Jeg lot hele denne nordiske rundreisen ligge, men fikk plutselig i går behov for en annen routing litt senere denne måneden: OSL-CPH-CDG-OSL.
Burde i utgangspunktet være grei skuring, men catchet var at jeg ville ned til CPH med SK451 (7:55), slik at jeg rakk et møte før reise videre til CDG med 15:35-flyet fra CPH. Søkte i ITA Matrix, Expedia og Egencia, og fikk alle steder opp 1006 DKK som pris.
Flott, tenkte jeg, og ringte straks 32 32 68 00 for å sikre meg dette gjennom SAS for å unngå eventuelle ubehageligheter. Her kunne de by meg 1600 DKK for det hele, inkludert service fee, som det var fullstendig uaktuelt å waive. Denne diskrepansen fra det reisebyråene bød var såpass at jeg ikke helt hadde hjerte til å belaste fattige Södertörns Högskola med den, men jeg ringte dem for ordens skyld og spurte, og fikk klarsignal - og ringte tilbake til 32 32 68 00 - godt under ti minutter etter at jeg ringte dem første gang.
Nå skulle de imidlertid ha 2500DKK for den samme routingen! Jeg spurte hvorfor, og fikk et eller annet med at det var en populær strekning, dynamisk prissetting, osv. Men hallo!? Jeg hivde på røret og kastet meg over Expedia i stedet, som - surprise surprise - nå ikke lenger kunne by 1006, men 3490.
Hvordan i alle dager er dette mulig? Altså, jeg har opplevd at prisene har endret seg med et par små hundrelapper hvis man har søkt hardt flere ganger på samme ruten hos Norwegian, men dette er jo helt hinsides. Er det slik at man bare må slå til umiddelbart når man får opp gunstige priser i utgangspunktet?
Last edited: 08. febr 2017