Dette er for så vidt logisk. Men alle segmentene jeg booket separat var i klasse O. Hvorfor det da ikke skulle være mulig å booke en gjennomgående t/r i klasse O er da en gåte. Og på OSL-CPH-CDG-OSL, skulle det ikke være noe galt med routingen heller. Jeg hadde sikkert funnet noen irrganger og snarveier hvis jeg hadde sittet lenge nok, men etter den siste runden med SAS' kundeservice i går kveld kokte det såpass i hodet at jeg fant en bok i stedet Så mye pes for en reise til CDG, en flyplass jeg hater i en by jeg misliker i et land jeg mener simpelthen er en dårlig idé, var mer enn jeg kunne tåle.
Dette er vel i utgangspunktet resultat av det jeg beskriver over. SAS hadde ikke ledig O på OSL-CDG. Logikken heter married segments og du er ikke eneste som er frustrert over dette... i fjor sommer hadde jeg booket PNI-GUM-HKG med bonus i eco, plutselig kommer det GUM-HKG seter i C, men disse får jeg ikke booket da min reise er ansett som "et strekke" og første segment har ikke ledig plass, så jeg måtte ta til takke med eco.. Motsatt eksempel finnes jo heldigvis, mange som får LH C fra FRA/MUC ifm. LH F reise uten at det finnes noe på den aktuelle flighten. Dette med bookingklasser og slik prissetting er interessant, men ikke lett å få et godt grep på..
Siden jeg ikke fant det mulig å bestille multisegment gjennom SAS.no bestilte jeg fly gjennom Expedia for første gang. La om Eurobonus, men tror ikke SAS oppfattet det riktig da jeg ikke fikk reservere seter gratis. Er det bare å chatte med SAS for å få der lagt inn riktig eller er de kjipe med reiser bestilt gjennom tredjepart?