover først.

Poenget er at ledige bookingklasser varierer etter total reise. I mitt eksempel var det A ledig krs-kkn men ikke osl-kkn. jeg gjetter på at det samme gjelder din reise.

En gang jeg skulle til CPH sparte jeg kr 1000 ved å fly via Finland istedenfor direkte pga dette...

Scandipendler and RoadKing like this.

Del denne siden